بازدید 4189

پائین‌ترین بهای نفت در ۵ سال گذشته

بهای نفت که به زیر ۶۰ دلار در هر بشکه رسیده است، روز جمعه در بازار آسیا تحت تأثیر فراوانی عرضه و چشم‌اندازهای تقاضای اندک، باز هم کاهش یافت.
کد خبر: ۴۵۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷ 12 December 2014
بهای نفت که به زیر ۶۰ دلار در هر بشکه رسیده است، روز جمعه در بازار آسیا تحت تأثیر فراوانی عرضه و چشم‌اندازهای تقاضای اندک، باز هم کاهش یافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، در معاملات امروز صبح بازار آسیا، هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) برای تحویل در ماه ژانویه با 86 سنت کاهش، 59 دلار و نه سنت معامله شد. بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در دوره مشابه نیز 52 سنت کاهش یافت و به 63 دلار و 16 سنت رسید.

بر اساس این گزارش، بهای نفت از عرضه مازاد در مقایسه با تقاضا و افزایش تولید آمریکا رنج می برد و شرایط نامساعد اقتصادی در ژاپن و اروپا همینطور کند شدن رشد اقتصادی جهان اجازه جذب این تولید مازاد را نمی دهد.

نقش عربستان و آمریکا در کاهش قیمت نفت

جیمز ویلیامز کارشناس انرژی گفت: « بهای نفت زمانی کاهش یافت که ما روزانه عرضه دو میلیون بشکه بیشتر از تقاضا را شاهد بودیم و اوپک ( سازمان کشورهای صادر کننده نفت ) نشانه ای مبنی بر کاهش تولید یا برگزاری نشست زود هنگام از خود نشان نداد.»

در این شرایط خبرهای منفی جدید نیز روز چهارشنبه بازار نفت را تحت تاثیر قرار داد.

کاهش پیش بینی اوپک درباره مصرف جهانی نفت به ویژه با اظهارات علی النعیمی، وزیر نفت عربستان مبنی بر اینکه « چرا باید ما تولید را کاهش دهیم » بر بد بینی حاکم بر بازار تاثیر گذاشت و این اظهارات بار دیگر تصمیم عربستان را برای حفظ سهمیه خود در بازار، نه دفاع از قیمت، نشان داد.

اعلام افزایش غیر منتظره ذخایر نفت خام آمریکا در روز چهارشنبه نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار بر بازار نفت بود.

مایکل مک‌کارتی از سی ام سی مارکتز در سیدنی نیز اعلام کرد: بهای نفت -که از ماه ژوئن بیش از 40 درصد از ارزش خود را از دست داده است-، به نظر نمی رسد در حال حاضر هیچ مجالی پیدا کند و گمان نمی رود وضعیت تا پیش از پایان سال تغییر کند مگر اینکه سطح تولید کاهش قابل توجهی پیدا کند یا در عرضه اختلال ایجاد شود.

نفت خامی که در بازار نیویورک معامله می شود، 44 درصد از ارزش خود را در مقایسه با اواسط ماه ژوئن که به اوج خود (106 دلار و 91 سنت ) رسیده بود، از دست داده است.

مایکل مک‌کارتی افزود: با این حال بهای نفت با رسیدن زیر 60 دلار در هر بشکه، احتمالا مقاومت بیشتری نشان خواهد داد و از سرعت کاهش کاسته خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست