بازدید 584641

چگونه معده را تقویت کنیم؟

یک کارشناس طب سنتی گفت: کسانی که طبع معده شان سرد است و با مصرف کوچکترین ماده غذایی طبع سرد دچار مشکل می شوند می تواند سیب، انار و به مصرف کنند چرا که معده را تقویت می‌نکند.
کد خبر: ۳۵۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 27 February 2018

یک کارشناس طب سنتی گفت: کسانی که طبع معده شان سرد است و با مصرف کوچکترین ماده غذایی طبع سرد دچار مشکل می شوند می تواند سیب، انار و به مصرف کنند چرا که معده را تقویت می‌نکند.

به گزارش تسنیم، سید جواد علوی اظهار داشت: به طور کلی 4 نوع هضم در بدن وجود دارد که می توان به هضم معدی کخ نتیجه آن کلیوس معده و ماده دفعی آن مدفوع است، هضم دوم کبدی است که نتیجه آن تولید کیموس کبدی و ماده زاید آن ادرار است، هضم سوم و چهارم هضم عروقی و عضوی نام دارد که ماده دفعی آن عرق، ناخن، مو و چرک است، اشاره کرد.

به گفته وی اختلال در هریک از مراحل هضم غذا موجب اختلال در تولید اخلاط می شود؛ بنابراین برای تولید خلط خوب باید غذای مناسب یا ترکیب متعادل خورده شود تا کیلوس معدی طبیعی ایجاد شود و به دنبال آن اخلاط صالح در بدن تولید شود.

این کارشناس طب سنتی عنوان کرد: کسانی در معده شان رطوب زیاد وجود دارد هضم غذا در معده به خوبی صورت نمی گیرد و به این افراد توصیه می کنیم که غذاهای لطیف و زودهضم مصرف کنند همچنین ابتدا و انتهای غذا کمی نمک بچشند.

**مزه مزه کردن نمک قبل و بعد از غذا 70 بیماری را از بین می برد


علوی افزود: نمک 70 بیماری را از بین می برد مسهل سودا، بلغم و صفراست البته باید خاطرنشان کرد که نمک در غذاها کم باشد چرا که استفاده مداوم از غذاهای شور مضر بوده و سلامتی را به خطر می اندازد.

وی ادامه داد: مصرف بیش از حد غذاهای شور موجب فشار خون، پوکی استخوان و بیماری های دیگر می شود و مزه مزه کردن نمک قبل و بعد از غذا موجب گرم شدن طبع معده می شود که هضم غذا را بهبود می بخشد و معده را از اخلاط مضر پاکسازی می کند همچنین برای خوشمزه کردن غذا می توان به جای استفاده از نمک از چاشنی هایی مانند آب لیمو و آب نارنج استفاده کرد.

این کارشناس طب سنتی اضافه کرد: کسانی که با مصرف غذاهایی مانند شیر، پنیر ، ماست دچار مشکل می شوند و غذا به خوبی هضم نمی شود و دچار چاقی شکمی هستند، طبع معده آنها سرد است.

علوی گفت: افرادی که طبع معده شان سرد است می توانند ماست را با آویشن، نعناع و پونه مصرف کنند یا شیر را با گلاب و عسل، پنیر را با مغز گردو مصرف کنند و غذاهای لطیف مانند سوپ آلو بخارا و هویج و گندم باشد یا تخم مرغ عسلی برایشان بسیار خوب است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که طبع معده‌شان سرد است و با مصرف کوچکترین ماده غذایی طبع سرد دچار مشکل می شوند می تواند سیب، انار و به مصرف کنند چرا که معده را تقویت کرده همچنین افراد مرکبات را با گلپر مصرف کرده تا سردی مرکبات از بین رود و دچار مشکل نشوند.

تقویت معده با ساده ترین روش

معده نقش بسیار مهمی را در دستگاه گوارش ایجاد می کند ، به گونه ای که اگر این عضو دچار اختلال شود تمام فرایند هضم و جذب غذا دچار مشکل خواهد شد. متاسفانه امروزه اختلالات معده یکی از شایعترین بیماری ها در سراسر دنیا به خصوص ایران می باشد.

دل درد، حالت تهوع، نفخ، درد معده و غیره. اگر با هضم غذا و معده تان مشکل دارید بدون شک راه های زیادی را رفته اید تا درمانی پیدا کنید. باید بدانید که بر خلاف برخی از نوشیدنی ها که معده را به زحمت می اندازند نوشیدنی های دیگری هم هستند که به کمک این ارگان حیاتی می آیند. با ما همراه باشید تا با نوشیدنی های دوستدار معده آشنا شوید.

آب سبزیجات

آب سبزیجات حاوی مواد معدنی متعددی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم و آب می باشد و برای همین هم می تواند بدن را از زیر فشار اثرات منفی غذاهای چرب و اسیدی مانند گوشت های چرب، سوسیس و کالباس ها و غیره در آورد. آب موجود در این نوشیدنی ها نیز برای هضم راحت تر غذا لازم و ضروری است. بهترین نوشیدنی ها برای هضم بهتر چربی ها آب هویج، آب کلم، آب خیار یا آب ترب است. غذاهای خیلی چرب و سنگین باعث تحریک و آسیب پذیری مخاط دستگاه گوارش می شوند. آب هویج یا آب کلم مرهمی بر این مخاط هستند. همچنین می توانید روی آب خیار حساب کنید به خاطر اینکه یک نوشیدنی ادرارآور فوق العاده است. باید بدانید که آب نیز برای کبد و عملکرد صفرا بسیار مفید است.

 

میزان مصرف

یک تا دو لیوان از این آب سبزیجات قبل یا بعد از غذا. توصیه می کنیم بلافاصله بعد از گرفتن آب این سبزیجات آن ها را مصرف کنید تا خواص آن از بین نرود. توجه داشته باشید اسید بیش از اندازه در بدن باعث دل درد و بوی بد دهان می شود.

جوشانده نعناع

جوشانده نعنا فلفلی سرشار از اسید فنولیک و فلاوونوئیدها می باشد که به رفع اسپاسم شهرت دارند. این جوشانده باعث هضم راحت غذا شده و نفخ معده را از بین می برد و تحریک پذیری روده ها را تسکین می دهد. جوشانده شاه پسند سرشار از فلاوونوئیدها و اسید فنول می باشد که گرفتگی عضلات و دردهای گوارشی را از بین می برد. در نهایت این که جوشانده مرزنگوش نیز حاوی مولکول هایی است که باعث هضم بهتر غذا شده و دفع گاز معده را راحت تر می کند.

میزان مصرف

یک فنجان بعد از هر وعده غذایی به مدت ۳ تا ۴ روز. (اگر از گیاهان کیسه ای استفاده می کنید یک کیسه از برای هر فنجان آب جوش یا ۳ قاشق چایخوری از این گیاهان برای یک فنجان آب جوش).

 

یک فنجان چای سبز

چای سبز برای دفع توکسین ها یا همان سموم بدن فوق العاده است به خاطر اینکه ادرارآور است و باعث دفع سموم بدن از کلیه ها می شود. به این ترتیب هم با احتباس آب (جمع شدن آب در بافت های بدن) مقابله کرده و هم سموم (که به دلیل مصرف زیاد پروتئین انباشته می شوند) را از بدن خارج می کند.

میزان مصرف

یک فنجان بعد از هر وعده غذایی به مدت یک هفته. حواستان باشد چای های دیگر مانند چای سیاه حالت اسیدی دارند و می توانند باعث افزایش اسید معده شوند که برای معده های حساس مناسب نیست. افزایش اسید معده نیز باعث مشکلاتی مانند نفخ، هضم بد غذا، حالت تهوع و سوزش و ریفلاکس معده می شود. پس اگر معده حساسی دارید از نوشیدن چای سیاه داغ به خصوص بلافاصله بعد از غذا بپرهیزید.

آب گازدار

غذاهای چرب و سنگین شیره اسیدی معده را بیشتر می کنند که باعث معده درد می شود. بی کربنات موجود در آب های معدنی گازدار این حالت اسیدی بیش از اندازه را خنثی می کنند و احساس سنگینی معده را کاهش می دهند.

 

میزان مصرف

بعد از اینکه یک غذای خیلی سنگین و چرب میل کردید می توانید ۳ فنجان (در فواصل مختلف) آب گازدار بنوشید. اگر میزان سدیم آب زیاد باشد دو لیوان از آن نیز کافی است.حواستان باشد آب هایی که سدیم زیادی دارند برای همه به خصوص افرادی که مشکل فشارخون دارند یا اینکه مجبورند نمک را از برنامه غذایی شان حذف کنند خوب نیست. اگر جزو این افراد هستید بهتر است قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

 

یک لیوان کولا

نوشیدن کمی کولا باعث هضم راحت تر برخی از غذاها می شود و با اسهال مقابله می کند. البته حواستان باشد نباید زیاده روی کنید چون میزان زیاد آن برعکس عمل کرده و مانع از ترشح یک آنزیم گوارشی به نام «پپسین» می شود. زمانی که غذا وارد معده می شود این آنزیم ترشح می شود تا غذا هضم شود. آنزیم پپسین وظیفه دارد پروتئین موجود در مواد غذایی مصرف شده را هضم کند. نبود این آنزیم نیز به مشکلات گوارشی مانند نفخ و حتی اسهال منجر می شود.

میزان مصرف

اگر دچار حالت تهوع یا معده درد شده اید بعد از غذا یک لیوان کولا بنوشید. اگر نگران تناسب اندامتان هستید از انواع لایت یا رژیمی این نوشیدنی ها استفاده کنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۵۳
اینگونه مطالب خیلی کمک میکندتا افراد اگاهی بیشتری کسب کنند بسیار سپاسگزاریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
زیاد خوشحال مباش از این خرفها معلوم نیست چقدر درست باشد مثلا میگه انهایی که چاقی شکم دارند مزاجشان سرد است که کاملا غلط است
مرسی خوب بود
پاسخ ها
احسان
| Germany |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
خوب بود مطالب
ممنون
ممنون عالی بود
خوب وکامل نبود
خوب وکامل نبود
مطالب مفیدی بودن حیف کوتاه و مختصرند.ممنون و متشکر
خوب بود
ممنون از توضیحتون
متشکریم
پاسخ ها
سارینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
خیلی خوب
خوب ولی کم بود. متشکریم
طبابت به به
چرا که معده را تقویت می‌نکند?????
مطالب خوبی است. این ها را با تجربه هم می توان دریافت اما توجه نمی کنیم که این درد ممکن است در نتیجه فلان غذا باشد.
ممنون
چهار نوع هضم غذا داریم !!! کل علم پزشکی و آناتومی بدن انسان رو برد زیر سوال .
طبع سرد معمولا همراه با ریفلاکس معده است و خود فرد باید تجربه کند چی براش خوبه
البته نمک فشار خون را هم بالا میبره تکلیف فشار دارها چی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ممنون
دستت طلا عالی بود ولی مختصر اون کسانی هم که از مزاج شناسی چیزی نمیدونن سکوت کنند و یاد بگیرن خیلی مونده طب جدید قدر طب قدیم رو بدونه.
ممنون از اطلاعات خوب و درستتون . كسانيكه مثل بنده سالهاست با مشكل سردي معده مبارزه ميكند بخوبي ميدانند نوشته هاي شما واقعا" درست است و بيهوده نميفرماييد
سلام آقای دکتر ، ممنون از مطالب سایتتون ، بنده امید ، ۳۱ سال سن دارم و از ناراحتی معده سرد رنج میبرم خواهش میکنم راهنماییم کنید و اگه مطبی دارید بیام خدمتتون ، تشکر
ممنون اما بسیار کم بود، کسانی که سردی و رطوبت معده رو تجربه کرده اند میدونن مخصوصا توی پاییز و بهار یکسری نوسانات توی بدن و مزاج ها ایجاد میشه که به جز ناراحتی معده باعث یک سری سردرد ها و گزگز ساق و خستگی و خواب الودگی ...میشه که اکثر اینها به علت نشناختن مزاجها و رعایت نکردنه.امیدوارم که هیچ وقت دچار جمع شدن غیر طبیعی صفرا سودا...در بدنتون نشید که این هم چیزی جز رعایت کردن رژیم غذایی مطابق با مزاج نمیطلبه،درصورت رعایت نکردن همش حس مریض بودن رو دارید مخصوصا اوایل که سردرگمید و نمیدونید دلیلش چی هست و با ازمایش و.. هم قابل تشخیص نیست
سلام من26سالمه از ناراحتی معده سالهاس ک رنج میبرم توروخدا بگین چی بخورم
خوب بود
خوب بود
فیض بردیم از تجربیات شما اما بفرماید معده ام سرده ماکارونی سیب وسبزی قورمه میخورم شکمم خیلی باد داره وشکمم خیلی بزرگه چاق هم هستم چکار کنمرفتم دکتر ،گفته معده سرد داری با کبد گرم ،نمی دونم چی بخورم زود خوب بشم راهنمایی کنید لطفا
ممنون خیلی خوب بود
سلام من حالم خیلی بد بود اسید معده و نفخ و گاز معدم درگیر شده بودن هرکاری کردم خوب نشد
تا اینکه بعد هر وعده غذایی رازیانه خوردم بعد چن روز احساس میکنی معدت سبک شده واقعا خیلی عالیه
اصلااا از داروهای شیمیایی استفاده نکنین✌️
رازیانه برای مردان مضر است
عالی
ضعف معده دارم چی بخورم
هر کس یک چیزی میگه .همش الکی هست
من ضعف معده دارم چیکار کنم خوب بشه،
پاسخ ها
یکی مثل شما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
هیچ کار ههههههههه
لطفا غلط املايي ها را اصلاح كنيد.
سلام دوستان حتی سرطان معده هم قابل درمانه.با اصلاح تغذیه به سمت خام گیاهخواری رو بیارید و دست از خوردن غذای پخته بردارید.معده شما ضعیف و حساس شده .ندارد تقویت بشه به مادر زمین وصل شوید واز غذاهای آماده ای که مادرمان زمین در اختیارمان قرار داده تناول کنیم



تقویت معده.....دمنوش زنجبیل و عسل صبح میل شود



یا هرشب ۱۰عدد انجیر خشک را تو لیوان نصف اب ریخته و صبح ناشتا میل کنید هرروز
بنده هرروزساعت یازده صبح ازخواب بیدارمیشم وصبحانه میلم نمیشه وساعت چهارده نهارمیخورم اما ساعت سیزده ونیم سمت راست سرم شروع به درد گرفتن میکنه وغذاکه میخورم دردبرطرف میشه درضمن شبهاهم ساعت بیست مقداری پنیروخیاربانان سنگک میخورم آیا میتواندسردردمن ازمعده وخوراکم باشدباتشکرازجوابتان
من سی و هفت سالمه حدودا از سن هفده سالگی با ناراحتی معده سر میکنم و رنج زیاد کشیدم.مخصوصا مواقع ناراحتی و استرس بیماری چند برابر میشه..جوش صورت .تهوع..کلی دردسر داره معده..فقط خودتون باید دقت کنید چی بهتون میسازه و چه غذاهایی اذیتتون میکنه.خودتون دکتر خودتون باشید.سیرابی.غذاهای کم چرب.کم شیرین و ترشی اصلا...این نظر منه
لطفا دوستان این چیزی که من میگم استفاده کنید بارهنگ یه ق چ خوری با یه لیوان عرق نعنا بگذارید ده دقیقه بجوشد با شعله ملایم بعد که ولرم شد با عسل یه ق غذا خدری حل شود و میل کنید یعنی در عرض 15زوز زخم معده ام درنان میکنه شب استفاده کنید قبل خواب
من ریفلاکس دارم که طب سنتی به این میگه که معده من سرده ولی من رب انار که اونم مزاجش سرده استفاده میکنم خوبه خوب میشم این چجوری میشه الان
سلام. من ۳۹ سالم هست تو فصل زمستان امسال سردی معده گرفتم بعضی از غذاها وشیرینی ومربا اذیتم میکنه...میشه راهنمایی کنید چه چیزی باعث بهبودی میشه..ممنون میشم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
سلام صبح ناشتا ی قاشق چای خوری بارهنگ و داخل ی استکان نعنا دواتیشه بزارین رو شعله جوش ک خورد با ی قاشق غذاخوری عسل میل کنید و صبح و شب ۶ قاشق غذاخوری انگبین رو تو ی لیوان اب هم زنید و میل کنید و معده تونو گرم کنید
پسر من خیلی تن تن اسهال میشه تهوه میکنه اب دهنش میاد وقتی ماست .خیار‌. یا سیب زمینی اب پز میخوره چیزای سرد سرخ کرده حالشو بهم میزنه معدش خودش سردی میکنه چه جوشونده ای بدم که تقویت کنع۲ سالشه ممنون
سلام
ممنون از مطالبتون
اکثر اوقات دل دردم چکارکنم
سلام من ورم معده دارم و همیشه ورم شدیدی میکنه.
چه غذاهایی باید خورد.ممنون
ممنون از مطالب مفیدی که در اختیارمون گذاشتید استفاده کردم
میشه بگید برای میکروب و معده چه کاری باید کزد
سلام آقای دکتر من حتی چنبار آندوسکوپی انجام دادم وبهم گفتن معدت ورم کرده وبهم قرص دادن حتی دوره درمانشم کامل کردم ولی هنوزم وقتی غذا میخورم خیلی نفخ دارم بعضی غذا هم که اصن نمیتونم بخورم تا دوروز دل درد میگیرم تا یه غذایی میخورم دل‌درد میگیرم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل