بازدید 45234
۷
فاطمه هاشمی در دادگاه انقلاب؛

دادگاه را علنی نکردند چون می‌دانستند به ضررشان تمام می‌شود

وی در جمع خبرنگاران گفت: متأسفانه در روزهای اخیر، دیدیم آقای مطهری اظهاراتی ‌بیان کردند که مورد اعتراض قوه قضاییه قرار گرفت؛ این رفتاری که در جمهوری اسلامی می‌شود، نشان می‌دهد رفتارمان غیرشرعی و غیراسلامی است و این موضوع نشان می‌دهد که آنها تحمل نقد ندارند.
کد خبر: ۳۷۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱ 08 January 2014
«ای کاش مهدی [هاشمی] برادر آقای لاریجانی بود»؛ این جمله یکی از شاخص‌ترین بخش‌های سخنان فاطمه هاشمی در واکنش به سخنان نماینده‌ای بود که در نطقی، مطالبی راجع به برادرش در مجلس گفته بود. پس از آن بود که پرونده‌ای کلید خورد که امروز‌ به آن رسیدگی ‌شد و آن گونه که خبر می‌رسد تا یک هفته دادگاه رأی آن را صادر خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، صبح امروز دادگاه فاطمه هاشمی، در حالی در شعبه یک دادگاه انقلاب تهران آغاز به کار کرد که به تشخیص دادگاه، قرار بود ‌غیرعلنی برگزار شود. فاطمه هاشمی پیش از حضور در دادگاه در واکنش به این تصمیم گفت: با درخواست ما برای علنی برگزار شدن دادگاه موافقت نکردند، چون می‌دانستند به ضررشان تمام می‌شود.

وی که به اتهام «انتساب مطالب خلاف واقع به روسای قوه قضائیه و مقننه» در ششم شهریور ماه به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار ‌و پس از آن با صدور قرار مجرمیت، به شعیه یک دادگاه انقلاب فراخوانده شده است، در پاسخ به اینکه آیا دادگاه انقلاب را صالح به رسیدگی می‌دانید‌، گفت: خیر. من این دادگاه را صالح نمی‌دانم.

هاشمی درباره اتهام وارده به خود گفت: زمانی که آقای بزرگواری (نماینده مجلس) به برادر من توهین کرد، آقای لاریجانی هیچ واکنشی نشان ندادند، در صورتی که وقتی احمدی‌نژاد به او توهین کرد، وی ۴۵ دقیقه از خود و خانواده‌اش دفاع کرد؛ آقای لاریجانی باید پاسدار حقوق ملت باشد، نه ‌خانواده خود.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: متأسفانه در روزهای اخیر دیدیم آقای مطهری اظهاراتی را بیان کردند که مورد اعتراض قوه قضاییه قرار گرفت؛ این رفتاری که در جمهوری اسلامی می‌شود، نشان می‌دهد رفتارمان غیرشرعی و غیراسلامی است و ‌نشان می‌دهد که آن‌ها تحمل نقد ندارند.

هاشمی در ادامه نمونه‌ای از شیوه رفتار پیامبر (ص) ذکر کرد و گفت: زمانی که روی سر پیامبر (ص) خاک می‌ریختند، حضرت می‌رفت با آن‌ها صحبت می‌کرد، ولی متاسفانه رفتار ما غیراسلامی و غیرشرعی است.


پس از این سخنان، فاطمه هاشمی در حالی وارد دادگاه شد که مهدی، یاسر و فائزه، برادران و خواهرش وی را همراهی می‌کردند و علاوه بر ایشان، عفت مرعشی، مادر ایشان و وکلایشان نیز حضور داشتند.

همین حضور جمعی خانواده هاشمی در محل دادگاه، موجب شد که پس از پایان ‌دادگاه و زمانی که متهم پرونده در جمع خبرنگاران حضور یافت، در این باره مورد پرسش قرار گرفته و بگوید: در جلسه دادگاه فقط مادرم امکان همراهی با من را یافت.

هاشمی در تشریح روند دادگاه گفت: دفاعیات خود را انجام دادم و گفتم که اتهام وارده را قبول ندارم؛ اظهارات بنده تنها امر به معروف و نصحیت بوده ‌و من به عنوان شهروند این اظهارات را گفتم، زیرا در قانون اساسی، آزادی بیان برای یک شهروند مطرح شده است.

وی در ادامه تلویحا این نشست را آخرین نشست رسیدگی به پرونده دانست و گفت: آخرین دفاعیات از بنده در این جلسه اخذ شد و وکلای بنده نیز به ارائه دفاعیات پرداختند. یک هفته آینده رای را صادر خواهند کرد.

علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع فاطمه هاشمی نیز در جمع خبرنگاران گفت: موکل بنده پس از صحبت‌هایی که یکی از نمایندگان مجلس در ارتباط با مهدی هاشمی کرده بودند، اظهاراتی کرده ‌و گفته بود، ‌ای کاش مهدی برادر آقای لاریجانی بود و نگفته بودند که کدام لاریجانی. پس از آنکه دادستان تهران نسبت به اظهارات موکلم اعلام جرم کرد و پرونده وی به دادسرا رفت، ما اعتراض داشتیم که جرم نشر اکاذیب نسبت به خانم هاشمی غیرقانونی است، زیرا این جرم نیاز به شاکی خصوصی دارد و بدون شاکی خصوصی امکان رسیدگی به آن نیست. بازپرس پرونده هم این موضوع را تلویحا تأیید کرد و همچنین لاریجانی هم شکایتی نداشت، ولی متأسفانه دیدیم پس از قرار مجرمیت، ‌کیفرخواست صادر شد.

وی افزود: بر خلاف ضوابط قانونی، طی نامه‌ای با امضای شخص آقای دولت‌آبادی (دادستان تهران)، پرونده موکلم به دادگاه انقلاب آمد، در حالی که جرم نشر اکاذیب، جرمی عمومی است و در دادگاه عمومی رسیدگی می‌شود و حدود دادگاه انقلاب در قانون مشخص شده است.

وکیل مدافع فاطمه هاشمی با تأکید بر اینکه روز گذشته به بازپرس پرونده مراجعه کرده و خواسته موکلش مبنی بر برگزاری دادگاه‌ را علنی ‌کرده، خود را از بیان جزئیات نشست معذور دانست و گفت: به دلیل اینکه دادگاه خانم هاشمی ‌‌غیرعلنی برگزار شد، ما حق نداریم هیچ موردی از مطالب مطرح ‌در دادگاه را بیان کنیم.

گفتنی است، پیش از نشست امروز، هجدهم آبان ماه موعد رسیدگی به این پرونده اعلام شده بود که پس از موافقت دادگاه با درخواست استمهال متهم، برگزار نشد و به تعویق افتاد.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲۷
انتشار یافته: ۷
امیدواریم مصلحت نظام رادرنظربگیرند
پاسخ ها
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
قربان برم خدا رو، یک بام و دو هوا رو
شاید بهتر بگیم چند هوا رو
ای کاش علنی میشد
عدالت بزرگترین مصلحت است.
حق چیه خدا میدونه
امیدوارم جانب حق را بگیرند.
امیدوارم حق و قانون ملاک باشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار