بازدید 31503
رقابت سنگین برای اکران نوروزی

سینمای ایران سال 93 را با این 6 فیلم آغاز می‌کند؟

رقابت پنهانی برای اکران نوروزی درگرفته و در سالی که برخلاف چند سال گذشته، فیلم‌ها و کارگردان‌های مطرحی صف کشیده‌اند، عدد مدعیان اکران نوروزی سر به فلک کشانده و می‌تواند پس از حواشی جشنواره سی و دوم، داستان حاشیه ساز تازه‌ ای برای سینمای ایران باشد...
کد خبر: ۳۷۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۲ 15 February 2014
در شرایطی که هنوز سی و دومین جشنواره فیلم فجر در صدر اخبار است، رقابت سختی میان فیلم‌ها برای در اختیار گرفتن بهترین اکران سال شکل گرفته است؛ رقابتی که شش مدعی جدی داد و احتمالاً اکران نوروزی میان آنها توزیع خواهد شد و این آثار در مهم ترین فرصت اقتصادی سینماها شریک خواهند شد.

به گزارش «تابناک»، اکران نوروزی، همواره جنجال آفرین بوده و در سال‌های اخیر که گزینه‌های محدودی برای آغاز نمایش‌های سال نوی هجری شمسی قرار داشتند نیز شاهد تنش‌هایی در این زمینه بودیم که در نهایت حاصل این تنش‌ها و لجبازی برخی مدیران وقت، یک اکران متزلزل بود که اقتصاد سینما را به شدت تضعیف کرد و دودش بیش از همه در چشم سینمادارانی رفت که فاقد قدرت اجرایی هستند و در بدترین شرایط، توان تعطیلی نیم روزه سالن‌هایشان را نداشتند.

بخشی از این حواشی به ساختار شورای صنفی نمایش بازم‌گشت که از چندی پیش با حکم حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، این شورا از ید قدرت جامعه صنفی تهیه‌کنندگان خارج شد و مسوولیت تدوین آیین‌نامه سال 93 این شورا محمد احسانی معاون محوری سازمان سینمایی محول شد و علی سرتیپی، مرتضی شایسته، همایون اسعدیان، علی آشتیانی‌پور، سیدجمال ساداتیان، محمدرضا صابری، غلامرضا فرجی، محمدقاصد اشرفی، علیرضا داودنژاد و محمدرضا فرجی  در قالب کارگروه تدوین آیین نامه اکران معرفی شدند.

سینمای ایران سال 93 را با این 6 فیلم آغاز می‌کند؟

همچنین شورای صنفی نمایش جدید که هنوز ترکیبش مشخص نیست و قرار جلساتش را برای برنامه‌ریزی اکران نوروز 93، فعلا در ساختمان سازمان سینمایی برگزار خواهد کرد، قرار است آرایش اکران در تمام فصل‌های سال آینده به نحوی در نظر گرفته شود که همه فیلم‌های پرفروش در یک فصل اکران نشوند و در اکثر سال، سالن‌های سینمایی در رکود باشند و البته تمام آثار پرفروش نیز در یک دفتر پخش متمرکز نشود و در کنار این رویکرد، اکران عرضی و طولی تعریف دقیق تری شود و زمینه اکران آثار مخاطب خاص نیز فراهم شود.

در این شرایط اما سوای معادلات اینچنینی و آیین نامه‌ای که برای اکران در نظر گرفته شده، رقابت پنهانی برای اکران نوروزی درگرفته و در سالی که برخلاف چند سال گذشته، فیلم‌ها و کارگردان‌های مطرحی صف کشیده‌اند، عدد مدعیان اکران نوروزی سر به فلک کشانده و می‌تواند پس از حواشی جشنواره سی و دوم، داستان حاشیه ساز تازه‌ای برای سینمای ایران باشد و شاید این همه مقدمه چینی برای انتخاب اکران های نوروزی در راستای کاهش ترکش‌های احتمالی، منطقی باشد.

در این زمینه از «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی، «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «خط ویژه» اثر مصطفی کیایی، «فرشته ها با هم می آیند» به کارگردانی حامد محمدی فرزند منوچهر محمدی، «آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمت الله و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی به عنوان شش اثری اشاره می‌شود که بخت اکران نوروزی هستند و ترکیب احتمالی اکران نوروزی را شکل خواهند داد اما آیا در نهایت این اتفاق می‌افتد یا در این زمینه نیز مصلحت، چهره اکران نوروزی را به گونه‌ای دیگر شکل خواهد داد؟

آنچه مسلم است یک آیین نامه جامع نگر و شفاف که علاوه بر در نظر گرفتن مصالح تهیه کنندگان، منافع سینماداران و حقوق دفاتر پخش را نیز مدنظر قرار داده باشد و مشتمل بر شرایط کاملاً دقیقی برای نوبت اکران فیلم‌ها و همچنین امتیازهایی که منجر به اکران فیلم‌ها در نوروز باشد، می‌تواند چالش‌های سال‌های اخیر اکران را برطرف سازد اما آیا نسخه نهایی آیین نامه اکران، حائز این شرایط خواهد بود؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۱
متاسفانه در دوره جدید هم سانسور و ممیزی سلیقه ای همچنان ادامه داره و فیلم عصبانی نیستم توقیف شده و به نظر میاد از اکران رستاخیز هم جلوگیری بشه و تا زمانی که به همین روال باشد سینمای ایران همین خواهد بود...کم مخاطب و بیمارگونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
مساله این نیست بلکه نداشتن یک فیلم نامه قوی است... چرا باید واقعه کربلا در یک داستان عاشقانه دروغین خلاصه شود... چرا باید حرکت ... (نمایش چهره معصومین و حضرت عباس) که یکبار سر وصدا شد و صدای علما حتی آیت الله وحید خراسانی در آمد دوباره تکرار شود.
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
موافقم ناشناس.دقیقاً همین طوره.آقای آرش خان تحویل بگیر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
اولا نداشتن فيلمنامه قوي دليل توقيف نيست
ثانيا اينهمه ما در تعزيه ها چهره حضرت عباس ديديم فرق اين فيلم با تعزيه چيه كه اونجا توهين نيست اينجا توهينه
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
منم قبول دارم فیلم عصبانی نیستم باید اکران بشه و از ممیزی و سانسور جلوگیری بشه!

ولی قبول کنید فیلم رستاخیز توهین به عقاید ما هست!
ما نمیتونیم راحت فیلم در مورد بزرگان دین بسازیم و نظر علما و مردم معتقد هم برامون بی ارزش باشه!

داستانه عاشقانه ای درست شده در مورد کربلا یعنی تو فیلم که میسازند باید حتما یه عشق زمینی باشه! جالبه چهره بزرگان مذهبمون رو نشون میدن با بازیگرانی که مثل مصطفی زمانی بعد یوسف پیامبر(ع) میره تو فیلم های مختلف و گریم های متفاوتی بازی میکنه!

بازیگره دیگه کارش اینه نه؟ ولی تا عمر هست ما وقتی اسم یوسف (ع) را میاریم چهره مصطفی زمانی هم میاد تو ذهنمون که این درست نیست برا حضرت عباس (ع) هم این امر تکرار بشه!
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
دوست عزیز ناشناس بزرگوارانی مثل حضرت عباس و حضرت علی اکبر (ع) که جز چهارده معصوم نبودن و در ضمن انسان بودن و اگه بازیگری که سابقه بازی نداره و ذهنیتی از اون نزد مردم وجود نداره ایرادی نداره این نقش ها رو بازی کنن
به نظر من ترتیب اکران نوروزی فیلم ها باید بر اساس آرا تماشگران در جشنواره فجر باشد . چه بسا که این آرا نمودی از سلیقه و خواست جامعه است .
البته اگر همین مورد باعث نشود تا باز تخلف در رای گیری و شک به آرا برده شود . کلا همین یک رای منصفانه هم از بین برود .
بهترین فیلم 10 سال اخیر سینمای ایران "خانه پدری"کیانوش عیاری بود.بی صبرانه منتظر اکران این فیلم هستم
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
دوست عزیز، گمان میکنم که این فیلم هم متاسفانه قربانی توقیف بشه، در بهترین حالت با ممیزی اکران خواهد شد اینطور که از شواهد بر می آید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
بهترین فیلم 10 سال اخیر؟؟!!
واقعا؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
این فیلم خوبی ولی به نظر من اکران عمومی نشود بهتر است
Ma chehreh hazrat eisa ra neshoon midim amma???
مشکل فیلم های ما از فیلم نامه و حتی موضوع فیلم هاست که همه تکراریه همه دنبال یک جور تکرار و تکرار(در موضوع و کلیشه های تصویری وحتی بازیگری و...) هستند والبته بعضی از جوانها که دید وصدایی متفاوت دارند مورد اقبال قرار میگیرند .یک تحول دیگه باز بعداز 25-30سال احتیاجه .
به این لیست معراجیها را هم اضافه کنید. آقای ده نمکی تا حالا کلی اکران نوروزی داشته. امسال را هم بهش بدید تا کلکسیونش تکمیل بشه.
سینمای ایران نیز مانند هر صنعت دیگر مریض است.منتظر اکران عصبانی نیستم هستیم.
از فیلم آشغال های دوست داشتنی چه خبر؟
معراجی ها چی؟
از بدترین فیلم های این 10 سال فیلم خانه پدری بود که علاوه بر بد کردن حال تماشاگر،داستان از اواسط فیلم رها میشد و هیچ جذابیتی نداشت. فیلم عصبانی نیستم از نظر محتوا بهترین فیلم این دوره بود
من موندم این فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران چطور جایزه بهترین فیلمنامه رو برد!

خداییش ارزش دیدن نداره!
حیف اون 5 تومنی که دادم و دیدمش!
بهترین کار اعتدال است یک فیلم پیشکسوت یک فیلم اولی و.... مثلا 1 اشباح 2 معراجی ها 3 ناخواسته 4 خط ویژه
be nasare man behtarin film fajr
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی