بازدید 17236
تأیید خبر لغو مجوز مؤسسه دوستان شمقدری

چرا عادت کرده‌‌ایم دروغ بگوییم؟

سوای اینکه چرا این کار فراقانونی‌ صورت پذیرفته و چگونه شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی راساً به عنوان عضو هیأت مؤسس در آن دخیل بوده و آیا این بحث قابل پیگیری حقوقی است، پرسش مهم‌تری پیش روست و آن ‌این که چرا برخی مسئولان پیشین عادت داشتند حتی اخبار حقیقی را که خلاف مصالحشان بود، تکذیب کنند و اصولاً این تکذیبیه تا چه میزان با اخلاق و ادعاهای برخی از این اشخاص همخوانی دارد؟
کد خبر: ۳۵۲۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵ 21 October 2013
پس از آن که «تابناک» خبر‌ لغو مجوز مؤسسه «سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی» را که در زمان جواد شمقدری و توسط دوستانش تأسیس شده بود، داد، برخی اشخاص با همراهی برخی رسانه‌ها، اقدام به تکذیب شدیداللحن این ماجرا کردند؛ اما امروز رسماً این خبر تإیید شد تا این پرسش مطرح شود که چه لزومی دارد در قبال اعلام خبر یک اتفاق، به جای سکوت، دست به دامان تکذیب‌های بی‌پشتوانه شویم؟

به گزارش «تابناک»، جواد شمقدری و دوستانش که در واپسین روزهای حضورشان در سازمان سینمایی در پی راه‌اندازی «بنیاد مقاومت و انقلاب اسلامی» بودند و در پایان با ‌توفیق نیافتن در این زمینه، مؤسسه مقاومت و انقلاب اسلامی را ‌تأسیس کردند و در این مؤسسه جمال شورجه به عنوان رئیس، مهدی عظیمی‌میرآبادی معاون شمقدری به عنوان نایب ‌رئیس و مدیرعامل و علیرضا عاقل‌زاده به عنوان خزانه‌دار هیأت ‌مدیره این مؤسسه انتخاب شدند تا جواد شمقدری، جلیل عرفان‌منش و مهدی عظیمی‌میرآبادی به عنوان هیأت مؤسس کا‌ر خود را پیش برده باشد.

چرا عادت کرده ایم دروغ بگوییم؟
مسأله سازی این ثبت اما چهارم شهریور ماه آغاز شد؛ هنگامی که اعضای هیأت مؤسس این مؤسسه دقیقا در فاصله پنج روز مانده به مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان سینمایی، در اقدامی عجیب این اصل ساده را که هر مدیر خردی نیز به آن آگاهی دارد، نادیده گرفتند و برخی چهره‌های حقوقی از جمله «وزیر فرهنگ و ارشاد» را دقیقاً با همین لفظ، عضو هیأت امنای مؤسسه‌شان کرده‌اند که در نوع خود ‌کار فراقانونی جالبی است و جالب این که برای این مؤسسه از سوی مسئولان وقت تأییدیه نیز صادر شده بود!

این مسأله از آن جهت ‌اشکال قانونی ندارد که عضویت مسئولان از جایگاه حقوقی در هیأت مدیره مؤسسه‌ای خصوصی، نیازمند مصوبه نهادهای بالادستی است و طبیعتاً نمی‌توانسته‌اند به این شکل وزیر را عضو هیأت مدیره مؤسسه‌شان کنند؛ برای نمونه، وقتی اعضای هیأت مدیره مؤسسه‌ای، اشخاص حقوقی نظیر «اعضای هیأت دولت و رؤسا و معاونان دیگر قوا» باشند، این موضوع نیازمند مصوبه نهادهای بالادستی نظیر مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی است، چرا که مؤسسه با عضویت اعضای حقوقی در جایگاه هیأت مدیره یا هیأت امنا‌ دیگر خصوصی نیست.

چرا عادت کرده ایم دروغ بگوییم؟

پس از درج این خبر، برخی جریان‌ها در پی تکذیبیه گرفتن برای آن برآمدند و برخی نسبت به این خبر واکنش نشان دادند که مهدی عظیمی میرآبادی، سخنگوی «مؤسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی» و مدیرکل پیشین نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در دوره ریاست شمقدری صریح‌تر از همه سخن گفت و آشکارا‌ خبر «تابناک» را از اساس کذب خواند و گفت: «این خبر صحت ندارد. ما هم پس از شنیدن آن بررسی‌هایی انجام دادیم و متوجه شدیم که از اساس کذب است. ما به دنبال منابع و امکانات هستیم تا در اسرع وقت فعالیتمان را آغاز کنیم.» اما حقیقت تا ابد در پرده‌ نمی‌ماند و رئیس کنونی سازمان سینمایی امروز در گفت‌و‌گویی رسماً خبر تابناک را تإیید کرد.

دکتر حجت‌الله ایوبی در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: این مؤسسه در دقیقه نود دوره مدیریت سابق سینما تشکیل شد. سه مدیر دولتی سینمایی، یک مؤسسه خصوصی تأسیس و وزیر ارشاد و بسیاری دیگر از مدیران را به عنوان هیأت امنای خود برگزیدند. وزارت ارشاد با تأسیس این مؤسسه که در دقیقه نود از سوی مدیران دولتی تشکیل شده مخالف بوده و از این روی، مجوز این مؤسسه لغو شده است.

سوای اینکه چرا این کار فراقانونی‌ صورت پذیرفته و چگونه شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی راساً به عنوان عضو هیأت مؤسس در آن دخیل بوده و آیا این بحث قابل پیگیری حقوقی است، پرسش مهم‌تری پیش روست و آن ‌این که چرا برخی مسئولان پیشین عادت داشتند حتی اخبار حقیقی را که خلاف مصالحشان بود، تکذیب کنند و اصولاً این تکذیبیه تا چه میزان با اخلاق و ادعاهای برخی از این اشخاص همخوانی دارد؟

همچنین این پرسش پیش روست که آیا چنین کلیدواژه‌های مهمی را می‌توان به صورت خصوصی ثبت و از آن بهره‌برداری شخصی کرد؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۶
چقدر حال داد این خبر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
دم تابناکمون گرم اما چرا غیرقابل انتشارها اینقدر زیاده؟ تقریبا 50درصد کامنتارو منتشر نکردی تابناک جان.
هر روز كه ميگذرد اخبار بيشتري از سوء استفاده مديران از دولت گذشته عنوان مي شود
اجرشون محفوظ
همه آنهایی که کاسه داغ تر از آش میشوند بعدا صدایش در می آید که چه خدماتی را به خودشان داده اند...
کسانی دیگر نبودند در این جمع ؟
سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی!!! اینها همه امور را به نفع خودشان مصادره کرده بودند. حتی انقلاب مردم ایران را!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
ساختن فیلم هایی مثل .... که فقط خوره پوله
فرموده اند با به دنبال منابع بودیم که کار را آغاز کنیم . بگردید ببینید از آن نمونه 16 میلیارد دانشگاه ایرانیان ، برای این آقایان نیز تصویب نشده باشد!
تابناک جان: از دروغگو پرسیدند تا بحال سخن راست گفته ای ؟ گفت : میگویم آری که به این سوال هم پاسخ دروغ داده باشم. حال حکایت آقایان است که بهت زده باشیم فرهنگ کشور در دستان کدام قوم مدیریت میشده است....
تکذیب بی مورد همان حذف صورت مسئله است که چون راحت تر از حل کردن اونه در بین بعضی مسئولین رواج پیدا کرده کاش قوه قانون گذار کشورمان برای اینگونه تکذیبها قانون مجازات سختی بزاره تا دیگه تکرار نشه.
این کلمه جدید "فراقانونی " چیه داره وارد ادبیات میشه ؟ چرا از کلمه " غیر قانونی " یا " قانون شکنی " استفاده نمیکنید ؟ تابناک " فرا قانون " وجود نداره اگرم هست غیرقانونی هست
برای این عادت کرده اید دروغ بگویید چون دروغ خوب است آدم را پولدار و صاحب خدم و حشم می کند و مردم به آدم احترام می گذارند و به پایش بلند می شوند و... البته ممکن است در دلشان بگویند،درغگوی ...
شعر حافظ همه بیت الغزل معرفت است:

واعظان کین جلوه در محراب و منبر می کنند
چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند
هر وقت برای دروغ گفتن قیمت تایین بشه دروغ گویی کمتر میشه
تابناک کمتر چرت و پرت بگو
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر