بازدید 17697
در آستانه سال نو، حال کودک نه ساله متحول شد؛

«جواد» هم شناسنامه‌دار شد و هم سرپرست یافت

جای خوشحالی دارد که حل مشکلی را نوید دهیم که سالهای سال برجای مانده و زندگی نوجوانی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده بود؛ گرهی که باز شدنش بسیار دشوار به نظر می‌رسید اما باز شد تا بتوان امید داشت که مشکلات متاثر از آن نیز یکی بعد از دیگری حل شده و نوجوان نه ساله از زندگی در خیابان رهایی یابد.
کد خبر: ۳۸۷۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۹ 19 March 2014
یک و روز و چند ساعت به لحظه تحویل سال و ورود به سال نو خورشیدی زمان باقی است که خبر می‌رسد مشکل «جواد» نه ساله حل شده و هم هویت یافته و هم سرپرست تا دیگر قرار نباشد شب ها را در خیابان بگذراند و از نعماتی مانند تحصیل محروم بماند.

به گزارش «تابناک»، اواخر آذرماه امسال روایت پسر بچه‌ای دارابی را به نقل از سایت «داراب آنلاین» منتشر کردیم که در تودرتوی قوانین مصوب و غیرمصوب، از مشکل نداشتن اوراق هویت رنج می‌برد و شب های زیادی را در خیابان می‌خوابید.

این نوجوان از یک سو قربانی نامهربانی پدری معتاد شده که حاضر نمی‌شد فرزند حاصل ازدواج موقتش با مادر جواد را به قدر گرفتن شناسنامه حمایت کند و از سوی دیگر، مادری دارد که با مردی افغانی ازدواج کرده و از این ازدواج هم فرزندان دیگری دارد که آنها مانند جواد بی شناسنامه و بی اوراق هویت هستند.

«جواد» هم شناسنامه‌دار شد و هم سرپرست یافتبدین ترتیب مشکل اصلی به قوانینی بر می‌گشت که نمی‌توانستند مشکل جواد و امثال جواد را مرتفع کنند و اصلاحشان یکبار به شکست انجامیده و نمایندگان را به نوعی مجاب کرده که طرح شان را برای تعیین تکلیف امثال جواد، به فراموشی بسپرند (اینجا را بخوانید) اما مگر می‌شد به سادگی از کنار مشکل این نوجوان گذشت؟

مورد خاص این نوجوان همکاران رسانه‌ای را بر آن داشت که پیگیری وضعیت جواد که حالا مشکلش رسانه‌ای شده و به اطلاع بسیاری رسیده بود را در اولویت های کاری خود قرار دهند و اینقدر بالا و پایین بروند تا راه حل مشکل را پیدا کنند؛ اتفاقی که ساعاتی پیش رسما محقق شد.

پس از آنکه بارها و بارها تلاش شد تا پدر جواد در ثبت احوال حاضر شده و مراحل صدور شناسنامه برای فرزندش را دنبال کند اما پدر نامهربان نپذیرفت، پیگیری انتظامی و قضایی بود که به داد رسید.

با رسیدن گزارش تنظیم شده کلانتری یازده داراب به دست قاسم یوسفی، دادستان شهرستان، دستور تحویل این کودک نه ساله به مراکز نگهداری کودکان بد سرپرست بهزیستی صادر شد و مسئولان بهزیستی شهرستان داراب نیز با سرعت قابل تقدیری رسیدگی به این پرونده را در دستور کار قرار دادند تا ماحصل این پروسه قانونی، خبر خوشی باشد که ساعاتی پیش به دستمان رسید: اداره کل بهزیستی استان فارس مجوز تحویل جواد به یکی از مراکز نگهداری کودکان بد سرپرست را صادر کرد.

بهرام جعفریان پور، مدیر سایت داراب آنلاین که راوی شرح رنج این کودک در رسانه‌ها بود، در این باره به «تابناک» می‌گوید: خوش بختانه در واپسین ساعات سال 92 این خبر خوش را دریافت کردیم و قرار است که در هفته آینده، جواد تحویل بهزیستی شده و انشالله مشکلاتش حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی جواد شناسنامه‌اش را دریافت خواهد کرد، می‌گوید: بر اساس روند قانونی، مراحل صدور شناسنامه نیز در جریان است و با تحویل جواد به مرکز نگهداری کودکان در شیراز، شناسنامه اش نیز در مدت چند روز صادر خواهد شد.

در آستانه سال نو، تحویل حال این نوجوان بی شک جای خوشحالی دارد اما اینکه چرا تدبیر مسئولان برای حل مشکلات امثال جواد در سال 92 نیز به بار ننشسته، گلایه‌ای‌ست که باید از مسئولان داشت؛ گلایه‌ای که امیدواریم شنیده شده و موجبات پیگیری رفع نقص قوانین را فراهم آورده و شادی هایمان از رفع مشکلات دیگر جوادها را دو چندان کند. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۴
ميدونيد چقدر ما مشكل داريم اگه قرار باشه مشكلاتمان با رسانه اي شدن حل بشه پس وظيفه دستگاههاي اجرايي چي ميشه؟
امیدوارم دولت راهی بیندیشه تا تمام افراد امثال جواد بتونن به صورت قانونی درکشور زندگی کنن و از تمام امکانات کشور بهره ببرن
جواد به خاطر اينكه حاصل يه ازدواج موقت بوده نبايد هويت داشته باشه و برادر يا خواهران او به دليل اينكه فرزندان يك مرد افغان اند.
براي قوانين كشورم متاسفم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
متاسفانه ورود به ایران برای افغانها براحتی اب خوردن است و دادن شناسنامه به کودکان پدر افغانی منجر به حضور انبوه افغانها در ایران خواهد شد .
خیلی بیشتر از حالا.
مشکل دیگر فرزندان زن ایرانی با یک افغانستانی ازدواج کرده چه می شود؟ آنها هم انسان هستند و بایستی از نظر انسانی و حقوق بشری توسط دولت ایران حمایت شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
اون وقت این ازدواج ها خیلی بیشتر رونق خواهد گرفت و هزاران هزار دختر فقیر ایرانی به ازدواج مردان افغانی در خواهند امد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
کشور افغانها افغانستان است و خود افغانستان مسول رفاه اتباعش است ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
جنابعالی که ایرانی هستی یه فکری به حال رفاه خودت کن عزیز
بنی آدم اعضای.....
والله چه بگوید آدم را خیلی متاثر مکند خدا به امثال شما خرید بدهد که بالاخره توانستید مشکل یکی را حل کنید
معذرت می خوام ولی نه ساله بچه است نه نوجوان!
خدایا شکر که مشکل این کودک حل شد و تشکر از مسئولانی که به وظیفه خود عمل کردند.
فراموش نکنید که این کودک ایرانی بود نه افغانی و ناپدریش افغانی بود و مشکل این کودک ایرانی که هم پدر و هم مادرش هر دو ایرانی بودند باید پیش از این حل می شد که بدین جا نکشد
بسیاری از کاربران شما بدون اطلاع ار کم و کیف ماجرای این کودک آن را مشابه کودکان افغانی حاصل ازدواج های غیر قانونی زنان ایرانی با افاغنه تلقی می کنند. اگر قانون به سرعت این کودک را تحت پوشش قرار داده بدلیل این که پدرش ایرانی بوده و از این رو پدر ایرانی اش مقصر درجه اول در نداشتن شناسنامه ایشان بوده نه ناپدری افغانی اش . چرا برخی به سهو و یا به عمد این دو قضیه را با هم قاطی می کنند؟
خدا رو شکر که مشکل این بچه حل شد.اما برای بنده یه سوالی پیش اومد: اگه بچه ای هویت نداشته باشه و توی ایران زندگی کنه نمیتونه تحت پوشش سازمان بهزیستی باشه؟؟؟حتما باید هویت داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دلم سوخت تیکه تیکه شد این بچه مثل تموم بچه های دیگر الان در این سال نو نیاز به آغوش گرم پدر و مادر دارم الهی من بمیرم
مادر به دادگاه شکایت میکرد و پدر مجبور بود که شناسنامه بگیرد. این دیگه چه جور راه حلی هست ؟ بهزیستی؟ هر پدری شناسنامه نگرفت بچه برود بهزیستی؟
پاسخ ها
عجب!
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
همین روندی که شما می فرمایید حداقل شش ماه طول می کشد بعد هم این جور خانواده ها توان مالی نگهداری از اون بچه را نداره
خدا به همتون خیر بده معلوم نبود این چه خطراتی این بچه را تهدید کند
خداخیرتان بدهد که باب خیر شدید.
اما واقعا چرا باید مسائل رسانه ای شود تا اون وقت رسیدگی کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بايك شناسنامه حالا ديكه همه مشكلات حل مي شه؟بدرمعتا د،مادري كه حاضربه ازدواج موقت شده،داشتن نابدري افغاني،فقر،كمترين مشكل اين بسر نداشتن شناسنامه بوده
پس جواد های دیگر چه ؟!
....بابای نامهربان جواد که زحمت گرفتن شناسنامه رو نکشید ولی از صبح تا شب دنبال مواد رفتن از اوجب واجباتش هست ...
افغانها تا همین یکصدوپنجاه سال پیش ایرانی بودند و اگر راستش را بخواهید ایرانی تر هم هستند و بیشتر از اعراب ایرانی ترند چون زبانشان نیز پارسی میباشد
تابناک چرا عکس بچه رو گذاشتی ؟
چرا آبروشو میبری؟
مسئولین محترم لطفا" اگر وقت کردید به فکر بچه های در خیابان مابده هم باشید. ایرانی هم نباشند آدم که هستند. درسته یک بچه ندونه با پول پدرش چجور ولخرجی کنه یک بچه هم تو خیابون بخوابه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی