بازدید 8481

تقلب در انتخابات افغانستان آری یا خیر؟

ماجرای معروف تقلب پنج سال پیش در انتخابات از سوی یاران حامد کرزای در اذهان وجود دارد. رقیب کرزای، دکتر عبدالله عبدالله با اعتراض به انجام انتخابات و در حالی که برای بسیاری تقلب در انتخابات اثبات شد، از ادامه رقابت انصراف داد تا به قول او، وحدت ملی استوار بماند. اکنون‌‌ همان ماجرای تقلب در انتخابات تکرار شده است.
کد خبر: ۴۱۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱ 04 July 2014
کشور افغانستان هنوز با دو مشکل، فساد مالی در مجموعه حاکمیت و سران قدرتمند این کشور و دیگری «امنیت» که مورد تهدید از سوی طالبان و دیگر تروریست‌ها و باندهای مسلح است، روبه روست.

ماجرای معروف تقلب پنج سال پیش در انتخابات از سوی یاران حامد کرزای در اذهان وجود دارد. رقیب کرزای، دکتر عبدالله عبدالله با اعتراض به انجام انتخابات و در حالی که برای بسیاری تقلب در انتخابات اثبات شد، از ادامه رقابت انصراف داد تا به قول او، وحدت ملی استوار بماند.

اکنون‌‌ همان ماجرای تقلب در انتخابات تکرار شده است. هم اکنون گمان می‌رود، دکتر عبدالله عبدالله که در دور اول پیروز انتخابات شد و از احمدزی، نفر دوم در دور نخست فاصله بسیاری گرفت، به دلیل تقلب در دور دوم انتخابات به نامزد شکست خورده مبدل شود.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۲۴ خرداد گذشته برگزار شد. دکتر عبدالله بر این باور است، اسنادی دارد که نشان می‌دهد در انتخابات دور دوم تقلب گسترده شده است. چهار روز پس از انتخابات، عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد انتخابات اعلام کرد، به دلیل اینکه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به خواسته‌های تیم او پاسخ مناسبی نداده است، این تیم همه روابط خود را با کمیسیون انتخابات به حالت تعلیق درمی‌آورد.

حقیقت این است که عبدالله عبدالله بر این باور دارد، انتخابات هم در دور نخست و هم در دور دوم پیروز انتخابات بوده است. اگر اعضای کمیسیون انتخابات، برگه‌هایی را که حدود دو تا دو میلیون ناپاک تقلبی در صندوق‌ها ریخته شده است، باطل اعلام و رإی پاک از ناپاک را جدا کنند، ایشان برنده خواهد بود، ولی اشرف‌غنی احمدزی، یکی از دو کاندیدای دور دوم انتخابات افغانستان می‌گوید، آرای وی پاک است و ترسی از بررسی و بازشماری آنها ندارد.

بنابراین در اوضاع کنونی بن بستی به وجود آمده که هر دو طرف به گمان خود برنده هستند و اگر اعلام شود، یکی از این دو برنده شده، در آن صورت طرف دوم این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد و نمی‌پذیرد.

این در حالی است که آمریکا همچنان درباره انتخابات افغانستان بی‌تفاوت است. دولت آلمان نیز از نماینده سیاسی خود خواسته تا با هر دو نامزد انتخاباتی صحبت کند و بخواهد افغانستان پس از انتخابات به سوی آشوب و درگیرهای سیاسی سوق داده نشود؛ اما اینکه چگونه می‌شود این بن بست را برطرف کرد، بستگی به داد و ستد‌هایی دارد که پشت پرده انجام می‌شود.

در همین رابطه، محمد پیر ملازهی، کار‌شناس مسائل افغانستان در گفت‌و‌گو با «تابناک» به بررسی مسائل انتخابات و آینده افغانستان پرداخته است

تقلب در انتخابات افغانستان آری یا خیر؟

* پس از برگزاری مرحله دوم انتخابات افغانستان، زمزمه های تقلب در انتخابات مرحله دوم گسترده شده است و هیچ کدام از دو طرف، حاضر به پذیرش شکست در انتخابات نیستند. ارزیابی شما از شرایط موجود چیست؟

به نظر می‌رسد، آقای عبدالله عبدالله متوجه این مسأله شده که یک اراده سیاسی شکل گرفته و همین مسأله باعث نگرانی وی شده است. کرزای و مجموعه دست اندرکارانی که انتخابات را برگزار می‌کردند، از جمله کمیسیون مستقل انتخابات، تصمیم دارند، انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز، آن گونه که همگان انتظار داشتند، صورت نگیرد. کمیسیون انتخابات می‌خواهد اشرف غنی را به ریاست جمهوری معرفی کند.

* آیا دو طرف برای پذیرش نتایج انتخابات شروطی را مطرح کرده‌اند. به نظر شما این شروط برآورده خواهد شد؟

هر کدام از طرفین انتخابات برای پذیرش نتایج، شروطی را مطرح کرده‌اند؛ برای نمونه، عبدالله چند شرط را اعلام کرده است که به روند انتخابات برگردد؛

۱ ـ سازمان ملل بیاید و یک دولت موقت تشکیل دهد و آن دولت موقت انتخابات دوباره ای برگزار کند.

۲- اشرف غنی احمد زی به نخست وزیری و ایشان به ریاست جمهوری تعیین شوند.

۳- از سوی دیگر قانون اساسی را اصلاح کنند تا از نظام ریاستی به نظام پارلمانی تبدیل و نخست وزیری در افغانستان احیا شود.

البته اینکه طرف مقابل تا چه اندازه این پیشنهادها را بپذیرد، بحثی جدی است که علی القاعده پس از مذاکرات بین عبدالله عبدالله و شخص احمد زی ـ که قرار است برگزار شود ـ تا حدی روشن‌تر خواهد شد.

* اکنون که هر یک از دو نامزد انتخابات همدیگر را به تقلب متهم می‌کنند، دلایلی برای ادعای تقلب در انتخابات دارند؟

عبدالله عبدالله بر این باور است، هفت میلیون نفری که کمیسیون انتخابات اعلام کرده است در انتخابات شرکت کرده‌اند، درست نیست، بلکه حدود پنج میلیون شرکت کننده بیشتر نبوده است؛ بنابراین، دو تا دو و نیم میلیون رأی پیش از رأی گیری در صندوق‌ها به نفع احمد زی پر شده است. البته عبدالله مستنداتی آورده، از جمله اینکه پلیس کابل صندوق‌هایی را که طرفداران احمدزی جابجا می‌کرده‌اند، توقیف کرده زیرا غیرقانونی بوده است؛ این از دید عبدالله عبدالله یک مدرک تقریبا مستندی است.

مسأله دوم عبدالله باور دارد، در جاهایی شمار رأی دهندگان کم بوده است؛ اما این بار تعداد بیشتری حتی از دور اول شرکت کردند. آنان بر این باورند این رأی‌ها تقلب شده و تعداد شرکت کنندگان این مقدار نبوده است. در دور نخست، میزان شرکت کنندگان پایین بوده، ولی در این دور شمار شرکت کنندگان در انتخابات خیلی بالا‌تر از دور قبل بوده است.

از سوی دیگر، عبدالله چند نوار مکالمه احمد زی با طرفدار‌هایش را منتشر کرده است که در آنجا ظاهرا گفته می‌شود، ایشان توصیه می‌کند که گوسفند‌ها را به صحرا ببرید و چاق برگردانید. از دید عبدالله منظور این است که صندوق رأی را قبل از اینکه بیاورند، باید به نفع احمد زی چاق و پر از رأی کنند. البته احمد زی نیز اعلام کرده این‌ها ساختگی است.

از آن طرف آقای احمدزی می گوید، در مناطقی که عبدالله نفوذ دارد، طرفدارانش تقلب کرده‌اند. البته آن‌ها مدرکی مثل عبدالله نشان نداده‌اند. ادعای تقلب در هر دو طرف وجود دارد.

* دولت کرزی نسبت به تقلب چه موضعی دارد؟

برداشت من این است که مسأله انتقال قدرت در افغانستان با توجه ذهنیتی که در قومیت پشتون وجود دارد، از طریق انتخابات خیلی موضوعیت پیدا نمی‌کند، چون آن‌ها به دنبال این هستند که قدرت در پشتون‌ها حفظ شود. مقاومت در قومیت پشتون زیاد است و اکثریت کمیسیون انتخابات هم از پشتون تعیین شده که آقای کرزای ان‌ها را انتخاب کرده است. خود کرزای هم از پشتون‌هاست. این نکته را باید در نظر بگیریم که پشتون‌ها رضایت نمی‌دهند قدرت را به غیر پشتون حتی به عبدالله واگذار کنند؛ بنابراین، این بحث بسیار جدی است که اراده سیاسی در پشتون وجود دارد که قدرت را به غیر پشتون واگذار نکند.

* چرا امریکایی‌ها به عنوان کشوری که تأثیر زیادی در معادلات افغانستان دارند، نسبت به روند سیاسی در این کشور واکنش نشان نمی‌دهد؟

امریکایی‌ها چون می‌خواهند در سال ۲۰۱۶ کلیه نیرو‌هایشان را از افغانستان بیرون کنند و فقط با امضای قرارداد امنیتی در پایگاه‌ها بمانند، نیاز دارند با طالبان از طریق مذاکره و مصالحه پیش روند. عبدالله این ظرفیت را ندارد که با طالبان مصالحه کند، چون طالبان اعتماد به وی ندارند، ولی اشرف غنی این ظرفیت را دارد که بتواند با طالبان وارد مذاکره شود و راه حل سیاسی پیدا کند. عبدالله این ظرفیت را ندارد؛ بنابراین، امریکایی‌ها ضمن اینکه خواهان این هستند که یک نوع توزیع قدرت بین اقوام در افغانستان صورت بگیرد، ولی در شرایط کنونی ترجیح می‌دهند که اشرف غنی بیاید.

* ایران به عنوان کشوری که همیشه حامی مردم افغانستان بوده، نسبت به تحولات افغانستان چه واکنشی داشته است؟

ایران عبدالله را نیرویی می‌داند که اولا فارسی زبان است و همانطور نیروی است که گرایش بیشتری به ایران دارد. ولی سیاست استراتژیک ایران روی عبدالله متمرکز نیست. بلکه هر کسی که در افغانستان به قدرت برسد ایران تلاش می‌کند که مناسبات خود را با وی افزایش دهد.

متن کامل گفت وگو را اینجا بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۱
معلومه تقلب کردن به نفع رقیب دکتر عبدالله
پاسخ ها
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
از كجا فهميدي؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
این بنده خدا هم از اول نباید کاندیدا میشد. آخه اصلا فکرش هم با عقل جور در نمیاد. افغانستان و انتخابات آزاد؟!
تقلب یا مهندسی و یا هر اصطلاح دیگری برای اینکه نتیجه انتخابات مغایر با خواست عومی مردم یک کشور رقم بخورد از جنبه مذهبی گناه و از حیث اجتماعی خیانتی است بزرگ که متاسفانه سرنوشت یک ملت را به تباهی میکشد.و دیر یا زود دم خروس این رسوایی از یک گوشه ای بیرون خواهد زد. و برای کسانیکه اعتقادی به معاد دارند عذاب دو جهان را به ارمغان می آورد.
اين دومين باراست كه حق عبداله رازيرپامي گذارند امان ازدست نيروهاي سياسي پشت پرده كه براي چندصباحي درقدرت كذايي ماندن چه ها كه نميكنندوجان چه انسانهاي بيگناهي راميگيرندامپرياليزم وديكتاتورها علاقمندبه انسانهاي آگاه وباسوادومردمي نيستندچون آنها هميشه بااينگونه انسانهامشكل دارند
اری
بار اول که تقلب شد اگر عبدالله مقاومت می کرد و برای وحدت افغانستان به قول خودش فداکاری نمی کرد و از حقش نمی گذشت، تقلب کردن این قدر آسان نمی شد. اگر کسی حقش را به دیگران واگذاشت، آن وقت حق واگذاشتن عرف خواهد شد و این بلا بعداً سر همه خواهد آمد.
این کشورهای جهان سوم همیشه با این مشکلات روبرو هستند. من نمی دانم چرا انتخاباتی که همه جا در 24 ساعت اعلام نتیجه می شود، شمارشش در افعانستان این قدر طول می کشد؟
این مشکل همه کشورهای جهان سومه.
باید به رای مردم افغانستان احترام گذاشت.
بنظر من دکتر عبدالله عبدالله فرد مناسبی است ودرست می گوید متاسفانه پشتون ها هم دارند از طریق طالبان به افغانستان ضربه می زنند هم در دولت موقعیت آنها بسیار شبیه سنی های عراق است و ایران را قبول ندارند درحالی که اکثر مردمافغانستان ایران را دوست دارند ...امریکا دوست ندارد در کشورهای هم مرز با ایران ایران دوست سرکار بیاید مثلاً در عراق از مالکی خوشش نمیاید و در افغانستان از عبدالله خلاصه باید مواظب بود تا ایران دچار مشکل همسایه های بد و منفور نشود البته کرزای آدم خوبی بود و ضمناً پول زیادی هم چمدان چمدان از ایران تلکه میکرد حق بیچاره عبدالل دارد از بین میرود درست مانند مهندس موسوی خودمان که حقش از بین رفت هیچی دارد در زندان می پوسد... خدایا بدترین چیز حق کشی است در حد جنایت است پس در این ماه رمضان دعا کنیم حق عبدالل فارسی زبان خوش رو از بین نرود!
زنده باد دكتر عبدالله
چقدر مسخرس!
پشتو های قدرت پرس!!
این در حالی است که آمریکا همچنان درباره انتخابات افغانستان بی‌تفاوت است. }

یعنی تابناک اینقدر بیسواد است یا اینکه نمی خواهد صورت کثیف سرورش آمریکا بیش از این افشا شود

کسی که نمی داند پشت این تقلب علیه عبدالله آمریکا و همدستانش پاکستان نیست غلط می کند وارد رسانه شود.
آخه افغانستان چه می دونه انتخابات چیه
همش تقصیر آمریکاست
برای افغانستان بن لادن لازمه به خدا راست میگم
سانسورچی جون مادرت تایید کن
بابا این بنده خدا از دور اول هم برنده بود من نمیدونم چرا باهاش اینطوری می کنن، خداییش خیلی هم خوش تیپه :)
آمریکا بی تفاوت نیست ، مسئله ی آن ها هم خروج از افغانستان نیست ؛ آن ها می خواستند کسی از صندوق درآورده شود که موافق دائمی شدن پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان شود . کرزای و احمدزای هنوز « زاک ( بچه ) » اند ، یعنی از پیله ی باورهای قومی و قبیله ای درنیامده اند و به کشور افغانستان نمی اندیشند در حالی که عبدالله درکی ملی و تاریخی دارد و نمی خواهد ثمره ی سی و اندی سال جنگ و ویرانی و آوارگی و .... ، سلطه ی نظامی و چیرگی اقتصادی انگلیس ـ آمریکا باشد و افغانستان محل نزاع و کشاکش روس و چین و هند و انگلیسی زبانان دو سوی آتلانتیک باقی بماند .
تقلب که محرز است ، حامیان جبهه ی تسلیم و ذلت هم می دانند ، این جاست که « گذشت » آدم فهیم را طلب می کنند ؛امکان جنگ پشتون ـ هزاره و تجزیه کشور را مطرح می کنند که یک جور تهدید است ...
همان گونه که در عراق می خواهند دمکراسی را زیر پای ارتجاع سیاسی ( نظام قبیله ای ) و مذهبی ( مذهب آدم خواری سفیانی ) ذبح کنند ، در افغانستان نیز با لولوی غرب ساخته طالبان بازی می کنند ؛ به این ترتیب نقاب دمکراسی خواهی و ... شان برافتاده است .
انشا ا... به خیر بگذره و به درگیری و آشوب نکشه. مردم افغانستان به اندازه کافی از این درگیری ها قومی کشیدن. اونایی که تقلب کردن یا دارن به ان دامن میزنن خیانت بزرگی را موجب شدن که اگه آتشی در بگیره دودش به چشم اونا و نسل اینده میره
متاسفانه اطلاعات كارشناس محترم چندان درست نيست ! خوب است كساني كه بعنوان كارشناس اظهار نظر مي كنند اول از همه اطلاعات درست را دريافت كنند و مطابق آن در بحث كارشناسي ابراز نظر كنند.
بامطالعه سئوالات و جوابهاي ارائه شده توسط جناب ملازهي متاسف شدم كه چرا ايشان اينقدر اشتباه همه چيز را بيان مي كند.
اولا آنچه ايشان از شروط عبدالله يادآور شده اند را شما در هيچ جا و هيچ منبع خبري و هيچ صفحه اينترنتي و فيس بوكي از آدرس دكتر عبدالله نمي يابيد بلكه اينها گمانه زني هاي ديگران است كه متاسفانه ايشان آنها را از زبان دكتر عبدالله بيان كرده اند.
در رابطه با نوارهاي صوتي تقلب كه دكتر اشرف غني هيچگاه صحبتي نداشته و بحث چاق كردن گوسفندان توسط دبير كميسيون انتخابات مطرح شده و صدا متعلق به ايشان است و نه جناب اشرف غني.
اينها تنها دو مثال بسيار ساده از اظهارات كارشناس محترم بود .
تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل
این یک بازی رسانه ای ازطرف بیگانگان است درصدی از تقلب می تواند باشد ولی این برنامه تقسیم کردن افغانستان به دو بخش دری و پشتون و ادامه بازی تقسیم عراق به سه بخش است. نقشه ها به دیوارها آویخته شده است
آنها هم می خواهند مثل ایران فتنه کنند .تقلب معنا ندارد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار