بازدید 3354

شورای ناظر بر مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد؟

کد خبر: ۳۶۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۲ 05 January 2014
وجود "شورای ناظر بر مذاکرات هسته‌ای" موضوعی بود که در روزهای گذشته از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد.

گفته‌اند شورایی تشکیل شده که قرار است بر مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 "نظارت" کند و البته هیچ اشاره‌ای به اعضای آن و یا سازوکار این نظارت نشده است.

به گزارش ایسنا از زمان واگذاری مذاکرات هسته‌ای به وزارت امور خارجه، این موضوع بارها مورد تاکید قرار گرفته است که این وزارت خانه صرفا وظیفه انجام مذاکرات را برعهده دارد و روند تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مانند گذشته در سطوح عالی نظام و با هماهنگی‌ شورای عالی امنیت ملی دنبال می‌شود.

بر اساس پیگیری‌ خبرنگار ایسنا، تاکنون هیچ تغییری در این روند ایجاد نشده است و آن‌چه در روزهای گذشته در این‌باره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است در واقع شورایی است که به نیابت از شورای‌ عالی امنیت ملی امر سیاستگزاری راهبردی در مذاکرات هسته‌ای را انجام می‌دهد که قبل از توافق ژنو هم وجود داشته است و اعضای آن تعدادی از اعضای شورای عالی امنیت ملی هستند.

گفته می‌شود این شورا عمدتا نقش سیاستگزاری دارد و استفاده از عبارت تیم ناظر یا نقش نظارتی تعبیر دقیقی برای آن نیست.

در واقع شورای عالی امنیت ملی همان نقشی که پیش از این درباره مذاکرات هسته‌ای برعهده داشته است را هم‌چنان عهده‌دار است و جلسات شورای راهبردی سیاستگزاری در مذاکرات هسته‌ای با حضور برخی اعضای شورای عالی امنیت ملی برگزار می‌شود و فردی خارج از اعضای این شورا در آن حضور ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار