بازدید 24435
ابتکار عمل برای تغییر سرنوشت فیلم درویش؛

اکران خصوصی «رستاخیز» برای مراجع تقلید، علما و مذهبیون

به رایزنی‌ها و اکران فیلم برای مراجع نیز بسنده‌ نشده و قرار است، فیلم «رستاخیز» علاوه بر مراجع تقلید، برای گروهی از علما از جمله مدرسین حوزه و همچنین مذهبیون از جمله مداحان نیز اکران خصوصی شده و تلاش شود، فضای سنگینی که در قبال این اثر شکل گرفته، تغییر کند.
کد خبر: ۳۸۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶ 22 February 2014
فیلم: نوای کمانچه کیهان کلهر و باقلامای اردال ارزنجان را بشنویداگر کلیدهایی برای گشودن قفل نمایش فیلم «رستاخیز» بدون حذف چهره برادر، فرزاندان و برادرزاده امام حسین (ع) ‌باشد، بی‌گمان در اختیار مراجع و علماست که واکنش مثبتی نسبت به نمایش چهره‌‌ها در این اثر بلند سینمایی به ویژه نسبت به نمایش چهره حضرت عباس نداشته‌اند؛ اما به تازگی مسئولان سازمان سینمایی و عوامل این فیلم برای تغییر دیدگاه‌ها، ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند!

به گزارش «تابناک»، دور از انتظار نبود که پس از اکران فیلم «رستاخیز» در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر، فریادهای اعتراض به پاخیزد و این اثر به سرنوشتی مشابه سریال «مختارنامه» دچار شود. نمایش پی‌درپی چهره حضرت عباس (ع) و نیز چهره‌های حضرت قاسم فرزند امام حسن (ع)، حضرت علی اصغر و حضرت علی اکبر دو فرزندِ شهید امام حسین (ع) به سرعت اعتراضات برخی از مراجع، روحانیون و گروه‌های مذهبی را در پی داشت و حتی در اعتراض به این فیلم تجمع برگزار شد.

این رخداد اما برای کارگردان و دیگر عوامل پروژه چند ده میلیارد تومانی «رستاخیز»، بیش از حد تصور گران تمام می‌شود و یقیناً احمدرضا درویش که یک دهه از عمرش را وقف تولید این اثر ۱۷۰ دقیقه‌ای کرده، به سادگی حاضر نخواهد شد تا اثرش با اصلاحات سنگینی مواجه شود که آن را از حیز انتفاع ساقط کند. از دست رفتن اثرگذاری این اثر، هنگامی‌ بیشتر مطرح می‌شود که قرار باشد این اثر اکران بین‌المللی شود و طبیعتاً با توجه به مضمون تاریخی اثر، نورانی کردن چهره‌ها، فیلم را از جذابیت برای مخاطب انگلیسی زبان خواهد انداخت.

حذف سکانس‌های مورد بحث نیز به واسطه تعدد و کلیدی بودن بسیاری از آن‌ها عملاً امکان فنی ندارد که منجر به آسیب سنگین به این فیلم نشود و کارگردان نیز با پیش بینی این وضعیت، اقدام به فیلمبرداری سکانس‌های جایگزین در قالب POV از حضرت عباس (ع) نکرده تا در صورت ‌چنین وضعیتی، امکان جایگزینی سکانس‌ها فراهم باشد. در عین حال ظاهراً به صدای حضرت زینب (س) در فیلم نیز ایراداتی وارد شده و برخی علما خواستار حذف این صدا نیز شده‌اند که دشواری‌ها را دوچندان کرده است.

با این حال‌‌ همان گونه که «تابناک» پیش‌بینی کرد و به فاصله اندکی از آن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسماً اعلام کرد، موضع رسمی وزارت ارشاد، حذف سکانس‌ها و اصلاح اثر به قصد تأمین نظر مراجع است و جنتی بنای مقاومت برابر خواست علما و مذهبیون را نگذاشت و اینچنین با نگرانی‌های ایشان همراه شد؛ اما این پایان ماجرا نبود و سفرهای حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی به قم و مشهد، آن هم با چراغ خاموش، تلاشی در سکوت برای تأمین نظر علما ‌و نجات «رستاخیز» بود.

اکران خصوصی «رستاخیز» برای مراجع تقلید، علما و مذهبیون 

پس از کشمکش‌هایی که دیده‌‌ایم، هم مدیران سازمان سینمایی و هم ‌عوامل این فیلم که پیش از اکران این اثر از برخی ‌بزرگان، مجوز نمایش چهره حضرت اباالفضل را گرفته بودند، ابتکار عمل را به دست گرفتند تا با رایزنی و تبیین موقعیت کلیدی این فیلم، برای تغییر سرنوشتش تلاشی تازه ‌داشته باشند. آن‌ها که هجمه به وقوع پیوسته را محصول تحرکات برخی عوامل سابقاً فعال در حوزه مدیریت سینما می‌دانستند، تلاش کردند مستقیم‌ محتوای این آثار را به آگاهی علما برسانند تا ایشان با دید جامع‌تری درباره این اثر ‌اعلام موضع قطعی کنند.

رئیس سازمان سینمایی تاکنون در قم با برخی مراجع و علمای تأثیرگذار دیدار داشته و در مشهد نیز با برخی از علما که در اکران شدن‌ یا نشدن فیلم‌ها تأثیر مستقیمی دارند، دیدارهای داشته و گفته می‌شود، بخش‌های جنجال‌آفرین فیلم و به روایتی نسخه کامل آن در این دیدار‌ها به نمایش درآمده و تغییر نگاه برخی از بزرگان نسبت به این اثر رخ داده و تمرکز نقد‌ها از چهره حضرت عباس (ع)، به برخی تفاوت‌ها در به تصویر کشیدن واقعه عاشورا با اصل واقعه تغییر وضعیت داده است.

در همین راستا، ایوبی در پی سفر خود به عراق برای حضور در اختتامیه اجلاس بغداد، پایتخت فرهنگی جهان عرب، به دیدار آیت‌الله سیستانى خواهد رفت تا درباره مسأله فیلم سینمایی «رستاخیز» و اختلاف نظری که در خصوص نمایش چهره معصومین در این فیلم پدید آمده، صحبت کرده و نظر این مرجع تقلید جهان تشیع را درباره این اثر جهانی که برای جهان تشیع ساخته شده، تأمین کند.

به هر حال، ظاهرا به همین رایزنی‌ها و اکران فیلم برای مراجع نیز بسنده‌ نشده و قرار است، فیلم «رستاخیز» علاوه بر مراجع تقلید، برای گروهی از علما از جمله مدرسین حوزه و همچنین مذهبیون از جمله مداحان نیز اکران خصوصی شده و تلاش شود، فضای سنگینی که در قبال این اثر شکل گرفته، تغییر کند.

باید منتظر بود و دید که آیا این سلسله رخدادها، منجر به تغییر سرنوشت «رستاخیز» خواهد شد و یا سرانجام برای اکران سراسری، حذف تصاویر حضرت عباس، حضرت قاسم، حضرت علی اکبر و علی اصغر از فیلم اجتناب‌ناپذیر خواهد بود؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۱
بی زحمت مداحان رو وارد این موضوع نکنید
مداحان این وسط چکاره بیدن آخه؟
احمد رضا درویش برای معروفیت خواسته کار جدیدی انجام بده ولی با این کار توهین بزرگی به مذهب شیعه کرده . حتی در فیلم محمد رسول الله نیز چهره امام علی نمایش داده نشد ولی این آقا فرزندان مولا رو به تصویر کشیده ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
مگه بد است که تصویر رو نمایش بده؟؟برای ما نورانی کردن چهره و عدم نمایش اون یه امر طبیعی شده. برای کل دنیا که اینجوری نیست برادر من
مجيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
دوست من چهره هيچ كدوم از معصومين نشان داده نشده.اگر اينطوريه كه بايد صورت سيد هاي امروز رو هم نديد
ده ها سال است تو این مملکت تعزیه می خونند حتی نقش خانم ها را آقایون برعهده می گیرند...
چرا وقتي كه در مرحله فيلمنامه نويسي است بر علما وپژوهشگران حوزوي كه در اين وادي كار كرده اند عرضه نميشود كه امروز اينگونه به دست وپا نيفتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
متاسفانه درد امروز جامعه ما این هست که همه خودشون رو در حوزه دین متخصص و صاحب نظر میدونن
جسارتاً مسیحیون فقط با تصاویر مسیح در فیلمها که مخاطب میلیاردی دارند کلی برای دینشون تبلیغ میکنند. ما هم استاد حذف همه امکانات توسط خودمان هستیم.
من یک سوال دارم.. تابناک لطفا"..
اشکال به نمایش در آمدن چهره این افراد چی میتونه باشه؟؟
آنان انسان های بسیار وارسته و مورد پسند خداوند هستند و همین طور امام ما شیعیان
اشکال چیست؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
اشکال اين است که اينها الگو هستند حتي ظاهرشان يا لباس شان کوچکترين رفتار آنها طرز راه رفتنشان اين عقيده شيعه بر فوق العاده بودن آنها جلوي هر گونه تحريف و نمايش دلبخواهي رو مي گيره همانطور که علما وسواس زيادي در نقل گفتارشون نشون ميدن و سند رو لازم مي دونن شما چه سندي مي تونين ارائه بدين که نحوه رفتار حضرت عباس چگونه بوده کجا لبخند ميزده کجا جدي و خشن بوده و ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
تنها مشکل فیلم این نیست. ایرادات فراتر از این حرفاست که بعضی ها فقط چسبیدن به همین. برای مخفی کردن اون همه تحریف.
به نظر کار خوبی میاد چون نظر مراجع معظم تقلید همیشه فصل الخطاب بوده و هست و فکر میکنم این اقدام هم برای اهالی سینما و هم برای تمامی افرادی که دغدغه این موضوع رو دارند اتمام حجت باشه
چراقبل ازاین همه هزینه ازمراجع استعلام نکردند
تو سریال امام رضا صدای ایشون (که امام هستند) رو پخش میکردنريا، حالا چرا پخش صدای حضرت زینب مشکل داره؟ غیر منطقیه این انتقاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
میشه بفرمایید ملاک تشخیص منطق چیه و چه کسانی باید مشخص کنند؟
فقط بحث نمایش چهره حضرت عباس نیست بحث بر سر عدم تطبیق با مقاتل معتبر شیعه است که در این فیلم وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
مگه دیدی فیلم رو؟؟
آفریـــــــــن.
يه چيزي ميخوام بگم تو رو قرآن به كسي بر نخوره. چرا وقتي تصوير حضرت عيسي پخش شد كسي اعتراض نكرد؟ مگه از پيامبران اولوالعزم نبود؟ چرا وقتي تصوير حضرت ابراهيم پخش شد باز هم كسي معترض نشد؟ چرا وقتي تصوير حضرت يوسف با كلي آرايش پخش شد باز هم صداي اعتراضي بلند نشد؟...
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
فرمایش شما صحیح. ولی تایید می فرمایید انجام کار اشتباه مجوز انجام دوباره آن نیست!
رئوف
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
آقا مهدی حالا از کجا مشخص هست که آقا مهدی صحیح میگن
اول باید ایشون فرض ادعاشون رو ثابت کنن بعد جواب داده بشه
نورانی کردن چهره‌ها، فیلم را از جذابیت برای مخاطب انگلیسی زبان خواهد انداخت!!!
به درک که برای مخاطب اجنبی جذابیت ندارد!
به درک!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
ادب رو رعایت کنید. اینجا خانواده نشسته
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
این چه جور حرف زدنیه .
ادب مرد به ز دولت اوست .
با این الفاظ نمیتونی کسی را به دین مبین اسلام دعوت کنی .اسلام منشا ادب و حرمت به دیگران است .
میلاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
داداش ما همه که شیعه هستیم و اعتقادات خودمون رو داریم . با اینطور اثرها شاید بشه نوری توی دل یکی از همون کسایی رو که شما بهش میگید اجنبی روشن کرد . کار اصلی پیامبر و امامان "تبلیغ دین" بوده . ولی شما داری میگی به درک ؟!!!!!!!!! چند دقیقه قبل از این کامنت راجع بهش فکر کردی؟؟
کشور مصر سالها فیلم محمد رسول الله رو به دلیل اینکه چهره ی جناب حمزه عموی پیامبر رو نشون داده بود پخش نکرد اما در نهایت تصمیم خود رو عوض کرد و این فیلم رو بعد از سال ها پخش کرد. به هر حال شخصیت های قابل احترام در اسلام کم نیستند اگه قرار باشه این شخصیت ها نشون داده نشند قطعا ساخت فیلم ها مشکل میشه
بهتر نیست قبل از ساخت فیلم، راجع به این گونه مسائل تصمیم گیری شود؟
وقتی سازندگان فیلم می دانند مراجع با نمایش چهره بزرگان دینی مخالف هستند چرا شروع به ساخت آن می کنند؟
من نمی دونم چرا اول یه کاری رو انجام میدم بعدا راجع بهش فکر می کنیم؟
سوال این است چرا تلویزیون ماچهره حضرت ابراهیم که پیامبراولوالعزم است وحضرت یعقوب ویوسف و حضرت صالح رانشان داده اند وهیچ حرفی نزده اند و بنظرم باید درمورد رستاخیز نیز کوتاه بیایند
ميخواست فيلم قشنگ بسازه بين المللي شه رستم،سهراب،كورش،شيرين و فرهاد ميساخت نه بازي با اعتقادات مردم،
یه سوال دارم: چطور میشه چهره حضرت یوسف، ذکریا، عیسی، ایوب، ابراهیم، مریم و ... رو نشون داد اما حضرت عباس رو نه؟!
فکر نمی کنم اینقدر مساله حادی باشد که همه موضع بگیرند. من بارها مراسم شبیه خوانی دیده ام که افراد با چهره باز ایفای نقش می کنند و هیچ گونه واکنش منفی هم از سمت مردم مشاهده نشده است و هیچ اثر سوئی هم نسبت به برداشت من از امام حسین(ع) و سایر یاران ایشان نداشته است.
عوامل ساخت فیلم خودشون مسلمانند/اینطوری که نمیشه دیگه کار کرد...
اگر این ایراد به فیلم وارد باشد باید به تمام نمایش های تعزیه نیز اعتراض کرد ، چون در این نمایش چهره همه این بزرگان دیده می شود.
چرا اصرار دارید ایرد این فیلم رو فقط در نشون دادن چهره برخی از اصحاب امام حسین(ع) خلاصه کنید؟!
این فیلم ایرادات محتوایی بسیار زیادی داره که نشون دادن چهره بخش کوچیکی از اون هاست!
قيام عاشورا تاثير خودشو تو كشور ما گذاشته.ما بايد اونو جهاني كنيم تا دنيا ببيننش و درس بگيرن...
با تعصب و افراط برخورد نکنیم. امامان معصومند قبول نباید چهره شان نمایش داده شود اما این بزرگان که معصوم نیستند. چه حرمتی دارد نمایش چهره ایشان؟
شايد يكي از دلايل منطقي اين باشد كه ا ز آن چهره ها تصويري نداريم كه بتوانيم حق مطلب را ادا كنيم ، وقتي حضرت علي اكبر(ع) خلقاً و خلقاً شبيه به حضرت رسول (ص) مي باشد اگر بازيگر نتواند اين نقش را بخوبي بازي كند يا فقط بخواهد بازي كند و خود تاثيري نپذيرد در اجتماع چه بازخوردي دارد
بنده هم بانظر دوستان موافق هستم حضور و تایید مداحان معنی ندارد
پاسخی ساده به علت حرمت نمایش چهره افراد مقدس :

http://www.askdin.com/thread36625.html
بامقدسات مردم بازي نكنيد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار