بازدید 22143

نگاه شما: تخریب کاشی های مقبره نظامی

کد خبر: ۳۳۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲ 19 August 2013
جمهوری آذربایجان در ادامه تلاشهای خود برای تحریف هویت ایرانی و آثار فارسی نظامی گنجوی شاعر پرآوازه کشورمان ، تمامی کاشی نبشته های فارسی مقبره این شاعر پارسی گوی را تخریب کرد.

بر روی این کاشی نبشته های فارسی اشعاری از نظامی گنجوی منقش شده و در دورادور دیوار داخلی بارگاه نظامی گنجوی نصب شده بود .

تخریب ابن سنگ نبشته به بهانه تعمیر مقبره نظامی گنجوی صورت گرفته اما هیچ برنامه ای برای نصب مجدد سنگ  نبشته های فارسی پیش بینی نشده است .

جمهوری آذربایجان طی سالهای اخیر تلاش گسترده ای برای تحریف هویت نظامی گنجوی شاعر پرآوازه ایرانی آغاز کرده است.

در یکی از این تلاشها، با پرداخت 110 هزار یورو توسط بنیاد حیدرعلی اف به شهرداری رم ، مجمسه نظامی گنجوی به عنوان شاعر آذربایجانی در یکی از میدانهای پایتخت ایتالیا نصب شد، این اقدام با اعتراض محققان ایتالیایی مواجه شد. 

همچنین جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که از سال 2014 به انتشار اسکناس های پنج مناتی اقدام خواهد کرد که روی آنها منقش به تصویر نظامی گنجوی می باشد .

در حالیکه نظامی گنجوی حتی یک بیت به غیر زبان فارسی ندارد و از استقلال جمهوری آذربایجان نیز بیشتر از 22 سال نمی گذرد، باکو در تمامی منابع آموزشی و درسی خود نظامی گنجوی شاعر سده ششم هجری قمری را به عنوان شاعرو داستان سرای آذربایجان معرفی می کند.

جمهوری آذربایجان پیش از این نیز برای زدودن هویت ایرانی و فارسی دراین کشور، اقدام به تغییر نام های فارسی کرده و برای حذف پسوند "زاده" از نام های خانوادگی ها تلاش کرده است.



* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۳
انتشار یافته: ۱۶
خوب نظامی همون طور که از اسمش هم مشخصه اخل گنجه هست.گنجه هم مال آذربایجانه.این که اشعار نظامی به زبان فارسیه دلیل نمیشه که ما بگیم آذربایجانی نیست.این مثل این میمونه که عربها بگن چون کتابهای ابوعی سینا به زبان عربیه، پس ایرنی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
پس مولوی هم ایرانی نیست چون در افغانستان به دنیا آمده و در ترکیه دفن شده!!!!!!!!!!!
این چه استدلالی هست. به زور بخشهای وسیعی از ایران را در طول تاریخ گرفته اند حالا هم می خواهند دانشمندان و بزرگانی را که خودشان را ایرانی می دانستند و سازمان ملل هم آنها را ایرانی می داند ، از ما بگیرند....
باشه نظامی مال باکو و باکو هم مال ایران هست و باید به خاک ایران ملحق شود.
میلاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
دوست عزیز خواهشا به تاریخ نگاه کن ببین اذربایجان به کجا تعلق داشته !
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
شاعر با پزشک و فیلسوف فرق داره، شاعر متعلق به فرهنگیه که به آن زبان شعر میگه، ترجمه یک اثر پزشکی یا فلسفی با یک اثر ادبی (بویژه شعر) خیلی فرق دارد
maziar
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
همه عالم تن است و ایران دل* نیست گوینده زین قیاس خجل.
چونکه ایران دل زمین باشد * دل ز تن به بود یقین باشد.
میانگیز فتنه میافروز کین* خرابی میاور در ایران زمین.
تو را ملکی آسوده بی داغ و رنج مکن* ناسپاسی در آن مال و گنج.
نظامی گنجوی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
عزیز جان برادر بوعلی سینا لااقل چند نوشته و کتاب فارسی داره ولی بعید می دانم نظامی شعر ترکی داشته باشه. بعلاوه نظامی به عنوان یک ایرانی زاده شده.
فرهنگ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
دوست عزیز مثل اینکه یادتون رفته هم شهر گنجه و هم بقیه شهرهای شمال ارس (آران ) تا صد سال پیش جزیی از خاک ایران بوده که به اجبار از ایران جدا شد ، و این ربطی به زبان ندارد . آران که به تحریف و شیطنت آذربایجان نامیده شد ،همیشه جزیی از ایران بوده است .
عبدالله انتظاری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
سلام اتفاقا به همین دلیل باید گفت نظامی یک سراینده پارسی زبان و ایرانی بود. توجه داشته باشید که هنگامیکه نظامی می زیست آنسوی رود ارس نامش هرگز آذربایجان نبوده بلکه آن ناحیه که شامل مناطق باکو، بادکوبه، گنجه، تالش، لنکران و... می باشد تا پیش از سال 1920 میلادی و به استناد اسناد و مدارک موثق تاریخی نامش «اران» بوده و طبیعی است که نظامی هم که در آن روزگار در آن مناطق می زیست خود را اهل اران، یک پارسی زبان و متعلق به حوزه فرهنگی ایران می نامید. از سویی همه اشعار برجای مانده از او که همگی به زبان پارسی بوده و کوس برابری با شاهنامه فردوسی نیز می زنند درباره داستان های رزمی و بزمی ایران (مانند خسرو و شیرین، هفت پیکر و...) بوده و تعلق خاطر این سراینده نامدار پارسی زبان را به فرهنگ و تمدن ایرانی اثبات می کنند. پس اینکه هم اکنون آرامگاه این شاعر در سرزمینی قرار گرفته که از سال 1920 بدینسو دولت مردان باکو نام آذربایجان را بر آن نهاده اند اصلا دلیلی بر آذربایجانی خواندن این شاعر نیست و اقدام سردمدارن باکو برای محو کتیبه های فارسی آرامگاه او تنها یک توطئه از پیش طراحی شده برای سرپوش نهادن به هویت ایرانی نظامی است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
آذربایجانی اون موقع نبوده ( بصورت مستقل) ، جزیی از ایران بوده است و نظامی هم خیلی از جاهای ایران رفته است
حرف شما اصلاً درست نیست که آذربایجان نظامی گنجوی را که در گنجه از شهرهای آذربایجان زیسته است را شاعر آذربایجانی معرفی نکند
نظامی شاعر آذربایجانی است که به زبان فارسی شعر گفته است
همانطوری که ابن سینا دانشمند ایرانی است که به زبان عربی کتاب نوشته است
اولا نظامی به گفته خودش و بر طبق اشعارش اهل تفرش می باشد
دوم حتی اگر اهل گنجه باشد و متولد اونجا باز هم در زمان زیست وی گنجه و آران قسمتی از ایران بودند
خدمت آقای حمید هم عرض کنم که کتب ابن سینا به زبان روز علم نوشته می شدهکه ان زمان عربی بوده و ربطی به این مسئله نداره
به نظر من : با توجه به آثار فارسی شاعر ، تلاش آنها بی نتیجه است. مثلا می توان این اشعار را به یک شاعر فارسی دیگه نسبت داد، یا روایاتی که نشان می دهد این شاعر اهل گنجه نبوده را رو کرد.و رو آنها مانور داد.درباره نظامی شعری است به این مضمون
به تفرش دهی است تاو نام او-نظامی از آنجا شد نامجو
طبق این روایت نظامی اهل تفرش بوده و پیشنهاد می کنم یک مقبره هم به نام این شاعر شهیر در این شهر بسازند.
بهتر است یک مقداری منطق و تفکر رو به ملی گرایی افراطی ارجحیت بدیم نظامی گنجوی همانطور که از اسمش پیداست ایرانی نیست ولی اشعارش را به فارسی سروده همانطور که ابن سینا ایرانی است ولی کتابهایش را به زبان عربی نوشته
برادر عزیز:
به گواهی تاریخ، آن زمانی که نظامی در ایران وگنجه شعر میسرود، زبان آن خطه از ایران، پارسی سره بوده است.
مساله سر اینه که نظامی مال کدوم فرهنگه؟ نه اینکه متولد کجاست نه اینکه به جه زبونی شعر گفته این در مورد ابن سینا هم همین طور مولوی هم همین طور اینها متعق به فرهنگ ایران هستند و نه فرهنگ اونا.تربیت فرهنگی ما این بزرگان رو پرورش داده نه فرهگ اونا.این یه جور دزدیه برای فرهنگی که اساسا ریشه نداره و می خواد با این کارا کسب اعتبار کنه .
نظامی درست است که اهل گنجه است,ولی در زمان نظامی از آذربایجان در آن منطقه خبری نبود بلکه اران بود وگنجه خودش یک منطقه بنام خانات بود مثل خانات شیروان وووووو.خود گنجوی خودش را یک کرد میدانست.بی خود از خودتان سایقه تاریخی سرهم بندی نکنید آقای حمید.در ضمن من خودم یک آذربایجانی اصیل هستم و به کشورم که ایران باشد نیز افتخار میکنم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی