بازدید 34334

سرافراز این حلقه‌های انحصار را در تلویزیون خواهد شکست

شاید بهترین نمونه در این زمینه، ویژه برنامه شبکه سوم سیما برای جام جهانی باشد که این بار با تهیه کنندگی عادل فردوسی پور با کیفیتی کاملاً متفاوت ارائه شد و بدین شکل نقش تهیه کننده در ساختار کنونی برنامه سازی تلویزیون برای مخاطب عام نیز مشخص شد و بیننده دریافت که تهیه کننده تا چه میزان می‌تواند منجر به ارتقای یک برنامه مهم نظیر ویژه‌برنامه تلویزیون برای جام جهانی شود
کد خبر: ۴۵۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴ 06 December 2014
یکی از نقدهایی که همواره به ساختار تلویزیون مطرح بود و اتفاقاً در کیفیت آثار تلویزیون نیز نقش موثری داشته، گروه محدود برنامه‌سازان در شبکه‌های مختلف تلویزیونی است؛ رویکردی که ظاهراً قرار است در دوران تازه تلویزیون با حضور موثر محمد سرافراز و اصغر پورمحمدی دستخوش تغییر شود و در همین راستا انتظار طراحی سازوکارهایی می‌رود که چهره‌های توانمند بدون کارشکنی بتوانند به جمع برنامه سازان تلویزیون افزوده شوند.

به گزارش «تابناک»؛ تولید برنامه در درون ساختار کنونی صداوسیما همواره با آفت‌هایی همراه بود که یکی از دلایل مهم برای واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی و در نهایت خرید محصول آماده و مورد تایید برای پخش از بخش خصوصی است که پروسه تولید آثار تلویزیونی را به مراتب کم‌هزینه تر و در عین حال، فارغ از حواشی می‌سازد که در دهه‌های اخیر همواره برای تولید باکیفیت و استفاده حداکثری از نیروی انسانی کارآمد چالش‌زا بوده است.

مهم‌ترین حاشیه پیش رو در مسیر تولید برنامه درون سازمانی که در سال‌های اخیر به اوج رسید، حلقه‌های تنگ تهیه کنندگانی است که با مدیر گروه‌های شبکه‌های تلویزیون همکاری می‌کنند؛ تهیه کنندگانی که سال‌ها به عنوان سازنده برنامه‌‎های ثابت تلویزیون حضور داشته‌اند و در واقع اساساً فضای رقابتی در این حوزه‌ها وجود نداشته اما هرگاه این اتفاق تغییر کرده و فضای رقابتی ایجاد شده، ساختار کیفی برنامه‌ها افزایش یافته است.

شاید بهترین نمونه در این زمینه، ویژه برنامه شبکه سوم سیما برای جام جهانی باشد که این بار با تهیه کنندگی عادل فردوسی پور با کیفیتی کاملاً متفاوت ارائه شد و بدین شکل نقش تهیه کننده در ساختار کنونی برنامه سازی تلویزیون برای مخاطب عام نیز مشخص شد و بیننده دریافت که تهیه کننده تا چه میزان می‌تواند منجر به ارتقای یک برنامه مهم نظیر ویژه‌برنامه تلویزیون برای جام جهانی شود و البته همین فضا را به دیگر برنامه‌های ورزشی شبکه سوم سیما در سال‌های اخیر نیز می‌توان تسری داد.

سرافراز حلقه انحصار را در تلویزیون خواهد شکست

البته اینکه تصور کرد تنها در گروه ورزش شبکه سوم سیما دایره تهیه کنندگان محدود و اسامی مکرراً در برنامه های مختلف ذکر می‌‌شوند، کوچک گرفتن ابعاد ماجرا است، چرا که در شبکه‌های دیگر و گروه‌های دیگر نیز اتفاقاتی رخ داده که مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید مدیران شبکه‌ها نیز نقش حداقلی در وقوع‌شان داشته باشند و ساختار کارمندی این نهادها بیشتر در شمل گیری این حلقه‌های بسته برنامه سازی نقش موثر داشته‌اند و حال، وقت تغییر این ساختار است.

اگر واگذاری کامل تولید برنامه‌های تلویزیونی رخ ندهد که البته انتظار می‌رود در راستای کوچک سازی و چابک سازی تلویزیون صورت پذیرد، تغییر این ساختارها که منجر به شکل گیری گروه‌های محدود و پرکار برنامه‌سازی در تلویزیون شده به عنوان انتظار جدی مطرح است، چرا که در ساختار متمایل با تولید انحصاری توسط چند برنامه ساز، کیفیت به حداقل ممکن کاهش می‌یابد و برنامه ساز دلیل و انگیزه ای برای تولید باکیفیت بالاتر و مطابق با استانداردهای روز دنیا ندارد.

از این منظر انتظار می‌رود فضا به گونه‌ای پیش برود و ساختار برنامه سازی به شکل تغییر کند که تصویب برنامه‌ها، عقد قرارداد با تهیه کنندگان و مابقی رویه‌های تولید برنامه کاملاً از حالت سلیقه‌ای خارج شده و هر شخصی بتواند با ارائه یک برنامه باکیفیت و با قیمت مناسب در عرصه رقابت با سایر برنامه سازان ظاهر شود و پس از گذر این از این خان‌ها، هزینه تولیداتش را در مقطع زمانی منطقی دریافت کند و در نهایت از طریق دوم، قید برنامه سازی برای تلویزیون را نزند و در واقع نظام تسویه حساب با برنامه سازان نیز عادلانه باشد.

ایجاد رویه‌ای که امکان تولید بیش از دو یا سه برنامه مقطعی یا یک برنامه ثابت در هر سال به یک تهیه کننده و برنامه‌ساز تعلق نگیرد و در واقع نتوان برنامه‌ها را به یک گروه ثابت داد و همچنین ایجاد تضمین‌های قانونی مشخص برای آنکه با روش‌های نظیر ایجاد یک واسطه، چین قانونی را نیز دور نزند، جزو ملزومات تکمیلی برای عبور از این حلقه بسته برنامه سازی است؛ پروسه‌ای که انتظار می‌رود به زودی تحقق یابد. نگاه کیفی گرایی که اصغر پورمحمدی به عنوان مدیر تلویزیون ابلاغ کرده و کیفیت را بر کمیت ارجحیت بخشیده، به عنوان سیاست تازه سرافراز، با حذف حلقه‌های انحصار ارتباطی تنگاتنگ دارد و بدون تردید با این تغییر ساختارها یک گام بلند در کیفی سازی تولیدات رخ می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۱۴
آن رفت و این آمد

تا ببینیم چه میکند
الان خود عادل فردوسی پور هم یک انحصار است.
شجاعی مهر کی قراره از تلویزیون بره بیرون؟!
به امید خدا ، شکستن انحصار در دعوت کودکان به برنامه های کودک هم مشمول این طرح بشود.

همچنین شکستن انحصار مشمول خواندن پیامکها و ایمیلها هم بشود !!!!

همچنین مشمول کارشناسان دینی پزشکی ورزشی و .. هم بشود .!!!

کوروش درخشان
تو صدا سیما فقط فردوسی بور که حرفه ای عمل میکند
تنها برنامه تلوزیون که نگاه میکنیم...........

برنامه 90 هست

آنهم به خاطر اجری و مدیریت خوب آقای عادل فردوسی پور..........
منتظریم.ببینیم وتعریف کنیم.البته اول ادغام بسیاری از شبکه ها
ظاهرا آقای سرافراز بناندارد برای دولتی ها شمشیر را از رو ببندد. نقد دولتی ها وغیردولتی ها همواره لازم وضروری است ولی شیوه و رویکرد جناحی وتوهین آمیز وعنادگونه ای که برنامه هایی مثل 20:30 وبیست شبکه خبر خصوصا دراواخر دوره مدیریت سابق داشتند بسیار غیر منصفانه بود که خوشبختانه از زمان حضور آقای سرافراز منطقی ترشده وبحث ها وانتقادات حرفه ای است تا سیاسی وجناحی.ازاین بایت از ایشان متشکریم.
اگه عادل برداشتن مطمئن باشيد شبكه هاي خارجي ميليارد دلار خواهند خريدش و دودش تو چشم همه خواهد رفت
ساخت برنامه های فوتبالی وگزارش آنها آرام آرام در انحصار عادل فردوسی پور قرار گرفته عادل فردوسی پور علاوه بر یک برنامه ثابت ساخت برنامه های مقطعی را هم بر عهده دارد واین همان انحصار است
امیدوارم همه کارها عادلانه !!! باشد
نمیدونم تا چه حدی با ساختار تلویزیون آشنایی دارید، ولی قابل ذکره که ای ن موضوع چرخی نیست که شما اختراع کرده باشید، با مروری به سالهای نه چندان دور، دوره های آقایان لاریجانی و هاشمی اتفاقات مهمی افتاد و بسیار برنامه هایی که توسط تهیه کنندگان سازمانی تولید میشد که حتی در مقطعی از زمان با وجود ماهواره مردم را مشتاقانه بسمت تلویزیون میکشاند، اما متاسفانه بی تدبیری مدیران در چند سال گذشته باعث دوری مخاطب شد، بسیار برنامه سازان که بسیار معتبر و خوش فکر، بدنبال تصویب کار یا تخصیصه برآورد مناسب، اتاقهای مدیران را طی مینمودند، ولی با تفکرات خاصی مواجه میشدند که علاقه ایی به مخاطب و برنامه جذاب نبودند، مدیرانی که با توجه به حقوق دولتی، که مزایای زیادی نیز در کنارش وجود داشت، انگیزه ایی برای تلاش بیشتر نداشتند،
در هرصورت بسیاری از برنامه ها مانند برنامه آقای فردوسی پور یا مقدم یا دیگر آقایان خاص، با برآوردهای خاص اتفاق افتاد، که قطعا فکر هم بازتر و فعالتر خواهد شد، اگر همین توجه ها را بصورت یکسان برای تمامی تهیه کنندگان انجام دهند، مطمین باشید شرایط مطلوبی برای این رسانه مردم پسند خواهد افتاد.
دوای درد تلوزیون و در واقع چاره لغو این انحصارها در صدا وسیما ،
برنامه سازی قراردادیه!!!
.
یعنی برنامه ها بطور کامل خارج از صداوسیما و در سیستمهای خصوصی برنامه سازی ساخته بشن ، سیستم فعلی انحصار و استخدام از طریق رابطه ، کیفیت برنامه های تلوزیون رو نابود کرده . . .
.
برا مثال طرف 20 ساله داره برنامه تدوین میکنه ، هنوز هم از الگوها و روشهای 20 سال پیش استفاده میکنه!
خیالش هم راحته که توپ تکونش نمیده . . .
محتوای برنامه ها که بماند . . .
.
البته قبل از زمان اقای ضرغامی ، فامیل بازی و آشنابازی در صداوسیما به حدی بود که وقتی وارد ساختمون جام جم میشدید فکر میکردید وارد یک استان خاص شدید!
این آشنابازی کمتر شده ، اما اون انحصاره هنوز هست . . .
ازاینکه بفکر حل موضوع حلقه مفقوده در برنامه سازی صدا وسیما همانا رفع انحصار در تهیه کننده گی افتادید قابل تقدیر میباشد ولی متاسفانه این امر تنها به ورزش وانهم شبکه سه نیست واپیدمی است که در کالبد بدنه گروه های تولیدی به وفور یافت میشود انهم در گروه های مختلف سیما وعلل ان نگاه مدیران فقط به دور وبر خودشان است وبس شبکه نوپا ... نیز در این وادی از حریف قدر خود جلو افتاده ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل