بازدید 17054

مرگ ۵ قلاده شیر در سیرک پرشین

از آنجا که شاید این اتفاق به دلیل تعلل مالک سیرک و کوتاهی در مراقبت از حیوانات رخ داده باشد، موضوع کاملا در دست بررسی است و سازمان محیط زیست، هر گونه تخلفی را با تشخیص مقامات قضایی پیگیری خواهد کرد.
کد خبر: ۴۳۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲ 05 September 2014
رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست کشور از تلف شدن پنج قلاده شیر در سیرک پرشین خبر داد و گفت: سازمان محیط زیست کشور در حال بررسی موضوع است و هر گونه تخلف‌ با تشخیص مقامات قضایی پیگیری خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، امیرحسین داداشی گفت: سیرک پرشین با حیواناتی چون شیر، خرس و میمون در حرکت به سمت شهرستان بوکان در آذربایجان غربی بود که به دلیل شرایط نامناسب نگهداری، ۲ قلاده شیر نر و ماده به همراه ۳ توله آن‌ها از بین رفتند.

او با بیان اینکه این دو شیر بالغ خواهر و برادر بودند، گفت: به دلیل شرایط نادرست نگهداری و مراقبت ناکافی، این دو شیر که چارلی و سالی نام داشتند، جفتگیری کردند و صاحب ۳ توله شدند. این در حالی است که این نوع جفتگیری که درون زایی گفته می‌شود، باعث تولد توله‌هایی با نقص ژنتیکی خواهد شد.

وی ادامه داد: شیر ماده نیاز به جراحی سزارین داشت؛ اما به دلیل شرایط نامناسب وضع حمل یکی از توله‌ها جلو رحم را گرفته و مانع از خروج دو توله دیگر شده بود که در ‌‌نهایت هر سه توله از بین رفتند و شیر ماده هم در اثر عفونت تلف شد. مدتی بعد هم شیر نر به دلیل سکته از بین رفت.

به گفته داداشی از آنجا که شاید این اتفاق به دلیل تعلل مالک سیرک و کوتاهی در مراقبت از حیوانات رخ داده باشد، موضوع کاملا در دست بررسی است و سازمان محیط زیست هر گونه تخلف‌ را با تشخیص مقامات قضایی پیگیری خواهد کرد.

این در حالی است که دکتر ایمان معماریان، دامپزشک حیات وحش مرکز بازپروری پارک پردیسان تهران به اطلاعات گفت: درون‌زایی منجر به تولد توله‌های ناقص می‌شود اما پیش بینی می‌شود مرگ همزمان دو شیر نر و ماده به دلیل شرایط نامناسب نگهداری از حیوانات اتفاق افتاده باشد. او ادامه می‌دهد: شرایط بد زایمان یا مراقبت پس از زایمان هم می‌تواند علت دیگری برای مرگ شیر ماده باشد.

پیش از این، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم در سیرک‌ها از حیات وحش سوءاستفاده شود، گفته بود: امکان تعطیلی یکشبه تمام سیرک‌های کشور وجود ندارد.

دکتر معصومه ابتکار با اشاره به اینکه سیرک‌ها از سال‌ها پیش در ایران و همه دنیا وجود داشته‌اند، گفت: فعالان و دوستداران حیات وحش همیشه با برگزاری سیرک‌ها و حضور حیوانات در آن‌ها مخالفت کرده‌اند، اما اینکه تصور می‌‌کنند که ظرف یکی دو ماه می‌توانیم اعلام کنیم که فعالیت همه سیرک‌ها تعطیل است، اشتباه است، چنین چیزی امکان ندارد و زمان می‌برد.

او گفته بود: دلمان نمی‌خواهد در سیرک‌ها از حیات وحش سوء‌استفاده شود؛ اما فعلا تنها با اعمال قوانین سختگیرانه می‌توانیم تا حدودی فعالیت این اماکن را کنترل کرده و در چند سال آینده برای جمع آوری این اماکن اقدام کنیم.

به گفته ابتکار، گونه‌های موجود در سیرک‌ها وارداتی بوده و بسیاری از آن‌ها قابل بازگشت به طبیعت نیستند و هیچ یک از باغ وحش‌ها هم علاقه‌ای به نگهداری از آن‌ها ندارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۱۶
خدا از سرشون نگذره.انشاالله با درد و زجر از دنیا برن صاحبان این سیرک. بیچاره شیر ماده و توله هاش با چه وضعیتی مردن.بیچاره تر از اونا شیر نر که از غم و غصه مرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
الهی بمیرم.چقدر دردناک بود. جلوی گریه م رو نمی تونم بگیرم. چقدر ظلم می کنیم ما آدمها به طبیعت و هستی؟ مگر خداوند زمین رو فقط برای استفاده ما خلق کرده که این همه حس تملک داریم و از سایر مخلوقات اینجور بهره کشی میکنیم و به اسارتشون میگیریم. هرگز حاضر نیستم برای تماشای اسارت دیگر موجودات، به این شو های مسخره پا بگذارم.
چرا سیرک ها را جمع نمی کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
اگر جمع هم بشند یه مدت دیگه مردم میگن پس چرا سیرک نداریم!!

راهش نظارت مستمر و ملزم کردن صاحبان سیرک به نگهداری و توجه مناسب به این زبان بسته هاست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
خدا وکیلی سیرک هم شد شغل
اخه به اين زبون بسته ها جكار داريد.... نفرين ابدي بر شما
اجازه میدیم حیوونا بمیرن، بعد بررسی کنیم!!!سیرک در بهترین شرایط هم باشه باز هم حیوونای بیچاره از زندگی عادیشون دور میشن و مجبورن کارهایی خلاف طبیعتشون انجام بدن، حالا این شرایط تو یران که میخوان با کمترین هزینه بیشترین سود رو داشته باشن به بدترین حالت می رسه. مسوولین هم لطف میکنن فقط نظاره گر هستند تا همه این موجودات بدبخت تلف شن.
تورو خدا حیوونارو از سیرکا بگیرین و به دردشون پایان بدین
مقصرین را بجای شیرها بفرستید تو قفس .
ما اگه نریم سیرک اینا ورشکسته میشن خود به خود جمع میشه بساطشون!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
این بهترین راه حل برای برچیده شدن این کسب و کار در کشور است.
تبلیغ کنیم برای تحریم سیرک
زبون بسته ها از زجری که میکشیدن راحت شدن
عجب تراژدیک !!
جالبه
تو کشور 5 تا شیر زنده که در بیشه زندگی کنند نداریم حالا 5 تاشون تو سیرک مردند
کجایی قانون
کجایید مردم
...
شیر ماده در طبیعت زندگی کنه با جست و چالاکی که میکنه راحت زایمان میکنه اما در قفس مثل انسانها که در آپارتمان زندگی میکنند احتیاج به سزارین داره پس صاحب سیرک مقصره مقصر
وای اعصابم بهم ریخت کاش تحقیق و رسیدگی بیشتری بشه بخدا این مخلوقات خدا هم مثل ما حق زندگی و سالم بودن رو دارن ترخدا مجرمین رو مجازات کنید تا عبرتی برای بقیه بشه واقعا با خوندن خبر اعصابم بهم ریخت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار