بازدید 192136

روزی که نام کشورمان «ایران» شد

کد خبر: ۳۶۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۹ 27 December 2013
در روز ۶ دی ۱۳۱۳ شمسی دولت ایران طی اعلامیه‌ای رسمی از کشورهای خارجی خواست در مکاتبات رسمی خود از واژه‌های پرشیا، پرس و پرسه به جای واژه ایران استفاده نکنند.

به گزارش تاریخ ایرانی، تا اوایل قرن بیستم، مردم جهان کشور ما را با عنوان رسمی پارس یا پرشین می‌شناختند اما در دوران سلطنت رضاشاه که بحث رجعت به ایران باستان و تاکید بر ایران پیش از اسلام قوت گرفته بود، حلقه‌ای از روشنفکران باستان‌گرا مانند سعید نفیسی، محمدعلی فروغی و سیدحسن تقی‌زاده در حکومت پهلوی اول با حمایت مستقیم رضاشاه گردهم آمدند که به این منظور اقداماتی را انجام دادند.

سعید نفیسی از مشاوران نزدیک رضاشاه به وی پیشنهاد کرد نام کشور رسما به «ایران» تغییر یابد. این پیشنهاد در دی‌ماه ۱۳۱۳ شمسی رنگ واقعیت به خود گرفت. این تصمیم بعد از ۷۶ سال هنوز هم محل مناقشه است. مخالفان این تغییر معتقدند که ایران نمی‌تواند آن بار معنایی، فرهنگی و تمدنی‌ای را که در اصطلاح «پرشیا» نهفته است و غیر ایرانیان از دیرباز با آن آشنایی دارند، منتقل کند.

گروهی معتقدند که رضاشاه فقط به دلیل سیاسی برای تثبیت حکومت اقتدارگرایانه خود چنین تصمیمی گرفته است. این دسته از تحلیلگران می‌گویند اصل اقدام را باید متوجه جمعی از نخبگان فرهنگی و سیاسی آن دوره از جمله افراد ذکرشده دانست که در اقتدار حکومت رضاخانی منافع خاص خود را نیز جستجو می‌کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۵۸
حکومت قبلی اگر یک کار خوب داده باشد، همین است. واقعا برازنده کشوری مثل ایران با ده‌ها قوم نیست که نام کشور به نام یکی از اقوام باشد! پاینده ایران
نمونه کامل یک انسان وطن پرست
پاسخ ها
محرم رمضان
| United States of America |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
منظورتون رضا پالانی هست ؟
من کوردم و اهل ایران هستم ولی هرگز حاضر نیستم اهل پارس یا پرشیا باشم!
ایران یه اسم جدیده
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
خیر
از اشعار فردوسی که بگذریم،در تمام نوشته ها و کتیبه های ساسانیان ،در هزار و هشتصد سال پیش نام این کشور ایران بوده . البته قبل از اون هم نام ایران پیج در اوستا آمده
یکی از بزرگترین ضربه هایی که به تاریخ ما وارد شده همین تغییر نام هست. در تمام طول تاریخ از یونان باستان تا روم و مصر ایران را با نام پرشیا میشناختند که با این تغییر عملا شکاف بزرگی در تاریخ ایران ایجاد شد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
و الان متاسفانه خارجیها مدام Iran رو با Iraq اشتباه میگیرند که بسیار زجرآور است.
سعید
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
ای کاش نمایندگان مجلس طرح بازگشت اسم رو به پرشیا بررسی میکردند. اکثرا خارجیها Iran رو با Iraq شتباه میگیرند.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
در حال حاضر بین خارجیها پرشیا نماد قدرت است و امپراطوری عظیم پرشیا رو بیادشون میاره ولی بعد از گفتن ایران خیلیا سوالشون اینه که ایران یا عراق؟ (IRAN OR IRAQ)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
این طرز فک شما صحیح نیست
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
نام ایران به معنای همه سرزمین ایران و همه اقوام آن از لر، کرد بلوچ و ترک و گیلک و.. دارد و اتفاقا همیشه ایران از ریشه آریا اشاره به دورترین زمان وجود این کشور است.
يه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
ملاك ناميدن يك كشور ، نامي است كه اهالي همان كشور برايش برميگزينند نه اينكه ببينيم ديگران برايمان چه اسمي گذاشته اند ، مثال مي زنم كشور مجارستان در انگليسي Hangry گفته و نوشته مي شود به معني گرسنه يا گرسنگان و نظير آن كشور مغولستان با عنوان منگليا ،
مي دانيد كه كلمه منگل به بيماري سندرم دان اطلاق مي شود و از آنجا كه مردم مغول قيافه اي اين چنيني دارند وجه تسميه اين كشور شده است
يه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
ملاك ناميدن يك كشور ، نامي است كه اهالي همان كشور برايش برميگزينند نه اينكه ببينيم ديگران برايمان چه اسمي گذاشته اند ، مثال مي زنم كشور مجارستان در انگليسي Hangry گفته و نوشته مي شود به معني گرسنه يا گرسنگان و نظير آن كشور مغولستان با عنوان منگليا
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
مثل Persian Gulf
خلیج پارس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
چه ایران باشیم چه پرشیا چه پارس، بهتره یه سری بزنید به خیابونامون و برخورد مردم با هم دیگر را ببینیم تا بفهمیم برازنده چی‌ هستیم
رسولی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
نام درست این فلات ایران است همانگونه که در همه نسخها و یادداشت های ایرانی بجا مانده از پیش از اسلام به آن اشاره شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
بعید میدونم فقط با یه تغییر نام این شکافی که شما میگید بوجود اومده باشه ها.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
هر دو نام زیبا و معادل یکدیگرند ایران = سرزمین پارس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
هنوز هم خیلی از مردم در کشورهای دیگر ما را به عنوان پرس یا پارس میشناسند
ali
| United States of America |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
تمام دنیا!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
اصلا اینجور نیست.
ناشناس
| Saudi Arabia |
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
شما نامتان را به پرشیا برگردانید ما هم ترکیا هستیم
رضا 1186
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
برو بابا حالت خوش نیست تب داری آدمی که تب بالای 30 درجه دارد اجبارا ....... میگوید
فرمهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
پس چرا فردوسي در قرن چهارم فرموده: "چو ايران نباشد تن من مباد"
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
ایران یعنی سرزمین آریایی ها.... ولی پرشیا فقط به یکی از گروه آریایی اطلاق میشد!!!! این کار بی نهایت کار پسندیدیه و مهمی در تاریخ ایران بوده و هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
وجود همین نام ایران هست که شما می تونید ادعا کنید که نصف میراث فرهنگی دنیا مال شماست! اگر هر چیزی غیر از ایران بود، آیا مولوی و امثالهم مال ما می شدند؟ به امید روزی که همه کشورهای قدیم ایران به هم پیوند پیدا کننند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
دقيقاً همينطوره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
جناب دکتر .میشه بگین در کدام متون کهن اسم این سرزمین پرشیا بوده؟در اوستا و شاهنامه فردوسی ایران ذکر شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
باید به یاد داشته باشیم که فردوسی گفته است:
چو ایران نباشد تن من مباد
برین بوم و بر زنده یک تن مباد

پس ایران از قدیم نام این کشور بوده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
متاسفانه در طول یکصد سال اخیر اساتید ادبیات فارسی بسیار دچار جمود فکری شده اند، که تا هم اکنون نیز ادامه دارد!
میر احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
عزیز دل برادر ! قوم پارس یکی از سه قوم اصلی آریایی ها بوده (پارس ، پارت ، ماد) و واژه ایران ازقدیم وجود داشته است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
بعله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
دوست عزیز!کلمه Persia به معنای سرزمین پارس است ولی کشور ما در بردارنده اقوام مختلف از قبیل لر و کرد و ترک و بلوچ و عرب و ... می باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
آقاي كه تاريخ رو بلد نيستي كلمه پرشيا مربوط به اقوام پارس مي شود كه تنها بخشي از مليت ما هستند و نه همه آن . برو يه كم تاريخ بخوان البته نه تاريخ صد سال گذشته رو
ناشناس
| Germany |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
پرشیا برای گروه خاص از ایرانیان اطلاق میشه
والا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
عزیزم , شکاف رو اون کسانی درست کردند
مجید از قزوین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
آقای محترم
اگر دولت وقت این کار رو نمیکرد الآن ایران تجزیه شده بود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
نه
میثم چراغی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
من به اسم ایران افتخار می کنم .آخه اگه شما .بیشعورها نبودید ایران دوقرن خاموشی رو از کجا می آورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
از دوره اشکانیان به بعد اسم این کشور ایران بوده لطفا برید و سکه های ساسانیان رو هم ببینید .توی این سکه ها اسم ایران آمده نه پارس.
اگر برای تغییر نام دلتان تنگه شده به فرهنگستان علوم بگویید بعد از پیکان به سمند پیتزا به کش لقمه ، بجای بکارگیری لغت ایران اسمش بگذاریم نسترن یا لادن هم اسم گل هم خوشگله نظرتون چیه ؟ تور را بخدا حالا به نام ایران گیر دادین بابا ایران از تورم دراه سکته میزنه شما به فکر اسم سنگ قبر هستید
نام ایران بیش از 20 بار در شاهنامه ذکر شده بی سوادها بروید شاهنامه را بخوانید بعدا ابراز وجود کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
تو شاهنامه اصلی که اسمی از ایران نبوده....
اسم مهم نیست،باید به فکر پیشرفت در تکنولوژی باشیم.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
این چه حرفیه. یعنی نمیشه هم بفکر اسم باشیم هم بفکر پیشرفت و تکنولوژی؟
هر چیزی جای خودش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
و ايضا پيشرفت فرهنگي
آمر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
هر چيزي در جاي خود مهم است. چرا وقتي ميخواهيم اهميت چيزي را نشان دهيم ، مهم ديگري را فدا ميكنيم؟!!
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
هم اسم مهم است و هم پیشرفت در تکنولوژی . تا بحال هیچ اختراع و یا اکتشاف بدون اسمی دیده اید . لطفا اگر چیزی را میخواهید بزرگ جلوه دهید منکر واقعیت چیز دیگری نشوید . ممنونم
.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
نه
این جهان آخر است وسوم نیست
چون اسارتگه دلیران است
یک طرف زاهدان ودزدآب است
یک طرف مرز باجگیران است
یک طرف نفت شهر وبازرگان
یک طرف کومه فقیران است
خانه دشمنش چراغانی
خانه دوست پاک ویران است!
تغییر نام ایران نابخردانه بود ودست استعمار در کار است
sihdir
بهتر این بود که نام خارجی ایران همان Persia می ماند. درست مانند Egypt که برای همگان تداعی گر یک سرزمین و فرهنگ کهن و غنی است و اگر Mesr را جایگزین آن کنیم آن پیشینه را به فراموشی خواهیم سپرد. یکی از دلایل عدم استفاده دیگران از Persian Gulf اینست که ما خودمان با دست خودمان نام Persia/Persian را منسوخ کرده ایم.
پاسخ ها
امیرعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
با اینکه اسم فارسی کشور ایران باشد و نام خارجی ان پرشیا موافقم. تعداد زیادی از کشورها دو اسم دارن یک اسم بومی و یک اسم لاتین مانند المان و جرمانی، لستان و پولاند، مصر و اجیبت، هلند و ندرلند، سوئیس و سویتزرلند ....
ali
| United States of America |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
غزیز من مصر اسمی است که بعد از اشغال آنجا توسط عربها روی آن نهادند و اجیپت تلفط غربی آن
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
اقای اریا نام کشور ما از اغاز ایران بوده بروید اوستای چنذ هزار ساله را بخوانید . خلیج فارس هم همواره خلیج فارس بوده چون در تزدیکی فارس است و جنوب ایران . نگرا خلیج همیشششششششششششه فارس هم نباش نه منسوخ شده نه کسی میتواند به ان چپ نگاه کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
پرشيا،‌پارس ، به بخشي از ايران بزرگ باستاني گفته مي شد و ايران به تمام بخشهاي تحت حاكميت حكومت هاي باستان. يك نگاه به شاهنامه فردوسي نشان خواهد داد كه در ايران قبل از اسلام واژه " ايران " استفاده مي شده نه پارس!
بعدش هم اين كشور قرنها تحت حاكميت تركها بوده ( و هست )، آيا خوب بود آنها نام كشور را تركيا يا تركان مي ناميدند؟
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
خیلی موافقم
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
نام خارجی؟ ما داریم میگیم پرشیا نام اصیل ایران بوده تو داری میگی خارجی؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
کلمه Persia به معنای سرزمین پارس است ولی کشور ما در بردارنده اقوام مختلف از قبیل لر و کرد و ترک و بلوچ و عرب و ... می باشد و انتخاب نام ایران بسیار کار هوشمندانه ای بوده است و شامل همه ی هم میهنان عزیزمان میشود...در شاهنامه فردوسی نیز که شناسنامه سرزمین ماست همه جا نام ایران و ایرانیان به کار رفته است:
دریغ است ایران که ویران شود
کنام پلنگان و شیران شود
خدا رحمتش کنه
مرد بزرگی بود
این کار یکی از بدترین کارهای دوره رضاخان بود. بهتر است نام کشور به پرشیا برگردانده شود. این نام دارای قدمت و اصالتی چند هزارساله است. در واژه ایران چنین چیزی وحود ندارد.
همین اسم ایران خوبه. ما که براش جان می دیم.
زنده باد
؟////
مقاله اشتباهی است
بعد از 76 سال؟؟؟
لطفا سندی تاریخی که نشان دهد کشور ما در 1000سال گذشته پارس نام داشته
منتشر بفرمائید
متشکرم
آخه اگه الآن اسم کشور رو دوباره پارس بذارین اون وقت باعث قدرت گرفتن استقلال طلبان عرب، آذری، گیلکی، بلوچی، طبری، کرد، لر و ... میشه! چون به راحتی توجیه میکنن که اینجا دیگه جای ما نیست!
جاوید ایران
خوب بود نظر موافقان این تغییر را هم می نوشتید و قضاوت را می گذاشتید بعهده خوانندگان
دمش گرم اسم قشنگیه و قابل احترام
پايه ايران‌اذربايجان است
این درسته
بقرآن قسم بهترین کار عاقلانه بوده
ایران خیلی خوب است .فداش
اگرچه خارجیان در گذشته با نام پرشیا از کشور ما یاد می کردند ولی حالا همه دنیا همن پرشیا را با نام جدید آن می شناسند و می نامند . بعلاوه پارس یا پرشیا تنها بخشی از ایران است و ایران قدیم و جدید اقوام متعددی غیر از فارس هم داشته و دارد و لذا تغییر نام در 1313 بی ربط نبوده است .
درود بر همه ميهن پرستان
هرگونه تعويض نام ايران عزيز تهديد تماميت ارضي است وهر كس هم چنين پيشنهادي بدهد خير خواه اين مملكت نيست لطفا در همين جا مردم عزيز بد خواهان را سرجايشان بنشانند
اي كاش همان پارسه مانده بود كه خيلي زيباتر بود
سلام
«ايران» كهنترين نامي است كه بر اين سرزمين گذارده شده و هم در دوره باستان و هم در دوره اسلامي اين سرزمين به نام ايران خوانده ميشده است و در همه متون و منابع تاريخي براي ناميدن اين سرزمين از كلمه ايران استفاده ميشده و هيچ زماني بر همه كشور عنوان فارس/پارس اطلاق نمي شده است. ايران هم از جنبه جغرافيايي و هم از حيت اجتماعي دربردارنده همه اقوام اين سرزمين است.
برخلاف ادعاي گفته شده، بايستي تاكيد كرد كه تصميم سال 1313 صرفا كاربرد خارجي داشته و براي جلوگيري از ناميدن كشور با اسامي متفاوت به همه دولتها ابلاغ ميشود فقط از نام ايران استفاده كرده و از نامهاي ديگر پرهيز نمايند.
گرچه در باستان گرا بودن سعيد نفيسي و فروغي نيز ترديدهاي اساسي وجود دارد اما اين اقدام مهم را نبايد در چارچوب باستانگرايي محدود دانست.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
دوست عزیز بعضی از همین اقوامی که میگی چند قرن از مهاجرتشون به این سرزمین نمیگذره .
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
اعراب ایران را عراق عجم می نامیدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
علیک سلام
من 26 ساله که تاریخ مطالعه میکنم.
لطفا بجز متن اوستا و تفسیراش یک کتاب تاریخی که به ناریخ پرداخته باشه معرفی کن که توش بجای فرس یا پارس از کلمه ایران استفاده شده باشه.
ali
| United States of America |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
دوست گرامی چرا از خودتون تاریخ درست میکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
اينكه همه ايرانيان يران را همواره ايران مي شناختند بحثي نيستند ولي تمام ملل جهان ايران را با نام باستاني پارس يا پرشيا يا پرسه مي شناختند و مساله اين است...و اين اشتباه بزرگي بوده كمااينكه در مورد پرچم 500 سله ايران نيز همين اشتباه تاريخي انجام شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
مرسی از توضیح خوبتون...
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
بسیار آدم با شعوری هستید شما...متشکر
ذبیحی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
چو ایران نباشد تن من مباد
از قرنها قبل نام ایران در تاریخ باستان ودر شعر شعرای بزرگ امده و جدید نیست اما چیز تازه که خیلی هم بد عاقبت میباشد بیگانه خواندن لغات علمی غربی و خودی خواندن لغات بدر نخور عربی است بنظر میرسد بعضیها تظاهر بایرانی بودن میکنند
اگر اینطور باشد که در زمان رضا شاه نام ایران شکل گرفته است پس چرا حکیم فردوسی می گوید:
چو ایران نباشد تن من مباد
برین بوم و بر زنده یک تن مباد

پس اینطور نبوده است بلکه اسم پرژا نامی بوده که انگلیس برای نام قدیمی تر "ایران" نهاده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
آخ که گل گفتی ! احسنت ایران یعنی سرزمین تمام اقوام ایرانی پرشیا یعنی سرزمین پارس که فقط گروهی از ایرانیان را در بر میگیرد هر چیزی را فوری قبول نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
منظور فردوسی دو سرزمین افسانه ای "ایران" و "توران" بوده به عنوان بخشی از داستانش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
این شعر به قلم فردوسی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
مثل اینکه درست متوجه نشدید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
پرشیا از یه کلمه یونانی بمعنی کشور 5 دریا گرفته شده
ali
| United States of America |
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
فدای نام ایران
hamid
| - |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
شعر هم احتمالا در همان دوران اصلاحش کردند
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
نیما جان ممنون از نکته سنجی ات
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
عزیز من زمان فردوسی کشور ایران وجود داشت ولی شما مثل اینکه اصلا متن رو نخوندید. زمان رضا شاه کشورهای خارجی به ایران، پرشیا میگفتن!!!!!!!!!! نه ایرانی ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
منظور فردوسی شاید دوست دخترش بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
آفرين. زدي به هدف
کیوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
جناب آقای نیما در زمان پهلوی اول از کشورهای دنیا خواسته شد در مکاتبات بین المللی از نام ایران برای اسم بردن از کشورمان استفاده شود..این خیلی با شکل گرفتن نام ایران در زمان رضا شاه فرق می کند...ملتفتی؟؟!!!هم نام پرشیا و هم نام ایران قدمتی دارند به اندازه تاریخ..نام پرشیا را از زمان یونان باستان برای سرزمین به کار می رفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
قابل توجه پان فارسیسم ها که در ایران باستان جایگاهشون در جنوب غرب ابران بود.
INFO
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
با سلام خدمت آقای نیما
هر چند در اصل مطلب مورد نظرتان تفاوتی نمیکند ولی صرفاً جهت اطّلاع خدمتتان عرض میکنم که این شعر از فردوسی نبوده و در سرتاسر شاهنامه نمیتوان آنرا یافت.
البتّه نام ایران به نیکی و به کرّات در شاهنامۀ فردوسی آورده شده است.
پاینده باشید
INFO
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
با سلام خدمت آقای نیما
هر چند در اصل مطلب مورد نظرتان تفاوتی نمیکند ولی صرفاً جهت اطّلاع خدمتتان عرض میکنم که این شعر از فردوسی نبوده و در سرتاسر شاهنامه نمیتوان آنرا یافت.
البتّه نام ایران به نیکی و به کرّات در شاهنامۀ فردوسی آورده شده است.
پاینده باشید
INFO
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
با سلام خدمت آقای نیما
هر چند در اصل مطلب مورد نظرتان تفاوتی نمیکند ولی صرفاً جهت اطّلاع خدمتتان عرض میکنم که این شعر از فردوسی نبوده و در سرتاسر شاهنامه نمیتوان آنرا یافت.
البتّه نام ایران به نیکی و به کرّات در شاهنامۀ فردوسی آورده شده است.
پاینده باشید
INFO
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
با سلام خدمت آقای نیما
هر چند در اصل مطلب مورد نظرتان تفاوتی نمیکند ولی صرفاً جهت اطّلاع خدمتتان عرض میکنم که این شعر از فردوسی نبوده و در سرتاسر شاهنامه نمیتوان آنرا یافت.
البتّه نام ایران به نیکی و به کرّات در شاهنامۀ فردوسی آورده شده است.
پاینده باشید
ائلمان
| United States of America |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
خب باید مطمئن بود که این بیت فردوسی حقیقی هست یا نه بعدا جعل شده مثل بعضی از اشعار دیگر که به فردوسی نسبت میدن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
آفرین بر شما...سپاس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
اگر جوابت را می خواهی به سایت زابلستان مراجعه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
دمت گرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
نیما خان
اینجا هم نگفته نام ایران موقع رضا شاه شکل گرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
بهترین جواب رو دادی
آفرین
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
احسنت
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
از استدلالت خوشم اومد .
چقدر نام پرشیا با مفهومتر، برازنده تر و زیبا تر از ایران است. بد فکری نیست که اگر به بحث و بررسی و رفراندوم مردم عزیز و پر افتخار کشورمان گذارده شود.
اگر اسم کشورمان پرشیا بود الان مشکل با پرشین گلف نداشتیم
آیا سندی وجود دارد که کلمه ایران را به ما پارسیان ربط بدهد؟
ایران بهترین نام بوده و این ایده های من درآوردی و خلق الساعه برای تغییراین اسم کار آدمهای وطن برست نیست.
عشق عشق عشق من ایران است. همیشه سربلندباد عشقت عشق من.
بهترین نام ایران چون تمام اقوام را در بر میگیره باعث تفرقه ام نمی شود
پرشیا پرشین یه اسم کاملا ایرانیه و حتی باستانی اونا که این اسم نذاشتن ایرانی نیستن
این مخالفان ظاهرا نمیدونند که اولا نژاد نخستین ایرانیان از سه قوم ماد، پارت و پارس تشکیل شده، نه فقط پارس. ثانیا وقتی در شاهنامه که مهمترین سند هویت نژادی ایرانیان است اسم کشور ایران ذکر شده هر اسم دیگری باعث چه اختلافاتی می شود!!!
اگه ارتباطات ما با جهان قوی بود الان تمام کشورها شناخت نسبت به قدمت ایران داشته اندو تبلیغات وتوریست مهمه مگه ترکیه نیست که تمام کشورها از تاریخ ان که عثمانی هست شناخت دارند
مگه فقط فارس ها تو این مملکت زندگی میکنن که اسمش فارس یا پارس باشه؟
درود بر هر انکه باعثش شد
متشکر جناب نیما از توضیح بسیار عالیتان. تا آن تاریخ دولت های خارجی برای انکار تاریخ چند هزار ساله کشورمان از نام های خود ساخته است استفاده میکردند.
ایران دارای اقوام مختلف است و گذاردن اسم پارس بر همه انها مناسب نیست.
اسم ایران محور اتحاد همه اقوام ایرانی است.
ایران دارای اقوام مختلف است و گذاردن اسم پارس بر همه انها مناسب نیست.
اسم ایران محور اتحاد همه اقوام ایرانی است.
شما نگران این موضوع نباش
پرشیا یک کلمه زیبا و تداعی کننده تاریخ و فرهنگ باستان ایران زمین.
اصلا کی گفته رضا شاه ایران رو انتخاب کرده اقا
پرشیا یک کلمه زیبا و تداعی کننده تاریخ و فرهنگ باستان ایران زمین.
به نظر من این بهترین کار ممکن بوده چون این نام در برگیرنده کلیه اقوام این کشور می باشد. و بدینوسیله از نامی که اختصاص به قومی خاص داشته باشد و محل اختلاف شود پرهیز شده است.
پرشیا یک کلمه زیبا و تداعی کننده تاریخ و فرهنگ باستان ایران زمین.
پرشیا یک کلمه زیبا و تداعی کننده تاریخ و فرهنگ باستان ایران زمین.
هعیییی
تا قبل از این اقدام رضا خان (رضا میر پنج پالانی)شما در تاریخ چند صد ساله این کشور نام ایران را پیدا نمیکنید
ممنون.
شما همین اسم را نگه دارید بقیه اش پیش کش
ایران هزاران سال است که ایران است
دمشون گرم
ایرانشهر اسم قدیمی ایران بوده
خیلی کشورها دوتا اسم دارند
هلند ندرلند
ژرمن دوچلند
بریتانیا انگلیس
بستگی داره از چه زبونی استفاده کنی
انگلیسیا سیستم اسم گزاری خودشونو دارن
ایران سرزمین اقوام کرد و لر و بلوچ و گیلک و تالشی و مازنی و بختیاری و فارس است و البته ترک و عرب و ارمنی و آشوری و کلدانی و گرجی و ...
نام این کشور همیشه ایران بوده. شاهنامه بخونید
به نظر من کار کاملا درستی انجام دادند
فدای نامش
رضا شاه اقتدار داشته این کارو کنه
از شاه منتطرفم خیانت های زیادی به ایران کرده خدا لعنتش کنه...
!!!!!!!!!!!!
یکی از اقدامات مهم وحیاتی رضاشاه همین تغییر نام هاست ازجمله خوزستان، آمل و بابل بجای نام های غیر مانوس و .
ایران و توران نشنیدی آقای کامنت اول ؟
چه اسم خوبی
دمش گرم
جان فدای ایران
؟؟؟/
در درازای تاریخ نام کرمان نیز تغییر های بسیاری داشته ... کارمانیا ، کارمانا ، ژرمانیا ، گواشیر ، هفتواد و ... ولی همیشه اگر کسی بگوید کارمانیا مردم نام کرمان را به یاد می آورند یا اگر گواشیر بگویند باز نام کرمان به یادشان می آید ...
به سلامتی در راستای تغییر پایتخت، نام کشور را هم تغییر میدهیم. اینو میگن فکر!! نکنه تابی جان داری کلید رو میزنی؟!
اتفاقا این تصمیم بسیار درست و هوشمندانه ای بود.
با توضیحات کامل بذارید
زنده باد ایران،وطن من....
ایران، نام رسمی‌ کشور از زمان ساسانیان بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
از زمان داریوش هخامنشی اینجا ایران بوده
پس چرا دوران قبل رضا شاه شاهان قاجار در تمبرها و حکم ها ی حکومتی و حتی پیمان نامه ها ی ننگینی چون گلستان و ترکمن چای از واژه ایران استفاده نمودند. پرشیا پارس نام باستانی ایران است مثل رم که ایتالیا شد یا شام که سوریه شد
به نام ایران‌پارس و زان قالی نیلوفرانی
قطعا کار آمریکا بوده که باعث شده حتی نام کشورمان هم تغییر کنه!
نام ایران از هزاران سال قبل همواره ایران بوده در متون اوستا از ایران و ایران نویچ همواره یاد شده پاینده ایران سرفراز .
نام جاويدان و هميشگي اين سرزمين ايران بوده است
بعضی از اشعار هم در همان ایام وارد شاهنامه شده که از جمله همان شع چو ایران ....
خلیج فقط خلیج فارس
اگر بحث باستان گرایی درست بود باید بر واژه پرشیا تاکید می شد نه ایران.
شاعران و نویسندگان ایرانی من تا کنون نام ایران را غیر غیر این بنویسند گرچه فرودس در شاهنامه دو واژه استفاتده کرده یکی بسی رنج بردم دراین سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی آن هم زبان ما ایران منظورش بوده نه نام کشور چون همین شاعر می گوید چه ایران نباشد تن من مباد
یا می گویند دریغ است ایران ویران شود
گونام پلنگان و شیران شود
به نظرم کار درستی بوده
نام اين كشور چندهزار سال ايران بوده است. شما اگر اوستا بخوانيد متوجه ميشويد چند هزار سال نام اين سرزمين ايران بوده است. در اشتاد يشت آمده فر ايران را ميستاييم
متأسفم برات تابناک با این تحلیل یکجانبه و مغرضانه ات
ز پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم
تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم
تو را ای کهن پیر جاوید برنا
تو را دوست دارم اگر دوست دارم
تو را ای گرانمایه دیرینه ایران
تو را ای گرامی گوهر دوست دارم

"شاعر: شادروان مهدی اخوان ثالث"
تغییر نام ها توسط فرهیختگان و اساتید دانشگاه و قلم انجام می شد و اسامی نظیر بیمارستان ، پاسگاه ، درمانگاه ، ایسنگاه نیز از این جمله اند که بسیار زیبا و با مسما هستند .
بادرود خدمت دوستان محترم کشور ایران از اقوام گوناگون تشکیل شده است بنابراین نام ایران بهترین گزینه برای وحدت این اقوام میباشد که بدرستی انتخاب گردیده اما persinاشاره به قوم خاصی دارد که برای کشور چندقومیتی ایران مناسب نمیباشداگر به دنبال وحدت کشور میباشیم
تابناك مشكوك ميزني !!! نكنه قراره نام ايران عوض بشه؟خبريه؟
آقا چرا بدون مطالعه مطلب منتشر می کنید. نام ایران یک نام باستانی است که در تمامی متون کهن هم هست. فردوسی برای زنده نگه داشتن همین نام 30 سال رنج برد. در شاهنامه به این نامه اشاره شده. لطفا" اینگونه مطالب را بدهید آدمهای دارای تخصص در این زمینه ها بنویسند.
سلام
جون مادراتون دست از سرکار گذاشتن همدیگه بردارین
من خیلی متاسفم
اون بنده خدا كار درستي انجام داده و كار را به دست چند نفر خبره سپرده و نتيجه بررسيهاشون را اعلام كرده است. اين دقيقا مخالف استبداد است.
اسم ايران در شاهنامه فردوسي هست. اسم پرشيا اسمي است كه ديگران بر روي ما گذاشته اند.
ضمنا يونان كه اسمش در طول تاريخ عوض نشده چه گلي به سرش زده. الان داره كل اروپا رو با خودش ميكشه پايين.
از آنجا كه ايران به معني سرزمين در بر گيرنده آرياييان (پارس،كرد،ترك ، بلوچ و ...)است و نه تنها پارسها لذا مناسب تر است ضمن آنكه در تاريخ پيش از اسلام نيز از سوي خود ايرانيان واژه ايران به كار مي رفته است و سرزمينهاي زير فرمان ايران نيز انيران خوانده مي شد
نام ایران برازنده ترین نام است که به یادگار مانده
ایران اریایی متشکل از دو قوم ماد و پارس است . لذا ایران هم قوم ماد را در بر می گیرد و هم قوم پارس را . لذاتغییر نام ایران خیلی عاقلانه و منطقی بنظر می رسد.
در واقع پارس یا پرشین و پرشیا یا پروژا مربوط به روی کار آمدن تمدن پارسیان حدود 3000 سال قبل از میلاد است پارس و پارت دو کلمه اصیل ایرانی به معنی دور و نزدیک به آب(منظور خلیج فارس است) می باشد.
منصفانه قضاوت كنيد و از خدمات رضاشاه هم تقدير كنيد
واقعا ادم متاسف میشه متون بالا رو میخونه،در درستی انتخاب نام ایران شکی نیست،با انتخاب پرشیا سایر اقوام خودشونو جدای این نام حس میکردن،امیدوارم ایران ایرانستان نشه!
پرشيا محدوده استان فارس امروزي را شامل ميشد كه چون پادشاهان هخامنشي از آنجا سر بلند كرده بودند بقيه مناطق تحت حاكميت آنها را پرشيا مي ناميدند /
با سلام چرا نام عربی نمیگذاریم مثل الایران العربیه.چون اکثرا عربی میدانیم و به عربستان هم سفر کرده ایم.ضمن تشکر.
کار خوب از هر کسی پذیرفته شده است و پسندیده
بنابراين تابناك جون برو مطالعه بكن يك كمي هم شاهنامه بخوان . اينقدر هم جو سازي نكن اسم ايران هر چه باشد به نظر من مهم نيست . مهم اين است كه مردمان راستگو و درستكار و نيك انديش باشيم . به اميد آن روز
در سندی که در سال 1313 منتشر شده، یکی از علل تغییر نام از پرشیا به ایران را، وجود بار منفی پرشیا در اذهان اروپائی ها قید کرده.
سفارت وقت ایران در آلمان به تهران پیشنهاد کرده کلمه پرشیا یادآور عقب ماندگیها و شکستهای پیاپی در ادبیات اروپائی هاست.
من سال‌هاست كه خبرهاي سايت شما را روزانه مطالعه مي‌كنم. در چند ماه اخير مطالب و اخبار سايت شما به واقيعت نزديك‌تر شده و پيداست كه براي متنوع كردن و درستي اخبار خود تلاش بيشتري مي‌كنيد.
سرزمین ما را اقوامی تشکیل میدهند که اگر اتحاد اینان نباشد اقتداری هم نیست
رضاخان اين سناريو را هم براي گرگان امروزي پياده كرد به نحوي كه 3 سال بعد در 1316 نام قديمي شهر گرگان را كه در حوالي شهر گنبد امروزي قرار داشت و ويران شده بود در زمان مغول را به جاي استراباد(گرگان امروزي) برگزيد كه كار نابجايي بود و بايد در خوشبينانه ترين حالت براي اين كار ، نام گرگان را براي شهر گنبد قرار ميدادند و به نام استرآباد با 3000 سال قدمت دست نميزدند كه الان اكثر مردم ما با مفاخري كه داريم كه با پسوند استرابادي هستند در حقيقت بيگانه اند و نميدانند استراباد كجاست!
پیشنهاد خوبی است اگر دوباره نام را به همان پرشیا برگردانید، که قدری عظمت گذشته را زنده کرده اید و تطبیق بیشتری داده اید حال را با آنچه در تاریخ ضبط شده است
چون این بیت مال فردوسی نیست و جعلی است :)
در آن دوره انگلیس بزرگترین امپراطوری جهان بوده که برای اجرای هر کاری یک دلیل خاصی داشته است
واژهٔ ایران (به پارسی باستان «آئیریانا»، به پارسی میانه: ، تلفظ با یای مجهول: ĒRĀNŠAHR)، و برگرفته از کلمه «آریانام خَشَترام» و به معنای «سرزمین آریاییان» است که در گذر زمان به ایرانشهر و سپس در دورهٔ ساسانی به ایران تبدیل شده است.[۳][۴]
فقط ایران
مطمئن باشید کار درستی بود
آخه یکم مطالعه و تحقیق و بعد اظهار نظر و انتشار مطلب بد نیست به خدا آنهم برای یک رسانه. رضا شاه یا پهلوی ستیزی نباید تا این حد آدم را کور کند که حقایق تاریخی را نبیند. طبق متون تاریخی ایرانیان از زمان آریاییها تا به امروز سرزمین خود را ایران مینامیدند یعنی محل زندگی آریایی ها و پرشیا نامی است که یونانیان و رومی ها بر ایران نهادند و رضا شاه از آنجا که تاکید بر وحدت ملی در ایران داشت از کشورهای خارجی خواست که ایران را با نام تاریخی و ملی خود خطاب کنند تا از تاکید بر قومیت خاصی اجتناب شود
بازم خوبه کار رو دادن دست کاردان نه مث الان که این مهم رو به چغندر محول می کردند .
در این باره بایست از محقق خبره و بی طرف نظر خواست .دوستان عزیز پرسه عنوان یونانی و پرشیا عنوان انگلیسی (بعدا )به منطقه سواحل شمال غربی خلیج فارس در حدود بوشهر و محدوده ان بوده وچون تاریخ گذشته این مناطق توسط یونانیها و بعدها توسط انگلیسیها نوشته شده این اسم برمنطقه جنوب غربی ایران فعلی گفته شده است و نه بر بقیه جاها . و اسم هر منطقه جدا بران منطقه ذکر میشده است .مراجعه به تواریخ هرودت و گزنفون و پروکوپیوس ودیگران بخوبی این مدعا را میرساند . امیراصلان
مشکل اساسی نام ایران در نگارش و تلفظ انگلیسی آن است که به شدت شبیه عراق است و این باعث شده که بسیاری از خارجیان iran را از irak تشخیص ندهند وحتی ایرانی ها را متاسفانه عرب بدانند. مثل خیلی از ایرانیها که تفاوت لتونی و لیتوانی را نمی دانند . ای کاش همان پرشیا مانده بود
با سلام
ایران هم به معنای آریاها است و هم به معنای سرزمین آریاها. Persia از لحاظ لغوی به معنای پارس است و بدلیل اینکه زبان عربی فاقد حرف پ میباشد بنابراین در زبان عربی پ از پارس قلب به ف شده و پارس، فارس تلفّظ میشود. در کشورمان اقوام مختلفی زندگی میکنند که به یقین همگی فارس نمیباشند و در عین حال غالباً از اقوامی با ریشۀ نژادی آریائی محسوب میگردند،همچون کردها، لرها، بلوچها و ارامنه که بنا بر تاریخ منقول و مکتوب، همچون فارسها همگی دارای ریشۀ نژادی آریائی هستند(البته بنده در اینجا جهت پرهیز از اطالۀ کلام،از اختلاطهای نژادی صورت گرفته خودداری کرده ام). بنابراین با توجّه به مطالب معروض داشته شده به توسّط بنده، نهادن نام ایران بر این سرزمین بسیار با مسمّی تر و مناسبتر از پارس یا عربی شدۀ آن فارس میباشد. اطلاق نام پارس و بدنبال آن عربی شدۀ آن فارس بر این سرزمین، میتواند در بین اقوام غیر فارس، نوعی احساس بیگانگی و حتّی سرخوردگی نسبت به نام کشورشان ایجاد کند.
عزّت زیاد
پرشیا نامی بوده که در زمان دولت هخامنشی به ان داده بودن
واژه ايران به معني "سرزمين آريايي ها" مي باشد مي نهند.
با مهر
شاد باشيد
تابناک منبع این خبر را که کتاب شاه عباس میلانی است خوب بود که ذکر میکرد
ايران هميشه براي ايرانيان بنام ايران بوده و پرشيا فقط كاربرد خارج از ايران داشته
نیما جان خیلی مطلب زیبا و قشنگی گفتی معلوم نیست هدف اصلی و نهایی از درج این مطلب در سایت چیست ؟
ایران را شاه عباس ایران کرد.
به صرف اینکه همه چیز دوران پیش از انقلاب به زعم شما بد بوده که نباید خوبی‌‌ها رو هم به بعدی یاد کرد .
با سلام
ایران هم به معنای آریاها است و هم به معنای سرزمین آریاها. Persia از لحاظ لغوی به معنای پارس است و بدلیل اینکه زبان عربی فاقد حرف پ میباشد بنابراین در زبان عربی پ از پارس قلب به ف شده و پارس، فارس تلفّظ میشود. در کشورمان اقوام مختلفی زندگی میکنند که به یقین همگی فارس نمیباشند و در عین حال غالباً از اقوامی با ریشۀ نژادی آریائی محسوب میگردند،همچون کردها، لرها بلوچها و ارامنه که بنا بر تاریخ منقول و مکتوب، همچون فارسها همگی دارای ریشۀ نژادی آریائی هستند(البته بنده در اینجا جهت پرهیز از اطالۀ کلام،از اختلاطهای نژادی صورت گرفته خودداری کرده ام). بنابراین با توجّه به مطالب معروض داشته شده به توسّط بنده، نهادن نام ایران بر این سرزمین بسیار با مسمّی تر و مناسبتر از پارس یا عربی شدۀ آن فارس میباشد. اطلاق نام پارس و بدنبال آن عربی شدۀ آن فارس بر این سرزمین، میتواند در بین افوام غیر فارس، نوعی احساس بیگانگی و حتّی سرخوردگی نسبت به نام کشورشان ایجاد کند.
عزّت زیاد
اول فکر کنید بعد تیتر بزنید
تابناک واقعاً برای شما متاسفم من با علاقه اخبار روز را از سایت شما پی گیری می کنم و حدود سه ماه است که کامنت میگذارم ولی دریغ از یک مورد انعکاس آن. شما هم مثل کیهان هستید اما از نوع جدید و خطرناک آن !! شک نکنید.
پرشیا نام یکی از ده ها قومی ست که در این کشور زندگی میکنند. بنا بر این با انتخاب نام اصلی و واقعی که بیانگر شخصیت یک ملت بنام ایران (که قدیمیتر ز تاریخ است)بسیار موافقم.چرچیل که وزیر مستعمرات وقت انگلیس بود گفته بود : و متاسفانه با گذاشتن این اسم استعماری(پرشیا) روی یک ماشین دوباره این نام منحوس رو بر سر زباتها انداختند.
در آن دوره قوم گرايي در ايران رواج پيدا كرده بوده و اكثر آنها با اين بهانه كه پارسي نيستند و مثلا ترك يا كرد يا مازني و عرب و... هستند خواهان جدايي از كشور بودند كه اين تصميم درست براي اتحاد كشور گرفته شد گرچه اسم ايران نيز يك اسم باستاني و اگر نگوييم قديمي تر از پارس است از آن جديد تر نيست و كشور به خوبي سياست تفرقه انگليس رو شناخت و نام كشور رو ايران قرار داد . زنده باد ايران با همه قوميتهاي آن
والا عربستان مشکلی نداره
چو ایران نباشد تن من مباد
برین بوم و بر زنده یک تن مباد
یکی از پیامدهای منفی این تغییر نام همردیف شدن ما در لیست الفبایی کشور ها با کشور عراق است
سرخ و سفید وسبز است این بیرق کیانی اما صد شوق وشادی نا م قشنگ هم دارد؟؟؟؟؟؟؟
مثل نوروز که حالا به ثبت جهانی رسیده ایران هم در آن سال به ثبت رسیده پس نوروز هم مال این دو سه سالست؟؟؟؟؟؟
مثل نوروز که حالا به ثبت جهانی رسیده ایران هم در آن سال به ثبت رسیده پس نوروز هم مال این دو سه سالست؟؟؟؟؟؟
من از سياست و اداره کشور نمي دونم و لازم هم نيست بدونم ، کار را بايد به عهده سياسيون گذاشت.
شعر چو ایران نباشد تن من نباد... ساختگی است و در نسخه های قدیمی شاهنامه این شعر وجود ندارد
ایران به معنی سرزمین اریاییان است
دوستان به همه چیز با دید منفی نگاه نکنید
اتفاقآ تصمیم جالبی بود
به غير از چند بيت شعر كه اصالت آنها را هم نميشود ثابت كرد هيچ مدركي براي اثبات وجود نام ايران قبل از دوره پهلوي وجود ندارد.
هرکاری رو که رضا خان کرده رو منفی جلوه میدین ولی تاریخ خود گویای همه چیز است
بگذارید آیندگان نیز در مورد شما قضاوت کنند
محمدعلی فروغی روشنفکرشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فریدون 3 پسر داشته به نامهای ایرج ، تورج وسلم . بعد از مرگ فریدون ، تصرفاتش به سه قسمت تقسیم می شه یعنی سرزمین ایرج میشه ایران . سرزمین تورج میشه توران و سرزمین سلم میشه شامات این ماجرا به سالها پیش از تشکیل حکومت هخامنشیان برمیگرده
مرگ بر انگلیس
از هزاران سال پیش نام این سرزمین ایران بوده است. پاینده ایران
فكر نان باشيم كه خربزه اب است
کوروش کجایی.
اشباه نشود ایران شامل سرزمین پهناوری از هند تا روسیه تا شامات بوده است
کجاقبل ازرضاشاه ایران راباپرشین میشناسند
ایران اسم یک پادشاه زن ایران است .ایران از معدود اسمهای موئنث در زبان فارسی میباشد که به معنای مادر میباشد و ایران به معنای وطن ایران و یا مام میهن ایرانیان است .ایران بار معنایی برای تمام قومیتهای ایرانی دارد در حالی که پرشیا .فقط به ناحیه قومی پارس یعنی نواحی جنوب مرکزی ایران اطلاق میشود .
در زمان های قدیم مورخین یونانی وروم باستان هر قلمروی را بانام قوم و یاقبیله ی ام بران قلمرو می شناختند تدریجا این تفکر شکل گرفت که همه ی ان قلمرو درای هویت قوم حاکم ویاقبیله ی حاکم هستند. منابع عربی نیز به تاسی ازیونای عناوین بلادالفرس و مملکة الروم را برای قلمرئ ایران وروم به کار گرفتند حال انکه غیر ایرانی وغیر رومی در این قلمرو ها زیاد بود نطیر ارمنی ها،آشوری- سوریانی ها و..
مبادا چنين هرگــــــــــز آيين مـن سزا نيست اين كار در ديـــــــن من

كه ايرانيان را به كشتن دهـــــــــم خود اندر جهــــــان تاج بر سر نهم
این کار اینا مثل این بوده که آلمانها به جهان بگویند کشور مارا germany یا المان نگوئید بلکه بگوئید دویچلاند.
اینا به اینکه بقیه کشور ما را چی میگن چیکار داشتن؟!
تابناک جان!
محل مناقشه که می گویی مرجعش چیست ؟
آفرین به استدلال آقا نیما:
چو ایران نباشد تن من مباد
بر این بوم وبر زنده یک تن مباد

فارس،کرد ،لر،ترک وبلوچ وعرب و....همه اقوام ایرانی
نام ایران برگرفته از محدوده ای که بنام فلات ایران است می باشد یعنی تمام مناطق پارسها پارتها(خراسان)و مادها(آذربایجان)می باشد کشور فعلی نه تنها کشور پارسیان بلکه کشور اقوام غیر فارس دیگر از اذری یا خراسانی است
دوستان عزیز پرشین ، پرشیا ، پرس کلمه های معادل پارس در زبان های خارجی هستند
کلمه Persia به معنای سرزمین پارس است ولی کشور ما در بردارنده اقوام مختلف از قبیل لر و کرد و ترک و بلوچ و عرب و ... می باشد و انتخاب نام ایران بسیار کار هوشمندانه ای بوده است و شامل همه ی هم میهنان عزیزمان میشود...در شاهنامه فردوسی نیز که شناسنامه سرزمین ماست همه جا نام ایران و ایرانیان به کار رفته است:
دریغ است ایران که ویران شود
کنام پلنگان و شیران شود
لغت پرشيا ازمنظرجهاني بسيارپرمعناترازلغت ايران است مانندكلمات شوروي يايوگوسلاوي كه به اصل خود،روسيه وصربستان تغييرنام دادندكه داراي هويت ملي است .ازطرفي استنباط ازكلمه" ايران" تداعي "ايران خانم "درذهنهاست
در زمان ساسانيان به اين كشور ايران و به غير آن انيران گفته مي شده چنان كه در كتيبه هاي شاهان ساساني مانند شاهپور آمده است
با سلام
لطفا این مقاله که بریده یک مقطع از تحول نام کشور است را از سایت بردارید. این مقاله همان حرف واگرایان و مخالفان نام تاریخی ایران است که در همه ادوار زینت کتب و نامه های رسمی و دیوانی ایران در طول تاریخ چند هزاره است. تابناک عزیز گاهی فریب ظاهر مقاله ای یا سادگی متن نویسنده ای نا آشنا با حقایق هویتی را نخورید.
آهای تابناک دوباره حرفات بوی اربابت انگلیس را میده...
اگر اینطور باشد که در زمان رضا شاه نام ایران شکل گرفته است پس چرا حکیم فردوسی می گوید:
چو ایران نباشد تن من مباد
برین بوم و بر زنده یک تن مباد

پس اینطور نبوده است بلکه اسم پرژا نامی بوده که انگلیس برای نام قدیمی تر "ایران" نهاده بود.
هرچند هیچوقت نظرات مرا بخش نمیکنید. ولی چون مردم کشور همه فارس نیستند و ز اقوام آذری و کرد و لر و .....هستند که تا آنجا که میدانیم آریایی محسوب میشوند پس نام ایران یعنی سرزمین آریایی مناسب ترین نام است.
پارس تنها یکی از ده ها قومیتی است که تشکیل ایران را می دهند.
با سلام.نيما با اشاره به شعر حكيم فردوسي به نكته مهمي اشاره كردند.تشكر
تمام نامه نگاري هاي دولت قاجار بنام ايران صورت ميگرفت.اين حرفا چيه؟
عجب آدم کثیف و بی مغزی بوده است این رضا شاه
ایران بهترین نام برای کشور ماست
ایران بیانگر تمام قومیت هاست ولی پرشیا فقط قوم فارس را تداعی میکند. بنابراین نام ایران خوبه.
من یک اهل فارس هستم با نام پارس برای ایران حال نمی کنم. در همه متون ادبی و تاریخی هم نام ایران وجود دارد. فارس در واقع نام قوم، تمدن و زبان و فرهنگ است تا کشور ایران.
حالا چرا نام مونث انتخاب كردند، نميشود نام پرشيا برگردد
مردم ایران در طول تاریخ نام سرزمین خود را ایران گذاشته اند، در اوستا اصلا نامی از پارس نیست، ایرینه
این حرف تجزیه طلب ها است که
در زمان رضا شاه نام سرزمین ما ایران شد
خوب ایران که بهتره
ضمن تأیید نظر دوستان، این نکته رو هم در نظر داشته باشید از سال 1313 همه نام های مختلف برداشته و نام واحد "ایران" گذاشته شد و در همه جا جا افتاد. و البته خیلی مسائل دیگر کشوری سر و سامان پیدا کرد
من نمي دونم چرا همه در مورد چيزي كه نمي دونن بايد اظهار نظر كنن
دورد بر بر ایران و ایرانیان دوستت داریم امیدوارم مجددا اقتدار خود را بر محوریت دمکراسی واقعی باز یابد
این را سالها پیش خوانده ام که چون iran و iraq شبیه به هم بوده و کارمندان وزارت خارجه انگلیس دچار اشتباه میشدند ترجیح به استفاده از پرشیا از اینجا شروع شده .در ضمن ایران عرصه سرزمینی بزرگتری از پرشیا یا فارس می باشد . به علاوه ایران نام کلی است و هر نقطه از میهنمان نیز نام خود را دارد .این نکته ارزشمند است .
در نمونه گذرنامه در دوران قاجار که تابناک چند روز پیش ارایه کرده بود نام این کشور ایران ذکر شده بود.
خوبه باز یکی یک کار درست انجام داده
کی میگوید در تاریخ 1313 این تصمیم گرفته شده است؟ در زمان دولت قاجار هم چنین خواسته ای به دول خارجی ارسال شد نمونه اش به فرانسوی ها در زمان ناصر الدین شاه.

راجع به ادعای دیگر نویسنده که صحبت از مخالفان آن تصمیم شده است والله ما در جریان چنین مخالفانی نیستیم. کجا تشریف دارند؟
آقای نیمای عزیز مشکل شما این است که نمیدانید رضا شاه فروغی نفیسی فردوسی و....همه دست اندر کاران دول قبلی نابکار و خود فروخته بودند ما فقط در این 34 ساله اخیر خدمت گذار واقعی داشتیم فرهنگ غنی رفاه آسایش فراوانی و..... خوب مقایسه کنید جانا
نویسنده آنچنان کینه رضا شاه را بر دل دارد که نمی تواند فارغ از نگاه کینه توزانه اش یه اقدامات وی نگاه بیندازد.
عجب پس خلیج فارس ایرانی نیست
در تایید اظهارنظر استاد رشتیانی متذکر میشوم که تقریبا تمام ملتهای دنیا ( مخصوصا ملتهای ریشه دار و تاریخی ) دو نوع نام دارند یکی آن نام تاریخی که ملت خودش را با آن باز میشناسد و یکی نام بین المللی آن که دیگران با آن نام میشناسندش .
نام اصیل و باستانی کشور عزیزمان ایران بوده یعنی موطن آریایی ها
که بعدها توسط غربی ها به پارس و پرشین تبدیل شد.
باسلام وسپاس
قشنگترين اسمي كه كشور عزيزمون ميتونه داشته باشه ايران وايرانيه
پارس بخشي از كشور پهناور ايران بوده كه حكومت مركزي در ان مستقر بوده به اين پرسپوليس ، (پرس+پوليس) از سوي يونانيان آنزمان به (شهر+پارس) اطلاق مي شده است و شايد به نوعي پرسيا ناميدن ايران به نوعي تحقير كشور و كوچك شمردن آن بوده است.
از ابتدا نام ایران ...اگران بوده انهم به معنی کردی اتش ها می باشد زیرا قوم کر د که از اقوام ماد وساکنان اولیه ایران هستند زرتشتی و اتش را گرامی میداشتند.
باسلام
دوستان عزیز
لطفا کمی منطقی باشیم. ایران، ایرانویج و ایرانشهر و...با هویت ایرانی و اسطوره های سازنده ما عجین است. خوب نیسف از سر احساس و بدون مطالعه اظهارنظر کنیم و بلندنظری دانشمندان بزرگی چون نفیسی و... را زیر سوال ببریم. در منابع تاریخی ما علی ماشاءالله مفهوم ایران و یا تعابیر نزدیک به آن به کاررفته است. فقدان حافظه تاریخی و مقابله با هویت خود پسندیده نیست.
خیلی خوب کاری کردند
الان نام افغان یا ترکیه که نام یک فوم است باعث درگیری شده است
ایران
20
خاک بر سرت تابناک مزدور
ایران یعنی بهشت
ظاهرا فقط مشكل اين كشور تغير اسمه ؟
در باره مسائل این چنینی باید با توجه بیشتری سخن گفت
درست است که نام ایران از قدیم ایران بوده و ولی کشورهای خارجی نیز همیشهایران را پارس مینامیدند، حتی در زمان هخامنشیان به این سرزمین پارس میگفتند
بهتر این بود که نام خارجی ایران همان Persia می ماند. درست مانند Egypt که برای همگان تداعی گر یک سرزمینتاریخی است
با سلام به نظر من پارس بهترین اسم واسه مملکتمونه...
اسم ایرانو از روی قصد و غرض گذاشتند چون که اسم اولیه اش آریانا بوده که اصلا به یه جایی دیگه می گفتند تا هرچی تمدن در مورد آریانای کهن بوده به اسم ایران در بیاد اسم ایران باید همون پارس می موند.
ایران فلاتی بزرگ‌ شامل ایران امروزی افغانستان قفقاز اسیای صغیر و اذر بایجان شوروی و عراق و... می باشد
اين تغير نام از همه بيشتر ضربه محكمي بر هويت و فرهنگ مردم خراسان(افغانستان كنوني) زد. راه را براي عام شدن نام افغانستان باز كرد .
اين تغير نام از همه بيشتر ضربه محكمي بر هويت و فرهنگ مردم خراسان(افغانستان كنوني) زد.
قدیمی‌ترین نام ایران از نام "آریا" (هرا ويا هرات) گرفته شده است. که با پسوند مکانى باستانى هندو ايرانى و هندو جرمنى "انا" حوزه تمدنى آريانا را ساخت.
يگان افراد مانند گردانندگان بى بى سى فارسى انگليس فکر مى کنند که نام ايران از زمان رضا خان وآ ن هم از سال ١٩٣٥ بدين سو مرسوم شده است.اين تفکر مغرضانه پايه تاريخى وعلمى ندارد
عجب نام اش "پرشيا" - و اما سرود ملى دوران دودمان قاجار يا اولين سرود ملى ايران , آهنگ ساخته آلفرد ژان باتیست لومر
بنظرم باید شاهنامه فردوسی رو هم دقیق تر مطالعه کنیم ببینیم منظور فردوسی از سرزمین ایران چی بوده...
درمتون باستانی نام پرشیا بسیارآمده که به دلیل سلطه پارس های آریایی براین سرزمین بوده
برادر چی میگی؟!؟!؟
عالی
نام قدیم ایران آگران بوده بعد به آئران تغییر یافته و الان به ائران تغییر یافته است
افرین به این هوش و ذکاوت
کاش تاریخ واقعی را علمی منطقی میخوندیم هیچ سندی موجود نیست قبل رضا خان پرشیا یا چیز دیگه بودیم با نام ممالک محروثه قاجار و ایران هم از نام مادر رضا خان گرفته شده
و البته به ایرانی بودنم افتخار میکنم
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
ممالک محروسه نه محروثه!درضمن نام اایران به کرات دراسناد دوره ی قاجار تکرارشده
کاش تاریخ واقعی را علمی منطقی میخوندیم هیچ سندی موجود نیست قبل رضا خان پرشیا یا چیز دیگه بودیم با نام ممالک محروثه قاجار و ایران هم از نام مادر رضا خان گرفته شده
و البته به ایرانی بودنم افتخار میکنم
شناسنامه ما = پرشیا


ماپارس هستیم مه چیز دیگری
خارجیا که کاری به آذری و عرب و بلوچ و فارس ندارند....اونا همه مارو به عنوان فرهنگ و تمدن پرژیا میشناختند( و هنوز میشناسند)
بهترین طرح موجود: نام ایران به زبان های ایرانی(اعم از فارسی، ترکی، بلوچی، عربی و ...) و دیگر زبان های خاور میانه (ترکی استانبولی، اردو ...) ایران باقی بماند
یمشت بیسواد در مورد نام کشور نظر میدهند..
نام ایران بیش از ۸۰۰ بار در شاهنامه حکیم فردوسی در هزار سال پیش آمده است.
بیش از ۴۰۰ بار در اشعار عبیدزاکانی و ۵۱ بار در اشعار اسدی طوسی و ۳۷ بار در اشعار نظامی گنجوی آمده است.

کسانی که فکر می‌کنند نام جدیدی است بی‌نهایت بی‌سوادند.
آبی و رابی نخستین فیلم سینمای ایران با ژانر کمدی است که در سال 1930 توسط اوانس اوهانیانس ارمنى تبارشهروند ايران ساخته شد و در روز جمعه ۱۲ دی ۱۳۰۹، (2 جنورى 1931) ساعت ۲ بعد از ظهر در سینما مایاک به نمایش درآمديعنى که اين فیلم از نمايش ساخته شده بود.
زنده باد نام ايران که از قبل سال 1934 و 1935 وجود داشت
قبل رضا شاه اسم مملکت ممالک محروسه قاجار بوده پرشیا یا پارس به همه ایران اطلاق نمیشده بلکه قسمتی از فلات مرکزی ایران بوده اینکه بگیم پرشیا یا پارس برگرفته از شونیسم نژاد پرستانه است
نام ایران هشتاد سال پیش ممالک محروسه بوده وتا آن زمان کشورری به نام ایران وجود نداشت .
زنده باد نام پرشیا
در آینده نام پرشیا بر خواهد گشت
زنده باد نام پرشیا
در آینده نام پرشیا بر خواهد گشت
زپرشیا
به نظرم رضا شاه ی دانشمند تمام عیار بود. ایران زمین سرزمین اقوام مختلفی هست و اسم ایران برازنده این سرزمین هست
من طرفدار رضا شاه قلدرنیستم اما درست ترین کارش همین بوده وبس.اونایی که میگن اسمهای قبلی خوب بودن واقعا...... آخه اگه اینجور آدمهاوطن فروش نبودن ایران دوق ن خاموشی از کجا می آورد.
پرشیا نام اصلی سرزمین اهورایی بوده که رضا شاه با خدماتی که کرد اما به استعمار انگلیس باعث اشتباه بزرگی و حتی خائنانه به iran عوض کردن
با عرض سلام خدمت دوستان گرامی....
نام ایران از گذشته های بسیار دور ب این سرزمین اطلاق می شده. اینکه بیگانگان ما را به زبان خودشان یا در کتب شان به چه اسمی نامگذاری کردند و صدا می کردند مشکل خودشان است.... ایران نامی بسیار قدیمی و ریشه در فرهنگ وتمدن چندین هزار ساله این سرزمین دارد.
متاسفانه بعضی از آریایی خودپنداران فک میکنند رضا پالان ایرانی بوده
پرشیا اسم اصلی و قشنگ کشورمون هست ،هنوز هم این اسم به قوت خود باقیه،اما ایران برای منسجم کردن کشور بهتره
سلام ببخشید من میخوام بدونم نام ایران از چه چیز بر گرفته شده است ممنون میشم زود تر پاسخ بدین.
کاش اسم ایران داخل استفاده میشد
بنطر من پارس مربوط ب قوم نبود ک میگفتن ب مردمان
ایران یه اسم جعلی که رضا قلدر با قلدری اسم ممالک محروسه رو عوض کرد
اگر یکم از وقتتون رو صرف مطالعه کرده بودید،میدید نام ایران قدمتش از اکثر کشور های اطرافمون بیشتره,البته این مطالب از رو غرض و دشمنی است
در کتاب اوستا از میهن اسطوره‌ای آریایی‌ها به نام «ایرانویج» یاد شده است که بسیاری از پژوهشگران، آن را جایی در آسیای میانه (شمال خاوری ایران کنونی) می‌دانند. اما نخستین‌بار در سنگ‌نوشته‌ی اردشیر بابکان (فرمانروایی 226-241 میلادی) در نقش رستم (در استان فارس) از سرزمین زیر فرمان ساسانیان با نام «ایران» یاد شده است.
نام ایران دست‌کم از روزگار ساسانیان بر سرزمین پهناور ایران نهاده شد و این نام در دوره‌ی اسلامی (به صورت عراق عجم) نیز به کار می‌رفت. اما بیگانگان از دیرباز این سرزمین را کشور پارس (Persia) می‌نامیدند، زیرا یونانی‌های هم‌روزگار با هخامنشیان، آن را چنین می‌نامیدند. سرانجام در سال 1935 میلادی، دولت ایران از کشورهای دیگر خواست که این کشور را به نام «ایران» بخوانند.

  برای آگاهی بیش‌تر:

  1 . محمدی ملایری، محمد. تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی، جلد دوم: دل ایران‌شهر . تهران: توس 1375

  2 . دریایی، تورج. شاهنشاهی ساسانی . ترجمه‌ی مرتضی ثاقب‌فر.
نام کشور ما در درازای تاریخ اینها بود
هخامنشیان: پرشا یا پرسا
ایران نام باستانی این کشور است و به معنی سرزمین آریایی ها میباشد ،اقوام کنونی ایران همه آریایی تبار و ریشه شان به سه قوم پارت و ماد و پارس بازمیگردد ،اما به دلیل گستردگی حکومت پارسیان آریایی تبار ،جهان خارج مارا به پارس و پرشیا شناخت،اما اسناد کاملا معتبر تاریخی مانند سکه ها و نقش رستم و ایرانشهر ساسانی و ...هستند که ثابت میکند نام اصلی این کشور و مردمانش ایران است،ایران هم نام ملت ما ،هم نام کشور ما،و هم نام آبا و اژدادی (نژاد آریایی)ما میباشد.و تمام اقوام کنونی ایران ،به علاوه آذری ها که قومی کاملا ایرانی تبار هستند ،همه ایرانی اصیل میباشند .
درود، ایران نام باستانی و زیبای سرزمین مادری ماست
یه مثال ترکی هست که میگه سوار اسب دیگران بشی زود میوفتی بهتره تاریخ رو سرو تح نخونیم .یاشاسن ترکها
در نقشه های قدیمی کشورهای اروپایی شمال غربی ایران کنونی یاهمان منطقه اران وشروان ایران بوده است و به ترتیب در زیر ایران کردستان وبعد لرستان وعراق عجم و عرب و بعد پارس ودر شرق سیستان وخراسان همه ممالک محروصه ایران بودندچون اکثر شاهان ایرانی وترک بوده اند.
من در این باره مطالعه کافی نداشتم و اظهار نظر نمیکنم
دوست عزيز وقتى سواد تاريخى ندارى چرا اطلاعات دروغ تو سر مردم ميكنى؟
در واقع با روی کار آمدن رضا پالانی دوره جدید تاریخ سازی بمعنای جعل کردن آن شروع شد.
در زمان قاجار ابرانی موجود نبود، بلکه ممالکت محروسه ای بود که اراضی تحت حراست زمامدار وقت از قبیل آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و خراسان را شامل میشد.
متاسفانه انگلستان چنان تخمی کاشته که قریب به صدسال هم هست برداشت میکند.
نویسنده محترم چرا اینجوری نوشتی
پرشیا
واقعا مرگ بر انگلیس و فراماسونرها
این چرت و پرتی ها چیه.
نام ایران ریشه تاریخی دارد
ساسانیان از نام ایران استفاده کردن .
چطوره اسمشو دوباره عوض کنن؟!یه اسم مردونه بزارن
نویسنده مغرضانه مطلب نوشته
پانتورکهای مزدور بی سوادترین و ناآگاه ترین اقشار جامعه که تاریخ را در اینستاگرام و صفحات اینترنتی پانتورک می خوانند.شاهنامه را یک بار هم نخوانده اند.
ایران کلمه ترکی هست کل ایران ترک بوده
واقعا مزخرف هست

الان من جواب سوال کلاس چهارم رو نمیتونم این رو بنویسم که
خیلی راحت
نام کشور میتونه واژه "ایران" باشه در حالی ک ایرانیان "پارسی" سخن میگویند...
چرا ما در ایران هستیم
چرا انقلاب داشتیم
چرا اسلام هستیم
حالا چهل سال پیش تو کتابها دری نوشته بود بعد کردن فارس حالا چی شد شد پارس
چو ایران نباشد تن من مباد.....شاهنامه ای که حدود ۱۰۰۰سلل پیش نوشته شده خود گواه این امر هست
عاشق اسکول هایی هستم که یه کتاب تاریخ هم نخوندن و راجب اسم کشورشون مثل پرفسورها اعلام نظر میکنند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار