بازدید 19266

واکنش نظام بین‌الملل به جایگاه تروریست های داعش

حسین محمدی فومنی*
کد خبر: ۴۲۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸ 20 August 2014
امروزه خبر های از نوع جنس گشتار کودکان غارت اموال و تعددی و تعرض به زنان 
مسلمان و اقلیت های دینی منطقه از سوی غارتگران وحشی و تروریست تکفیر ی با عناوین داعش و النصره و اذناب آنان درسوریه عراق شنیده و دیده می شود. خبر هایی که سبب ناراحتی و غم و نفرت و انزجار را علیه عاملان آنها در نزد افکار عمومی جهانیان ایجاد می کند.
داعش و پیشینه پیدایش آن :

داعش ابتدا این گونه معرفی شد که از ادغام بین « دولت اسلامی وابسته به شبکه القاعده که اکتبر سال 2006 میلادی به وجود آمد و گروه تکفیری مسلح در سوریه معروف به «جبهه النصره تشکیل شده است اما این ادغام را که ابو بکر بغدادی یکی از رهبران « دولت اسلامی عراق » اعلام کرد به سرعت از سوی جبهه النصره تکذیب شد داعش حروف اختصاری « دولت اسلامی عراق و شام» است اما در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه از نام « دولت» برای داعش استفاده می شود و هرکس از کلمه داعش استفاده کند هفتاد و پنج ضربه شلاق مجازات اوست

پس از گذشت دو ماه از این قضیه ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده دستور داد این ادغام ملغی شود اما بغدادی این روند را ادامه داد تا اینکه دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) به یکی از گروههای تروریستی اصلی تبدیل شد که در سوریه و عراق آدمکشی و ویرانگری می کند.

داعش حروف اختصاری « دولت اسلامی عراق و شام» است اما در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه از نام « دولت» برای داعش استفاده می شود و هرکس از کلمه داعش استفاده کند هفتاد و پنج ضربه شلاق مجازات اوست..

داعش یک گروه مسلح تروریستی است که اندیشه سلفی جهادی ( تکفیری) را پیشه خود کرده است گروهی معتقدند داعش یکی از شاخه‌های القاعده در سوریه است. 

آنچه از گفته های وزیر خارجه اسبق آمریکا آمده است:کلینتون در کتاب خاطراتش تحت عنوان (گزینه‌های سخت )عنوان داشته دولت آمریکا تشکیلات تروریستی داعش را برای تجزیه خاورمیانه ساخته است.

و طبق اظهارت ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و افشاگر اسناد طبقه‌بندی شده این آژانس فاش کرد ابوبکر البغدادی، ( نام اصلی و هویت واقعی "ابوبکر البغدادی" سرکرده گروه داعش فردی است با نام واقعی "شیمون ایلوت" که یکی از مزدوران سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی "موساد" به شمار می‌رود. ) رهبر داعش ساخته و پرداخته همکاری‌های امنیتی میان سازمان اطلاعات انگلیس، آمریکا و سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) است. 

بنا به گفته اسنودن همکاری میان آژانس‌های امنیتی و جاسوسی این سه باعث شده تا شبکه‌ای تروریستی به نام داعش شکل بگیرد که توانایی جذب افراد تندرو و افراطی از سراسر جهان را داشته باشد. 

به استناد مطالب فاش شده توسط اسنودن این طرح براساس نقشه‌ای از پیش طراحی شده با نام "لانه زنبور" اجرا شده است که از نقشه‌های پیشین سازمان اطلاعات انگلیس برای حمایت از اسرائیل بوده است. 

اهمیت منطقه خاورمیانه و کشورهای سوریه و عراق برای داعش 
منطقه خاورمیانه به دلیل وجود منابع انرژی نفت و گاز و هارتلند بودن و نیز به سبب موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک و مهد ادیان الهی بسیار حائز اهمیت بوده مضاعفا وجود رژیم غاصب صهیونیستی این منطقه از کره زمین را دست خوش حوادث و نا آرامی کرده است. نگاه راهبردی دول غربی در این منطقه با طرح خاورمیانه بزرگ در سالهای گذشته همواره به اشکال و روشهای مختلفی پیگیری شده و ادامه داشته و بنوعی با شکست مواجه شده است .

هم اکنون طرح جدید خاورمیانه بزرگ با نگاه تجزیه کشورهای این منطقه از سوی برنامه ریزان و طراحان غارتگر بین المللی با ایجاد فرقه گرایی و گروه سازی افراطی با نام اسلام دنبال می کردد. پیداش گرو های طالبان در افغانستان و تکفیری ها در سوریه ، داعش در عراق پیرو طرح خاورمیانه به ظاهر بزرگ اما تجزیه شده را خواهانند. 

شبکه سازی گروه های تکفیری در جهان:
هم اکنون شبکه سازی گروه های تکفیری و و هابی در جهان بویژه با حمایت دولتهای عربی مرتجع به منظور تامین منابع انسانی برای جنک و جهاد نکاح در منطقه خاورمیانه در آنسوی منطقه خاورمیانه از میان مسلمانان مهاجر و ملیت های مختلف در سرزمین ها و کشورهای اروپایی و آمریکایی آسیایی ، آفریقایی و حتی اقیانوسیه دنبال می شود و خبرها حکایت از اعزام و حضور آنان نبرد در سوریه و عراق دارد. 

خطر بازگشت و ناامنی تکفیریها در اروپا :
هم اکنون تعداد و آمار دقیقی از حضور تکفیری های داوطلب کشورهای اروپایی و آمریکای و سایر ملل در سوریه و عراق وجود ندارد. بنابر آمار "مرکز بین المللی مطالعات تروریسم" نزدیک به 8500 نفر از 74 کشور جهان در حال حاضر در سوریه حضور دارند، از این تعداد 60 الی 100 نفر آمریکایی هستند و بین دو الی سه هزار نفر دیگر آنها از انگلیس، فرانسه اتریش ، آلمان ، اسپانیا ، و سایر کشورهای اروپایی و آسیایی آمده اند.

 نکته نگران کننده برای قاره سبز شروع مهاجرت معکوس این جهادی ها به خانه های خود است. یک مقام اروپایی مبارزه با تروریسم گفت: که نزدیک به 300 نفر از کسانی که برای جنگ به سوریه رفته بودند هم اکنون به اروپا باز گشته اند. مقامات امنیتی اروپا اذعان کرده اند که خطر حملات احتمالی این افراد هیچ وقت این قدر بزرگ و جدی نبوده و پیش بینی شده تعدادی حملات در سطح کوچک اما موثر و رعب آور صورت بگیرد. در همین خصوص دوید کامرون نخست وزیر انگلیس درباره خطرهای بازگشت جهادی هاگفت: « در حال حاضراین بزرگترین تهدیدی است که با آن مواجه هستیم حتی بزرگتر از رویدادهای که در افغانستان و پاکستان رخ داده است. آ نچه که در روزهای اخیر با به میدان آمدن آمریکا علیه داعش رخ داده است ادامه سناریو حمایت پنهان و مخالفت آشکار حامیان آنان را نشان می دهد.در سناریو دول غربی دو گانکی رفتار سیاسی محرزو آشکار است ،تا ببیندکدام طرف پیروز میدان نبرد می شود از آن حمایت کنند و به عبارتی دیگر دول حامی داعش سیاست برد – برد را دنبال می کنند.

واکنش نظام بین‌الملل به جایگاه داعش
گروه داعش با وجود اینکه چندین شهر را در تصرف خود داردو شهر موصل را به عنوان مقر حکومتی خلافت اسلامی یا دولت اسلامی اعلام کرده است اما در نظام حقوقی بین‌المللی هیچ کشوری این پدیده را به عنوان یک دولت برسمیت نشناخته است. سازمان ملل و تعدادی از رهبران کشورهای جهان از جمله عراق، فرانسه، ایران، آمریکا و بریتانیا داعش را یک خطر فراتر از منطقه قلمداد کرده‌ و درخواست کردند که این گروه در فهرست تروریست‌ها و جنایتکاران جنگی قرار گیرد. همچنین آمریکا، در حمایت از دولت عراق، اعلام کرد که «همه گزینه‌ها برای کمک به دولت عراق باز است».

سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن اقدامات دولت اسلامی(داعش سابق) اعلام کرد که این گروه می‌تواند در فهرست گروههای تروریستی و جنایت‌کاران جنگی قرار گیرد.
بطور رسمی نام داعش هنوز در فهرست گروههای تروریستی سازمان ملل قرار ندارد ولی شورای امنیت در نشست شماره ۷۲۴۲ خود خواستار انحلال و خلع سلاح دولت اسلامی شده‌ و شش نفر از حامیان آن‌را در فهرست تحریم قرار داد. در این میان گروهی از کشورها در بخش‌های ملی خود گروه داعش را در فهرست تروریستی قرار داده‌اند که می‌توان به اداره ضد تروریست آمریکا٬ دفتر رسمی دولتی انگلستان و آژانس ملی ضد تروریسم اندونزی اشاره نمود.

جنایات جنگی
بنابر گزارش دیده‌بان حقوق بشر، سازمان داعش در درگیری‌های نظامی خود از کودکان و نوجوانان استفاده می‌کند. این گزارش بر پایه اطلاعات داده شده توسط ۲۵ نهاد تنظیم شده است. در این گزارش نه تنها داعش متهم به استفاده نظامی از کودکان شده است، بلکه گروهک‌ها و سازمان‌های دیگری از جمله جبهه النصره سازمان نزدیک به القاعده، ارتش آزاد سوریه، جبهه اسلامی سوری و نیروهای امنیتی در مناطق کردنشین هم متهم به استفاده نظامی از کودکان شده‌اند.

در روز شنبه، ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۴، سازمان نظارت بر حقوق بشر در بریتانیا خبر از سنگسار شدن دو زن توسط داعش در مدت کمتر از ۲۴ ساعت خبر داد. ابتدا یک زن بیوه ۲۶ ساله در بازاری در منطقه دبکه سوریه سنگسار شد و تنها چند ساعت بعد، زن دیگری در شهر الرقه سنگسار شد. عکس‌هایی از مراسم اجرای حکم توسط حامیان داعش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. آنها با یک خودروی پر از سنگ به محل اجرای حکم رفته بودند.

اقدام‌های حکومت داعش
داعش در بیانیه‌ای در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴، رسماً اعلام نمود که با حذف عبارت عراق و شام، نام خود را به دولت اسلامی تغییر داده است و اعضای آن با خلیفه‌شان، ابوبکر بغدادی، بیعت نموده‌اند. آنها همچنین از آغاز دوران نوین جهاد جهانی خبر داده‌اند.

تخریب مساجد و آرامگاه‌ها
گروه داعش پس از اشغال شهر تاریخی موصل در شمال عراق، اماکن مقدس به ویژه مساجد و آرامگاه‌های مقدس در نزد شیعیان را تخریب نمود. حداقل چهار آرامگاه مقدس در نزد اعراب سنی و صوفی توسط بولدوزر خراب گردید. همچنین شش مسجد شیعی به وسیله انفجار تخریب گردید. 

ثروت داعش
افراد مسلح داعش پس از تصرف شهر موصل، دست به غارت بانک‌های این شهر زدند. این گروه موفق شد حدود ۴۲۹ میلیون دلار را از بانک‌های موصل، غارت کند. بدین ترتیب می‌توان گفت داعش در آن زمان به ثروتمندترین گروه تروریستی در جهان تبدیل شد پیش از تصرف موصل "دارایی نقدی داعش ۸۷۵ میلیون دلار" بوده است. بنا به گزارش گاردین پس از تصرف شهر موصل، دارایی‌های داعش احتمالاً بالغ بر چند میلیارد دلار شد. پس از غارت بانک‌ها و مؤسسات مالی و دست‌یابی به تجهیزات نظامی موصل باید به دارایی‌های پیشین داعش مبلغی حدود یک و نیم میلیارد دلار دیگر را نیز افزود.

صدور و فروش نفت
داعش در ۱۴ تیر ۱۳۹۳ نخستین محموله‌های نفت را از میدان نفتی عجیل آغاز و آنها را از منطقه کردستان عراق صادر کرد. داعش ۱۰۰ تانکر نفت خام را به قیمت حدود ۱۲ تا ۱۴ هزار دلار در هر تانکر برای تامین مالی عملیات‌های خود به فروش رساند. شلال عبدالبابان شهردار منطقه توزخورماتو در بیانیه‌ای گفت: افرادی که نفت را از این گروه می‌خرند از راه‌های تحت کنترل این گروه و از طریق شهرهای کِفری یا غدیرکرم به پالایشگاهها یا با هماهنگی ایست‌های بازرسی از طریق شهر مخمور به منطقه کردستان می‌رسانند. آنها همچنین در این زمان کنترل تمامی میدان‌های نفتی و گازی مهم سوریه را در استان دیرالزور که هم‌مرز عراق است، در دست داشتند. داعش هر بشکه نفت استان دیرالزور سوریه را به قیمت ۱۲ دلار به فروش می‌رساند. پیش از این، زمانی که چاههای نفت دیرالزور در دست دیگر گروههای تروریستی قرار داشت، آن‌ها هر بشکه نفت را معادل ۳۰ الی ۵۰ دلار می‌فروختند. یکی از منابع اصلی درآمد تکفیری‌های داعش، نفت و گازی است که از منابع زیر زمینی سوریه غارت می‌کنند. عمده خریداران این نفت و گاز دلال‌های سوختی هستند که نفت خریداری شده را به مقصد اروپا و آمریکا روانه می‌کنند.

تبلیغات و جنگ روانی
به ادعای «انتخاب» داعش در زمان اعلام خلافت در عراق و سوریه اقدام به تولید خبر و گزارش در اینترنت، تهیه فیلم‌های تبلیغاتی و حتی فروش تی‌شرت‌هایی با آرم «داعش» و تبلیغ گسترده آن در فضای مجازی در سطح دنیا کرد. استفاده و چاپ نقشه جهان، عبارات «الدولة الاسلامیة»، «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» بر روی پیراهن‌ها و تی‌شرت‌ها یک نمونه دیگر از این کارهاست. این تیشرت‌ها با آرم گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام، در برخی فروشگاههای ترکیه و کشورهای جنوب شرق آسیا دیده شده است.
در جنوب هند تحقیقات درباره پیراهن‌های دارای آرم داعش که شماری از جوانان با آنها عکس انداخته و سپس در فیس بوک منتشرکردند، مشخص کرد فرد اصلی یک حامی فعال این گروه است که سعی می کرده مغز جوانان مسلمان هندی را برای جنگ در عراق شستشو دهد.

استفاده از اینترنت
این گروه از اینترنت به عنوان ابزاری برای تبلیغ و پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند. بر طبق گزارش‌ها، از ۹ ژوئن که حملات نظامی این گروه شروع شده، تعدادی حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر و فیسبوک ایجاد شده که ادعا می‌کنند «نماینده داعش در عراق و سوریه» هستند و به منتشر کردن اخبار، تصاویر و فیلم‌های مرتبط با این گروه می‌پردازند که بعضاً به زبان‌هایی از جمله فرانسوی و انگلیسی هستند. البته این حساب‌ها به صورت رسمی از طرف داعش تأیید نشده است. تعداد قابل توجهی از این پیام‌ها، از کشورهایی همچون کویت، عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارسی منتشر شده است. دولت عراق برای جلوگیری از تأثیر این تبلیغات در فضای مجازی، دسترسی به این شبکه‌های اجتماعی را محدود کرده است.

چاپ اسکناس و گذرنامه
گروه دولت اسلامی عراق و شام پس از اعلام خلافت و تغییر نام به "دولت اسلامی"، در مناطق تحت سیطره خود دست به چاپ اسکناس و گذرنامه‌های جدید زد. داعش پس از اعلام تشکیل خلافت اسلامی بلافاصله پرچم جدید خود را نیز به ۲۳ زبان زنده دنیا منتشر کرد. تعدادی از رسانه‌های محلی از چاپ اسکناس‌های جدید در یک، پنج و ده دیناری داعش در موصل و تکریت و برخی از مناطق استان دیالی خبر دادند. تارنمای روزنامه ترکی "ینی شفق" ترکیه پیش‌تر از چاپ نخستین گذرنامه رسمی داعش برای ۱۱ هزار عضو این گروه در شهر موصل عراق خبر داد.

چاپ مجله
به نوشته «انتخاب» و «شبکه خبر ایران» داعش نخستین نشریه خود را به دو زبان انگلیسی و عربی در ماه رمضان در ۵۰ صفحه با نام دابق منتشر کرد، بر روی جلد آن عبارت «بازگشت خلیفه» خودنمایی می‌کند. به تیراژ این نشریه اشاره نشده است اما اعلام شده است که در دو نسخه اینترنتی و چاپی منتشر می‌شود. نسخه چاپی بین ساکنان مناطق تحت اشغال داعش در عراق توزیع و نسخه اینترنتی نیز از طریق ایمیل به گیرندگان ارسال شد. این نشریه با کیفیت حرفه‌ای بالایی تولید و هدف از آن ترویج «دولت خلافت» ادعا شده است

داعش در تیر ۱۳۹۳ شبکه تلویزیونی اعلام نمود که جدیدی با نام "دابق" را در شهر موصل عراق راه‌اندازی کرد. این شبکه اخبار و اطلاعاتی را در خصوص جنگ‌ها در عراق و سوریه طی دوره گذشته پخش می‌کند. در ۱۸ ژوئن گذشته فاش شده بود که عربستان سعودی کارشناسانی را به موصل فرستاده تا شبکه تلویزیونی وابسته به گروه داعش را راه بیندازند.

گرو های تروریستی و حامیان آنها هم اکنون برای رسیدن به سلطه نهایی در منطقه خاورمیانه اهداف چند گانه ای را دنبال می کنند که عبارتند از:

تجزیه کشورهای عربی در منطقه.
حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی و کمک به این رژیم به منظور کشتار مردم غزه .
اختلاف افکنی در بین فرق اسلامی و قومیت ها منطقه.
دستیابی و تصرف چاه های نفت کشور های منطقه.
تخریب چهره اسلام ومسلمانان در نزد افکار عمومی جهان .

شبکه سازی و عضو گیری از مسلمانان در سایر کشورهای جهان به منظور تهدید کشورهای مخالف در داخل و اعزام برای نبرد در خارج از کشور محل اقامت آنان مانند، (سوریه – عراق و...
فرصت های ژئوپلتیکی حضور داعش در منطقه برای بازیگران عربی
تهدیدها و فرصتهای ژئوپلتیکی حضور داعش در منطقه بر محور مقابله با ایران و مقاومت.
هدف سلطه گروه تروریستی داعش بر شبه جزیره عرب به عنوان مرکز حمله به سراسر جهان
دامن زدن به موج اسلام هراسی در جهان.



منابع:
ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد-1
www.shia-news.com-2
www.daesh.ir-3
www.iribnews.ir-4
iranianswed.com-5
www.ammarname.ir-6

* کارشناس ارشد روابط بین الملل

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل