برخورد رودرروی دو اتوبوس مسافربری؛
تصادف خونین در اتوبان تهران ـ قم؛ ۴۴ تن جان باختند
بنا بر آخرین اطلاعات اعلام شده بر اثر وقوع این حادثه مرگبار، ۴۴ تن از هموطنان جان خود را از دست داده و ۴۴ تن دیگر مجروح شدند. بر پایه گزارشهای اولیه، ترکیدگی لاستیک عامل بروز حادثه و برخورد دو اتوبوس اعلام شده که در ادامه نقص در سیستم سوخت و برق یک اتوبوس بر شدت واقعه افزوده است.
شب گذشته حادثه خونینی در اتوبان قم ـ تهران به وقوع پیوست که متأسفانه منجر به کشته و زخمی شدن ۸۸ تن از هموطنانمان شد.به گزارش «تابناک»، شب گذشته اتوبوسی که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود، در کیلومتر ۳۰ اتوبان قم ـ تهران، در محدوده پاسگاه کوشک نصرت دچار ترکیدگی لاستیک شد و پس از انحراف با گذشتن از گاردریل وسط اتوبان، وارد لاین غربی شد و با یک دستگاه اتوبوس که از تهران به مقصد یزد در حرکت بود، به شدت تصادف کرد.
این تصادف شدید، در ادامه منجر به آتش گرفتن هر دو اتوبوس شد و همین موجب افزایش شمار مجروحان و جان باختگان سانحه شد تا بر پایه آخرین اطلاعات اعلام شده، ۴۴ تن از هموطنان در این تصادف خونین جان خود را از دست داده و ۴۳ تن دیگر مجروح شوند. این در حالی است که برخی گزارشها، شمار مجروحان این حادثه را ۳۹ تن ذکر کردهاند.

گفتنی است، بسته شدن این مسیر، موجب ترافیک و ازدحام صدها خودرو شده بود.
این در حالی است که مجروحان این حادثه با تلاش دستگاههای امدادی به سه بیمارستان شهید بهشتی، نکویی و علیابنابیطالب در قم منتقل شدند و وضعیت عمومی بسیاری از آنها مطلوب گزارش شده است. به گفته اسماعیل زارعی کوشا، فرماندار قم حال سه تن از مصدومان وخیم اعلام شده است.
گفتنی است، کشته شدگان به آرامستان بهشت معصومه (س) قم منتقل شدهاند تا اقدامات لازم برای شناسایی هویت آنها انجام شود.
رئیس پلیس راهور ناجا خود را به محل حادثه رساند
شدت این رویداد دردناک به حدی زیاد بود که سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا بدون فوت وقت، خود را به محل حادثه رساند. وی در توضیحاتی گفت: در ساعت ۲۳ شب گذشته، یک فقره تصادف دلخراش و نادر در کیلومتر ۲۸ آزاد راه قم به تهران رخ داد.
وی افزود: بررسی اولیه در صحنه، حاکی است اتوبوسی که از قم به تهران حرکت میکرد به علت نقص فنی و ترکیدگی لاستیک منحرف شده و نخست با یک خودروی سواری و سپس به گاردریل برخورد کرده و با تخریب گاردریل به لاین مخالف منحرف شده و با یک دستگاه اتوبوس دیگر تصادف میکند.
سردار مؤمنی ادامه داد: متأسفانه هر دو دستگاه اتوبوس پس از برخورد آتش گرفتهاند و تا این لحظه متأسفانه ۴۴ نفر از هموطنان فوت کردهاند و ۳۹ تن هم مصدوم و برای درمان به بیمارستان منتقل شدهاند.
گفتنی است، با بررسی انجام شده، حال اولیه مجروحان در بیمارستان خیلی وخیم نیست و امیدواریم شمار کشتهها افزایش نیابد.
وی با اشاره به این که سهم شرکت تولید کننده اتوبوس نیز در این حادثه مشخص شده است، گفت: شرکت تولید کننده اتوبوس اسکانیا (عقاب نشان) ۵۰ درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است. در این باره، تیم کارشناسی ویژهای در صحنه حادثه حاضر بوده و در حال بررسیاند که اطلاعات تکمیلی در این خصوص اعلام خواهد شد.
تشکیل ستاد مدیریت بحران در قم
به محض وقوع حادثه با حضور استاندار و عدهای از مسئولان جلسه ستاد مدیریت بحران در محل وقوع حادثه تشکیل و تصمیمات لازم برای کمکرسانی به حادثه دیدگان گرفته شد.
این ستاد از خانواده داغدیدگان خواسته است ضمن خویشتنداری، تا شناسایی اجساد همکاری لازم را با مسئولان داشته باشند.
با دستور استاندار قم، رسیدگی ویژه به مصدومان این حادثه در دستور کار قرار گرفته است.
ترکیدگی لاستیک عامل بروز حادثه اعلام شد
حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلالاحمر به فارس گفت: ساعت ۲۲:۴۹ دقیقه شب گذشته، اتوبوسی که در مسیر تهران ـ قم در حال حرکت بود، ناگهان دچار ترکیدگی لاستیک و از مسیر منحرف شد و با اتوبوس دیگری برخورد کرد و سرانجام هر دو اتوبوس دچار آتشسوزی شدند.
وی افزود: از طریق نیروی انتظامی نیروهای امدادی مطلع و در لحظه شش دستگاه خودروی عملیاتی و پانزده نیروی امدادی به محل حادثه فرستاده شدند.
سخنگوی سازمان امداد و نجات تصریح کرد: هشتاد تن از سرنشینان هر دو اتوبوس در این حادثه آسیب دیدند که ۴۴ تن در لحظه فوت کردند و ۳۶ نفر مجروح توسط نیروهای اورژانس در جمعیت هلالاحمر به بیمارستان انتقال داده شدند.

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: همگی اجساد حادثه تصادف به بیمارستان شهید بهشتی و آرامستان بهشت معصومه قم منتقل شدهاند و کار معاینه اجساد، توسط پزشکی قانونی استان قم تا ساعتی دیگر پایان مییابد.
صدیقی آخا، مدیرکل پزشکی قانونی قم در خصوص شناسایی اجساد منتقل شده به شهر قم اظهار داشت: به علت شدت سانحه تصادف و سوختگیها، هنوز هویت هیچ یک از اجساد مشخص نشده است.
علاوه بر ترکیدگی لاستیک، نقص در سیستم سوخت و برق هم نقش داشته
سرهنگ اردشیر جمشیدیراد، رئیس پلیس راه قم از جان باختن ۴۴ تن در این حادثه و مجروح شدن ۳۹ تن دیگر خبر داده و در تشریح جزئیات حادثه به ایسنا گفت: یک دستگاه اتوبوس اسکانیا از سمت اصفهان به تهران در حال حرکت بود که به علت ترکیدگی لاستیک با یک دستگاه خودروی سواری [یک دستگاه تاکسی] برخورد و پس از عبور از گاردریل و منحرف شدن به مسیر مقابل با یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از مسیر تهران به یزد در حال حرکت بود، برخورد میکند.
وی با بیان این که هر دو اتوبوس پس از برخورد با یکدیگر آتش گرفتند، گفت: علت اصلی بروز این حادثه، نقص فنی (ترکیدگی لاستیک) و نقص در سیستم سوخت و برق اتوبوس تعیین شد که این دو علت در میزان خسارات نقش عمدهای داشت.
نماینده شرکت اسکانیا در ایران به دادگاه معرفی میشود
سردار محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس راه کشور به مهر گفت: ساعت ۱۱شب گذشته یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود، پس از مجتمع توریستی مهتاب و در نقطهای که دارای شیب زیادی به سمت تهران است، به دلیل ترکیدن لاستیک جلو، کنترل خود را از دست داده و پس از انحراف و برخورد با گاردریل وسط اتوبان وارد مسیر مخالف شده و با یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر که به از تهران به سمت اردکان یزد در حرکت بود برخورد میکند. به علت نقص فنی در سیستم برق اتوبوس اسکانیا هر دو خودرو دچار آتش سوزی شده و در این حادثه، ۴۴ تن کشته و ۳۹ تن نیز مجروح شدند.
وی با بیان این که این حادثه به علت نقص فنی خودروها رخ داده و شرکت عقاب نشان به عنوان نماینده اسکانیا در این رابطه به دادگاه معرفی میشود، تأکید کرد: چندی پیش، اتوبوس اسکانیای دیگری در استان خوزستان با یک دستگاه کامیون برخورد کرد و دچار آتش سوزی شد که در آن حادثه بیش از چهارده مسافر جان خود را از دست دادند. این در حالی است که در حادثه دیگری که در اردوی دانش آموزان بروجنی رخ داد، به علت واژگونی اتوبوس اسکانیا ۲۶ دانش آموز جانشان را از دست دادند. باید به فکری به حال این اتوبوسها کرد، چرا که دارای بدنه و ایمنی بسیار ضعیفی هستند.
توضیحات رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر
محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر درباره برخورد شدید دو دستگاه اتوبوس، گفت: در ساعت ۲۲:۵۵ شب گذشته، گزارش برخورد مرگبار دو دستگاه اتوبوس در اتوبان تهران ـ قم از طریق نیروی انتظامی به مرکز فوریتهای امدادی ۱۴۷ اعلام شد که با توجه به نوع گزارش دریافتی، بلافاصله پنج تیم رهاسازی به منطقه فرستاده شد.
وی با بیان این که شدت برخورد به حدی بود که هر دو اتوبوس کاملا آتش گرفتند، گفت: متأسفانه در این حادثه، بیش از چهل تن از هموطنان جان خود را از دست دادند و بیش از ۳۶ تن مجروح و توسط عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.
مظفر ادامه داد: به نظر میرسد به دلیل ترکیدگی لاستیک اتوبوس کاشان و انحراف آن و همچنین آتشسوزی دو اتوبوس این حادثه دردناک رخ داده است.
پایان گمانهزنی درباره شمار مجروحان
با اعلام نام ۴۴ مجروح این حادثه دلخراش توسط ستاد بحران استان قم، گمانیزنی و روایات گوناگون پایان یافت.
برای آگاهی از نام این مجروحان و بیمارستانی که در آن بستری شدهاند، به اینجا بروید.
کشف جسد جدید در محل وقوع حادثه اتوبان قم تهران
بازماندگان یکی از قربانیان حادثه شب گذشته اتوبان قم تهران که موفق به پیدا کردن مسافر خود در بین مجروحان و کشتهشدگان نشده بودند، بعد از ظهر امروز در محل وقوع حادثه حضور یافته و اقدام به جستجو در میان لاشه اتوبوسها کردند.
این افراد که به دنبال یافتن اثر و یا جنازه خانواده خود بودند موفق به یافتن یک جنازه شدند که پس از خروج جنازه از میان تکههای سوخته اتوبوس مشخص شد که جنازه متعلق به یک زن است.
جسد کشف شده برای تشخیص هویت به وسیله آمبولانس به آرامستان بهشت معصومه قم منتقل شد.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۵۵
انتشار یافته: ۲۵۳
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
از تولید کننده لاستیک، اتوبوس بی کیفیت، متولی استاندارد، پیمانکار راه ، شرکت مسافربری و همه و همه مقصرند. ولی مسئله اینه که این بی مسئولیتی عادی شده و اهمیتی نداره.
من
| ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
مشفقی
| ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
اگه دقت هم کنید میفهمین چون بعد هر تصادف گاردیل جدید نصب میکنن یواش یواش همشون نو شدن
جواد
| ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
بیش از 60 درصد مردم امریکا از چاقی رنج میبرند
فرشاد
| ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
مگه اینکه دیوار چند متری با ضخامت زیاد بسازند که باز هم ضمانت نداره
محمد
| ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
آیا واقعا باید کسی همیشه ناظر کار ماها باشه؟؟؟یعنی حتمن پلیس باید از کیوسکش بیاد بیرون و لاستیک اتوبوس رو چک کنه؟چرا نباید راننده اتوبوس خودش و بنا به وظیفش این کار رو انجام بده که خدای نکرده یه چنین اتفاق وحشتناکی نیفته تا چندین خانواده داغدار نشن؟چرا ماها همیشه عادت کردیم که اهمال کاری خودمون رو به گردن پلیس،شهرداری،خودروسازی و .... بندازیم؟؟؟!!!!نمیگم اونها مشکل ندارن ولی بیایین منصف باشیم
اگر من رعایت کنم
اگه تو رعایت کنی
بنابراین همه رعایت خواهند کرد و همه چیز ان شالله درست خواهد شد
به امید آن روز
كرمي
| ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
يوسف بهمن آبادي
| ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
60 تا 70 درصد تصادف ها ناشي از خطاي انساني است يعني مقصر، راننده ها هستند.
تا ما ايراني ها (البته نه همه ولي اكثرا) به خود نياييم و احترام به حقوق شهروندي را ياد نگيريم و مراعات نكنيم، اين بدبختي ها ادامه خواهد داشت شايد يك روزي نيز خداي ناكرده به سراغ خود ما خواهد آمد البته مي گويم انشاء الله هرگز اين اتفاق نيفتد.
براي جلوگيري از اين دست اتفاقات، بايد در رانندگي، از رفتارهاي غير شهروندي نظير سرعت هاي غير مطمئن، سبقت هاي غير مجاز، انحراف به راست يا چپ، بي توجهي به سيستم فيزيولوژي بدن (خواب آلودگي، عصبي بودن و غيره)، قلدربازي، رو كم كني و تنبيه، ناديده گرفتن شئون انساني، بي توجهي به خرابي سيستم روشنايي، بوق، ترمز و در كل سيستم داخلي خودرو، بي توجهي به حق تقدم، بي توجهي به علائم راهنمايي و رانندگي و عوامل ديگر پرهيز كرد. تكرار همين رفتارها موجب شده تا جزو نخستين كشورهاي پرتصادف و مرگ و مير شويم.
بدون ترديد اگر مي خواهيم بر اين گونه حوادث تاسف نخوريم و ديگران براي ما تاسف نخورند، بايد فرهنگ رانندگي را افزايش دهيم و بدانيم با اين كار، هم خود سود خواهيم برد هم خانواده ها و هم جامعه.
ناشناس
| ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
ناشناس
| ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
تابناک سانسور نکن
مهدی
| ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
ناشناس
| ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
ناشناس
| ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
پاسخ ها
بيژن
| ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
ناشناس
| ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
ناشناس
| ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
کاش همه کارشناس نبودن
رانندگان همه میدونن که مهمترین عامل کیفیت تولید هست و نه میزان کارکرد اون که تو ظاهر مشخصه
کاش کاش کاش همه شما کارشناس نبودید و هر کاری رو به خبره اون کار و نه کسی که مدرک داره واگذار میکردید.
آراد
| ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
چقدر وحشتناک
خدا به عزیزاشون صبر بده
غیر قابل تصوره برام...
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
شهروند
| ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
تا کی شاهد کشتار در جاده ها باشیم؟
پاسخ ها
حامد
| ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
محسن
| ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
تو همین اتوبان بارها دیدم که سرعت اتوبوسها بالای 120کیلومتر هست
ناشناس
| ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
ناشناس
| ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
رانندگی در شب در جاده های ما از شرکت در جنگ خطرناک تر است
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟






