بازدید 4248

نعمت‌زاده: بانک مرکزی مانع رشد اقتصادی است

کد خبر: ۳۶۹۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳ 05 January 2014
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه صادرات غیرنفتی باید ۸۰ درصد صادرات کشور شود، گفت: محدودیت موانع غیرتعرفه‌ای در تجارت خارجی را که دنیا به آن رسیده است نباید در کشور با تعیین اولویت‌های مختلف ایجاد کنیم.
 
به گزارش روابط عمومی وزارت صنعت، محمدرضا نعمت زاده در نخستین کنگره ملی حماسه اقتصادی و نقش متخصصین در دولت جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به آمار منفی رشد اقتصادی و صنعتی طی سالهای اخیر  افزود: فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاه و نیز مراکز تحقیق و توسعه باید کمک کنند تا از این سرازیری در بیاییم و اعداد و ارقام مثبت شود تا به اعداد شاخصهای چشم انداز بیست ساله نزدیک شویم.
 
وی اضافه کرد: به‌ جز در حوزه توسعه علم نتوانسته‌ایم به آمار مناسبی در سایر بخش ها دست پیدا کنیم.
 
 نعمت‌زاده افزود: بر همین اساس اکثر شاخص‌های کشور رو به افول است که این روند نزولی طی دو سال اخیر تشدید شده است.
 
وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه کشور در توسعه کسب و کار اقتصادی از میان 178 کشور دنیا در سال گذشته رتبه 145 و امسال رتبه 152 را کسب کرده است، افزود: در حوزه صنعت نیز برای اولین بار رشد منفی 12.7 درصدی را تجربه کرده‌ایم که این رقم در شش‌ماهه نخست امسال ادامه پیدا کرده است.
 
وی تأکید کرد:  باید تلاش کنیم با همکاری بخش‌های مختلف کشور رشد منفی صنعت را به صفر برسانیم و طی سال‌های آتی با کمک صنعتگران آن را توسعه دهیم.
 
نعمت زاده  افزود: در سایر شاخص‌های اقتصادی همانند اشتغال صنعتی نیز سال گذشته منفی 36 درصد کاهش رتبه را تجربه کرده‌ایم و بر این اساس با واحدهای متوقف شده یا نیمه تعطیل مواجهیم.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت  نیز با اشاره به رشد منفی 5.4 درصدی اقتصادی گفت: با توجه به آمار عنوان شده درصددیم حماسه اقتصادی را در کشور محقق کنیم که البته اینکار شدنی اما بسیار مشکل است، اما با تکیه بر توانمندیهای خلاق نیروی انسانی و همت، خواست و امید می توانیم انجام دهیم.
 
نعمت زاده  با تأکید بر اینکه برای تسریع در تحقق اهداف اقتصادی کشور باید دو مسئولیت اساسی دولت و مردم به‌صورت شفاف روشن شود، ادامه داد: نقش دولت در تحقق اهداف اقتصادی کشور به مراتب بیشتر است و اگر می خواهیم اقتصاد شکوفا شود و به سمت حماسه اقتصادی حرکت کنیم باید رشد و توسعه وصنعت و خدمات صنعتی محور باشد.
 
وی تصریح کرد : به عنوان دولت و حاکمیت باید رشد و توسعه کشور محور کل تصمیم گیریها باشد و هر چیزی مغایر است ، خواه قوانین و مقررات باشد و یا روشها و بینشها  باید در حاشیه قرار گیرد.
 
 نعمت زاده با تاکید بر کلان‌نگری و خروج از جزئی نگری گفت : طی سالهای اخیر در قوانین و مقررات آنقدر جزئی نگر بودیم که کلیات را نادیده گرفته و اجازه رشد صنعتی و تولیدی و اقتصادی داده نشده است.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این نکته که مقررات زائد مانع تولید و کسب و کار در کشور خواهد شد، افزود: محدودیت موانع غیرتعرفه‌ای در تجارت خارجی را که دنیا به آن رسیده است نباید در کشور با تعیین اولویت‌های مختلف ایجاد کنیم چرا که این امر به‌جز ایجاد موانع ، عملکرد مناسبی را در تجارت خارجی کشور نخواهد داشت.
 
نعمت‌‌زاده در ادامه صدور بخشنامه‌های متعدد به خصوص از جانب بانک مرکزی را دیگر مانع رشد اقتصادی کشور مطرح کرد و گفت: باید از تغییرات مکرر جلوگیری شود.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: حدود هشت سال از فرصت تحقق اهداف حوزه صنعت را از دست داده‌ایم و باید در 12 سال مابقی تمام همت خود را برای نزدیک شدن به اهداف حوزه صنعت انجام دهیم.
 
وی همچنین  یکی از اهداف وزارتخانه متبوع خود را افزایش سهم صادرات غیرنفتی از حجم کل صادرات کشور برشمرد و اضافه کرد: صادرات غیر نفتی ما در چشم انداز بیست ساله باید به 80 درصد کل صادرات کشور برسد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر