بازدید 16933
وقتی در شهرستان‌ها سالن نداریم؛

چرا مانع اجرای کنسرت در ورزشگاه‌ها و بناهای تاریخی می‌شویم؟

آیا در این شرایط که برگزاری کنسرت در خارج از تهران به خودِی خود، ‌چالشی اساسی است و دریافت مجوز اجرای موسیقی اصیل و سنتی نیز در بسیاری از شهرستان‌ها ممکن نیست، باید سدهای تازه‌ای در مسیر اجرای زنده موسیقی ایجاد ‌و چنان عمل کرد که فریاد اساتید موسیقی ایران این گونه شنیده شود؟
کد خبر: ۴۳۱۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶ 03 September 2014
انتقاد‌ها درباره مدیریت حوزه موسیقی در ده روز اخیر به شدت افزایش یافته و بسیاری از اساتید برجسته موسیقی به صریح‌ترین شکل ممکن، نقدهای اساسی به مدیریت این حوزه وارد کرده‌اند؛ نقدهایی که محوری‌ترین بخش آن، به وضعیت برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها بازمی‌گردد که روز به روز پیچیده‌تر از گذشته می‌شود و نقش اداره موسیقی در این زمینه پررنگ جلوه کرده است.

به گزارش «تابناک»، «آقای مسئول دفتر موسیقی، به جای ساختن و آماده کردن بهترین مکان‌ها برای اجرای موسیقی‌دانان مظلوم ایران، درهای به سختی باز شده را می‌خواهید ببندید؟ فرموده‌اید ورزشگاه مناسب کنسرت نیست، حال بفرمایید آدرس سالن‌های مجهز چند هزار نفره‌ای که تدارک دیده‌اید کجاست تا پیدا کنیم؟!»؛ این بخش مهمی از پاسخ سرگشاده روزهای اخیر سهراب پورناظری، آهنگ‌ساز و نوازنده کشورمان خطاب به پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد است.

هرچند پورناظریِ جوان در بخش‌هایی از این نامه برافروخته شده و گفتارهایی داشته که با اخلاقیات همخوانی ندارد، اصل‌ گفتارش ‌انکارشدنی نیست و این واقعیت را نمی‌توان از نظر دور داشت که در ده روز اخیر، اساتید موسیقی یک به یک ‌نقدهای اساسی به عملکرد دولت در حوزه موسیقی ‌کرد‌ه‌اند و گلایه‌های جدی و بعضاً بی‌سابقه نموده‌اند که بخش‌هایی از آن حتی در دولت پیشین نیز مطرح نشده بود.

شهرام ناظری که پس از لغو کنسرت «رومی»، مجبور شد به جای پسرش اجرا داشته باشد و آهنگ‌های قدیمی و برجسته‌اش را اجرا کند تا سانس‌های بلیت فروخته شده، در نشست‌ خبری از این وضعیت ‌و ‌روند صدور پروانه برگزاری کنسرت‌ها ‌و حتی از روند صدور آلبوم‌های موسیقی ‌به شدت انتقاد ‌و سرانجام تأکید کرد که سی سال سکوت کرده و همچنان به سکوتش ادامه می‌دهد.

حسین علیزاده نیز نقدهایی را مطرح کرد که بخش‌هایی از آن گفتاری مشترک با شهرام ناظری بود و بخش‌هایی دیگر بر نقد سهراب پورناظری تأکید داشت. او که اجرای کنسرتش در کاخ نیاوران مجوز نگرفت و در ‌‌نهایت تالار وحدت، میزبان کنسرتش شد، در این باره نقد جدی داشت و تأکید کرد: «موسیقی ایران هنری است که از گذشته‎های دیرین وجود داشته و ما وارث آن هستیم. اگر هر بنای تاریخی در کشور حفاظت می‌‎شود، ما هم مسئولیم که از هنر موسیقی ایرانی حفاظت کنیم برای اینکه قدمت این هنر از خیلی امکان‌های تاریخی نیز بیشتر است».

چرا مانع اجرای کنسرت در ورزشگاه‌ها و بناهای تاریخی می‌شویم؟
کنسرت در ورزشگاه‌ها در دیگر کشورهای جهان، اتفاقی کاملاً معمول است

این نقد‌ها چه درباره شهر تهران و چه ‌دیگر شهر‌ها وارد است و شاید ‌برگزار نشدن کنسرت در تهران به واسطه برخورداری از تعدادی سالن تا حدودی توجیه پذیر باشد؛ اما در شهرستان‌ها ‌توجیه‌شدنی نیست. البته در پایتخت نیز بیشتر سالن‌ها ‌استانداردهای جهانی برای اجرای کنسرت ندارد و بنابراین تفاوت چندانی میان اجرای موسیقی در این سالن‌ها و اجرا در اماکن تاریخی نیست؛ برای نمونه، ‌استقبالی که از اجرای اهالی موسیقی در عمارت تاریخی مسعودیه تهران شده، بسیار قابل توجه است.

آنچه مسلم است، اینکه به جز ورزشگاه‌ها و بناهای تاریخی برجسته و بزرگ در بسیاری از شهرستان‌ها، هیچ مکان وسیعی برای اجرای برنامه‌های زنده موسیقیایی نیست و بنابراین یا باید قید برگزاری کنسرت را در شهرستان‌ها زد یا مجوز برگزاری کنسرت را برای سالن‌های بسیار کوچکی گرفت که اساساً کشش درصد کمی از مخاطبان موسیقی دوست شهرستانی را نیز ندارد و بنابراین دور از منطق است که در این وضعیت، با برگزاری کنسرت در ورزشگاه‌ها به عنوان یکی از معدود اماکن بزرگ شهرستان‌ها مخالفت کرد و نگاه ایده آلی را به مقتضیات کنونی تحمیل نمود.

بی‌گمان همه اساتید موسیقی کشورمان در پی برگزاری ایده‌آل اجرا‌هایشان در سالن‌های استاندارد در تهران و شهرستان‌ها هستند؛ اما وقتی این سالن‌ها وجود ندارد، چاره چیست؟ آیا در این شرایط که برگزاری کنسرت در خارج از تهران به خودی خود یک چالش اساسی است و دریافت مجوز اجرای موسیقی اصیل و سنتی نیز در بسیاری از شهرستان‌ها ممکن نیست، باید سدهای تازه‌ای در مسیر اجرای زنده موسیقی ساخت و چنان ‌کرد که فریاد اساتید موسیقی ایران این گونه شنیده شود؟

در عین حال اگر دلسوزی جدی درباره کیفیت اجراهای زنده وجود دارد، انتظار می‌رود، عملیاتی دیده شود و دست‌کم یک سالن پنج هزاری در پایتخت و چند سالن مشابه در شهرهای بزرگ دقیقاً با کارکرد موسیقی ساخته شده و بهترین و به‌روز‌ترین سیستم‌های صوتی برای این مجموعه‌ها در نظر گرفته شود و یا حداقل از ساخت چنین سالن‌هایی در سال‌های پیش رو به عنوان پروژه مطالعاتی سخن به میان آید تا دست‌کم اندکی اراده برای تغییر وضعیت کنونی و فقدان سالن‌های موسیقی مطابق با استانداردهای روز جهانی دیده شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶۲
انتشار یافته: ۲۶
اول تعریف بنای تاریخی را مشخص کنید بعد،

آیا تخت جمشید که مظهر ظلم شاهنشاهی است باید همچنان پا برجا بماند و سالانه کلی خرجش بشه؟ خرج طاغوت بشه، اونم تو کشور ما که با طاغوت مخالفیم؟ جز یه عده مو بلوند اروپایی که اساسا دشمن ایران هستند چه کس دیگری خاطرخواه تخت جمشید بوده تا حالا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
محمد جعفر درسته که میخوای نمکدون بازی دربیاری، ولی چون این حرف دقیقا همون چیزیه که بعضیا میگن منم بهت منفی می دم تا حال همتون یکجا جا بیاد
احمد
| Netherlands |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
آقای محمد جعفر اصلا" می فهمی که تمدن یک ملت و افتخارات یک کشور یعنی چه. البته بعید می دانم امسال تو هیچ وقت بفهمند!!!
دانشجو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
به نظرم باید لقب ابوجهل رو از اون فردی که زمان پیامبر بود بردارن و به تو بدن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
ببند بابا
مصطفی
| Germany |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
بد نیس یکم تاریخ بخونی تا بدونی چی مظهر ظلمه و چی مظهر اقتدار و فرهنگه
داش حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
محمد جعفر تو باز زدی کانال دو
چی داری میگی ؟؟؟؟
حالت خوبه؟
پاشو یه آب به سرروت بزن
میگم پاشو
ا پاشو
پاشو دیگه
مشهد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
یا خدا ! یعنی ما توی کشورمون مردمی با این تفکرات داریم؟!؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
کوروش، یکی از پیامبران الهی است که اولین منشور حقوق بشر را ساخته است. اگر فرض را بر این بگیریم که تخت جمشید که مظهر ظلم شاهنشاهی است، اتفاقا باید چنین بنای به یادگار بماند تا آیندگان آخر و عاقبت ظلم راببینند و درس عبرتی بگیرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
قصد توهین ندارم. ولی این نوعی انجماد مغزی است. نمونه این کار را طالبان در بامیان با مجسمه های بودا کردند. دوست بزرگوارم لطفا سری به کتب تاریخی بزن بد نیست.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
آقای محمدجعفر شما ایرانی هستید ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
مگه نذر نکردی بخاطر برد والیبال ایران کامنت نذاری....
غضنفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
مم جعفر منم بهت منفی دادم تا حالت گرفته بشه
تو مثل اینکه اصلا منفی به دنیا اومده ای ..عمو منفی باف......................
غریبه ی آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
تو که در مورد تخت جمشید اینجوری حرف میزنی معلومه که ایرانی نیستی / عددی هم نیستی که بخای در مورد تاریخ ایران حرف بزنی/
به همون دلیل که در سالن های موسیقی مانع ورزش و خوندن درس تاریخ میشن
به همون دلیلی که اجازه ندادن فوتبال جام جهانی تو پارک ها و سینماها و ... پخش شه
چون باعث شادی هستش
موسیقی؟اونم از نوع سنتی و فاخر ایرانی؟؟؟ تابناک چرا کفر میگی؟
بذار جوونا برن آهنگ رپ گوش بدن سرگرم بشن.اینجوری بهتره.کسی قرار نیست بفهمه این مملکت چه عظمتی داشته!
چندین ساله که کلیه مراسم مذهبی در همدان در محوطه موزه و ارامگاه بوعلی سینا برگزار می شه
هر دو نوعش هم سنتی وهم رپ ،برای مردم نان وآب نمی شوند .برای مثال به جای یارانه اگر به مردم کوپن برای گوش دادن به ساز ومطربی بدهند آیا مردم موافقند ؟
پاسخ ها
m.a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
شما از قول خودت حرف بزن.
من با اینکه درآمد آنچنانی ندارم هرطور شده کنسرت اساتید موسیقی مثل آقای قربانی و یا شجریان رو میرم . چراکه چنان روح آدم رو صیقل میدن که تا چن وقت آدم مشکلاتش رو از یاد میبره.
کاش دست از کینه ورزی نسبت به موسیقی اصیل ایرانی بردارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
دوست خوبم
نظرتان قابل احترام است
نیاز به خورد و خوراک و تامین معاش از الزامات زیستن است. ولی آیا فقط همین یک بعد برای زیستن موجودی بنام انسان کافیست؟
آیا انسان تنها با جسمش با شکمش با غرائزش زندگی میکند؟
روح انسان نیاز به چیزهائی نظیر موسقی و نقاشی و کتاب و فرهنگ دارد وگرنه ما با حیوانات برابر که نه از آن هم کمتریم.
Afshin
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
شما نیازهای اولیه رو با چی مقایسه می کنی؟! یارانه نیاز اولیه انسان است. موسیقی نیاز روح است که اولویتش خیلی بعد از نان است، برای همین است عده ای که در شکم مانده اند از موسیقی جیزی نمی فهمند!
چرا مانع اجرای کنسرت در ورزشگاه‌ها و بناهای تاریخی می‌شویم؟
1- به دلیل اینکه از برخی هنجار شکنی ها واهمه داریم چون تا به حال شادی دست جمعی را تمرین نکرده ایم .
2- به دلیل مسائل امنیتی چون تا به حال شادی دست جمعی را تمرین نکردهایم.
3- به دلیل واکنش علما و ترس مسئولین از جایگاهشان چون تا به حال شادی دست جمعی را تمرین نکردهایم.
4- به دلیل اینکه جوانانمان را نمیشناسیم چون تا به حال شادی دست جمعی را تمرین نکردهایم.
5- به دلیل اینکه موسقی مان را اصلا نمیشناسیم و فرق بین موسقی سالم و مبتذل را مشخص نکرده ایم و اصلا چیزی بعنوان موسقی و شور و نشاط را نمیشناسیم.
به همون دليل كه تو دانشگاه نماز جمعه مي خونيم و تو مصلي نمايشگاه كتاب مي گذاريم.
موسيقي و كنسرت و اينجور لهو و لعبها فقط ارمغان غرب براي گمراه كردن جوانان ما هستند. همينطور آثار باستاني و طاغوتي مثل كاخ نياوران و سعد آباد و ... .
1-كامنتهاى محمد جعفر بايد باشه كه ما هم بتونيم كامنت بزاريم
2-عوض پرداخت به محمد جعفر، موضوع و منبع اصلى فراموش نشه
3-"اثار باستانى ما را از بين نبريد".....، اجرى كنسرت را به شما پيشكش مى كنيم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار