بازدید 21191
به فاصله چند روز تا نوروز و پیرو وعده دولتمردان؛

چند میلیون ‌چشم‌انتظار حقوقی هستند که دولت وعده پرداخت داده؟!

به فاصله چند روز کاری تا فرا رسیدن تعطیلات نوروزی، نگرانی از خلف وعده دولتمردان همچون دردی دوچندان به جان کارکنان و کارمندان پروژه‌های عمرانی افتاده و این پرسش همواره در ذهنشان تکرار می‌شود که آیا دست‌کم بخشی از حقوق خود را دریافت خواهند کرد یا قرار است بد‌قولی دولت، تلخ‌ترین جشن نوروز را برایشان رقم بزند؟!
کد خبر: ۳۸۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵ 15 March 2014
چند روز کاری تا تحویل سال ‌مانده، ولی ‌هنوز خبری از حقوق نیست. عید تقریبا از راه رسیده و چشم خانواده به دست شما و چشم شما به دست رؤسایتان و چشم ایشان به دست مسئولان دوخته شده و ایشان هم وعده پرداخت داده‌اند، ولی اطمینانی به آن نیست که اگر بود، حقوق چند ماه گذشته عقب نمی‌افتاد؛ این شرح حال میلیون‌ها تن از هم‌وطنانمان است.

به گزارش «تابناک»، با بر سر کار آمدن دولت یازدهم، یکی از نخستین مشکلاتی که خودنمایی می‌کرد، انبوه پروژه‌های آغاز شده از دولت نهم و دهم بود که فرجام نیافته بودند و برخی از آن‌ها با لقب پروژه‌های «مهر ماندگار» ادامه داشتند و تصمیم دولتمردان جدید هم بر تداوم فعالیت این میراث بر جای مانده قرار گرفت.

بدین ترتیب، مدتی زمان لازم بود تا معلوم شود که محدودیت منابع مالی دولت می‌تواند پیشرفت پروژه‌ها را محدود کرده و تزریق پول به آن‌ها را با توجه به معوقات بر جای مانده از دولت قبل، سخت کند؛ آنقدر سخت که نتوان تعادل مالی برقرار کرد و همچنان معوقات باقی بماند.

شاید دلیل تکرار سخنان شش ماه پیش معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در چند روز گذشته همین باشد؛ آنجا‌ که هنوز به مانند تابستان گذشته، پرداخت معوقات به وعده و وعید برای روزهای آینده سنجاق شده و تحویل پروژه‌های عمرانی داده می‌شود تا از طریق ایشان به دست چند میلیون خانواری برسد که اینگونه غیر مستقیم چشمشان به دست دولتمردان است.

محمد باقر نوبخت که چند روز پیش بار دیگر در این باره مورد سؤال قرار گرفته بود، گفت: بخش چشمگیری از طلب پیمانکاران در زمان ورود دولت یازدهم در اداره کشور باقی‌ مانده بود، ولی با ‌وجود این، در چند ماه گذشته توانستیم به رغم کمبود اعتبار، با اوراق مشارکت حدود دو هزار میلیارد تومان در اختیار پیمانکاران گذاریم. دولت مصمم است تا پیش از پایان سال جاری، رقمی حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان از طلب پیمانکاران تغدیه کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور که بر خلاف کار‌شناسان، میزان این بدهی را هشت هزار میلیارد تومان می‌دانست، نه ده هزار میلیارد، افزود: همان‌ گونه که ما حقوق، عیدی و پاداش کارکنان دولت را تا پیش از پایان سال پرداختیم، مصمم خواهیم بود‌ با پرداخت بخشی از طلب شرکت‌های پیمانکاری، حقوق معوق‌ کارکنان این شرکت‌ها را بپردازیم.

اکنون اگر بخواهیم که میزان حقوق معوق کارکنان و کارگران این شرکت‌ها را محاسبه کنیم، کافی است بدانیم ‌در پروژه‌های عمرانی به طور میانگین چیزی حدود 25 درصد هزینه‌ها مربوط به حقوق است و مابقی به دیگر هزینه‌های پروژه. البته طبیعی است که این میزان (حقوق کارکنان) در پروژه‌هایی مانند پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها به دلیل گران بودن تجهیزات کاهش یافته و در برخی پروژه‌ها افزایش نشان می‌دهد.

اکنون اگر مبلغ ده هزار میلیارد تومان معوقات پیمانکاران را تقسیم بر چهار (یا ضربدر ۲۵%) کنیم، به عدد ۲۵۰۰ میلیارد تومان خواهیم رسید که میزان تقریبی حقوق کارکنان پروژه‌های پیمانکاری در بدهی دولت به پروژه‌های عمرانی است.

حال اگر حقوق میانگین افرادی که در این پروژه‌ها به خدمت مشغولند، عدد یک میلیون تومان در ماه در نظر بگیریم ـ که چه بسا انتخاب گرانی باشد و بتوان به مراتب آن را پایین‌تر فرض کرد ـ به بدهی «دو و نیم میلیون ماه حقوق» خواهیم رسید که برای تبدیل آن به شرایط واقعی، باید عقب افتادن آن به مدت چند ماه را هم لحاظ کنیم.

کافی است، میزان معوق شدن این حقوق‌ها را به طور متوسط سه ماه در نظر بگیریم تا از تقسیم ۲.‌۵ میلیون حقوق بر سه ماه، به عددی حدود هشتصد و سی هزار برسیم؛ یعنی بیش از هشتصد و سی هزار تن هستند که در آستانه عید نوروز، سه ماه حقوق عقب افتاده دارند و نمی‌دانند ‌چگونه روزگار را گذرانند.

این عدد تقریبی که می‌تواند بیش از این باشد (اگر حقوق متوسط هفتصد هزار تومان تعیین شود ـ که به نظر غیر منصفانه نیست ـ شمار طلب‌کاران به مرز یک میلیون و دویست هزار تن خواهد رسید) حکایت از رنجی به مراتب بزرگ‌تر از این جمعیت دارد چراکه بسیاری از طلب‌کاران، نان‌آور و سرپرست خانواده هستند و بدین ترتیب می‌توان ادعا کرد که چشم چند میلیون تن به وعده دولتمردان دوخته شده است.

اینجاست که به فاصله چند روز کاری تا فرا رسیدن تعطیلات نوروزی، نگرانی از خلف وعده دولتمردان همچون دردی مضاعف به جان این قشر افتاده و این پرسش همواره در ذهنشان تکرار می‌شود که آیا دست کم بخشی از حقوق خود را دریافت خواهند کرد یا قرار است بد‌قولی دولت، تلخ‌ترین جشن نوروز را برایشان رقم بزند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۶
انتشار یافته: ۳۲
دیشب واریز شد
پاسخ ها
منتظر
| Spain |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
شما حتما خونت رنگی تره ماکه چیزی ندیدم!!!
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
دیشب به کجا واریز شد، ماکه هیچ امیدی نداریم به خدا هشت ماهه داریم قرض می کنیم> با والله قسم آدمهایی اینجا هستند که پول خرید نون رو هم ندارند، به والله قسم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
دروغگو !!!
راست ميكه ديشب واريز شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
خواب دیدی؟ خیرباشه !!
میراث فرهنگی با قطره چکون حقوق میده خدا پدر دولت قبل و بیامرزه.....
لابد اگه حقوق واریز کنن تورم میشه!!!!
بنده پیماتکار اداره نوسازی مدارس هستم . از مرداد سال گذشته تا کنون یک ریال پول دریافت نکرده ام و در این شب عیدی نتوانستم پولی به کارگران و طلبکارنم بدهم حتی درخواست مبلغ جزیی 5 میلیون تومان کرده ام برای پرداخت به کارگران اما دریغ از گوش شنوا .
هر اداره بانک داره ................. اول میریزن تو اون بانک......چرخی میخوره بعدش میاد دست صاحبش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
نه بابا !!!
من دولت فعلي رو نميدونم ! انشالله كه اينطور نباشه ! ولي خداوكيلي اگر كساني بخواهند با عوام فريبي وكلك و حيله ومكر حق و حقوق اين ملت مظلوم وبي نوا را ضايع كنند خداوند بد جور عذابشون ميكنه.
کارگران و مهندسان کارگاههای پروژه های سدسازی آذربایجانغربی از شهریور سای 92 هیچ دریافتی نداشته اند. لطفا مسئولان فکری به حال این قشر و پروژه های عمرانی بکنن
از ما که چن شبه واریز شده.
پاسخ ها
منادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
پس چرا اسمتو ننوشتی ؟
خدایا ما آخرش ندانستیم کارمندی بهتر است یا شغل آزاد!
شما اگر میدانید مرا راهنمایی کنید!
پاسخ ها
اكبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
عزيز ،اين كه جوابش معلومه كارمندي كه شغل آزاد هم يكي يا دو تا يا بيشتر داشته باشه .
من کارمند سازمان تحقیقات کشاورزی هستم و خواهرم کارمند رسمی وزارت بهداشت. ولی متاسفانه برخلاف قول مسئولین در پرداخت حقوق در 15 اسفند ما هنوز هیچ دریافتی نداشتیم.
فقط پیمانکارا نیستن که حقوق نگرفتن.من دستیار تخصص یکی از رشته های پزشکی در ساری ام.با زن و دو تا بچه و کرایه خونه و روزی هشت ساعت کار و سیزده شب کشیک کشنده هنوز حقوق نگرفتم.
لطفا 5 ماه حقوق عقب مانده معلمان حق التدریس را هم پرداخت کنید . شب عیدی شرمنده خانواده شدیم .
من اموزش و پرورشی هستم..... هفته پیش واریز شد.
ما از اولش هم امیدمان بخداست هیچ چیز از دولت وملت نمی خواهیم
من كارمند فرودگاه كرمان هستم هنوز كه حقوقي نديديم البته خيلي چيزها كه نبايد ببينيم ديديم
قرار بوده آب و برق و خونه یه زمانی مجانی بشه انگار حقوق ها مجانی شده ، من فکر میکنم مشکلی پیش اومده
متاسفانه دولتی ها نگران چندروز حقوق عقب افتاده هستند وپیمانکاران نگران چندین ماه معوقات
وضعیت شرکتهای مشاور هم خرابه
خبر را درست مطالعه کنید! چیزی اگر پرداخت شده برای کارمندان دولتی بوده نه پیمانکاران دولت
بنده مدیر عامل یک شرکت پیمانکاری ازتیرماه سال کذشته تا کنون ریالی از نوسازی مدارس همدان که پیمانکار ان اداره میبشم دریافت نکرده ام.
تا امروز که مدام امروز و فردا می کنند .
جالب اینکه مالیات بر ارزش افزوده میگه به من ربط نداره باید بدهیت را بدهی. طلبکار بازار و کارگر هم تا امروزز به امید پرداخت شب عید مانده اند. آقایان دولت می توانند بدون 4 ماه حقوق زندگی کنند؟
چرا دولت افزايش حقوق ها را در رسانه ها اعلام ميكند؟ خود اين اعلام رسمي زمينه را براي افزايس تورم ايجاد ميكند.
مگر غير از اين است كه عده اي با شنيدن صداي طبل افزايش حقوق كارگران اجناس خود را بي دليل و بدون هيچ توجيح منطقي گران ميكنند..

مگر وقتي صاحب مغازه اي يك محصول را 3 برابر قيمت خريداري كرده مي فروشد آنجا كسي اين در آمد فروشنده را اعلام رسمي ميكند.؟

با توجه به نبود نظارت بر قيمت ها و نبودن سيستم ميديرت قيمت مكانيزه با اعلام رسمي افزايش حقوق ها زمينه سو استفاده سود جويان ايجاد ميشود كه اين مسئله به يك فرهنگ تبديل شده.

دولت به جاي اعلام رسمي سيستم مكانيزه و يكپارچه اي را طراحي كند تا سالانه اين مسئله خود به خود اتفاق بي افتند و در دراز مدت باعث رفاه كارگر شود .
دستت درد نکنه تابناک بالاخره یکی درد مارو گفت یه ضرب المثل ایرانی میگه یه سوزن به خودت بزن یه جوال دوز به مردم .سوالم از دولتمردان عزیز اینه ایا آگه حقوق خودشون چهار ماه پرداخت نمیشد الان چکار میکردن.وقتی میگن خصوصی سازی و سرمایه مردمی ولی در عمل اول حقوق کارکنان دولت پرداخت میشه شما شعار خصوصی سازی رو باور میکنید.
میخوام برم خرید برا نامزی هنوز چشم به راهم ....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی