بازدید 8910
رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

انتقال آب از ارس آخرین گزینه احیای دریاچه ارومیه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، انتقال آب از رودخانه ارس را آخرین گزینه برای احیای دریاچه ارومیه دانست و مدیریت صحیح منابع آب موجود را اصلی ترین راهکار نجات این دریاچه عنوان کرد.
کد خبر: ۳۹۸۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶ 05 May 2014
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، انتقال آب از رودخانه ارس را آخرین گزینه برای احیای دریاچه ارومیه دانست و مدیریت صحیح منابع آب موجود را اصلی ترین راهکار نجات این دریاچه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معصومه ابتکار بعدازظهر دوشنبه در حاشیه مراسم امضای سند همکاری دولت ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران گفت: اگر منابع آب موجود به درستی مدیریت شود می توان در یک بازه زمانی منطقی، دریاچه ارومیه را احیا کرد.

وی بازه زمانی مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه را کمتر از 10 سال ذکر کرد و گفت: ما از جامعه بین المللی انتظار داریم همراهی بیشتری برای نجات دریاچه ارومیه نشان دهد و اگر این همراهی باشد می توانیم بازه زمانی نجات دریاچه را حتی کوتاه تر کنیم.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه نجات دریاچه ارومیه از طریق یک راه حل امکان پذیر نیست، تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت و تغییر رویکرد کشاورزی به سمت کشاورزی پایدار، یکی از روش های احیای دریاچه ارومیه است و گام های بعدی نیز در برنامه اقدام برای نجات ارومیه پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: در دولت، اراده بسیار جدی برای احیای دریاچه ارومیه وجود دارد و امسال 700 میلیارد ریال اعتبار برای احیای تالابها و مقابله با گرد و غبار به سازمان محیط زیست اختصاص یافته است.

ابتکار درعین حال یادآور شد: در این میان، مشکل فقط به اعتبارات برنمی گردد و ما با زیست بوم های شکننده ای رو به رو هستیم که یک اقدام می تواند احیا کننده یا تخریب کننده باشد و به دلیل حساسیت موضوع باید با استفاده از تجربیات موفق و مشارکت بین المللی، قدم های مطمئن تری در این مسیر برداریم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود تاکنون گامهای عملی در رابطه با نجات دریاچه ارومیه برداشته است، توقف پروژه های سدسازی و جلوگیری از توسعه کشاورزی در منطقه را از جمله این اقدامات برشمرد.



**کارشناس ارشد سازمان ملل متحد در ایران: نابودی دریاچه ارومیه، نتیجه رویکردهای غلط مدیریتی سالهای گذشته است

به گزارش خبرنگار ایرنا، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد UNDP در ایران نیز در جمع خبرنگاران گفت: 15 سال قبل، دریاچه ارومیه پرآب و سرشار از زندگی بود و در یک دوره کوتاه 15 ساله، رویکردهای غلط مدیریتی موجب نابودی این دریاچه شده است.

گری لوئیس افزود: مطمئنا برای حل مشکل دریاچه ارومیه به همین میزان زمان احتیاج داریم.

وی به سخنان دکتر روحانی درباره دریاچه ارومیه مبنی بر اینکه خشک شدن این دریاچه یک تهدید است که مهاجرت میلیونها نفر ساکنان اطراف آن را به دنبال خواهد داشت، گفت: این جملات نشان می دهد که مسوولان ایران، موضوع را درک کرده و با چه جدیتی آن را دنبال می کنند و با عزم سیاسی کشور شما به همراه مشارکت و همکاری بین المللی، این مشکل قابل حل خواهد بود.

سند همکاری دولت ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه با اختصاص کمک یک میلیون دلاری، امروز با حضور گری لوئیس و معصومه ابتکار و آکیرا چیبا کاردار سفارت ژاپن در تهران، در محل سازمان حفاظت محیط زیست مبادله شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها