بازدید 5967

استقبال ابراهیمی از طرح ایران برای بحران سوریه

نماینده پیشین سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه طرح ایران برای حل بحران سوریه را «چراغی در تاریکی» خوانده است.
کد خبر: ۴۰۱۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶ 19 May 2014
نماینده پیشین سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه طرح ایران برای حل بحران سوریه را «چراغی در تاریکی» خوانده است.

به گزارش تسنیم، نماینده سازمان ملل در امور سوریه که هفته پیش از سمتش استعفا داد گفته طرح ایران برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه طرحی است که ارزش بحث دارد.

آقای ابراهیمی در آخرین سخنرانی خود خطاب به شورای امنیت سازمان ملل جزئیات این طرح 4 ماده‌ای را تشریح کرده بود. برقراری آتش‌بس در سوریه، تشکیل دولت وحدت ملی، بازنگری در قانون اساسی با هدف خاص کاهش اختیارات رئیس جمهور و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با نظارت سازمان ملل مفاد طرحی بودند که طبق گفته آقای ابراهیمی وزیر خارجه ایران ارائه کرده بود.

اخضر ابراهیمی در مصاحبه‌ای اختصاصی با المانتیور می‌گوید: «آن روز به شورای امنیت سازمان ملل گفتم که یکی از نشانه‌های امیدوارکننده و شاید چراغی در تاریکی برای رهایی از این مخمصه ناامیدکننده این است که ایرانی‌ها گفته‌اند بیایید تمامی پیکارجویان خارجی را از سوریه بیرون کنیم.»

وی اجرای این طرح و خروج نیروهای خارجی از سوریه را «سر نخ این کلاف» و نقطه‌ای برای آغاز دانسته است.

ابراهیمی گفته گفت‌وگو درباره طرح چهار ماده‌ای ایران، البته به معنای اجرای بی‌چون و چرای آن نیست، اما این طرح، به باور وی، طرحی است که جای گفت‌وگو دارد.

آقای ابراهیمی که در سپتامبر 2012 جانشین کوفی عنان در سازمان ملل شده بود اختلافات در شورای امنیت سازمان ملل و منطقه را عامل به نتیجه نرسیدن دیپلماسی‌اش در سوریه دانست و از عدم توجه به تحلیل اولیه مسکو انتقاد کرد: «فکر می‌کنم تحلیل روس‌ها در ابتدا درباره سوریه درست بود، اما همه فکر کردند که این اعمال نظر است و نه یک تحلیل.»

ابراهیمی در توضیح بیشتر در این باره اضافه کرده است: «روس‌ها می‌گفتند که سوریه نه مصر است و نه تونس که رئیس جمهور آن ظرف دو یا سه هفته سقوط نمی‌کند. اما عده‌ای فکر کردند که این تحلیل نیست، بلکه موضع‌گیری است و آنها می‌خواهند بگویند ما از این رژیم حمایت می‌کنیم.»

این مقام سابق سازمان ملل با عنوان کردن اینکه بایستی طرفین درگیر در مجادلات سوریه به این اظهارات مسکو گوش فرا می‌دادند خاطر نشان کرد: «اما این اتفاق رخ نداد.»

ابراهیمی در ادامه از برخی اقدامات نظام سوریه هم انتقاد کرده و گفته اینکه این نظام توجه‌ها را به سمت حضور تروریست‌ها جلب کرده اگرچه صحیح است، اما تمام ماجرا نیست.
وی مدعی شده یکی از دلایل بروز بحران در سوریه، «بی‌رحمانه بودن واکنش نظام سوریه به ورود بهار عربی» به آن کشور بوده است.

آقای ابراهیمی انتقادات بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل درباره عدم موفقیت جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به بحران در سوریه را اظهاراتی مبتنی بر «نظر شخصی» و «عواطف شخصی» وی توصیف کرد و افزود: «سازمان ملل مجموع چند قطعه است که این نهاد را تشکیل می‌دهند. و از همان ابتدا مشخص بود که منطقه دچار شکاف است. سوری‌ها دچار شکاف بودند.»

مقام سابق سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره اینکه وی طرفدار نقش‌آفرینی ایران در گفت‌وگوهای ژنو برای دست‌یابی به راه حلی مسالمت‌آمیز بوده گفت: «اگر عده‌ای می‌گویند ایران بخشی از مشکل است، منطق حکم می‌کند که بخشی از راه حل هم باشد.»

ابراهیمی ضمن تصریح اینکه سوری‌ها به تنهایی قادر به حل مشکل نیستند و کشورهای همجوار اولین گروهی هستند که می‌توانند به این کشور کمک کنند، خاطرنشان کرد: «ایران یکی از کشورهای همسایه سوریه است. بنابراین، فکر کنم ما همیشه طرفدار مشارکت ایران بوده‌ایم.»
انتهای پیام/م.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی