بازدید 16730
۹

سازوکار ادغام شبکه‌های تلویزیون همزمان با ایجاد یک معاونت تازه

این اتفاق طبیعتاً ‌روی آنتن تأثیری نخواهد داشت؛ اما به لحاظ اجرایی، منجر به استفاده از یک ساختار مدیریت و نیروی انسانی واحد برای بهره‌برداری در چندین کانال خواهد شد و در واقع مدیریت ماتریسی رسانه در این بخش نمود عینی خواهد یافت.
کد خبر: ۴۵۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵ 30 November 2014
استراتژی حساس ادغام شبکه‌های تلویزیونی در شرایطی عصر روز گذشته توسط معاون سیمای رسانه ملی رونمایی شد که مطابق با این طرح، ساختار تازه‌ای در این حوزه شکل خواهد گرفت که علاوه بر کاهش نیروی انسانی، منجر به یکپارچگی مدیریتی به قصد تسهیل کیفی‌سازی تولیدات شبکه‌ها خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، روند اجرایی تغییرات در دوران مدیران تازه رسانه ملی با شتاب در حال پیگیری است و در همین راستا، ادغام شبکه‌های کم مخاطب در دستور کار قرار گرفته و آن گونه که علی اصغر پورمحمدی خبر داده، شبکه‌های تماشا و نمایش ادغام خواهند شد؛ اما این تغییر تنها در این سطح ‌نخواهد ماند و به لحاظ ساختار مدیریتی و سیاست‌گذاری نیز شاهد تغییراتی خواهیم بود.

مطابق با رویه جدید، احتمالاً برخی شبکه‌ها با نام شبکه و برخی دیگر با نام کانال یا زیرشبکه خوانده می‌شوند. بر اساس روند جدید که البته تا حدودی شبیه به ساختار پیشین است، گروهی از شبکه‌ها مستقل مدیر شبکه‌ خواهند داشت اما گروهی از کانال تحت نظر یک شبکه قرار خواهند گرفت و به عنوان مثال شبکه تماشا و نمایش پس از ادغام حکم یک شبکه را خواهند یافت و کانال نسیم به عنوان یک زیرشبکه فعالیت خواهد داشت.

این روند باعث می‌شود تا به لحاظ سیاست‌گذاری و اجرا نیز روند واحدی باشد و مشخصاً درباره این چند شبکه که بیشتر مأموریتشان سرگرمی است، شاهد یک روند واحد در اجرا باشیم و برخی موازی‌کاری نیز تکرار نخواهد شد.

این اتفاق طبیعتاً بر روی آنتن تأثیری نخواهد داشت؛ اما به لحاظ اجرایی، منجر به استفاده از یک ساختار مدیریت و نیروی انسانی واحد برای بهره‌برداری در چندین کانال خواهد شد و در واقع مدیریت ماتریسی رسانه در این بخش نمود عینی خواهد یافت و کارکردهای بسته سازمانی با بهره‌برداری مضاعف همراه خواهد شد و در عین حال، ساختارهای جدیدی انسانی برای این کانال‌های تازه که نیازمند نیروی انسانی وسیع برای استقلال اداری هستند، شکل نخواهد رفت.

ادغام‌های شبکه‌های تلویزیون با چه سازوکاری خواهد بود؟

مطابق با ساختار جدید برخی شبکه‌ها که از دامنه فعالیت وسیع‌تری برخوردار هستند، نظیر شبکه اول، دوم و سوم سیما نیز با‌‌ همان ساختار شبکه‌ای اداره خواهند شد؛ هرچند بعید نیست در راستای بهره‌برداری بهتر از ساختار، شاهد وحدت برخی بخش‌های موازی شبکه‌های مختلف باشیم و شاید ساختارهای مشابه در شبکه‌های مختلف، به یک ساختار واحد بدل شود که با نیروی انسانی کمتر، یک کار واحد را برای تولیدات همه شبکه‌ها انجام دهد.

کیفی‌گرایی و ارزان‌سازی یکی از انگیزه‌هایی است که در این ادغام‌ها مورد توجه قرار گرفته و در واقع مدیران تازه تلویزیون برخلاف مدیران پیشین به این نتیجه رسیده‌اند که کنداکتور محدود با تولید برنامه‌های بسیار با کیفیت به مراتب تاثیر بیشتری از تعداد بالای کانال‌ها و کنداکتور ۲۴ ساعته با برنامه‌های فاقد کیفیت دارد و به همین دلیل این روز‌ها مکرراً بر کیفی گرایی تاکید می‌شود؛ رویکردی که امیدواریم به سرعت عملیاتی شود.

شاید در این زمینه دعوت به کار بسیاری از چهره‌هایی که در سال‌های اخیر با تلویزیون همکاری نداشته‌اند، از جمله برخی سینماگران، گروهی از مجریان و برخی برنامه‌سازان کارکشته که اتفاقاً اکثراً رابطه مثبتی با پورمحمدی دارند، برای تولید برنامه‌های باکیفیت، بتواند این کیفی گرایی را به سرعت در دسترس قرار دهد، ولی آیا به همین سرعت و سهولت، این تحولات رخ خواهد داد؟

ظاهراً برای عبور از چالش هزینه‌ها، امروز مهدی مجتهد به سمت تازه «معاون برنامه‌ریزی و منابع مالی» تازه خود منصوب شد تا مدیر پیشین شبکه سحر، در مسئولیت جدیدش در پی تکالیف ذکر شده در حکمش پیرامون صرفه‌جویی در رسانه ملی، نظارت دقیق بر هزینه‌ها، ساماندهی درآمدهای تبلیغاتی و منطقی کردن زمان پخش آن‌ها در کنار حفظ کرامت و شأن سازمان، شناسایی و برآورد دقیق منابع مالی سازمان و توزیع مناسب و عادلانه بر اساس وظایف هر حوزه با اولویت پرداخت به تولید، برنامه ریزی دقیق برای تحقق مؤلفه‌های چهارگانه دین، اخلاق، امید و آگاهی و حفظ و حراست از اموال این نهاد باشد.

در همین حال برخی منابع، انتصاب آقازمانی در شبکه ورزش و برخی گمانه زنی‌های دیگر را رد می‌کنند؛ اما برخی از گمانه‌زنی‌ها نیز انتصاب شریعت پناهی نیز به حقیقت نزدیک است، با این حال باید صبر کرد و منتظر تغییرات در هفته‌های پیش روی شد؛ تغییراتی که تکلیف مدیریت شبکه‌های مهم تلویزیون را مشخص خواهد کرد و فضای مدیریتی تلویزیون را با اصلاحات چشمگیری همراه خواهد ساخت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۷
انتشار یافته: ۹
من با ادغام موافقم. سعدی هم میگه:
ما برای وصل کردن آمدیم...
با این اقدام میتونیم امیدوار باشیم، نسیم اقدام عاقلانه و بهبود شرایط صدا و سیما در راه است.
زمانی که شروع به ایجاد شبکه های استانی کردند هدفشون مبارزه با ماهواره بود ولی الان همه ی این شبکه ها از صبح تا شبه فیلم ها ، سریال ها و مستند های رنگ رو رفته ی قدیمی رو تکرار می کنند و یه مقدار هم برنامه های تولیدی کاملا بی کیفیت دارن که همگی از یک ساختار تکراری قدیمی شبیه به هم استفاده می کنند فقط زبان و لباس مجریاشون متفاوته !

جالب اینجاست که دوباره یه شبکه به اسم شبکه شما این برنامه هارو به اصطلاح گلچین میکنه و تکرار میکنه !

با یه حساب سرانگشتی متوجه میشیم که فقط هزینه پخش ماهواره ای این برنامه های تکراری چند میلیارده !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
شما چقدر انگشت داری که سر انگشتهات تونستی چند ده میلیارد حساب بشماری!
با سلام
كيفي گرايي با ارزان سازي با هم سازگار نيستند به عبارت ديگر برنامه با كيفيت عموما و لزوما مستلزم هزينه بيشتر هست . در عين حال مديراني مانند آقاي دكتر سرافراز و دكتر پور محمدي از مديران قديمي با چند دهه فعاليت در صدا و سيما هستند .
ميشود گفت سياست اعلامي عوض شده گر چه انجام تغييرات به اين گستردگي با سرعت زياد بدون مديريت موثر تغيير ميتونه اثر بخشي سياست ها رو دچار چالش كنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
شما سعی کن کمتر نظر فلسفی بدی. خودت فهمیدی چی گفتی؟!
ادغام شبکه های موازی کار خوبیه اما بطور کلی شبکه های تخصصی مورد نیازه!
سلام .لطفاً اقدام به ادغام نفرماييد .چرا كه در حال حاضر وقت ما با تعويض اين كانالها پر مي شود.شما را قسم مي دهم ادغام نفرماييد .
مشکل تعداد نی مشکل محتواست! یه شبکه سیاسی روزی چن بار مستند عملی تاریخی و محیط زیست و حیاط وحش میذاره مام شبکه مستند داریم! همش تکرار شبکه های دیگه!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها