بازدید 20881

تزریق آمپول‌ کاهش قد در باشگاه‌های بدنسازی

عوارض تأثیر تزریق این آمپول بیماری‌های کلیوی، کبدی، عوارض مغزی و قلبی است و اختلالات جدی هورمونی به ویژه در رشد را ایجاد می‌کند
کد خبر: ۴۰۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶ 12 June 2014
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران هشدار داد: تزریق آمپول «سوما» که از سوی سودجویان در باشگاه‌های بدنسازی داده می‌شود مملو از هورمونی است که می‌تواند کوتاهی همیشگی قد را به همراه داشته باشد.

به گزارش فارس، لطفعلی پورکاظمی، با اشاره به نزدیک شدن به ایام تابستان و تمایل جوانان به استفاده از باشگاه‌های بدنسازی گفت: مهمترین معضل در این رابطه استفاده غیرمجاز از مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزش همگانی است. این موضوع به ویژه در جوانان بسیار هشدار‌دهنده است.

وی ادامه داد: بنابراین ما انتظار داریم با توجه به اینکه فروش این داروهای مکمل باید در داروخانه‌ها انجام شود در باشگاه‌های بدنسازی نیز حتماً توسط پزشک یا کارگروهی از پزشک، متخصص تغذیه و مربی انجام و مشخص شود که آیا ورزشکار به آن نیاز دارد یا خیر.

پورکاظمی گفت: بسیاری از مکمل‌ها مورد‌نیاز نیست که استفاده شود و بهترین مکمل‌ها غذاهای طبیعی، انواع پروتئین‌ها، نشاسته و ویتامین‌ها هستند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران هشدار داد: مصرف داروی «سوما» که ورزشکاران به مصرف آن تمایل پیدا کرده‌اند مملو از هورمونی است که هیپوفیز مغز آن را ترشح می‌کند اما شاید کمتر از چند قطره در ماه آن را تولید نکند.

وی افزود: اما متأسفانه ورزشکاران در باشگاه‌های بدنسازی فریب سودجویان را می‌خورند و آمپول آن را تزریق می‌کنند. با اینکه مشاوره‌های لازم را می‌دهیم اما متأسفانه باز شاهد استفاده آن هستیم.

پورکاظمی تصریح کرد: عوارض تأثیر تزریق این آمپول بیماری‌های کلیوی، کبدی، عوارض مغزی و قلبی است و اختلالات جدی هورمونی به ویژه در رشد را ایجاد می‌کند به طوری که برای افراد کمتر از ۱۸ سال می‌تواند کوتاهی همیشگی قد را به همراه داشته باشد.

پورکاظمی گفت: مصرف این دارو فقط باید توسط فوق تخصص غدد تجویز شود.

وی افزود: همچنین مصرف داروهای تستسترون با آنکه در باشگاه‌ها کمتر شده اما باز هم مصرف می‌شود و خطرناک است.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران ادامه داد:داروهای دیگری نیز مانند برخی مکمل‌های مجاز را افراد سودجو دستکاری می‌کنند و در برخی باشگاه‌ها تجویز می‌کنند که عوارض بسیار جدی‌ در پی دارد.

وی گفت: تنها توصیه ما این است که جوانان بدانند مربی‌های بدنسازی به تنهایی حق تجویز مکمل را به ورزشکاران ندارند و باید حتماً زیرنظر پزشک باشد.

وی همچنین از اضافه شدن دو داروی جدید آرگون و زنون به لیست داروهای ممنوعه و دوپینگی خبر داد و گفت: این داروها غلظت خون را بالا می‌برد، و به همین دلیل استنشاق آن توصیه نمی‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل