بازدید 29727
کاش برای توجیه تعلل، از آداب و سنن مایه نگذاریم +تصاویر

فرماندار فريدونكنار اعمال اشرار مسلح را سنت می‌خواند!

وقتی می‌بینیم صید پرندگان در این دیار، نه با روش‌های پنهانی، که با کمک دام‌های فراوان و در ملأ عام و در سکوت بهت‌آور مسئولان انجام می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت، ‌آنچه فرماندار فریدونکنار «سنت» می‌خواند، نتیجه طولی فرهنگ‌سازی نادرست در ‌سالیان سال است؛ یعنی آنقدر شکار ‌و صید انبوه پرندگان در بی‌تفاوتی مسئولان تکرار ‌و تکرار شده که خود را به قالب فرهنگ در‌آورده و سنت شده است!
کد خبر: ۴۶۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵ 14 January 2015
قتلگاه هزاران پرنده مهاجری که هزاران کیلومتر را ‌می‌پیمایند تا به آن رسیده و فصل سرما را در آن سر کنند؛ این زشت‌ترین توصیفی است که می‌توان از تالاب بین‌المللی فریدونکنار ارائه کرد؛ اما متأسفانه حقیقت دارد.

به گزارش «تابناک»، هزاران پرنده از نوع انواع چنگر، انواع مرغابی، کشیم، قو، خوتکا، اردک سرسفید، اردک بلوطی، ‌غاز، باکلان، کشیم‌ها، ‌حواصیل‌ها، اگرت‌ها، پرستوهای دریایی، سلیم‌ها و کاکایی‌ها در حالی هر ساله با آغاز فصل سرما از هزاران کیلومتر آن سو‌تر از مرزهای کشورمان، راهی تالاب‌های شمالی ایران می‌شوند که برای بسیاری‌شان بازگشتی در کار نیست.

سالیان سال است ‌شکار و صید غیر مجاز در مناطق خوش آب و هوایی شمال کشورمان بلای عظیمی شده که به جان این مهاجران سردسیری افتاده و هر ساله بر شدت تلخی آن افزون می‌شود و عجیب اینکه کسی به فکر رفع آن نیست؛ گویی منتظریم تا صدای جهانیان در‌آید تا آن زمان به فکر بیفتیم و تغییری ایجاد کنیم.

انواع مرغابی و غازهای وحشی
انواع مرغابی و غازهای وحشی

سال‌های سال است، ‌دام‌های هوایی، شلیک‌های متعدد و انواع و اقسام روش‌های کشتار انبوه، روز به روز شمار این پرندگان را اندک‌تر می‌کند تا آنقدر اوضاع وخیم شود که احتمال انقراض برخی از این گونه‌ها بسیار پر رنگ شود، ولی حتی این نکات منفی نیز نتوانسته تغییری در اوضاع پدید آورد.

عجیب‌تر اینجاست که می‌بینیم برخی آگاهانه یا ناآگاهانه موجبات بر زمین ماندن معدود تصمیمات مثبت اتخاذ شده در این عرصه می‌شوند تا عمر خوشی امثال دستور وزیر دادگستری برای مقابله با شکار و صید بی‌رویه (بخوانید لجام گسیخته!) به چند روز بیشتر قد ندهد؛ چند روز که نه،‌ گاه چند ساعت!

نمونه این دست اتفاقات عجیب را در واکنش مدیر کل محیط زیست استان مازندران به درخواست صریح وزیر مبنی بر توقف صید و شکار غیر مجاز در منطقه دیدیم که حکایت از برنامه‌ریزی پنج ساله با شیب ملایم در این خصوص داشت و موجبات ناامیدی فعالان محیط زیست را فراهم آورد، ولی اکنون مثال نغز‌تری هم برای بیان وجود دارد.

اردک بلوطی، از نادرترین پرندگان دنیا و درآستانه انقراض
اردک بلوطی، از نادرترین پرندگان دنیا و درآستانه انقراض

ابراهیمی، فردی که پس از سفر وزیر دادگستری به استان مازندران به عنوان فرماندار جدید فریدونکنار معرفی شده، با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت مهاجرت پرندگان زمستان گذران به این منطقه برای جذب گردشگر، صید پرندگان در این خطه را سنتی خوانده که نمی‌توان با برخورد چکشی حذفش کرد.

وی در گفت‌وگو با ‌مهر، در پاسخ به اینکه در خصوص وضعیت بازار پرنده فروشان این شهرستان چه کارهایی انجام ‌‌گرفته‌، گفت: صید پرندگان از دیرباز‌، منبع درآمدی برای خانواده‌های فریدونکناری بوده و به یک سنت تبدیل شده و نمی‌توان با برخوردهای چکشی این مقوله را حذف کرد، بلکه نیازمند فرهنگ‌سازی است.

این در حالی است که هر چه از اهمیت فرهنگ‌سازی سخن گفته و آن را بپذیریم، وقتی می‌بینیم هیچ کاری در مقام مقابله با قانون‌شکنان، یعنی صیادان و شکارچیان غیر مجاز نمی‌شود، درخواهیم یافت که «فرهنگ سازی» کارکردی شعاری یافته و هیچ تأثیری در کشتار روز‌افزون پرندگان در این منطقه ندارد.

اردک سرسفید که 40 سال پیش در اروپا حفاظت شده اعلام شد
اردک سرسفید که 40 سال پیش در اروپا حفاظت شده اعلام شد

جالب اینجاست که وقتی می‌بینیم صید پرندگان در این دیار، نه با روش‌های پنهانی، که با کمک دام‌های فراوان و در ملأ عام و در سکوت بهت‌آور مسئولان انجام می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت، ‌آنچه فرماندار فریدونکنار‌ «سنت» می‌خواند، نتیجه طولی فرهنگ سازی نادرست در ‌سالیان سال است؛ یعنی آنقدر شکار ‌و صید انبوه پرندگان در بی‌تفاوتی مسئولان تکرار ‌و تکرار شده که خود را به قالب فرهنگ در‌آورده و حتی از آن فرا‌تر، ردای «سنت» به تن کرده است!

این گونه می‌توان دریافت که چرا کوچ چند هزار ساله پرندگان سنت به حساب نیامده و در مقابل عمر کوتاه صید پرندگان با انواع و اقسام دام‌های هوایی توجیه می‌شود؛ صیدی که در آن هیچ چیزی جز سودجویی اهمیت ندارد که اگر داشت، دست کم باید پرندگان حرام گوشت از آن جان به در می‌بردند، در حالی که با ‌‌نهایت تأسف می‌بینیم این گونه نیست.

ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که می‌بینیم اخبار متعددی (برای نمونه به اینجا بروید) از حضور باندهای مافیایی مسلح شکار و صید غیرمجاز و قاچاق گونه‌های منحصربفرد مهاجر منتشر می‌شود که هرگونه فرضیه‌ای درباره سنتی بودن صید در این منطقه و ارتباط دادن معیشت مردم منطقه به این نسل کشی را مردود می‌کند.

جغد شاخدار، از پرندگان حفاظت شده ملی
جغد شاخدار، از پرندگان حفاظت شده ملی

این اخبار زمانی تأیید می‌شوند که می‌بینیم درگیری میان صیادان و مأموران حفاظت از محیط زیست، بار‌ها و بار‌ها در منطقه به وقوع پیوسته، گزارش شده، در رسانه‌ها بازتاب یافته و همه حکایت از وجود باندهای مافیایی و اشرار و قاچاقچیان مسلحی دارد که ردشان را به سادگی در بازارهای پرنده فروشی در منطقه هم می‌توان زد.

این در حالی است که می‌دانیم بر پایه ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی، «هر کس بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک و نیم میلیون ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد» اما اگر به دنبال یافتن افرادی که بر این اساس محکوم شده‌اند بگردیم، نومید خواهیم شد.

با این تفاسیر، اگر نتیجه بگیریم جناب فرماندار عملی غیرقانونی را سنت خوانده و در سایه این توجیه عجیب، فرصت را برای بهره‌بردای قاچاقچیان و اشرار مسلح از نعمتی که می‌تواند از جمله نقاط قوت گردشگری منطقه و کشورمان باشد، آیا به دور از انصاف سخن گفته‌ایم؟!

فلامینگو، از پرندگان حفاظت شده
فلامینگو، از پرندگان حفاظت شده
فلامینگوها برای قاچاق درانبار نگهداری می‌شوند
فلامینگوها برای قاچاق درانبار نگهداری می‌شوند
اردک چشم طلایی،بسیاری از کشورها طرح حفاظتی برای آن اعلام کرده‌اند
اردک چشم طلایی، بسیاری از کشورها طرح حفاظتی برای آن اعلام کرده‌اند
جغد تالابی که در تورهای هوایی به دام افتاده و تاکسیدرمی می‌شود
جغد تالابی که در تورهای هوایی به دام افتاده و تاکسیدرمی می‌شود
خوتکاهای نر و ماده
خوتکاهای نر و ماده
حواصیل ارغوانی که با وجود حرام‌گوشت بودن صید می‌شود
حواصیل ارغوانی که با وجود حرام‌گوشت بودن صید می‌شود
عقاب امپراتور قبل از مرگ
عقاب امپراتور قبل از مرگ
عقاب امپراتور که با حشره‌کش برای تاکسیدرمی شدن، کشته می‌شود
عقاب امپراتور که با حشره‌کش برای تاکسیدرمی شدن، کشته می‌شود
تورهای هوایی برای صید غیرمجاز پرندگان
تورهای هوایی برای صید غیرمجاز پرندگان

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۱۶۱
واقعا جای بسی تاسف داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
گناه دارن!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
جا دارد صدا و سیما در این خصوص یک برنامه جامع تهیه نماید قطعاً تاثیر دارد
به این گناه کشته میشوند که .............

خالی کنند

خداوند ناظر اعمال ما است

کشتن اینها ............ مثل ....
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
خودت فهمیدی چی گفتی! مگه امتحان می خوای بگیری که جای خالی را پر کنیم؟
اصل بد نیکو نگردد چون که بنیادش بد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
ای خدا .....
واقعا از داشتن همچین هموطنانی شرمنده ام! اخه اسم اینا رو میشه گذاشتن انسان؟
...اخه رذالت تا چه حد؟ چطور میتونن اونطوری اون عقاب را زجرکش کنند؟
لعنت بر کسانی که این حیوانات زیبا را شکار و همینطور کسانی که از آنها خرید میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
لعن الله قوم الظالمین
متاسفم
وحشیانه
مظلوم ترین مخلوقات همین حیوانات هستن ...
این پرندگان طی سفرشون از چند کشور رد میشن که توی همه اون کشورها تحت حفاظتن اما به ایران که میرسن چون ما خیلی با فرهنگیم و بلدیم از منابع خدادی بهترین استفاده رو ببریم همشون از بین میرن
خدایا
همه را از ما نجات بده
چقدر وحشتناک بود...
بی فرهنگی که شاخ و دم نداره
اقا ما يا از اين ور بوم مي افتيم يا از اون ور همه دنيا براي شكار فصلي را اعلام مي كنند و محدوديتهايي را نيز اعمال مي نمايند متاسفانه به علت مقابله دولت به صورت كلي با شكار قواعد و قوانين مربوط به شكار را نه تنها انتقال نمي دهيم بلكه ان را جرمي نابخشودني مي دانيم دوستان بياييد صورت مسئله را پاك نكنيم بايد با تعريف شكار و محدوديت هاي درست هم مردم را از سنتهايشان بازنداريم و هم محيط نسبتا مناسبي را براي زندگي همه جانوران فراهم كنيم مزيت نسبي زندگي كساني كه در فريدون كنار زندگي مي كنند چيست ؟ بايد مردم احساس كنند كه مسئولين انها با همه جانبه نگري قصد كمك به انها را دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
فقط پای شکار که وسط میاد سنت ها باید حفظ بشه،خیلی باحالی!!
آریا
| United States |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
سنتهای غلط باید برچیده شوند. در ضمن نسل شکارچیان در حال انقراض نیست بلکه نسل پرندگان در حال انقراضه اینو بفهم.
ناشناس
| Netherlands |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
من تابحال هیچ آدم با شرفی را که شکارچی باشد ندیده ام. اینها از کشتن لذت میبرند...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
آقای رضا ، شکار، نه قتل عام آنهم به این صورت وحشیانه
خدا لعنتشون کنه ! واقعا سکوت مسولان خصوصا کوتاهی سازمان محیط زیست جای تعجب بسیار فراوان داره . بجای شکار میشه کلی توریست دعوت کرد و درامد زایی بسیار زیادی از این موضوع داشت .
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
اگه مدیریت درست بشه از طریق توریست میتوان درامد بیشتری کسب کنند.شاید کم ابی یکی از دلایلش این جنایتها باشه.
به غیر از تاسف هیچ چیز دیگری نمیشه برای مسئولان محلی اون منطقه گفت دنیا برای محیط زیست چیکار میکنن ما چیکار میکنیم بعد تو مهمونیا صحبت که شروع میشه فقط حرف از با فرهنگ ترین و .... زده میشه
واقعا تاسف اوره
به نظر من اون عکسی که یه عالمه سر پرندگان بی گناه را داخل سینی ریختن هیچ فرقی با سر بریدن های داعشیان نداره
فرت فرت بودجه و کارخونه ها رو هی میبرید تهران و اصفهان و تبریز و...اونوقت مازندران از لحاظ دریافت بودجه میره جز اون اخریها نبود اشتغال و نرسیدن مسولین به این شهرها کمبود کار و کمبود درامد میاره از روی ناچاری و فقره کار دولتی یا بانکی بدید بهشون کلا شکار و میزارن کنار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
نه داداش این روزا شکار یه تفننه برای پولدارا
hadi
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
حتما باید کارخانه باشه تا بیکاران کار کنند کشاورزی تو اون منطقه اشتغال نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
چرا منفی میدید بهش؟ مگه دروغ میگه؟ نمی تونید درک کنید نویسنده این نظر با کشتن پرنده ها موافق نیست ولی وقتی همه مشاغل تو تهران و چند تا شهر معدود متمرکز میشه یاه همه مهاجرت میکنن اونجا یا چون از پس هزینه های سنگین زندگی تو شهرای بزرگ برنمیان میرن سراغ شکار غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر و گدایی و جرم و جنایت...آی مسئولین ! گلومون پاره شد از بس فریاد زدیم. چرا مردمو رها کردید؟ برای ما جوونهای بیکار فکری کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
بالاترین میزان توریسم در ایران مربوط به مازندارن است با 23 میلیون توریست در سال .
این روش شکار وحشیانه ارتباطی با درآمد و شغل ندارد. فقط یک فرهنگ اشتباه و سود جو است
وقتی این پرنگان مهاجر از هزاران کیلومتر دورتر به کشور ما وارد میشوند و غذا و آب ودانه های کشور ما را میخورند و در عوض تالاب ها و زمین های ما را آلوده میکنند این حق مسلم کشاورزان مظلوم فریدونکناری است که از آنها شکار و تغذیه کنند در ضمن شکار یک سنت قدیمی نیاکان ما است و ما باید سنت نیاکان را پاس بداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
اقا رینال اونحا که رندگی میکنی روانشناس هم داره
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
دقیقا چکار می کنند که آلوده میکنند زمینارو برام سواله!
313
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
خوبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی؟؟؟
نه جان من خوبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی؟؟؟
داعش بیا منو بخــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــور!!!
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
آقای ناشناس بین زنده بودن پرنده و انسان کدامیک را پیشنهاد می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وقتی درآمد نیست چه یاید کرد
اگر توانستی بجای درآمد شکار درآمد دیگری را پیشنهاد بدهی کمک کردید
نه اینکه بگوئید چقدر زشت است شکار پرندگان.........
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
چند بار دیگه هم گفتم ولی تابناک نمایش نمیده
این آقا زینال میخواهد تو عروسی داماد باشه تو تشیع جنازه مرده. کلا میخواد هر چی به ذهنش میرسه رو بگه . تعجبم از تابناکه که باهاش مثل پسر خالش رفتار میکنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
تو به یک روانپزشک مراجعه کنی بهترینه
آریا
| United States |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
خخخخخ
علیزضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
اقا زینال خیلی دوستانه
یا خودتو به یه دکتر نشون بده یا تو طرز فکرت تجدید نظر کن
هر دفعه تابناک از این مطلبا گذاشته مثل اون دیده شدن هما و دیگر مطالب این چنینی محیط زیستی شما نظر های خاص و ... ای گذاشتید
اگه یه فکره سود و ضرر خودتونید
این پرنده ها کلی گردشگر خارجی و داخلی کلی پژوهش گر و غیره میتونه جذب کنه مردم منطقه از کنارش سود ببرن نه این جوری
واقا متاسفم که همچین ادمایی با هم چین طرز فکرایی وجود دارن برای اینکه فقط خودشون سود ببرن یه مملکتی و یه جامعه جهانی رو بیچاره میکنن و از لذت بردن از نعمت های الهی محروم میکنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
این وحشیگری محضه!!!! سنت؟؟؟!!!!! متاسفم برای تفکر شما و امثال شما و کشاورزان مظلوم!!!!! فریدونکناریتون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
باز خودت را لوس کردی
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
واقعا جفنگ گفتی زینال جان کجای دنیا حق آب و غذا کشتنه کمی هم فکر کن نورو خدا ما با کیا شدیم 75 میلیون !!! متاسفم برای اون 45 تومنی که دولت یارانه بهت میده!!!
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
زینال جان، شکار در گذشته برای تهیه غذا بوده و برای همین هم سنت بوده. الان که کسی نیازمند شکار برای خوردن نیست شکار کار غلطی است و از نظر شرعی هم مشکل داره. ضمنا این حیوانات با اراده الهی حق مهاجرت دارند و هزاران سال این کار رو کردند و هیچ تالابی هم الوده نشده. الان این ما هستیم که داریم اون ها رو تحت تاثیرات منفی رفتارهامون قرار میدیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
واقعاً درود بر این فهم و سطح درک . انشالله که شما بزودی در راس سران داعش قرار بگیری با این نوع تفکر
ای خدا.....
ما مسلمان نیستیم
از همه میخوام یه جستجوی ساده در اینترنت درباره دستورات پیامبر و ائمه درباره حیوانات بکنند تا حقایق زیادی رو متوجه بشوند.
در ضمن دستوراتی که در آنزمان برای شکار هم داده شده بود فقط برای رزق روزی بود آنهم با شرایط خاص نه اینگونه شکارهای گسترده.
پاسخ ها
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
اصلا دستور اسلام شکار با سنگ و کمان بوده !!! ممانعت هم نمیخواد ولی درصد ناچیزی شکار میشن اسلام که دستور تفنگ ساچمه زنی با برد 200 متر در کسری از ثانیه و تورهای کیلومتری را نداد.
قابل توجه خانم ابتکار
درد اور و شرم اوره
به عنوان یک شیعه مسلمان واقعا باید گریست به خاطر این جنایت در مقابل این پرندگان زبان بسته
اخ اخ با اون عقابه چکار داشتن اخه
از این بدتر ها هم دیدم جنایتی به نام غرق شکنی در مازندران صورت می گیره که شکار چیان در ملا عام و تحت نظارت محیط زیست به قتل و عام پرندگان مشغول می شوند یک صحنه دل خراش و غم انگیزی بوجود می آید
پاسخ ها
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
سنت!!! ازاین استفاده ابزاری حالم به هم میخوره هر سنت غلطی محکوم به فناست.
وضعیت معیشت مردم هر روز خراب تر میشه، بزودی آدمخواری هم رواج پیدا میکنه، میگی نه صبر کن تا تابناک خبرش رو منعکس کنه.
تابناک هزار هزار درود بر تو که امسال بالواقع سنگ تمام گذاشتی ...
چه سنت پليدى!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
هر سنتی دلیل بر درست بودن نیست.در قران از مخالفت با بعضی از سنتهای زشت گفته شده....
اگر مأموران سازمان محیط زیست به عنوان ضابط قضایی تحت نظر مقام قضایی اقدامات قانونی را اعمال کنند، فرماندار در این خصوص نمی تواند مانع شود و یا دستوری صادر نماید.
پاسخ ها
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
حالا مگه فکر کردی فرماندار چی بلده !!! برو فرماندار شهر خودتو نگاه کن متوجه میشی!!!
شمااگردلسوزی برای حقوق شهروندی مردم بی پناه کشورقلمفرسائی کن نه حقوق حیوانات
بابا به این وحشی گری خاتمه بدین.آبرو واسه این کشور تو دنیا نذاشتین
ممنون تابناک.
اشاا.. بقیه هم این فرهنگ سازی را ادامه بدن تا از صید انبوه این پرندگان جلو گیری شه
خیلی دردناک بود . دلم سوخت
چقدر تاسف اوره كه داشته هامون رو به راحتي و دانسته بر باد ميديم و بعد با تعجب و شگفتي عملكرد مردم و دولتهاي ديگر كشورها رو تحسين ميكنيم.
ما تعقل در رفتار رو از ياد برديم
بخدا باعث شرمندگی است خودمان را مسلمان می نامیم و به خاطر لقمه نانی و یا برای یک لحظه شادمانی پرندگان و یا حیوانات بی گناه و بی پناه را میکشیم و خودرا در جهان بد نام میکنیم .وقتی به مستندهای تهیه شده توسط کفار را می بینیم مانند نگهبانان طبیعت ومستندسازان واقعاً شرمنده میشویم...
چی باید به این آقا گفت؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! سنت؟!!! کشتار پرندگان بی گناه سنت است؟؟؟!!!!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
اسلام امد با سنتهای غلط مبارزه کنه.
لعنت خدا بر كسايي كه اين كار رو مي كنند
...
چرا فکری به حال این حیوانات زبان بسته نمی کنید....چرا باید تا این حد بی خیال محیط زیست باشیم؟؟؟؟؟؟؟
تو رو بخدا یکی به وضع حیات وحش ایران توجه کنه، اینطوری پیش بره بیست ساله دیگه هیچ حیوانی رو در طبیعت نمیشه دید.
آقای فرماندار با کمال احترام کشتن پرندگان به هر دلیلی درست نیست بخصوص اینکه برای تفریح شکار بشن و اسم این کار رو هم فرهنگ بنامیم.
گیریم که سنت است، چه کسی گفته هر نوع سنتی خوب است؟
اعراب هم سنت داشتند دختر زنده به گور می کردند، الان هم باید بکنند؟

خجالت آور است!
فقط می تونم بگم وای بر ما
سلام - ما نیز از خریداران این "مرغابی" ها می باشیم که با وجود قیمت بالا ، اما بدلیل طبیعی بودن و طمع و مزه آن ، حداقل سالی یک بار هم که شده ، نسبت به مرغ های صنعتی و هورمونی و ماشینی می ارزد و چربش بیشتری دارد .

اما با توجه به این خبر بهترین کار اینه که بر صید و فروش پرندگان نظارت کیفی و کمی انجام شود . نه اینکه صید کردن ممنوع شود . یا اینکه مدت زمان صید کاهش یابد .

ماهی سفید هم در این شهر زبان زد میباشد که گاهی بصورت قاچاق ، توسط ماهیگیران محلی صید میشود .

نظر شخصی :‌اما آیا این مردمان این نواحی ، حق استفاده آزاد از روزی های الهی را ندارند ؟‌ بالفرض ، بنده هم علاقه به ماهیگیری خوردن آن دارم ، آنهم بصورت رایگان ،اما ...(با توجه به اینجاب و ایجاد یک طرح نظارتی تمام شمول)
*
اما ظاهرا شما تو فریدونکنار خبرنگار ویژه داریدا ...


:)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
دوست عزیز قانون، قانون وقانون . حضرت امام اعلام کردند تخطی از قانون حرام است . وقتی قانوناً شکار این پرندگان ممنوع است لذا شکارچی فعل حرام انجام داده است
این دیگه از فاجعه بدتره
تابناک دلت خوشه ها مگر برای خوردنش شکار می کنن که میگی حلال گوشت و حرام گوشت!!! یک عده عقده های کودکیشان را با کشتن پرندگان و سایر جانوران خالی می کنن.
با سلام
نمی دانم چه بر سر غیور مردان و شیر زنان خطه شمال ( همشهریان عزیزم) آمده که با دست خود تیشه بر ریشه آن همه عزتمندی خود می زنند،این از کشتار بی رحمانه پرندگان و شکار وحوش و نابودی جنگلها و تخریب اراضی کشاورزی و ساخت ویلا و ....همه این چیز های که گفتم در کنار هم هویت خطه شمال را میسازد..همه دست به دست هم می دهند تا خانه خویش کنند. آباد،ما کمر به ویرانی آن بستیم.
طبیعت و حیات وحش در مملکت ما متولی ندارد و یتیم است...
لطفا این مطالبی که می نگارم را درج فرمایید.

من قبول دارم که اطلاق سنت به این کار درست نیست ولی توجه بفرمایید که اگر این مازندرانی آن ها را شکار نکند می روند و آن طرف تر شکار میشوند .شکار این پرندگان نباید بی رویه باشد .و ضابطه مند باشد.در بازه زمانی بسیار محدودی شکار مجاز باشد و در همین بازه زمانی هر شکارچی موظف باشد در قبال هر قطعه شکار مبلغی ( نه ناچیز بلکه مبلغی که شکار برای وی صرفه اقتصادی نداشته باشد) به خزانه دولت بپردازد و راهکارهای دیگری که اولیای امور بهتر می دانند.این طور شعار دادن بلند پروازی است در حالی که قتل عام پرندگان دارد انجام می شود.بیایید کمی متعادل تر به قضیه نگاه کنیم.
واقعا متاسفم. سنت؟؟؟؟؟؟ این جانیا میخوان با پول خون این نازنینا مازاراتی بخرن. سنت کجا بوده؟ ...
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
دقیقا مشکل ما امثال شماست که با استفاده از کلمات قلمبه و شعار دادن مارو به اینجا رسوندید.دوست عزیز چیو برات درج فرمایند؟اصلا خودت فهمیدی چی گفتی
چی باید گفت واقعا به این همه توحش.آدم باید به کجا برسه که دیگه هیچ بویی از انسانیت درش نباشه.باید به مسولان محیط زیست ایران تبریک گفت و این عکسها رو توی اتاق های محل کارشون قاب کرد
جناب اقای فرماندار اگر شما جلوی این سنت را نگیرید و اجازه شکار بی دلیل را به عده ای که می خواند با کمترین تلاش صاحب درآمد شوند را نگیرید به زودی منطقه شما از وجود این حیوانات و پرندگام خالی می شود و دیگر هیچ جذبه ای توریستی و اکو سیستمی نخواهد داشت .خدایا خودت به فریادما برس
اینها نمو نه هایی از بدبختی و گرسنگی اقتصادی است که در قالب مرگ فرهنگ خود را نشان میدهد. از قدیم گفته اند شکم گرسنه دین و ایمان نمی شناسد چه برسد به پرنده در حال انقراض.
پاسخ ها
مجید
| Netherlands |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
این جانیا میخوان با پول خون این نازنینا مازاراتی بخرن. سنت کجا بوده؟گرسنه کجا بود؟؟؟
امان از بی فرهنگی و نادانی !
خدا هم اونایی رو که این بیچاره ها رو قتل عام می کنن و کسایی که توی جلوگیری از این قتل عام سهل انگاری می کنن رو لعنت کنه.
....
خدا را شکر که اروپاییها هستند که درک بالاتریی از حفاظات انواع موجودات دارند وگرنه نسل بسیاری در اافریقا و امریکای جنوبی به وسیله مردمی به نادانی ... نابود میشد
وحشتناکه!!!
واقعا متاسفم. به جاي برخورد با متخلفان،كار اونها را توجيه ميكنند. اينطوري ميخوان از جاندارن و حيات وحش و جنگل محافظت كنند؟!
واقعا تكات دهنده و ناراحت كننده است. این حیوانات متعلق به همه مردم دنیاست. این همه تو سایر كشورها برای بقای حیات وحششون سعی و تلاش میكنن ، اونوقت ما اینجا هیج كاری نمیكنیم. بیشتر شكارجی ها هم از قشر مرفه هستن كه فقط واسه تفریح این حیوونای بیجاره رو میكشن. مهمان كشی از اینم بدتر؟
تااين وضع برخورد با شكارچيان هست ومحيط زيست با يه جريمه ناچيز اون شكارچيان رو آزادميكنه همين وضع هست بايد پس از اخطار براي بار دوم زندان به مدت 1تا3سال براي اين افراد بريده و جريمه نسبتا سنگين بريده شود
اين جريمه ها و تنبيه ها باز دارنده نيست وبعضي ها كه درتلويزون خودشان برنامه حيات وحش مي سازند با تفنگ شكاري همراه برادرشان درجنگلهاي شمال به دنبال شكار بزكوهي و پرندگان مهاجر هستند تنبيه را از همين افراد شروع كنيد تا اين شكارچيان بي رحم حساب كار دستشان بياد و بفهمند دولت با كسي شوخي ندارد
خیلی تاسف باره که این پرنده ها در کشورهای دیگه حفاظت میشن و آقای فرماندار به همین راحتی از نسل کشی آنها حمایت میکند .
مردم دارن از گشنگی میمیرن اینا میان میگن چرا پرنده صید میکنید؟!
بابا شانس بیارید چند سال دیگه ملت به هم نوع خواری نیوفتن با این اوضاعی که ساختن .
یه سر به بازار های خرید و فروش پرندگان از جمله بازار پرندگان تهران بزنید میبینید که از شیر مرغ تا جون آدمیزاد رو دارن به حراج میزارن .
مشکل ریشه ایه.فقط تاسف بماند...
باعث تاسف است که تعدادی برای سود جویی همه کار میکنند بقول معروف حاضرند گاوی را برای یک کیلو گوشت که گیرشان میاید به کشتن بدن ازاون بدتر بی تفاوتی مسئولان محترم و صحبتهای غیر مسئولانه ایشان
این تاراج طبیعت دست آخر گریبان خودشان را خواهد گرفت، یادش به خیر حدود سی سال قبل که ما به زاینده رود می رفتیم برای ماهیگیری با تک قلاب، رودخانه ای پرآب بود که کنارش عطر مست کننده سنجد و بوی پونه به مشام می رسید، رودخانه هم پر از ماهی بود که کسی دست خالی برنمی گشت ولی حالا به لطف محلی ها و شهرستانهای اطراف که فکر می کنند طبیعت سفره ای رایگان است که به هر قیمت باید سهمی از ببرند (مثل وقتی که برای نذری هجوم می برند)، با تور و سم و دینامیت چنان بلایی به سر رودخانه آوردند که دیدن یک ماهی قزل آلا در آن حکم کیمیا را پیدا کرده است. حالا باید افسوس آن روزها را خورد، آب رودخانه هم کم شده و طبیعت با ما قهر کرده است. چند سال دیگر هم پرنده ای نخواهد ماند که به فریدونکار بیاید و قاتلان طبیعت می مانند و سفره ای خالی!
اعصاب منو ریخیتد بهم
جمع کنید!!!
واقعا صحنه های تاسف آوری است
وقتی مردم چهار محال درسنت عروسی تفنگ در میکردند و دیدند چقدر برای این سنت غلط کشته و عزیزان از دست دانند و یکصدا این سنت غلط را با تحویل تفنگها به موزه اسلحه خاتمه دادند
چرا اینکار در جنگهای شمال و برای حفظ ژنتیک و زیبایی محیط زیست نشود
خانم وزیر کجا هستید شما ؟ لطفا ابتکاری بخرج دهید تا دیر نشده
پاسخ ها
hadi
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
خانم ابتکار وزیر نیست مجید جان
انسانم ارزوست
خدایا یعنی ما آدمیم ؟ چرا ما را آفریدی ؟ که اینگونه بر روی زمین اسراف کنیم و ظلم کنیم ؟
توي شمال که هر کسي ميتونه کلي اردک و مرغ و خروس خونگي پرورش بده و هر چي توي باغچه بکاره سبز ميشه کسي از گرسنگي نميميره اگر گوشت شکار نخوره.. اينا فقط ناشي از حرص و طمع و شکمبارگي آدماست
خدا لعنت کنه کسانی رو که باعث و بانی این کار غیر انسانی هستند این عقاب واقعا دیگه نوبرشه
واقعا" جای تاسف داره. آیندگان با روشی که ما پیش گرفته ایم هیچ امیدی نخواهند داشت.
باید خوشمزه باشن اون غاز های وحشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
خودتم بانمکیا!!
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
نه بابا. فکر کنم وحشتناک غاز دوست داری
دوست دار حیات وحش و محیط زیست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
شوخی اش هم جالب نیست.کار این صیادهای ظالم با تروریسم ها هیچ فرقی نمی کند.
در کشور آلمان تردد وسایل نقلیه در بعضی از جاده ها در شب بخاطر عبور حیوانات ممنوع می باشد .
کمی به فکر آبروی خود در دنیا باشیم، کمی به فکر آینده....
چرا در کشورمان برکت کم شده است، همه سوار یک کشتی هستیم.
سلام من پیشنهاد می کنم این بابا و امثال این رو ببرن جزیره آدم خورا بعد بهش بگن این سنت قدیمی این مردم سنت می فهمی سنت از این راه شکمشون سیر می کنن
خوب اقا جان سنت غلط باید کنار گذاشته بشه مگه پیامبر اسلام (ص) با سنت زنده به گور کردن دختران یا سنت نوشیدن شراب و... مقابله نفرمودند
آزار و اذیت این زبون بسته ها چه لذتی داره؟
افسوس . دیگر کسی نخواهد گفت کاش من هم یک پرنده می بودم .
واقعا شرم آور است، چرا کسی به داد این زبون بسته ها نمیرسه؟
این دیگه چه جورشه؟ چرا نسل کشی نفرت انگیز موجودات زنده به این راحتی انجام می گیره؟ همه جای دنیا جاهایی هم که شکار مجازه شکار کردن قوانین و شرایط خودشو داره. کجای دنیا اینطور بی قانونی و هرج و مرج وجود داره؟
کجاست آن سرزمینی که نیاکانتان دوست میداشتند؟
وقتی از روی رابطه مسئولین به مسندی که به ناحق و شایسته نیستند گذاشته میشوند غیر این نمیشه انتظار داشت
پس کجاست آقای اینانلو و سیمای ملی؟؟؟
واقعا شرم آور است، چرا کسی به داد این زبون بسته ها نمیرسه؟
این کار هیچ تفاوتی با رفتار داعش ندارد، به نظر من حتی این بدتر هم هست چون حیوانات زبون بسته رو بدون دلیل و برای منافع خودمان می کشیم. کجا به انسان!!! اجازه داده شده که برای منافع خودش، تمام مخلوقات خداوند و محیط زیست را نابود کند؟ شدیدا به این جمله ایمان دارم که می گوید: " فرهنگ مردم را می توان از چگونگی برخورد آنها با حیوانات ارزیابی کرد".
هموطنان عزیز
لطفا نخرید
تنها راه در سایه ی خالی کردن شانه دولت در این امر این است که مردم عزیز ایران بویژه خطه مازندران ، لطفا گوشت این حیوانات را خریداری نکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
کارد بخوره به اون شکمی که سفره سیاهشو با نابودی محیط زیست رنگین میکنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
مردم عزیز خطه مازندران خودشون خریداری نمی کنن! اونا فقط میکشن! تازه اگر کسی هم نخره تاکسیدرمیشون میکنن.
من که از ناراحتی نمیتونم به این تصاویر نگاه کنم ، چه بد مردمانی هستیم ما ، مطمئنا نسل آینده چیزی جز نابودی کامل محیط زیست به ارث نخواهد برد !!!!
من نمیفهمم چرا!
مگه ما انسان نخستین هستیم که شکار کنیم؟؟؟؟

کلا چرا شکار هر موجودی رو ممنوع نمیکنن؟؟؟

شکار کلا اشتباهه!!! انگار ما غذا نداریم بخوریم!!!!
انصافا سوزناك است رحم و مروت كجا رفته؟
توی کل گیلان و مازندران همین وضع هستش
در يك فيلم مستند نشان مي داد هندي ها براي پرندگان مهاجر دانه مي ريختند و پرنده ها در كمال امنيت مشغول برچيدن دانه بودند . تفاوت فرهنگي تا كجا؟!
تصور کنید در دنیایی دیگر،
ما پرنده باشیم و پرندگان انسان!
نگويد حيوان يا پرندگان وحشي /بگويد مظلوم شكارچيان وحشششششششي
جای تاسف داره که کسی این حرفو بزنه و عزل و توبیخ نشه
مشکل کار اینه
کجای مصرف گوشت این حیوانات خوردن داره
متاسفم بر مردمی که گوشت چنین حیوانی را می خورند . اصلا گوشت ای پرندگان خوشمزه نیست
من که خیلی بدم می آید .
باز هم گوشت بره
مردم..
نخرید؟برادر من بیشتر اینها صادر میشه تهران بهترین پولم براشون میدن. شما میگن نخرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟به تهرانیهای محترم بگین نخرن.
سر صبح که این صحنه های غم انگیز را دیدم از
انسان بودنم بدم آمد و اعصابم بهم ریخت کامپیوتر را خاموش کردم
مثلا اسممان را گذاشته ايم انسان... در روز قياومت در جهنم جايگاهشان محفوظ است... جوابي نحواهند داشت...
کار این صیادهای ظالم با تروریسم ها هیچ فرقی نمی کند.
تو برخی قبایل بدوی هم سنته که انسان رو بخورند.
آیا هر سنتی درسته؟
پس جایگاه قانون و وجدان کجاست؟
سنت درسته یا سرمایه ملی؟ انسانیت درسته یا افکار ناهمجار و سود جویانه؟
فریاد رسی باید.
از نظر پرندگان ما وحشتناک تر از داعشیم
تابناک نظرات رو چاپ کن. این یک فاجعه ملی است.
آخه چرا کسی با اینها برخورد نمیکنه!!!!!!!!! این چه وضعشه! بله هر وقت ب ب.ز. ها برخورد شد با اینها هم برخورد میشود. تابناک چاپ کن.
قاتل مرغ و خروسیم همه
این همه جان گرامی بستانیم که چه
بعد از ده سال از آخرین باری که گریه کردم با دیدن این عکس ها اشکم دراومد
با سلام
حق با شماست هر وقت که از کنار مزارع فریدونکنار رد می شویم شاهد وجود تعداد زیادی تور در زمینهای اطراف این شهر می باشیم واقعا صحنه دردناکی است
بهتره سازمان محیط زیست منحل بشه ، جون که هیج خاصیتی نداره
سه نفر به جایی نرسیدند و زندگی خوبی نداشتند.سربر(کسی که سر این پرنده های بی گناه را می برد-)تربر(کسی که مثل بعضی ها درختان جنگل را می برد و از بین می برد)-نان بر(کسی که نان مردم را می برد و به کار و کسب مردم ضربه وارد می کند)
این چه فرمانداریه که سر کار گذاشتید
اگر مردم این پرندگان را نخرند خب کسی هم دنبال شکار نمیره ...
تو را خدا با طبیعت و جاندارا ن زیبای طبیعت مهربان باشیم
میازار موری که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است
مسئولین سازمان محیط زیست به کجا چنین شتابان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این یک رسم تفریحی شاهان قدیم و فیودالهای پنجاه سال پیش بوده که مونده و به شغل تبدیل شده است. کمتر شکارچی را می توان یافت که ضایعه دردناکی در زندگی شخصی خودش اتفاق نیافتاده باشد. بلاخره حیوانات هم خدا دارند.
بر پدر ومادر این شکارچیان آدم نما ونیز خریداران لعنت دنیوی و اخروی که چنین ادمهای بیرحم شبیه داعشی ها را تربیت کردند. فقط خدا باید بداد این حیوانات برسه مسئولین ما که دست رو دست گذاشتند.
فقط اعداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
واقعا اینائی که پرندگان زیبا را شکار میکنند جرم بزرگی مرتکب میشن که مراجع قضائی باید حکم سنگینی براشون اعمال کنه
اين پرندگان در واقع مهمان ايران هستند، كجاي كيش و آيين ايرانيان مهمانهارا ميكشند؟!
از داعش بدترن اینا :(
تابی دیدی مطلب منو که تنها راه حل رو برای مشکلات شمال "که جایگزینی مسئولان آنجا با افراد غیر بومی بود" نزدی! لااقل ادیت می کردی و می زدی، پس بدانکه تو هم یک سانسورچی هستی و نون به نرخ روز می خوری!!! نظر اونکه میگه "آخی حیف بود"...،و یا "خدا لعنتشون کنه"....و جواب های صدتا یه غاز رو میزنی اما از آوردن جواب های درست و بعضاً راه گشا واهمه داری!!!!
تا کی هی حرف زدن .... تا فردا صبح هم اینجا حرف بزنیم هیچ فرهنگ سازی ای نمیشه تجربه نشون داده تا زور نباشه این مردم دست از کاری نمی کشند
اگه شکار رو ممنوع کنند و برای هر شکاری جریمه خیلی سنگینو کمر شکن همراه با زندان بزارن و یه چند نفر رو هم بگیرند و نشونم بدن اون وقت ببینید چطوری این نامرد ها کم می شن.
سیاه نمایی یک سویه یک سایت خبری و طرفداری کورکورانه مردمانی که فقط و فقط تحت تاثیر چند عکس احساساتشان غلیان کرده....... متاسفم.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات
وب گردی