بازدید 55971
جود جواد شمقدری از کیسه بیت‌المال

۱۶۷۰ میلیون تومان کمک بلاعوض شمقدری به مؤسسه برادرش!

شمقدری نخستین بار در ۲۳ خردادماه ۱۳۹۰، ۱۴۰ میلیون تومان ‌و یازدهم مرداد همین سال، ۱۰۰ میلیون تومان دیگر به مؤسسه کمک کرده است. ‌دوم مهرماه ۱۳۹۱، نیز ‌یک میلیارد و صد میلیون تومان دیگر ‌و در ادامه ‌نیز در ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۱، ‌۱۵۰‌میلیون تومان دیگر به همین مؤسسه کمک شده است. آخرین کمک شمقدری به مؤسسه برادرش نیز در واپسین روزهای مسئولیتش به مبلغ ۱۸۰ میلیون بوده است.
کد خبر: ۳۵۶۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱ 06 November 2013
بررسی‌‌ها نشان داده، جواد شمقدری‌، معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی، مبلغ کلان ۱۶۷۰ میلیون تومان‌ از اعتبارات دولتی را از سال ۹۰ تا واپسین روزهای تحویل پستش به نام ‌کمک به مؤسسه‌ای پرداخت کرده که برادرش مدیرعاملی آن را بر عهده دارد؛ رخدادی که لابد با پیمودن تشریفات قانونی روی داده و حتی لفظ «رانت» نیز مشمولش نمی‌شود!

به گزارش «تابناک»، «آنان که متولی مزرعه هنر می‌شوند، باید بدانند که برای این گلستان ابر می‌باید بود و صبر می‌باید نمود. به دست آبیاری کردن نه در فرصت مدیر است و نه از فِراست اوست!...»؛ این مطلع حکم انتصاب حسینی برای جواد شمقدری به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی است که در واقع در‌‌ همان مسئولیت پیشین ابقایش کرد؛ اما با اختیارات و حوزه تصمیم‌گیری وسیع‌تر و شاید همین قدرت عمل بیشتر بود که باعث شده گذشته دست از سر سینمای ایران و او برندارد.

پس از آشکار شدن ماجرای شکل تأسیس مؤسسه «سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی» و در ادامه، انتشار اعداد و اررقام‌‌ جالب و در نهایت عدد ۶.‌۵ تا ۶.‌۷ میلیارد تومانی درباره هزینه‌های پروژه سینمایی بی‌فرجام «لاله» و پروژه‌های‌ دیگر که برخی از آن‌ها شاید هیچ‌ گاه به پایان نرسد، حال اطلاعات جالب‌تری درباره آنچه در دوره ریاست شمقدری در سازمان سینمایی رخ می‌داده، منتشر شده که در نوع خود در تاریخ سینمای ایران بی‌سابقه است. تازه‌ترین کشف در این زمینه، بیانگر شمه‌ای از جودِ جواد شمقدری است که مشمول حال برادرش، روح‌الله شمقدری و برخی از دوستانش در قالب یک مؤسسه شده است!

1670 میلیون تومان کمک بلاعوض شمقدری به موسسه برادرش!

آن گونه که بررسی‌ها و پیگیری‌های خبرنگار «تابناک» نشان داد، جواد شمقدری در پنج نوبت کمک‌های وسیعی به مؤسسه مرآت هنر به مدیرعاملی برادرش، روح الله شمقدری کرده که در مجموع‌، ۱۶۷۰ میلیون تومان شده است. شمقدری نخستین بار در ۲۳ خردادماه ۱۳۹۰، ۱۴۰ میلیون تومان‌ و یازدهم مرداد همین سال، ۱۰۰ میلیون تومان دیگر به مؤسسه مرآت هنر کمک کرده است.

در دوم مهرماه ۱۳۹۱، ‌یک میلیارد و صد میلیون تومان (۱۱۰۰ میلیون) دیگر‌ و در ادامه نیز در ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۱، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان دیگر به همین مؤسسه کمک شده است. آخرین کمک شمقدری به مؤسسه برادرش نیز در واپسین روزهای مسئولیتش و در ۲۶ مردادماه ۱۳۹۲به مبلغ ‌۱۸۰‌میلیون بوده است.

اما در این چند سال، نام «مرآت هنر» را که تا اندازه‌ای ‌برای پیگیران حوزه سینما‌ آشناست، کجا شنیده‌ایم و اصولاً به جز جواد شمقدری، چه اشخاصی پشت این مؤسسه هستند؟

1670 میلیون تومان کمک بلاعوض شمقدری به موسسه برادرش!

نخستین بار این مؤسسه در برنامه هفت برجسته شد؛ برنامه‌ای که تهیه‌کننده و کارگردان «پایان نامه» دعوت شده بودند که از قضا «مرآت هنر» به مدیرعاملی برادر شمقدری تهیه‌کنندگی‌اش را بر عهده داشت. روح الله شمقدری که پس از برنامه هفت به کنایه ‌برادر رئیس نیز خوانده می‌شد، با طفره رفتن از پاسخ به این پرسش شمقدری که هیأت مدیره این مؤسسه از چه اشخاصی تشکیل شده، گفت: اینجا جای مطرح کردن این مسائل نیست؛ اما نشریات جای مناسبی برای بیرون کشیدن ترکیب مذکور بود!

بر پایه آنچه در روزنامه رسمی به ثبت رسیده، مؤسسه مرآت هنر به شماره ثبت ۱۴۰۳۰ در خرداد ۸۳ تغییر موضوع داشته و در یکی از بندهای موضوع اساسنامه، «تولید و عرضه محصولات سمعی و بصری از قبیل نوارهای کاست و فیلم‌های ویدئویی و رایانه‌ای در زمینه‌های فرهنگی، ادبی، علمی، اجتماعی، هنری و معارف اسلامی برای کودکان نوجوانان و بزرگسالان» آورده شد و عملاً زمینه ساخت فیلم توسط این مؤسسه فراهم می‌شود. آن گونه که روزنامه رسمی نشان می‌دهد تا سال ۸۸ جز تغییر نشانی مرآت هنر در سال ۸۶، اتفاق دیگری در این مؤسسه رخ نمی‌دهد.

اما در فروردین ۸۸ به یکباره نقش این مؤسسه متفاوت می‌شود و بنا بر‌ صورتجلسه‌ای که در روزنامه رسمی منتشر شده، جمال شورجه به سمت رئیس هیأت‌مدیره و روح‌الله شمقدری برادر شمقدری به سمت مدیرعامل و سیدمحمدرضا سجادپور که مشخص نیست چه ارتباطی با علیرضا سجادپور، مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی دارد یا ندارد به سمت قائم‌مقام مدیرعامل و مهدی عظیمی‌میرآبادی، مسئول تدارکات و تهیه کننده و جانشین سجادپور پس از وقایع جالب رخ داده برای وی‌ و فریدون یا‌‌ همان داود رسولیان (مسئول جلوه‌های ویژه) به سمت اعضای هیأت‌مدیره برای مدت دو سال برگزیده شدند و فعالیت‌های این مؤسسه وارد فاز تازه‌ای شد که شکست پایان نامه بخشی از آن بود.

1670 میلیون تومان کمک بلاعوض شمقدری به موسسه برادرش!

پس از آن نیز در برخی پروژه‌ها درباره این مؤسسه شنیده شد که آخرین آن‌ها فیلم سینمایی «سوادیکا» در ژانر فاخریسم است که به کارگردانی جمال شورجه و با سرمایه‌گذاری سازمان سینمایی مراحل تولید را تا اندازه‌ای پیموده‌ و با توجه به زبان انگلیسی‌اش و احتمالاً ‌بازنگشتن بخش اعظم هزینه تولیدش‌ با «لاله» قابل قیاس است.

روح الله برادری تهیه کننده این فیلم درباره نوع همکاری مؤسسه نامبرده با این پروژه گفته بود: «آقای شورجه عضو مؤسسه «مرآت هنر» هستند و طبیعتا این مؤسسه هم به عنوان مجری طرح در ساخت این فیلم با ما همکاری خواهد داشت‌».

مؤسسه «مرآت هنر» اینک همچنان سرپاست و ظاهراً اتفاقات جالب دیگری نظیر آنچه درباره سینماپرس رخ داده نیز مورد بحث است که «تابناک» به طور ویژه مورد پیگیری قرار خواهد داد تا اگر اتفاقاتی شبیه بذل و بخشش‌های اینچنینی رخ داده، دست‌کم مردم ایران در جریان باشند و با نگاه وسیع تری به قضاوت درباره عملکرد مدیرانی همچون شمقدری و قیاس با مدیریت‌های پیشین و پسین پرداخته شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴۹۵
انتشار یافته: ۶۴
...نباید یه راهی باشه این پول برگرده?
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
خوب شايد وام داده مگه چه اشكالي داره؟
رضا
| United States |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
وام که اشکالی نداره بشرطی که به همه بدن و پس بگیرن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
بله...وام قرض الپس نده بوده. اشکالی هم نداره. چه شرعا و چه قانونا
علی یزدانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
ما برای هزارتومان میدویم و این ها...
خودم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
شما خودتون رو کی فرض کردین که دارین تو کار این برادران بزرگوار دخالت میکنین.یه کی یه مبلغ جزیی جهت کار فرهنگی به موسسه برادرش کمک کرده.خب به ما چه.؟مگه از ما پول گرفته؟نبینم دیگه تو کار اقایون دخالت کنید...
به کجا میرویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
به کجا رررررررفففففتتتتتتتتتتیییییییییمممممممممممم یا رفتند یا رفتاندنمون.
خودش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
ميرويم به باجه بانك هاي كشورمان براي دادن ديركرد وام يك ميليون توماني!!!!! كه البته از شير مادر هم حلالتر است اين ديركردها!!!!
اينا از ما ديركرد ميگيرن تا ما بريم بهشت !!
ما كه غافليم خدا شما رو هدايت كند!!
پاشو برو قسط بدهاي غافل!
تعجب نکردم اصلا ...
هردم از اين باغ برى مى رسد !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
تو هم که همش گیر دادی به همین جمله یه چیز جدیدتر نداری رونمایی کنی خیلی دیگه جوات شده.
هر جا که خاطر خواه اوست. ببم جان
تابناك خيلي وقته كه سوال برام پيش اومده آخه چرا اين مطالب در حد يكسري متون باقي ميمونن و هيچ اقدام قانوني در اين خصوص اتفاق نميوفته
تابناک تازه داری می شی رسانه ارزشی
آقا پول نفته دیگه.منتهی رفته سر سفره 1سری افراد خاص!
درود بر شما كه بخش كوچكي از مديريت دولت پيشين را براي مردم آشكار ميكنيد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
آنهم نه یک مدیریت معمولی بلکه مدیریت جهانی
این هم یه قسمتی از درآمد نفت هشت سال که مردم میپرسند کجا رفت .
انا لله و ان الیه راجعون یادته شمقدری اینو کجا گفت!!!!!
امیدوارم آقای شمقدری پاسخگو باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
حتما پاسخگو خواهد بود!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
دلت خوشه؟ اگه بقیه جواب دادن اینم جواب میده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
حتما پاسخگوست و با قاطعیت باهاش برخورد میشه والا حاضرم سرمو بدم.
پس طرح از کجا آوردهاید چی شد؟
اونوقت هنرمندان پیشکسوت در فقر ونداری ودر تنهایی میمیرند . محرم بسیم سعدی افشار . آخه انصاف وجدان هم گاهی اوقات اگر سراقش برویم بد نیست.
اینا همه اسنادش موجوده... بگم بگم بگم... اه گفتم...
سریعا وجوه پرداختی می بایست به خزانه کشور برگشت داده شود.
پاسخ ها
حميد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
احسنت!!! باش تا صبح دولتت بدمد....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
چشم قربان ؛ جواد...... پولا رو برگردون
به چي قسم بخرم كه ١٠ ميليون وام دارم شش ماه ميدوم هنوز هم خبري نيست ، آخه اين چه عدالتي هست،،،
بازم نمک رو زخم مردم.
به کجا می رویم؟
خدا یا خودت به فریاد ملت ایران برس
از تابناک باید تشکر کرد اگر بذل و بخشش های پیشینیان را هم بیان نماید. ولی برای من سوال است این اطلاعات دقیق اگر مربوط به کمک وزارت ارشاد است چگونه از سیستم های مالی ارشاد در اختیار تابناک قرار گرفته!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
فکر کردی فقط شما کانال مخفی و شب‌نامه دارین؟؟؟
ویژگی کشورهای کمونیستی مثل چین در اینه که از محاکمه مسئولان ارشد مملکتی هم به جرم فساد و تخلف ابایی ندارند
اين اخبار سؤء استفاده هاى مديران بجز نا اميد تر كردن قشر محروم فايده ديگه ايهم داره؟
پاسخ ها
reza
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
تو خودت از اون مديراشيا ناقلا:-)
آزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
چطور ندانستنش بهتر است!! ملتی که آنچه بر او گذشت را نداند محکوم به تکرار آن است.
ببخشید من حافظه ی تاریخیم ضعیفه.این. قضیه مربوط به زمان پاکترین دولت تاریخ نیست؟
ببخشيدا اگه كلآ كمكهاش اينقدر باشه خوبه،باور كن خوبه
چرا الان برملا شده،!
بابا چرا نگرانيد داداششه بعدا پسش ميده
ببخشيدا اگه كلآ كمكهاش اينقدر باشه خوبه،باور كن خوبه
امیدواریم به شدت با این مسئله برخورد شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
تشدیدشو یادت رفت بزاری.
4 ماه پیش برای 3 میلیون وام ازدواج ثبت نام کردم.حالا هر بار که میرم به سایتش سر میزنم هیچ خبری نیست.زنگ زدم به بانکی که قراره وامم رو بده قسم میخوره میگه هیچی معلوم نیست.موندم بهش چی بگم.میخوام با نامزدم بریم وسیله بخریم دست روی هر چی میذاریم حداقل 3 برابر شده.حالا شانس اوردم که یخچالو پارسال خریدم 12000000.همون الان شده 34000000.موندم.نمیدونم کار درستی کردم که زن گرفتم یا نه.
به نام کار فرهنگی یک خرج هایی شده که واقعا آدم حسرت می خوره.
یک نفر آدم دلسوز به این مسئولین فرهنگی بفرماید که کار فرهنگی فقط به معنای چاپ پوستر و برگزاری همایش های خواب آور و چاپ کتاب های بی مشتری و تولید فیلم های سفارشی بدون بیننده و ... نیست. این تیپ کارها فقط هدر دادن بیت الماله.
متاسفانه متولیان فرهنگی کشور فقط به فکر هزینه کردن بودجه ها هستند و خیلی به کیفیت کارها نگاه نمی کنند.
کار فرهنگی عمیق و درست شاید نیاز به بودجه جداگانه هم نداشته باشه و باید در عمق همه کارها حتی کارهای عمرانی نهفته باشه و خود بخود کشور رو به سمت خاصی هدایت کنه.
پ ن پ فکر کردید طرف مجانی کار می کرده ؟!!
تابناك. آفرين
داداش نمي خواهد برويم برادرش شويم
جوووووودو خوب اومدی!
الان دو سال دنبال یک وام 4تا 5 میلیونی هستم که بتونم یکمی کارم روگسترش بدم ولی هرجا که میرم یا معدل حساب بالا می خواد یا سود ش بالای سی درصد ولی یکی از دوستان ما که پدر مثل انها است رفته ظرف 2ماه 20میلیون وام با کارمزد 4درصد گرفته بدون معدل حساب حالااینها اینها هم صد میلیون صد میلیون می بخشند وخوب حق دارن چون هم به گردن ما حق دارند وهم خوب خرجشون زیاده اینجوری که خودشون می گن دنبالشم نگیر که هیچ کسی دنبال شو نمی گیره اخه طرف ابروداره !!!!!!!!!!!!!!!!!!
با سلام و عرض خسته نباشد

کاش میشد اینجور مسایل همون زمانی که اتفاق میفتن منعکس بشن تا جلوی سواستفاده های احتمالی گرفته بشه؟
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
كي جلوشونو بگيره ؟
با فوق لیسانس بازنشسته اموزش وپرورش هستم ،ماهی یک ملیون وسیصد هزارتومان( با احتساب عائله مندی چهارنفر)؛ حساب کردم مبلغ فوق میشود حقوق 107 سال(10705 ماه) !!!!
بسیار عالی
ایرادی ندارد چند دانش اموز به خاطر بخاری 200 هزار تومانی باید بسوزن .
چرا باید بیت مال حیف و میل بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یکی مرد باشه جواب این مردم بده
سینما پرس رو هم لطفا پیگیری کنید
ببخشید یه سئوال داشتم : من هم توی زندگیم مشکل زیاد دارم چطوری میتونم از این وام ها بگیرم . بخدا صوابش خیلی زیاد تز از ثواب اقای شمقدریه . جالبه ،...
تابناک لطفا لطفا لطفا این موضوع را پیگیری کن.
خیلی خسیسه. ادم به برادرش اینقدر کمک میکنه؟؟ خسیسسسسسسسسسس
حالا رفتار آقای شورجه معنا پیدا میکنه
دکتر احمدی نژاد گفته بودند ثروت باید عادلانه بین مردم تقسیم شود و پول نفت باید سر سفرها بیاید
چقدر این اخبار عادی شده دیگه واسمون .....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان