بازدید 10438
کشمکش مجلس و دولت بر سر موضوعی که پیشتر انکار می‌شد؛

چرا نمی‌گذارید مشکل دانشجویان ستاره‌دار برای همیشه حل شود؟

در حالی که به نظر می‌رسد وزارت علوم و نمایندگان متعرض به ایشان، به سادگی بتوانند اقدامات و ادعاهای خود را شفاف کرده و ابهامات اذهان عمومی را برطرف کنند، نه تنها این گونه نمی‌شود‌ که دورادور نزاعی در‌می‌گیرد که به مراتب بد‌تر است؛ یکی می‌گوید برخی را بدون کنکور به نام دانشجوی ستاره‌دار وارد دانشگاه کرده‌اند و برخی دیگر مدعی‌‌اند‌ رد شدن بورسیه فلانی، موجب موضع‌گیری‌ وی شده است!
کد خبر: ۳۷۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳ 25 January 2014
تا چندی پیش، وجودشان انکار می‌شد و برخی به صراحت می‌گفتند دانشجوی ستاره‌دار نداریم؛ چه بسا راست هم می‌گفتند چون ستاره‌دار شده‌ها را به دانشگاه راه نمی‌دادند که دانشجو به شمار آیند!

به گزارش «تابناک»، وزیر علوم در حاشیه سفر هیأت دولت به خوزستان، بار دیگر با تأکید بر قانونی بودن بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به تحصیل، از حق تحصیل برای همه دانشجویان دفاع کرد و خطاب به نمایندگان مجلسی که با او در این باره مخالف هستند، گفت که آن‌ها می‌توانند برای رفع شبهاتشان در این باره از دیگر‌ نهاد‌ها کمک بگیرند.

این در حالی است که با بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل، چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی متعرض وزیر شدند و حتی شکایت مکتوبی در این باره تقدیم کمیسیون اصل نود مجلس کردند تا بازار شایعات داغ شده و حتی زمزمه‌های آشکار و پنهانی درباره رزرو ‌دومین کارت زرد برای وزیر به گوش برسد.

زهره طبیب‌زاده، یکی از نمایندگان شاکی در تشریح دلایل شکایت خود گفت: در حالی مسئولان دانشگاه از بازگشت چهارصد دانشجوی ستاره‌دار به تحصیل خبر می‌دهند که شمار واقعی آنان، ۳۸۹ ‌بوده که ‌۱۲۶ تن مشکلات سیاسی و امنیتی دارند؛ یعنی ۲۶۳ دانشجو به لحاظ مشکلات در صلاحیت علمی از تحصیل بازمانده‌اند که به لحاظ قانونی، امکان بازگشت آن‌ها به دانشگاه و ادامه تحصیل وجود نداشته است.

ابهامی که این نماینده مجلس به آن اشاره کرد، از چند منظر قابل توجه است؛ نخست اینکه تأکید شده ۱۲۶ ‌دانشجویی که به دانشگاه بازگشته‌اند، به دلایل مشکلات سیاسی و امنیتی از تحصیل بازمانده بودند که این مهم به خودی خود می‌تواند سرآغاز بحث‌های متفاوتی باشد؛ از جمله اینکه چه جرمی را چه کسی سیاسی و امنیتی خوانده و کدام نهاد مرجع تشخیص منع تحصیل این دانشجویان بوده و نظر این مرجع درباره بازگشت این افراد به تحصیل چیست؟

به عبارت بهتر، در شرایطی که به نظر می‌رسد باید بپذیریم محرومیت یک دانشجو از ادامه تحصیل، به معنای محرومیت او از حقوق اجتماعی وی بوده و لازمه آن رأی قضایی است، اینکه چگونه تعدادی از دانشجویان طی سال‌های گذشته از حقوق اجتماعی خود محروم شده‌اند، جای پرسش بیشتری دارد تا اینکه چگونه و با تصمیم چه کسی ایشان به تحصیل بازگشته‌اند!

سوای اذعان به محرومیت برخی دانشجویان از تحصیل به دلیل مسائل امنیتی و سیاسی، سخنان طبیب‌زاده حاکی از آن است که برخی دانشجویان محروم از تحصیل که «صلاحیت علمی» ایشان با مشکل همراه بوده نیز به دانشگاه‌ها بازگشته‌اند؛ دانشجویانی که این نماینده مجلس بر این باور است به لحاظ قانونی، امکان بازگشت و ادامه تحصیل ایشان نبوده است.

اگر از این دید به غائله بنگریم، بازگشت ۲۶۳ دانشجوی دیگر به تحصیل‌ می‌تواند دوگونه مطرح شود؛ یا بازگشتی معمولی و مبتنی بر قانون بوده که با کمی تساهل از طرف وزارت علوم همراه شده و علاوه بر آنکه قابل توضیح است، احتمالا پیشتر نیز نمونه آن بوده و دستاویز خوبی برای شکایت از وزیر نیست و یا آنکه کاری غیرقانونی و حتی فراقانونی در رقم خوردن آن نقش داشته که در این صورت بایدبه شدت با قانون شکنان برخورد کرد و حتی وزیر را به استیضاح کشاند که این هم رخ نداده است.

از هر دو جنبه که به ماجرا بنگریم، گویا وزارت علوم و نمایندگان متعرض به ایشان به سادگی بتوانند کارها و ادعاهای خود را شفاف کرده و ابهامات اذهان عمومی را برطرف کنند؛ اما نه تنها این اتفاق رخ نمی‌دهد، بلکه دورادور نزاعی در‌می‌گیرد که به مراتب بد‌تر است؛ یکی می‌گوید برخی را بدون کنکور به نام دانشجوی ستاره‌دار وارد دانشگاه کرده‌اند و دیگری مدعی ا‌ست که رد شدن بورسیه فلانی، موجب موضع‌گیری‌ وی شده است!

این زشتی‌ها سبب می‌شود که جو نامناسبِ به راه افتاده به دانشگاه نیز رسیده و همه چیز رنگ و بوی صف‌بندی به خود بگیرد که کمترین اثر آن، شکل‌گیری جبهه موافقان و مخالفان با بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به تحصیل و البته بی‌پاسخ ماندن ابهامات دانشگاهیان خواهد بود.

خوب که به ماجرا دقیق شویم، درخواهیم یافت که همه ماجرا این گونه است؛ گویی دانشجویان ستاره‌دار فرع هستند، نه موضوع مهمی که باید چاره جویی شود. این بدگمانی هنگامی تقویت می‌شود که می‌بینیم از یک سو نمایندگان مجلس از تخلفی بزرگ سخن می‌گویند که در وزارت علوم رخ داده، ولی بابت آن، استیضاح وزیر را در دستور کار قرار نمی‌دهند و از سوی دیگر، وزارت علوم هم تلاشی برای روشن کردن مواضع خود نکرده و حتی فضای آن را باز نمی‌کند تا گلایه‌های برخی دانشگاهیان از بازگشت برخی ‌دانشجویان محروم شده از تحصیل شنیده شود.

بدین ترتیب در شرایطی که موضوعِ تکذیب شده در سالیان متمادی، به آمار و ارقام و ماجرایی ملموس تبدیل شده، بستر پایان دادن به آن فراهم نمی‌آید تا هرچه در این سال‌ها از محرومیت برخی دانشجویان از تحصیل شنیده و تکذیب دریافت کرده بودیم، از این به بعد، از بازگشت پر حرف و حدیث تعدادی از دانشجویان به تحصیل بشنویم و... .

اینجاست که باید از دو طرف ماجرا پرسید، ‌چرا اکنون که زمینه برای بستن پرونده چندین و چندساله دانشجویان ستاره‌دار فراهم آمده، تلاش خود را به کار نگرفته و تلاش نمی‌کنید به ماجرا پایان دهید؟ چه فرصتی بهتر از این برای اتمام ماجرای طولانی دانشجویان ستاره دار سراغ دارید که با یکدیگر نمی‌نشینید و حتی سایرین را به کمک ‌نمی‌خوانید تا ماجرا پایان یابد؟

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۳۱
مگر دانشجو مصونیت سیاسی دارد ؟
پاسخ ها
بهادری
| Germany |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
همان طوری که نویسنده با شرف تابناک نوشته است حکم دادگاه برای این که ثابت شوددانشجو جرم سیاسی انجام داده لازم است .کسی هم نگفته دانشجو مصونیت سیاسی دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
یک سری از این عزیزان مشکل اخلاقی دارند در دانشگاه و همه هم آگاهند
دانشجویی که درس نمی خوند فقط می خواد سروصدا واوباش گری دربیارد باید بیاد دانشگاه بهتره بره کف خیابون پلاس بشه تا اینکه دانشگاه روبه گند بکشه شما چرا از این اوباش به اصطلاح دانشجو حمایت می کنید مگر باهم منافع مشترک دارین!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
هر دانشجویی با هر گرایش سیاسی و هر مذهبی حق تحصیل رو داره با این طرز صحبت کردنت به مسلمانیت باید شک کرد این آموزه ای که اسلام به مسلمانان داده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
حالا خوبه بهت پستی ندادن و گرنه خشک مغزایی مثل خودت میامدن تو کار و بقیه ملت هم پلاس کف خیابونا
کیه و کیه اراکیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
جوش نزن نا شناس پاشو پاشو سایت تابناک را ببند اینترنت را هم خاموش کن زود مشقاتو بنویس بدو کوچولو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
حتما بهش پست دادن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
به خدا راست می گی. من بعضی از این دانشجویان را می شناسم. بعضی ها بیش از 7 سال برای گرفتن لیسانس در دانشگاه بودند و حتی 40 واحد هم پاس نکردند. فقط دنبال کارهای سیاسی و مسخره بازی و به هم ریختن دانشگاه.
اگر این ها جزو نخبگان علمی و یا حتی در سطح دانشجویان عادی و متوسط بودند و کار سیاسی بر ضد نظام می کردند باز هم مشکلی نبود مشکل اینه که اکثر اینا اصلا دانشگاه را با احزاب منحله و شوراهای خارج نشین اشتباه گرفتند و می خواهند همه دانشجوهای اون دانشگاه را گروگان اهداف جنون آمیز خود کنند.
همون بهتر که اینا هرگز تو دانشگاه نباشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
لطفاً اسم دانشگاه رو نیار با این ادبیات بی ادبی و چاله میدونی....
بازگشت این دانشجویان به دانشگاه= با آماده سازی پیاده نظام اصلاح طلبان برای آشوبهای بعدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
من می گم که خیلی از این ها اصلاح طلب نیستند. اگر اصلاح طلب بودند و در چارچوب قانون کار می کردند که خوب بود . متاسفانه اکثر این ها معاند هستند و به دو چیز اعتقادی ندارند اول به مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی و دوم به اینکه حداقل قسمتی از دانشگاه باید محل علم اندوزی باشد. آنها فکر می کنند که دانشگاه کلا برای سیاسی کاری و یارگیری و شلوغ بازی و شانتاژ است و برای وجه علمی دانشگاه، ارزشی قائل نیستند. ای کاش معدل این دانشجویان در زمان تحصیلشان اعلام می شد تا ببینید که اکثریت آنها چه وضعیت اسفباری دارند.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
کی گفته دانشگاه فقط جای هم فکرای شماست

پس با این حساب باید قشر بزرگی از مردم از حق تحصیل محروم بشن چون هم فکرای شما نمی خوان

ایران متعلق به همه ایرانیا هست و تحصیل حق همه
غضنفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
ناشناس دوم ميشه بفرماييد كجا ثابت شده اينا معاند هستن؟؟؟ كي و طبق چه قانوني اينا محروم شدن آقاي مدعي قانون؟ضمنا معدل خيلي از اينا از دوستان شما كه تو اين 4 سال بورس دكتراي خارج به داخل ايران رو گرفتن بهتره شما نگران نباش
چه عجب؟؟ بالاخره صدای شما هم بعد از مدتها در اومد؟؟
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
من یکی از همکلاسیام ستاره دار شد. خدایی تو خوده آمریکا هم نمیذارن اون تحصیل کنه چون همه جور خلافی داره
به ناشناس اولی:
اون کسانی هم که در زمان انقلاب تو دانشگاه شعار می دادند و دانشگاه رو تعطیل می کردند، اوباش و ارازل بودن؟؟؟ ساواک هم همین حرفهای تو رو میزد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
عزیز هدف اوان چیزی دیگه بود

همه چیزی رو با هم قیاس نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
نقل قول :عزیز هدف اوان چیزی دیگه بود

همه چیزی رو با هم قیاس نکن "
هدف اونیه که شما میگین؟
هدف اعتراض در برابر ظلم و فساده حالا از طرف هر کی
محروم کردن برخی هااز تحصیل یک خیانت بزرگ هستش که توسط اصولگراها باب شد
تو کشور ما همه درباره همه چیز نظر میدن کافیه ماشینت خراب بشه همه مکانیک میشوند موبایلت خراب شود همه مهندس تعمیر موبایل میشوند تیم ملی فوتبال ببازه همه مورینیو میشوند ان وقت چطور دانشجوی مملکت فقط باید سرش تو کتاب باشه و لاله مونی بگیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خبرگزاری عزیز زحمت بکشید نظر درمورد دانشگاه فنی وحرفه ای را منعکس کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
ای کاش به جای این موارد جزئی به 200هزار نفر دانشجوی دانشگاه فنی وحرفه ای می پرداختید که از آموزش وپرورش رانده شده ودر وزارت علوم در یک گوشه ای مانده است این دانشگاه با قدمت پنجاه ساله خود در اختیار تعدادی کارشناس اداری غیر علمی در یک ستاد مرکزی در میدان ونک تهران افتاده وفقط در گیر مسایل حاشیه ای هستند ومراکز را به حال خود رها کرده اند وهیچ نظارتی هم وجود ندارد در صورتیکه این دانشگاه با مدیریت توانمند وآشنا به مسایل فنی وحرفه ای قادر خواهد بود مشکل اشتغال بسیاری از جوانان کشور را حل نماید
اين اصولگراها چرا فقط از روش حذفي استفاده ميكنن بياييد يه بار ليگي برخورد كنيد گرچه فكر ميكنم برين دسته 2
باسلام
دولت با ستاره دار کردن دانشجويان لطف بزرگي به آنها مي نمايد چون خيلي راحت پذيرش کشورهاي خارجي را مي گيرند و مي روند در آن کشورها تحصيل مي نمايند در ثاني ارزي که بواسطه اين کار خارج مي شود نيز از کشور خارج شده و ضرر هنگفتي مي کنيم وگر نه با ستاره دار شدن نمي توان آنها را از خارج رفتن منع کرد
باسلام متاسفانه بخاطر درگیری سیاسی وحزبی افراد این دانشجویان مسئله داروحذف شده ودرجهان اخرت باید پاسخگو باشند
امیدوارم که این مشکل در دوره جدید حل بشه..........متاسفانه در دوره های قبل با بغض و کینه جناهی و به دور از انصاف و آزاد اندیشی محیط دانشگاه با این دانشجویان برخورد شد....یعنی اینجا هم دکتر ظریف به کمک ما میاد؟؟؟؟؟
ناشناس اولی دقیقا داری حرف ساواک را تکرار میکنی.دانشجو باید بمیره و بذاره یکی مثله تو توی سرش بزنه که به اصطلاح تو اوباش نباشه؟
این خانم رییس دانشکده بوده اند. معلوم نیست چند نفر را ستاره دار کرده اند که الان شاکی هستند.
ننگ و نفرین بر افراط و افراط گراها.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار