بازدید 9997

موسویان: حرف‌هایم درفیلم روحاني دستكاري شده

مطلبی هم که از من پخش شد تکه‌ای بود که انتخاب شده بود و با کلیت حرف من در آن مصاحبه تفاوت اساسی داشت. در عین حال من با تهدید به محاکمه و سازندگان سی‌دی هم مخالفم.
کد خبر: ۴۰۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰ 18 May 2014
يك نماينده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «از هیأت‌رئیسه مجلس درخواست شده تا در جلسه‌ای غیرعلنی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فعلی و قبلی دعوت کنند تا به تحلیل حقوقی توافق ژنو بپردازند». جواد كريمي‌قدوسي، نماينده جبهه پايداري گفته است كه «علی لاریجانی»، رئیس مجلس با درخواست ۱۰۰ نماینده «موافقت» کرده است. هيچ‌كس از علت اين مناظره و اينكه چه منافعي براي كشور دارد خبر ندارد. اصولا در هيچ جاي دنيا رسم نبوده و نيست كه دو گروه از دستگاه ديپلماسي يك كشور با يكديگربر سر منافع ملي مناظره كنند. این افراد اما گام تازه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌اند، آنهم تکرار فضای دوقطبی انتخابات ریاست‌جمهوری بین «حسن روحانی» و «سعید جلیلی» است.

به گزارش آرمان، حال چرا پس از گذشت يك سال از انتخابات خرداد 92 فعالين به‌اصطلاح سياسي ما از اين فضا خارج نشده‌اند؟ موضوعي است كه بايد از اين فعالين سياسي پرسيد، درخواست مناظره بی‌سابقه‌ای که به‌نظر می‌رسد در قوانین داخلی مجلس نیز، تعریفی برای آن ارائه نشده است. به همين دليل ديپلمات كاركشته سيدحسين موسويان در اين باره مي‌گويد: «من مناظره ميان تيم مذاكره‌كننده فعلي را با تيم قبلي را مضر می‌دانم. سيدحسين موسويان، ديپلمات ارشد و مذاكره‌كننده اسبق هسته‌اي كشورمان که دارای دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه کنت (Kent) انگلستان، فوق‌لیسانس روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران، مهندسی صنایع از دانشگاه‌های ساکرمنتو کالیفرنیا و علم و صنعت ایران و فوق‌دیپلم ریاضیات و علوم از سیتی‌کالج ساکرامنتوی آمریکاست. وی محقق تحقیقاتی وابسته درمدرسه روابط بین‌الملل وودرو ویلسون در دانشگاه پرینستون می‌باشد. از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵، او رئیس کمیته روابط خارجی شورای امنیت ملی ایران بود. از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، به‌عنوان سخنگوی ایران در مذاکرات هسته‌ای با اتحادیّه اروپا خدمت کرده است. آخرین کتاب او خاطرات بحران هسته‌ای ایران است که توسط بنیاد کارنگی برای صلح بین‌الملل در ماه ژوئن ۲۰۱۲ منتشر شد.

مشروح مصاحبه با دكتر سيدحسين موسويان در ذيل آمده است:

چه مسائل و چالش‌هايي تدوين پيش‌نويس نهايي را ميان ايران و 1+5 تا 29 تيرماه با مشكل روبه‌رو مي‌كند؟

اطلاع دقیق ندارم اما از مجموعه گزارش‌های رسانه‌های جهان این‌طور استنباط می‌شود که در شرایط کنونی در زمینه بازرسی‌ها و راكتور آب سنگین اراك پيشرفت‌های خوبی به‌دست آمده است و اكنون طرفین درحال چانه‌زنی درمورد ظرفیت غنی‌سازي، دوره زمانی اجرای توافق و زمانبندی رفع تحریم‌ها هستند.

برخی از مردم معني و مفهوم باز طراحي رآكتور اراك را به‌دليل نداشتن تخصص به‌خوبي نمي‌دانند که متاسفانه همين امر موجب سوءاستفاده برخي شده است؟


در این مورد همه باید به نظر دکتر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی احترام بگذارند. ایشان توضیحات فنی را داده و از تغییرات تکنیکی درمورد باز طراحي گزارش داده است. همانطور كه همه مي‌دانيم دكتر صالحي از باز طراحی رآكتور آب سنگين اراك دلواپس نیستند.

برخي (دلواپسان) معتقدند دكتر ظريف و مذاكره‌كنندگان درحال امتيازدادن هستند. در ايران شاهد فعاليت گسترده آنها در عرصه اجتماع با پخش بيانيه و شب‌نامه و.... هستیم. آيا جاي نگراني و نياز به اين شيوه تبليغاتي منفي هست؟


دکتر ظریف را یک دیپلمات مسلط، مجرب، فهیم، دوراندیش، متدین و کاملا متعهد به منافع ملی می‌دانم. البته شرط معامله این است که هردو طرف انعطاف داشته و به یک دیگر امتیاز بدهند در غیر اینصورت توافقی امکان‌پذیر نیست. حال مذاکره‌کننده آقایان روحانی، لاریجانی، جلیلی یا ظریف باشد. مهم این است که امتیازات ردوبدل شده ميان طرفین متعادل و منصفانه باشد.

همانطور كه ديديد در جريان مذاكره بحث مناظره مطرح شد.آيا مناظره ميان تيم جليلي و تيم ظريف را كار درستي در شرايط فعلي مي‌دانيد؟

مناظره ميان تيم مذاكره‌كننده فعلي را با تيم قبلي مضر می‌دانم چراکه تیم مذاکره‌کننده از آنجا که دستش برای حریف خارجی رو خواهد شد، نمی‌تواند و نباید همه حرف‌های خود را بزند. طرف‌های خارجی تشنه چنین مناظره‌ای هستند تا دست داخلی‌ها را بخوانند نباید در چنین دامی افتاد.

شرايط تيم ايراني را با حضور دكتر جمشيد ممتاز و آقاي زماني‌نيا چطور ارزيابي مي‌كنيد؟‌حضور حقوقدانان چه كمكي به تيم هسته‌اي كرده است؟


حضور این دو شخصیت موجب تقویت تیم هسته‌ای می‌شود. معتقدم حتی تیم قبلی هم باید به کمک تیم فعلی بیاید. اکنون وقت دعوای داخلی نیست.

در مستند «من روحاني هستم»؛ به دور خوردن ايران در پرونده هسته‌اي اشاره شده است. شما تا چه حد اين اطلاعات را درست مي‌دانيد؟(با توجه به همزماني مذاكرات هسته اي و پخش اين سي‌دي و همچنين اطلاعاتي در مورد لورفتن سي‌دي دوم به نظر مي‌رسد پاسخگويي افراد مطلعي چون شما به سوءبرداشت‌ها پاسخ دهد؟)

اینکه در مذاکرات هسته‌ای در دوره 1382تا 1384، اتحادیه اروپا به تعهدات خود عمل نکرد این حرف درستی است. اینکه دیپلماسی ایران اشتباه بود، این حرف درستی نیست. متاسفانه در مباحث داخلی عمدتا یکطرفه و درچارچوب منافع جناحی درمورد مساله هسته‌ای بحث و قضاوت می‌شود و نه منافع ملی. هر گروه تشخیص خود را عین منافع ملی می‌داند لذا خیلی راحت دیگری را متهم می‌کنند. مستند مذکور واقع‌بینانه و شامل بسیاری از واقعیت‌ها نبود. مطلبی هم که از من پخش شد تکه‌ای بود که انتخاب شده بود و با کلیت حرف من در آن مصاحبه تفاوت اساسی داشت. در عین حال من با تهدید به محاکمه و سازندگان سی‌دی هم مخالفم.

قطعا مذاكرات هسته‌اي در دوران شما دستاوردهايي داشته است. فكر نمي‌كنيد روند تبليغات منفي امروز همان‌گونه كه دردوران گذشته به دستاوردهاي مذاكرات تهران و پاريس آسيب زد، توافقات احتمالي وين و ژنو را نیز تحت‌تاثير قرار دهد؟

در آن دوران ایران توانست از ارجاع پرونده به شورای امنیت و تحمیل تحریم‌های مخرب جلوگیری کند. ایران توانست روابط معتدلی با همسایگان و قدرت‌های جهانی، منهای آمریکا راحفظ نموده و حتی توسعه دهد و شکاف میان قدرت‌ها هم مانع ایجاد اجماع جهانی شد. در همین مدت هم پروژه یو‌سی‌اف اصفهان را به بهره‌برداری رساند، پروژه آب سنگین اراک هم ادامه یافت و تعداد سانتریفیوژهای نطنز هم از حدود 200 به حدود 3000 تا رسید. در عین حال من از نظر زمانی شرایط فعلی را بسیار حساس‌تر و حیاتی‌تر می‌دانم که آن هم به‌دلیل شرایط فوق‌العاده آسیب‌پذیر محیط پیرامونی ایران و خاورمیانه است. حل سریع مساله هسته‌ای این امکان را فراهم می‌آورد که ایران بتواند نقش جدید و بی‌بدیل دیگری در مدیریت بحران‌هایی همچون سوریه و عراق و افغانستان ایفا کند. ایفای چنین نقشی هم باعث می‌شود که قدرت‌های بزرگ جایگاه منطقه‌ای ایران را در عمل بیشتر درک کنند. دقیقا هم به همین دلیل است که تندروهای رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی از کشورهای عربی و اروپایی همه ظرفیت خود را برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات جاری به‌کار گرفته‌اند. لذا شرایط سیاسی منطقه‌ای و جهانی در مقطع کنونی با گذشته متفاوت است و بيش از هر چيز درک و همکاری ملی در سطح داخلی را می‌طلبد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل