بازدید 54507
کدامین باد بر سیل دیدارکنندگان با این چهره افزود؟

عصر ابن‌الوقت‌های مدرن یا کانفورمیست‌ها! + ویدئو

شاید حکایت گروهی از ما، حکایت کانفورمیست باشد؛ گروهی که در مسیر باد حرکت می‌کنند و همیشه با اکثریت قدرتمند هستند! برای درک بهتر آنچه روی می‌دهد و اتفاقاً یک پدیده جهانی ریشه دار است، باید دیدن و شنیدن اجرای ترانه‌ای به همین نام را توصیه اکید کرد؛ ترانه‌ای که جورجیو گابر و آدریانو سلنتانو، دو هنرمند ایتالیایی آن را اجرا ‌کرده‌اند.
کد خبر: ۴۲۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸ 03 August 2014
یکی از چرخش‌های آشکاری که در ماه‌های اخیر نظاره‌گر وقوعش بودیم، گرایش شدید گروه‌های‌ فرهنگی و اجتماعی به‌ چهره‌ای سیاسی است که در دوره‌ای کمتر مراجعه‌کننده‌ای داشتند، ولی با چرخش نسبی اوضاع و تغییرات رخ داده در بخش اجرایی کشور، نسیمی حکایت تغییر مسیر باد و لزوم یک چرخش سریع را یادآور شد و اینگونه بود که مشخص شد همچنان ابن‌الوقت بودن می‌تواند تا چه اندازه ‌برجسته باشد.

به گزارش «تابناک»، «ابن الوقت. [اِ نُل ْ وَ] (ع ص مرکب). آنکه به مقتضای وقت کار کند و سابقه و لاحقه را اعتبار نکند. زمانه ساز؛ آنکه از حاضر تمتع جوید بی‌نظری بگذشته و آینده. لیک صافی فارغ است از وقت حال / صوفی ابن الوقت باشد در مثال» [لغتنامه دهخدا] این شاید بهترین مطلع برای نقد یکی از ریشه‌دار‌ترین رذائل اخلاقی است که گاهی اخلاقی‌ترین گروه‌ها را نیز مشمول خود می‌کند و شاید نگاشتن در نقد این رفتار تازگی نداشته باشد.

اما بهانه‌ای که باعث شده تا به نقد این رفتار ناپسند پرداخته شود، تغییرات چشمگیر‌ و چرخش تندی است که گروهی از چهره‌های مطرح و گروه‌های وسیع فرهنگی و اجتماعی و بعضاً سیاسی در تعریف نسبتشان با دو چهره سیاسی داشته‌اند. یکی از این چهره‌ها در گذشته اساساً دیداری نداشت و اکنون نیز دیدارهای محدودی دارد، ولی دیدار با چهره دیگر، در دوره‌ای حکم یک تابو را داشت و مشخصاً در سال ۹۰ دیدار‌ها با چنین مسئولی در هر ماه به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسید.

بسیاری از چهره‌ها می‌ترسیدند که چنین دیدارهای آن دوران با این چهره پرسابقه نظام، هزینه‌های فراوانی داشته باشد و بحث از دست دادن مسئولیت کلیدی این چهره سیاسی در کشور و عملاً به حداقل رسیدن قدرت سیاسی این چهره نیز به عنوان گمانه پررنگ و البته اشتباه در آن دوران، منجر به در پیش‌گیری رویکرد «حفظ فاصله ایمنی» توسط نخبگانی که نزدیکی فکری با او داشتند نیز شده بود.

کدامین باد بر سیل دیدارکنندگان با این چهره افزود؟!

با گذشت یک سال و اندی و تغییر آرایش سیاسی و طبیعتاً تغییر تحلیل‌های سیاسی، مشخصاً شد این چهره همچنان از چهره‌های تاثیرگذار در معادلات جاری و آتی خواهد بود و دوباره یک تماس توصیه‌وار او و یا نزدیکانش، شاید بتواند منجر به انتصاب یا عزل مسئولی شود و همین افزایش شدید تأثیرگذاری، منجر به بازگشت اشتیاق برای دیدار‌ها شد و سیل دیدار‌ها آنچنان وسیع بود که مدیریتش به دشواری گرایید.

حجم درخواست‌ها برای دیدار با این چهره‌، آن هم از نه سوی جریان‌های سیاسی، بلکه عمدتاً از سوی گروه‌های فرهنگی و اجتماعی ـ که در میانشان، ‌چهره‌های شاخص چشمگیرند ـ آنچنان قابل ملاحظه بوده که در دوره‌ای چند ماهه توزیع شده و دو اتاق معمول برای جلسات، هر روز پر و خالی می‌شود و البته تنها برخی از این دیدار‌ها رسانه‌ای می‌شود.

در این شرایط به‌‌ همان میزان که افزوده نشدن بیش از حد و معدود بودن چرخش‌های چهره مطرح سیاسی در یک سال اخیر قابل درک است، کثرت و وسعت چرخش‌های گروهی از فرهنگیان قابل هضم نیست. به هر صورت در فضای سیاسی کشور که مچ‌گیری تکنیکی رایج و مورد استفاده‌ بیشتر جریان‌هاست، کوچک‌ترین تغییر چشمگیر‌ در موضع سیاسی با چنان واکنش‌هایی در فضای رسانه همراه شده و هزینه‌هایی به بار می‌آورد که کنشگر سیاسی را به پشیمانی وامی‌دارد، ولی در فضای فرهنگی چنین نیست.

می‌توان امروز یادداشتی درباره تولد یک چهره مطرح سیاسی ‌و حتی داستان کوتاهی به چنین مناسبی نگاشت و خصوصی تقدیم کرد و فردا درباره چهره سیاسی دیگری چنین یادداشتی به نگارش درآورد که کاملاً در مقابل چهره سیاسی قبلی است و این گونه با قدرت باد موافق همراه شد! آنچه آزاردهنده است، نه صرفاً توسعه چنین مستنکری است، بلکه تبدیل این رفتار به رویه‌ای معمول حتی برای گروهی از چهره‌های فرهنگی است که باید چراغ به دست در پی راهنمایی باشند.

شاید بتوان روزگاری شفاف‌تر درباره مصادیق این چرخش‌ها سخن به میان آورد؛ اما در این مقطع طرح همین نقد درباره ابن‌‌الوقت بودن، تلنگری لازم بود تا نسبت به آنچه در حال وقوع است، اندکی تجدیدنظر شده و این گونه نباشد که با هر نسیمی، نقاب چهره را تغییر دهیم، از راهی به راه‌ مخالف بجهیم و این گونه‌ بر بدیهی‌ترین اصول اخلاقی جامعه، خط بطلان بکشیم.

شاید حکایت گروهی از ما، حکایت کانفورمیست باشد؛ گروهی که در مسیر باد حرکت می‌کنند و همیشه با اکثریت قدرتمند هستند! برای درک بهتر آنچه روی می‌دهد و اتفاقاً یک پدیده جهانی ریشه دار است، باید دیدن و شنیدن اجرای ترانه‌ای به همین نام را توصیه اکید کرد؛ ترانه‌ای که جورجیو گابر و آدریانو سلنتانو، دو هنرمند ایتالیایی آن را اجرا ‌کرده‌اند.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۳
متاسفانه وضع جوریه که همه از هم آتو دارند!! تو این شرایط طبیعیه که وقتی یکی از سمتش میره کنار، همچنان بعنوان یک چهره پر نفوذ تیم و تشکیلاتش رو حفظ می کنه و مردم هم بالطبع به امید آینده و شاید به نوعی سرمایه گذاری، هوایش را دارند...
نان به نرخ روز خوردن
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
البته بعضی‌ها هم قیمت فردا را تخمین می‌زنند.
نمیشد کمی بیشتر توضیح میدادید و شخص را معرفی می کردید
پاسخ ها
محمد
| Netherlands |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
خب معلومه یا آقای هاشمیه یا خاتمی
مدیر پایگاه
همه مراجعات برای سهم خواهی در اینده است
چهره!!!!؟؟؟؟ خوبه اسم نداره!!!!!!
صوفی ابن الوقت باشد ای رفیق
نیست فردا گفتن از شرط طریق

این دوستان احتمالا صوفی مسلکن! :))
تابی ! جون من بگو منظورت کیه ؟
خوب تابی جون رک بگو چی میخوای بگی ؟
يعني چي؟
چرا اسم نمي بريد؟
ولي خيلي جالبه!!
همرنگ جماعت شدن جزئی از فرهنگ ما است.
البته ریشه این نهادینگی را می توان در تاریخ ایران 2 هزار سال اخیر ایران یافت
قرار نیست شفاف تر گزارش کنید. من که متوجه نشدم این شخصیت کیست.
هیچ بادی در کار نیست. قبلاً اگر پیش این حضرات می رفتی 1 ساعت بعد... منتقل میشدی. الان الحمدلله از این خبرا نیست و میشه باهاشون دیدار کرد. همین .جو بیخود هم نده....
مدیر پایگاه
مثال های بهتر شرقی و اسلامی هم می شد برای این خصلت بد اخلاقی بیاورید نیاز به پخش موسیقی غربی نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
تاریخ ماشین زمان اشتبا زدی داداش قرن 21 الان
بنده جسارتا خود‌سانسوری و عدم ذکر نام "طرف مربوطه" را به اندازه کانفورمیسم، نکوهیده میدانم.
جالبه اونهایی که یک روز صحبت از امضای لیست کابینه اخمدی نژاد توسط امام زمان می کردند یک روز دیگر تکفیرش می کردند همینطور اونهایی که اون روز فریاد می زدند مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است امروز چشم دیدن اش رو هم ندارند
باسلام و احترام به نظر سایر دوستان؛ جالبه که اکثر نظرات دراین رابطه است که فرد مورد نظر منظور کیست
آیا واقعا پیام نوشته در همین حد بود؟ نمی خواهیم بدونیم برای برطرف کردن این نوع رفتارهای خلاف اخلاق چه باید کرد؟گیریم فرد مورد نظر نوشته فلانی یا فلانی باشد چه تفاوتی در نتیجه دارد؟ آیا اگر بدانیم با آن فرد همسو هستیم و یا نیستیم نتیجه متفاوت می شود؟
باور کنید اخلاق و ارزش های اجتماعی و انسانی دین و فرهنگ مان روز به روز مظلوم تر شده و به حاشیه می روند. باور کنید به قول برخی دوستان نان به نرخ روز خوردن چنان عادی شده که کسی برای از دست رفتن حق دلش نمی لرزد . و این نشانه های انحطاط افراد و جامعه خواهد بود.
کاش حداقل جراتمندانه بتوانیم نابسامانی های اخلاقی را به خصوص در خود و گروه و همراهان خود به نقد بکشیم .
درايران ميشوداياابن الوقت نبود؟؟؟؟؟
سلام
نکته بسیار ظریف و وارد بر جامعه کنونی ما بود.شدیدا.
از طرفی از این موزیک زیبا بسیاااار لذت بردم .سپاسگزارم
استفاده جالبی از این کلیپ کردید افرین !
نان به نرخ روز خوردن در سیاست ما یک مورد عادی هست . کسی که فرماندار اصلاحات بود بعد با یک چرخش میشه اصولگرا بعد میره نماینده مجلس میشه بعد در انتخابات ریاست جمهوری بعنوان رئیس ستاد یکی از کاندیداهای اصولگرا میشه بعد از انتخابات وانتخاب آقای روحانی میره پشت تریبون بقول معروف کاتولیک تر از پاپ میشه و در چند نوبت با تمام وجود از وزرای ایشون دفاع میکنه ، به این نوع چرخش های سریع سیاسی چه باید گفت نمی دانم این افراد سرعت چرخش شون از هفت تیر کشیدن جیمز باند هم بیشتره .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل