بازدید 3420

عزاداری اربعین حسینی در سراسر کشور

عزاداری اربعین حسینی همزمان با روز اربعین در سراسر کشور برگزار شد.
کد خبر: ۴۵۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶ 13 December 2014
عزاداری اربعین حسینی همزمان با روز اربعین در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مراسم باشکوه اربعین حسینی با حضور گسترده زائران از سراسر کشور در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد.

همچنین مراسم عزاداری و سوگواری اربعین حسینی با حضور علما و شخصیت‌های حوزوی در بیتها و دفاتر مراجع تقلید برگزار ‌شد. در این مراسمها سخنرانان به بیان اهمیت و عظمت راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی پرداختند و این اجتماع بی نظیر را خاری در چشمنان دشمنان اسلام و مکتب اهل بیت(ع) دانستند.

این مراسم‌ها در بیتهای حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، حسین وحید خراسانی، لطف الله صافی گلپایگانی، سید موسی شبیری زنجانی، حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی، عبدالله جوادی آملی، موسوی اردبیلی و همچنین سایر علما برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد، استاد حوزه در مراسم اربعین حسینی در حرم مطهر، با اشاره به برگزاری مراسم اربعین برای امام حسین (ع) گفت: بر اساس روایتی از موسی کاظم(ع)، یکی از ویژگی‌های مؤمنان، خواندن زیارت اربعین است که نشان از اهمیت این روز در سیره معصومین (س) دارد.

وی با اشاره به مقام شفاعت اهل بیت (ع) در روز قیامت گفت: اگر انسان در این دنیا نسبت به اهل بیت (ع) بی‌تفاوت باشد، در روز قیامت نیز این شفیعان را فراموش کرده و از شفاعت آنها بی‌بهره می ماند. انسان باید در دنیا اعمالی انجام دهد تا در روز قیامت بهانه‌ای برای شفاعت اهل بیت (ع) داشته باشد و خود را به محبت اهل بیت (ع) نزدیک کند.

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به مقام تربت امام حسین (ع) در قبولی نمازها گفت: توصیه‌های زیادی بر سجده بر تربت امام حسین (ع) در معارف اسلامی شده است، این جای تأسف دارد که برخی مساجد نه تنها مهرهایی با تربت کربلا ندارند، بلکه به جای آن، سنگ می‌گذارند، این در شرایطی است که بر اساس روایت امامان معصوم، یکی از ویژگی‌های مؤمنان سجده کردن بر خاک، به ویژه پیشانی گذاشتن بر تربت کربلا است.

به گزارش ایسنای منطقه قم، هزاران زائر با پای پیاده در قالب هیات‌های مذهبی از چند روز قبل راهی حرم مطهر شده‌اند و امروز عده‌ای به این آستان مقدس رسیده و توفیق زیارت خواهر امام هشتم (ع) در اربعین اباعبدالله الحسین (ع) داشته‌اند و در این صحن و سرا فیض معنوی کامل می‌برند.

حرم مطهر حضرت معصومه(س) که مامن و محل آرامش دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است از ابتدای محرم تا انتهای صفر مقصد هزاران عزادار و هیات مذهبی از قم و سراسر کشور بوده است، عزادارانی که به عشق اهل بیت (ع) به سوی حرم مطهر حرکت می‌کنند و با تجمع در صحن و سرای متبرک مرقد بانوی کرامت (ع) عقده دل می‌گشایند تا خواهر امام مهربانی‌ها سنگ صبورشان باشد.

امروز شور و حال کربلایی بر سرزمین قم مستولی شده است و عطر خوش حسینی از هر کوی و برزن به مشام می‌رسد و نوای "یا حسین"، گوش جان را نوازش می‌دهد، زمزمه‌ای که همواره ورد زبان این مردم بوده و هست و با گذشت زمان نه تنها از غمشان نکاسته بلکه تنها نام حسین (ع) برایشان جگرسوز شده است.

به گفته معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت (س)، نمازجماعت ظهر امروز نیز در روز اربعین سالار شهیدان، درصحن امام رضا (ع) شبستان امام خمینی(ره) و صحن صاحب الزمان(عج) اقامه شد.

همچنین بعد از نماز عصر نیز قرائت قرآن کریم توسط قاریان برجسته کشوری به عنوان هدیه به پیشگاه امام حسین و حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

در شام اربعین نیز سخنرانی حجت الاسلام رفیعی و مداحی حسن شالبافان از دیگر برنامه‌های عزاداری در حرم بانوی کرامت است.

اجتماع عزاداران حسینی در شهرکرد

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری در اجتماع عزاداران حسینی در مرکز استان با تسلیت شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و اصحاب با وفای ایشان، یکی از نشانه‎های مومن را قرائت زیارت اربعین دانست.

وی اظهار کرد: اگر چه افرادی نتوانستند خود را به قافله زائران پیاده کربلای حسینی برسانند اما امروز در این اجتماع و قرائت زیارت اربعین از راه دور ایمان و ارادت خود به ساحت نورانی امام حسین (ع) را اثبات کردند.

حجت‌السلام نکونام با بیان اینکه ائمه معصوم(ع) نسبت به قرائت زیارت اربعین امام حسین(ع) سفارش و توصیه‌های فراوانی به شیعیان داشته‌اند.

وی با تاکید بر لزوم مغتنم دانستن اجتماعات بزرگ حسینی، این گونه اجتماعات را موجب ترس و نا امیدی دشمن دانست.

امام جمعه شهرکرد افزود: در راستای زنده نگه داشتن نهضت حسینی و مکتب اهل بیت(ع) نباید به اجتماعات و محافل کوچک عزاداری اکتفا کرد بلکه باید با اجتماعات عظیم و عمیق فریاد رسای عدالت طلبی و ظلم ستیزی را به گوش جهانیان و دشمنان کر و کور رساند. هیئت‎های مذهبی هر آنچه می‎توانند با برپایی اجتماعات عزادارای، شکوه و عظمت خود را به رخ دشمن بکشند چرا که علاوه بر اینکه قدرت اسلام را نشان می‎دهد موجب واهمه دشمنان نیز می‎شود.

اجتماع عظیم عزاداران اربعین حسینی در سمنان

حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر عبدوس، امام جمعه موقت سمنان در اجتماع عظیم عزاداران اربعین حسینی در سمنان گفت: امروز 20میلیون زائر و عاشق امام حسین(ع) با اجتماع عظیم در کربلا، چشم دشمنان اسلام و ائمه معصوم(ع) را کور کرده‌اند.

وی با اشاره به اجتماع عظیم عزاداران و عاشقان حسینی در اربعین شهادت امام حسین(ع) در کربلای معلی، افزود: امروز با حرکت 20 میلیون زائرحسینی در عراق که در تاریخ بی سابقه است، دنیای استکبار و دشمنان اسلام کور شده و رسانه‌های آنها گوشه‌ای از این حرکت عظیم را نشان نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) پس از 14قرن، دلها را به هم وصل و نزدیک کرده است، خاطرنشان کرد: این حرکت عظیم نشان داد امام حسین (ع) و قیام عاشورا پس از 1400 سال با دل‌های مسلمانان چه کرده که همچنان اینگونه عشق و محبت خود را ابراز می‌کنند.

امام جمعه موقت سمنان با اشاره به توطئه‌های امروز دشمنان و استکبارگران برای از بین بردن حرارت و عشق و ارادت به امام حسین(ع)، اضافه کرد: امروز دشمنان قصد ضربه زدن به اسلام ناب محمدی(ص) دارند و وارونه نشان دادن اسلام ناب محمدی (ص) از اهداف آنان است.

حجت الاسلام عبدوس افزود: دشمنان قصد داشتند با جنایاتی که داعشی‌ها، تکفیری‌ها و سلفی‌ها انجام می‌دهند، چهره نورانی اسلام را وارونه جلوه دهند که حرکت 20 میلیون نفر زائر در سرزمین کربلا همزمان با اربعین حسینی تمامی این توطئه‌ها را خنثی کرد.

به گزارش ایسنا، اجتماع عظیم عزاداران اربعین حسینی با حضور نماینده ولی فقیه در استان سمنان، جمعی از مسوولین استان و هزاران نفر از عزاداران امام حسین(ع) در محل امامزاده یحیی(ع) سمنان شکل گرفت. قرائت زیارت اربعین، سوگواری و مرثیه‌خوانی از برنامه‌های این اجتماع عزادارای بود. در پایان نماز ظهر و عصر به امامت آیت الله شاهچراغی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان اقامه شد.

عزاداری اربعین حسینی در خوزستان

به گزارش ایسنای منطقه خوزستان، امروز همزمان با اربعین حسینی، در سراسر استان خوزستان مراسم عزاداری در هیاتها و تکایا و مساجد برگزار شد. در اهواز، حسینیه اعظم و حسینیه ثارالله میزبان عزداران حسینی بودند و زیارت اربعین در این دو حسینیه قرائت شد.

آستان حضرت دانیال نبی(ع) در شوش و بیش از 40 بقعه استان خوزستان در شهرستانهای شوشتر، بهبهان، دزفول و آبادان نیز برپاکننده مراسم عزاداری اربعین حسینی بودند.

عزاداری اربعین حسینی(ع) در مسجد جامع شهر ایلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام در جمع عزاداران اربعین حسینی(ع) در مسجد جامع شهر ایلام، گفت: عاشورا تلخ‌ترین حادثه‌ی تاریخ بشر است چون امام معصوم همراه با پاک‌ترین انسان‌ها برای احیاء اهداف متعالی دین، جان خود را در راه خدا فدا کردند و در حقیقت فلسفه پاسداشت مراسم اربعین، نکوداشت ارزش‌های عاشورا است، بنابراین باید بدانیم هدف امام از رفتن به کربلا چه بود؟ اهداف ابی‌عبدالله باید در نظر گرفته شود و آن این است که امام حسین (ع) برای یک هدف بزرگ و ارزشی دست به قیام زد.

وی تصریح کرد: اولین نکته که بسیار مهم است و برجسته‌ترین پیام عاشورا است این است که امام فرمود: "من قیام کردم برای احیای دین جدم." حال این سؤال پیش می‌آید که مگر دین دچار چه وقفه‌ی شده بود که امام چنین می‌فرماید.

امام‌جمعه ایلام ادامه داد: تاریخ اسلام بعد از رحلت پیامبر و جریان سقیفه بنی ساعده و به خلافت رسیدن بنی‌امیه بر امت اسلامی در واقع همان خط قرمزی بود که باوجود تلاش‌های پیامبر موجب وقفه در سنت شد. بنی‌امیه با ظاهرسازی، شعارهای دینی و همچنین با تظاهر به دین و اسلام و دوستداری پیامبر (ص) حکومت را در دست گرفت و با نقشه‌های شوم توانستند حکومت را از امیرالمؤمنین گرفته و حتی 3 جنگ را بر وی تحمیل کنند. بزرگ‌ترین انحراف اسلام نیز همین بود که افرادی به نام اسلام و قرآن بیایند و با قرآن ناطق وارد جنگ شوند که متأسفانه از بی‌بصیرتی مردم استفاده شد و آنچه نباید اتفاق افتاد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطفی در تشریح تاریخ اسلام در زمان امویان گفت: قدرت مطلق در دست معاویه بود و برای همین از تمام قدرت برای انحراف در دین استفاده کرد و از دین به‌عنوان اهرمی برای پیشبرد اهداف خود بهره برد و در این راستا نیز بسیاری از اصول دینی را باقدرت خود تغییر داد به‌گونه‌ای که نماز به‌عنوان یکی از برنامه‌های سیاسی جهان اسلام را به‌روز دیگر به‌غیراز جمعه موکول می‌کند و در آن نماز و خطبه خوانده می‌شود و هیچ‌کس در چنین وضعیتی جرئت اعتراض ندارد و حتی مردم براین باور بودند آنچه معاویه انجام می‌دهد عین اسلام است.

نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام ادامه داد: در آن زمان اصحاب پیامبر، یکی پس از دیگری به دست معاویه از بین رفتند و همین امر باعث پایمال شدن دین پیامبر(ص) شد. امام حسین(ع) باوجود شهادت بردارش و چنین وضعیتی که بر جامعه حاکم بود سکوت را جایز ندانست چراکه سکوت باعث می‌شد چیزی از اسلام باقی نماند پس وقتی معاویه خواست برای یزید بیعت بگیرد چون می‌دانست امام حسین (ع) با او بیعت نمی‌کند برای همین به زیردستان گفت اگر حسین (ع) تمکین نکرد سرش را برایم بیاورید و امام در جواب درخواست از او برای بیعت با یزید گفت: "چطور با مردی شراب‌خوار و سگ‌باز بیعت می‌کنم، اگر دست بیعت به یزید بدهم باید فاتحه‌ی اسلام را خواند." این در واقع آغاز حرکت قیام امام حسین (ع) بود چون‌که گفت: "اگر بیعت کنم مردم تن به هر ذلتی خواهند داد."

امام‌جمعه ایلام، احیای "امر به معروف و نهی از منکر" را دیگر هدف امام حسین (ع) عنوان کرد و گفت: در آن دوره به این دو فریضه نه‌تنها عمل نمی‌کردند بلکه منکرها به معروف و معروف‌ها به منکر تبدیل شده بود. بدین‌جهت تصمیم به احیاء شد چراکه بدترین منکر حاکمیت ظالم و فاسد است پس برای این امر انقلاب شکل گرفت و همان‌گونه امام فرمود هدف من عملیاتی کردن سیره پیامبر (ص) است. چون امام معتقد بود این افراد فاسد نصیحت‌پذیر نیستند و در به انحراف بردن مسیر جامعه از هیچ عملی فروگذار نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطفی با اشاره به مبارزه با نفاق به‌عنوان یکی دیگر از اهداف امام که در زیارت اربعین آمده است، تصریح کرد: منافق ظاهری اسلامی دارد اما بدترین ضربات را به اسلام می‌زند. منافقینی که زمان پیامبر(ص) جرأت بروز عقاید را نداشتند بعد از رحلت ایشان با برپایی سقیفه بنی ساعده شروع به فتنه‌انگیزی کرده و همگی نفاق‌هایشان را در کربلا به نمایش گذاشتند. در واقع عاملین اصلی واقعه عاشورا کسانی بودند که اهل نماز و عبادت بودند اما حسین (ع) خون خود را برای اسلام داد تا مردمی را که غرق در ضلالت و گمراهی بودند را نجات دهد.

وی تأکید کرد: این خطرات برای دوران ما که پیرو ولایت‌فقیه هستیم نیز وجود دارد چراکه کسانی نام امام راحل را یدک می‌کشند اما با حرکات خود جایگاه ولی‌فقیه را به خطر می‌اندازند.

عزاداری اربعین در حسینیه اعظم زنجان

حجت‌الاسلام و المسلمین "سیدحسن عاملی"، نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان تأکید کرد: نباید اجازه دهیم بدعت در دین بوجود آید. بدعت و تحریف در دین، مغایر با دین است و بستر انحرافات را در دین و جامعه فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه تعبیر غلط از دین موجب شد دین‌، ابزاری در دست فتنه‌گران برای رسیدن به اهداف شوم خود شود، تصریح کرد: متأسفانه تاریخ بشر به خصوص دین اسلام در تقابل با بدعت‌ها و تحریف‌های مختلف لطمات زیادی دیده است، که نمونه بارز آن ظهور تعابیر و قرائت‌های مختلف از دین بود که موجب شکل‌گیری واقعه عاشورا شد، لذا بدعت‌گذاران در دین در حق امام حسین(ع) و یارانش با این تعابیر مختلف ظلم و ستم کردند.

امام جمعه اردبیل با اشاره به اینکه حرکت عاشورایی امام حسین(ع) و شهادت آن حضرت باعث جلوگیری از تحریف و انحراف در دین شد، اظهار کرد: خون امام حسین(ع) خونی نیست که در زیر خاک بماند و همان‌طور که امروز می‌بینیم، پیام و اثرات این خون مانع از تحریف و انحراف از دین شده است.

وی با بیان اینکه دین اگر در دست اشرار باشد لباس بدعت بر تن کرده و مصیبت‌ها و معضلات زیادی را به جامعه اسلامی تحمیل خواهد کرد، ادامه داد: امروز به عینه می‌بینیم که دشمنان دین همواره سعی در بدعت‌گذاری و ایجاد عرفان‌های نوظهور داشته‌اند که شکل‌گیری وهابیت، تکفیری‌ها، داعش و گروه‌های معاند از آن دسته هستند. هم‌اکنون نیز سران برخی کشورهای اسلامی و عربی دست‌پرورده و نوکر بدعت‌گذاران در دین هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به عزاداری‌های دهه اول محرم توسط مردم زنجان، به خصوص اجتماع عظیم مردمی در قالب دسته حسینیه و زینبیه اعظم زنجان، خاطرنشان کرد: اجتماع عظیم مردم زنجان در هشتم و یازدهم محرم، یادآور اجتماع میلیونی عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) در اربعین حسینی در کربلا است که بی‌تردید این اجتماع باشکوه، اوج اقتدار شیعه و شور و شعور حسینی را به جهانیان نشان می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار