بازدید 4071

ظریف و گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای به اتریش رفت

تیم مشاوره حقوقی به ریاست «امیرحسین زمانی نیا» نیز وزیر امور خارجه را همراهی می کنند که «جمشید ممتاز» استاد برجسته حقوق بین الملل نیز از اعضای این تیم است.
کد خبر: ۴۰۸۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸ 16 June 2014
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح دوشنبه در صدر تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان برای برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 عازم وین اتریش شد.

به گزارش ایرنا، رییس دستگاه دیپلماسی را اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان همچون «سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل، «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، «حمید بعیدی نژاد» مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، «داوود محمدنیا» مشاور وزیر امور خارجه، «محمد امیری» مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی و «پژمان رحیمیان» مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی همراهی می کنند.

 ظریف: برای نگارش متن سند توافق نهایی تلاش می کنیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: برای آغاز نگارش متن سند توافق نهایی تلاش می کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی این مطلب را پیش از عزیمت به وین در فرودگاه مهرآباد و در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا در این دوره از مذاکرات وارد نگارش متن سند توافق نهایی می شوید، عنوان کرد.

یکی دیگر از خبرنگاران نیز از ظریف خواست که پیش بینی خود را درمورد بازی امشب ایران - نیجریه در جام جهانی فوتبال برزیل بیان کند که وزیر امور خارجه گفت: ان اشاءالله این بازی را می بریم.

ظریف برای احوالپرسی در جمع خبرنگاران حضور یافته بود که با سوال های متعدد خبرنگاران روبرو شد.

تیم مشاوره حقوقی به ریاست «امیرحسین زمانی نیا» نیز وزیر امور خارجه را همراهی می کنند که «جمشید ممتاز» استاد برجسته حقوق بین الملل نیز از اعضای این تیم است.

ظریف و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر دوشنبه (16 ژوئن - 26 خرداد ماه) در وین با یکدیگر ناهار کاری خواهند داشت.

عراقچی پیش از عزیمت به وین در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: در این ناهار کاری، درباره نحوه شروع و ادامه مذاکرات وین 5 تصمیم گیری خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بلافاصله پس از ناهار کاری، مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 آغاز خواهد شد؟ گفت: درباره زمان آغاز مذاکرات نیز در ناهار کاری تصمیم گیری می شود.

این نخستین بار است که ظریف و اشتون با یکدیگر «ناهار کاری» خواهند داشت که علاوه بر جمع بندی آخرین دیدگاهها و نظرات، درباره زمان و نحوه آغاز مذاکرات نیز تصمیم گیری خواهند کرد؛ پیش از این طرفین با یکدیگر شام کاری داشتند.

مذاکرات وین 5 که از امروز (دوشنبه) با ناهار کاری ظریف و اشتون آغاز می شود، در زمره مراحل «حساس» مذاکرات جامع میان ایران و گروه1+5 به شمار می رود که طرفین پس از مذاکرات بدون پیشرفت وین 4، بار دیگر گردهم می آیند تا با توجه به رایزنی های دو جانبه قبل از برگزاری این دور از مذاکرات، از کلیات وارد جزئیات و نگارش متن سند توافق نهایی یعنی آخرین گام توافق ژنو شوند.

طرفین در مذاکرات وین 4 به دلیل اختلافات بسیاری که بر سر موضوعات مختلف با یکدیگر داشتند، نتوانستند وارد نگارش متن شوند.

پس از این مذاکرات بدون پیشرفت بود که ابتدا ظریف و اشتون در روزهای پنجم و ششم خرداد ماه در استانبول ترکیه با یکدیگر به مدت دو روز درباره «پیشرفت و مدیریت مذاکرات آینده» با یکدیگر مذاکره کردند و پس از آن، مذاکرات کارشناسی میان ایران و 1+5 در روزهای 14 و 15 خرداد ماه همزمان با نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد.

پس از نشست کارشناسی، معاونان وزیر امور خارجه و برخی اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای عازم ژنو سوئیس شدند و روزهای 19 و 20 خرداد ماه در هتل پرزیدنت نیکسون با هیات آمریکایی به مدت دو روز گفت و گوهای دو جانبه داشتند که ریاست طرف مقابل را این بار نه خانم «وندی شرمن» نماینده آمریکا در گروه 1+5 که «ویلیام جوزف برنز» معروف به بیل برنز و قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا برعهده داشت.

طرفین 11 ساعت و نیم با یکدیگر مذاکره دو جانبه داشتند؛ مذاکراتی که عراقچی در گفت و گو با ایرنا، آن را «سخت و فشرده» اما در فضایی «مثبت» ارزیابی کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به این مذاکرات از اختلافات میان طرفین کاسته شد؟ صرفا به این پاسخ بسنده کرد که «اختلافات هنوز باقی است و مشورت ها در وین ادامه می یابد.»

پس از این مذاکرات، هیات ایرانی روز 21 خردادماه در اقامتگاه سفیر و نماینده ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو میزبان «نیکولاس دوریویر» نماینده جدید پاریس در گروه 1+5 بود که جانشین «ژاک اودیبر» شده است و در ناهار کاری با وی، سه ساعت و ربع مذاکره و تبادل نظر کردند.

معاونان وزیر خارجه ایران بلافاصله از ژنو عازم رم ایتالیا شدند و 22 خرداد ماه در فرودگاه این شهر با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده مسکو در گروه 1+5 تبادل نظر و رایزنی کردند.

روز گذشته و یک روز پیش از مذاکرات وین 5 نیز عراقچی و تخت روانچی با «هانس دیتر لوکاس» نماینده آلمان در گروه 1+5 که برای شرکت در سمیناری در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه به تهران سفر کرده بود، بصورت دو جانبه مذاکره و رایزنی کردند.

حال با توجه به چنین رایزنی های فشرده و دو جانبه و چند جانبه همچنانکه دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری روز شنبه در سومین نشست خبری خود با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی اعلام کرد: با حُسن نیت و اراده جدی طرف مقابل اختلافات در طول 5 هفته آینده قابل حل و فصل است و اگر1+5 در مذاکرات حسن نیت نشان دهند، می توانیم در این مدت به توافق نهایی دست یابیم.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز روز جمعه (23 خرداد ماه)در مقاله ای که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، گفت : مذاکرات ایران و گروه 1+5 به مرحله حساسی رسیده است و اطمینان دارم که تا یک ماه آینده قادر خواهیم بود که به راه حل جامعی برسیم.

دیپلمات کهنه کار و سکاندار دستگاه سیاست خارجی اظهار داشت: تا حد معقولی اطمینان دارم که می توان ظرف یک ماه آینده به توافقی جامع دست یافت.

وی با تکید بر اینکه در گذشته و در جریان مذاکرات، برخی توهمات فرصت های ایجاد شده برای رسیدن به توافق نهایی را از بین برد، افزود: نباید اجازه داد که یک بار دیگر چشم انداز واقعی امکان حصول به یک توافق تاریخی از بین برود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی