بازدید 26868
۱

نقش تغذیه و ورزش در درمان اعتیاد

کد خبر: ۳۵۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ 06 August 2019
تمام انسان‌ها برای داشتن بدنی سلامت به انجام دادن حرکات ورزشی و رژیم غذایی متعادل در طول روز نیازدارند و افرادی که به تازگی به ترک مواد مخدر اقدام کرده‌اند باید برای تکمیل دوره درمان و بهبودی کامل به ورزش توجه داشته باشند.

به گزارش ایسنا، برای بررسی نقش ورزش در بهبودی افراد در حال ترک سه نوع ورزش معرفی می‌شود که ورزش‌های هوازی از جمله این روشهاست چراکه بسیار شاداب‌کننده هستند. در این نوع ورزش انرژی به میزان زیادی مصرف می‌شود و عضلات بدن از جمله ساق پاها وادار به فعالیت می‌شوند، ضربان قلب بالا می‌رود و در نتیجه قلب تقویت می‌شود و کار خود را بهتر انجام می‌دهد.

برای تقویت فعالیت قلب سه بار درهفته حداقل به مدت 20 دقیقه به ورزش‌های هوازی احتیاج دارید. البته باید به شدت ورزش کنید تا ضربان قلب شما برای حداقل 20 دقیقه به شدت افزایش یابد. شدت ضربان قلب مناسب بین تمام افراد ثابت نیست و با میزان سن و وضعیت جسمانی فرد تغییر می‌یابد. میزان ضربان قلب مناسب، 60 تا 70 درصد بالاترین میزان تپش قلب در هر فرد است.

بهتر است قبل از ورزش ضربان قلب خود را اندازه گرفته و بعد از آن به مدت پنج دقیقه ورزش کنید و دوباره ضربان قلب خود را اندازه‌گیری کنید.

دقت کنید که قلب شما در هر 10 ثانیه چند بار می‌زند و عدد به دست آمده را در 6 ضرب کنید تا میزان ضربان قلب شما در یک دقیقه مشخص شود. اگر از نظر فیزیکی از سلامت کامل برخوردار هستید، حد بالای ضربان قلب متناسب با سن‌تان را در نظر بگیرید و در ورزش‌های خود سعی کنید ضربان قلب را به حداکثر میزان برسانید. ولی اگر از نظر جسمانی آمادگی کافی ندارید یا اینکه دچار بیماری‌ هستید، در ورزش هوازی پایین‌ترین حد ضربان را در نظر بگیرید.

این نکته قابل توجه را به خاطر بسپارید که ورزش کردن خیلی شدید بسیار بیشتر از ورزش کم به بدن شما صدمه می‌زند و به جای اینکه عضلات قلب را قوی‌تر کند آن را تحت فشار قرار می‌دهد. شنا کردن، کوهنوردی، پیاده‌روی سریع، والیبال، فوتبال، دوچرخه‌سواری و هندبال برخی از ورزش‌های هوازی است.

بعد از اینکه ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کردید، برای خود برنامه‌ریزی کنید که هفته‌ای سه بار آن ورزش را انجام دهید و در تقویم ورزشی خود مدت زمان ورزش را یادداشت و تلاش کنید تا مطابق برنامه‌ای که برای خود در نظر گرفته‌اید پیشروی کنید. برای شروع، برنامه‌ای سبک را انتخاب کنید و بعد از مدتی آن را سنگین‌تر کنید، زیرا به علت استفاده از مواد مخدر بدن شما آسیب‌دیده است و آمادگی انجام فعالیت‌های سخت را ندارد.

اگر مدت زمان استفاده شما از مواد مخدر طولانی بوده است، برای شروع ورزش‌های هوازی سنگین به پزشک مراجعه کنید تا بعد از معاینات پزشکی به شما اجازه ورزش سنگین و چگونگی انجام آن را بدهد.

در برنامه ورزشی خود حتما به این نکات توجه کنید که در هفته سه جلسه ورزش کنید و همچنین برای شروع انتخاب یک نوع ورزش کافی است.

در حین انجام دادن حرکات ورزشی از بدن خود به درستی مراقبت کنید، اگر در حین ورزش کردن دچار ناراحتی در تنفس می‌شوید و در صحبت کردن بریده بریده حرف می‌زنید، ورزش را متوقف و استراحت کنید واگر هنگام ورزش دچار درد عضله و مفصل شده‌اید، نشان‌دهنده افراط در ورزش است و باید ورزش خود را آهسته‌تر انجام دهید.

بهتر است برای انتخاب نوع ورزش هوازی به شرایط سنی خود نیز توجه کنید. برای مثال، اگر سن شما بیشتر از 40 سال است، ورزش‌هایی که فشار کمتری را به بدن شما وارد می‌کنند انجام دهید (مانند پیاده‌روی سریع یا شنا). ورزش‌هایی مانند پرش یا دویدن ممکن است به زانو یا مچ پا صدمه بزنند و آسیب‌دیدگی جسمی فرد را بیشتر کنند.

افرادی که از مواد مخدر استفاده می‌کنند در زندگی خود به شیوه همه یا هیچ اعتقاد دارند، ولی زمانی که اقدام به ترک اعتیاد می‌کنند باید بدانند که کم داشتن از هر چیزی بهتر از نداشتن آن است. پس بهتر است در ورزش کردن کاهلی نکنند و در انجام آن افراط نورزند.

این افراد با انجام ورزش‌های کششی عضلات و تاندون‌هایشان کشیده می‌شود، همچنین انعطاف‌پذیری و نرمی‌ آنها بیشتر خواهد شد؛ همچنین رزش‌های قدرتی نیزعضلات را قوی‌تر می‌کنند، از جمله وزنه‌بردار که یکی از این ورزشهای قدرتی است.

افرادی که در حال درمان اعتیاد هستند، به ورزش‌های قدرتی نیاز ندارد، زیرا با انجام دادن ورزش‌های کششی و هوازی قدرت مورد نیاز خود را به دست خواهند آورد. به یاد داشته باشید که قبل از اینکه ورزش‌های هوازی را آغاز کنید، با انجام دادن ورزش‌های کششی بدن خود را آماده کنید.

وقتی عضلات شما برای انجام دادن ورزش هوازی آمادگی داشته باشد، راحت‌تر به انجام ورزش‌های هوازی می‌پردازید و در نتیجه بدن شما مقاوم‌تر می‌شود و آسیب کمتری بدن شما را تهدید می‌کند.

البته انجام حرکات نرمشی کششی بعد از ورزش هوازی نیز بسیار بااهمیت است. زیرا باعث می‌شود عضلاتی که در حین انجام ورزش هوازی منقبض شده‌اند، شل شوند و به حالت اولیه خود بازگردند.

پس به طور کلی، به بیماری که در حال ترک اعتیاد است، در رابطه با تنظیم رژیم غذایی مناسب و حرکات ورزشی آگاهی کافی می‌دهیم، زیرا برای بالا بردن انرژی و ترمیم آسیبی که بر بدنش وارد شده است، نیاز به هوشیاری ذهنی دارد.

در درمان اعتیاد بهترین و اثربخش‌ترین نوع ورزش، ورزش‌های هوازی است که البته برای شروع آن باید حرکات کششی و نرمشی را انجام داد، ولی تاکید اصلی بر ورزش‌های هوازی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
این مطالب شما منبع نداره که معلوم بشه از کجا امده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار