بازدید 28970
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۱ مرداد ماه

نه جليلي بالاترين رأي را آورد و نه روحاني در مرز رد‌صلاحيت قرار داشت

خداحافظی رئیس‌جمهور از مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک مهمان ویژه و گزینه‌های مطرح برای جانشینی وی، موافقت‌ها و مخالفت‌ها با گزینه‌های پیشنهادی وزارت به مجلس شورای اسلامی و ادامه رایزنی‌ها برای شهرداری تهران، مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز است.
کد خبر: ۳۳۷۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲ 12 August 2013
نه جليلي بالاترين راي را آورد و نه روحاني در مرز رد صلاحيت قرار داشت

خداحافظی رئیس‌جمهور از مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک مهمان ویژه و گزینه‌های مطرح برای جانشینی وی، موافقت‌ها و مخالفت‌ها با گزینه‌های پیشنهادی وزارت به مجلس شورای اسلامی و ادامه رایزنی‌ها برای شهرداری تهران، مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز است.

نه جليلي بالاترين رأي را آورد و نه روحاني در مرز رد صلاحيت قرار داشت

سخنان اسماعیلی از حقوقدانان شورای نگهبان در باره روند کار آن و بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات اخیر ریاست جمهوری امروز مورد توجه چندین روزنامه قرار گرفته است.

اعتماد در مطلبی با تیتر «واکنش اسماعیلی به ادعای کد‌خدایی» نوشته است: محسن اسماعیلی از حقوقدانان شورای نگهبان گفته ‌که حسن روحانی برای انتخابات از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت نشده بود. این اظهارات اسماعیلی در حالی است که عباسعلی کدخدایی چندی پیش طی اظهاراتی مدعی شده بود که حسن روحانی نتوانسته بود اکثریت آرای فق‌ها و حقوقدانان شورای نگهبان را در مرحله اول به دست آورد و پس از توصیه آیت الله جنتی مبنی بر آشنایی‌اش با حسن روحانی او توانست اکثریت آرای اعضای شورای نگهبان را برای تایید صلاحیت به دست آورد. محسن اسماعیلی در این گفت‌و‌گو همچنین از حق آگاهی مردم از مشروح مذاکرات شورای نگهبان سخن گفته است.

او در همین رابطه می‌گوید: اگر مذاکرات علنی باشد دیگر جایی برای ناگفته‌ها نمی‌ماند. مگر قرار است برای ملت ناگفته‌هایی باشد که ما لطف کنیم و بعضی از آن‌ها را افشا کنیم. اسماعیلی با اشاره به مصاحبه کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان که گفته بود سعید جلیلی بیشترین رأی را در ماجرای احراز صلاحیت‌ها به دست آورده بود واکنش نشان داد و گفت: نه آقای سعید جلیلی بالا‌ترین رأی را آورد و نه آقای دکتر روحانی در مرز رد صلاحیت قرار داشت که با وساطت تأیید شده باشد. حالا فرض کنید واقعا هم این طور بوده باشد: باز هم طرح آن در این زمان چه فایده‌ای دارد؟

خداحافظی رئیس جمهور با یک مهمان ویژه

اعتماد در خبری از خداحافظی روحانی با مرکز تحقیقات استراتژیک نوشته است: مراسم خداحافظی حسن روحانی با اعضا و کارکنان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور کارکنان و همچنین برخی اعضای دولت و نزدیکان وی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم خداحافظی حسن روحانی با اعضا و کارکنان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور کارکنان و همچنین برخی از اعضای دولت و نزدیکان وی پیش از مراسم تنفیذ برگزار شد. در این جلسه افرادی همچون محمدعلی بشارتی مشاور سابق رؤسای جمهور سابق در امور مناطق محروم، علی یونسی وزیر اسبق اطلاعات، سید رضا صالحی، ترکان و محمدرضا صادق حضور داشتند. یکی از ویژگی‌های این جلسه حضور باقر اسدی دیپلمات ایرانی مقیم نیویورک است که چندی پیش از سوی دستگاه‌های امنیتی بازداشت شده بود. در این جلسه برخی از حاضران در مراسم نیز به سخنرانی پرداختند. علی یونسی در این مراسم با اشاره به اینکه از نبودن در کابینه به هیچ عنوان ناراحت نیست، گفت: مهم این است که در کنار دولت باشم و بتوانم به آقای روحانی کمک کنم. همچنین سیدرضا صالحی که اصلیترین گزینه روحانی برای حضور در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است به بیان فعالیت‌های خود در مرکز تحقیقات استراتژیک نظام پرداخت.

آرمان هم در این باره و در پیش‌بینی از رئیس جدید و جایگزین روحانی نوشته است: حسن روحانی دومین رئیس این مرکز بود و پیش از او موسوی‌خوئینی‌ها ریاست آن‌را برعهده داشت و حالا همه منتظر هستند تا سومین رئیس معرفی شود. درمورد جانشین حسن روحانی در جایگاه ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گمانه‌زنی‌های زیادی شده و اسامی متفاوتی برای جلوس بر این کرسی مطرح است اما درمیان آن‌ها دو گزینه به واقعیت نزدیک‌ترند؛ علی یونسی و مجید انصاری. علی یونسی در حال حاضر معاونت فقهی و حقوقی مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع را برعهده دارد و نزدیک‌ترین فرد به روحانی محسوب می‌شود چنان‌که در اکثر مراسم‌ها در سمت راست او گام برمی‌دارد و می‌نشیند. او در زمان دولت اصلاحات وزیر اطلاعات بود و از معتمدان روحانی و آیت‌الله ‌هاشمی محسوب می‌شود. غیر از یونسی گزینه مطرح دیگر مجید انصاری است که از اعضای شاخص مجمع روحانیون محسوب می‌شود. او در این سال‌ها آنچنان حضوری در مناصب اجرایی نداشت و ترجیح داده تا تنها در مجمع تشخیص بماند و در کنار گود به بررسی وضعیت سیاسی کشور بپردازد چنانکه اکنون از او به‌عنوان یکی از تصمیم‌گیران اصلی جناح اصلاح‌طلب یاد می‌شود. برخی شایعات روز گذشته در سایت‌های خبری منتشر شد مبنی بر اینکه احتمال دارد مجید انصاری به‌ عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور معرفی شود که اگر این شایعه به حقیقت بپیوندد، یونسی شانس بیشتری برای حضور در اتاق ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع خواهد داشت. از گزینه‌های دیگر که این روز‌ها نامشان برای جلوس بر کرسی ریاست مطرح می‌شود، می‌توان به سیدمحمد خاتمی، سیدمصطفی محقق‌داماد و محمدرضا تاجیک اشاره کرد.

رأی اعتماد به کابینه روحانی و پرسش درباره قتل‌های زنجیره‌ای

کیهان در آخرین فرصت‌ها برای تأثیرگذاری بر رأی مجلس در رأی اعتماد مجلس از قضاوت فردای خداوندی سخن گفته و نوشته است: شاهد امروز، قاضی فرداست و از نمایندگان محترم مجلس که به فردای قیامت و شمار اعمال در روز شمارین می‌اندیشند انتظار آن است‌ و تکلیف الهی و رسالت نمایندگی آن‌ها نیز امانت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را که خونبهای شهیدان است، به نااهلان نسپارند.

بهار از زبان یک عضو فراکسیون رهروان ولایت خبر داده ‌که تصمیم اکثریت مجلس برای رأی به کابینه خواهد بود. حبیب برومند، عضو فراکسیون رهروان ولایت‌ در گفت‌وگو با «بهار» اعلام کرده است: «فراکسیون رهروان ولایت تا پیش از جلسه روز گذشته تصمیم گرفته بود که به تمامی وزرای کابینه رأی اعتماد بدهد. با این ‌حال، نمایندگان افراطی اصولگرا و همچنین عده‌ای از علمای مجلس تصمیم گرفته‌اند که به سه تا پنج وزیر دولت رأی اعتماد ندهند که قاطبه مجلس با این تصمیم مخالف است و بنا بر تعامل با دولت دارد‌».

بنا بر گفته‌های برومند، مجلس به دنبال رد وزرای دولت نیست ولی هنوز عده‌ای تندرو هستند که بنا دارند تا نظر مجلس را تغییر بدهند. بدون شک نگاه‌های بسیاری معطوف به جلسات دیروز بوده است؛ بنا بر گفته‌های اسماعیل جلیلی، نماینده مسجدسلیمان، شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان امروز تشکیل جلسه می‌دهد و در این جلسه از بررسی‌های فراکسیون در ارتباط با وزرای پیشنهادی دولت ارزیابی به‌عمل آمده و نظر نهایی فراکسیون در ارتباط با رأی اعتماد به وزرا مشخص می‌شود.

رسالت خبر داده که رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفته: کسب رأی اعتماد وزیران بستگی به قدرت پاسخگویی آنان در رفع شبهه فتنه دارد. حبیب‌الله عسکراولادی در گفت‌وگویی پیرامون کابینه یازدهم، عنوان کرد: آقای روحانی در مواضع خود موضوع شفافیت و التزام به قانونگرایی را بار‌ها تاکید کرده‌اند. شفافیت از توان پاسخگویی هر دولتی نمایان می‌شود و قانونگرایی هم بر التزام به سازوکارهای قانونی متکی است همان طور که تاکنون همه التزام به قانون داشته‌اند و محصول آن دولت تدبیر و امید است. کابینه آینده هم ان‌شاءالله از سازوکار مخالف و موافق در مجلس و نقد مشفقانه و رصد حکیمانه نمایندگان بیرون می‌آید.

آرمان‌ اتهامات سیاسی را برگ برنده تندرو‌ها دانسته و نوشته: صداهایی که از مجلس درخصوص کابینه پیشنهادی حسن روحانی شنیده می‌شود گرچه طی دو، سه روز گذشته به‌طور مشخصی رنگ موافقت بیشتر به خود گرفته اما این موافقت هنوز چندان نیست که بتوان به رأی‌آوری همه ۱۸ وزیر پیشنهادی امیدوار بود. در این میان به‌نظر می‌رسد که وزرای پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و همچنین نفت راه دشواری برای جلب رأی اعتماد نمایندگان داشته باشند و در مقابل وزرای بهداشت، صنایع و کار نیز مشغول دور شدن از محدوده خطر هستند. در این میان دیگر وزرای پیشنهادی در حاشیه‌ای امن به ‌سر می‌برند. تغییر این صحنه‌آرایی البته بستگی به شیوه‌ای دارد که روحانی و تیم او از صبح امروز برای حضور در مجلس پیش خواهند گرفت؛ به‌ ویژه آنکه تمام رایزنی‌های یک هفته گذشته نتوانسته نظر کلی نمایندگان را به وزارت افرادی چون میلی‌منفرد، نجفی و زنگنه جلب کند و صحن علنی آخرین شانس این چهره‌ها خواهد بود.

اعتماد هم از طرح سؤال درباره قتل‌های زنجیره‌ای در صحن علنی خبر داده و نوشته، حسین طلا عضو این فراکسیون که نام او هم در لیست مورد حمایت جبهه پایداری قرار داشت، درباره وزرای پیشنهادی کابینه گفته است: «وزیران پیشنهادی نفت، مسکن، آموزش و پرورش، آموزش عالی، کار و تا حدودی وزارت صنعت و معدن برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس کار سختی در پیش دارند.» او البته گفته که برخی مسائل درباره این افراد وجود داشته که با توضیحات ارائه شده در کمیسیون‌ها، نمایندگان اقناع شده‌اند. اما درباره وزرای نفت و کار، گفته است: «ابهاماتی درباره عملکرد زنگنه در مدت تصدی‌اش بر وزرات نفت همچون قرارداد کرسنت و موضوعات دیگر مطرح است که اگر بتوانند پاسخ دهند قابل اقناع است و اگر نتوانند کارشان با مشکل مواجه می‌شود‌».

او همچنین درباره وزارت ربیعی گفته است: «در ارتباط با موضوع کمیته سه نفره منصوب از طرف آقای خاتمی برای بازجویی‌ها در زمان قتل‌های زنجیره‌ای موضوعاتی درباره ربیعی مطرح است و توضیحاتی را هم در این مورد در جلسات خصوصی مطرح کرده است: ولی این موضوع از آن دست موضوعاتی است که در صحن مجلس حداقل برای اطلاع افکار عمومی قطعا از سوی نمایندگان مطرح خواهد شد و بهتر است از زبان خودشان توضیحاتی در این خصوص مطرح شود‌».

اعتماد ادامه داده است که دیگر چهره عضو فراکسیون اقلیت مجلس که روز گذشته علیه برخی از وزرای کابینه موضع‌گیری کرد، الیاس نادران بود: نماینده‌ای که مانند بسیاری دیگر از اعضای فراکسیون حداد عادل، نسبتی با دولت احمدی‌نژاد و جبهه پایداری ندارد، اما به دلیل فاصله گفتمانی با طیف لاریجانی و معتدل‌های مجلس، در طیف حداد عادل جای گرفته است. او درباره وزرای پیشنهادی روحانی به انتخابات سال ۸۸ اشاره کرده و گفته است: «برخی از آقایان وزرای پیشنهادی در آن دوران رسما نمایندگی آقای موسوی و کروبی را عهده دار بودند: در مجلس نیز شنیده‌ام برخی از این افراد گفته‌اند، بدون عذرخواهی رأی اعتماد گرفته و به دولت خواهند رفت که البته این افراد اشتباه می‌کنند، زیرا عذرخواهی آن‌ها از رهبری و از مجلس نیست بلکه از مردم است‌».

 وی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی باید به صراحت موضع خود را در قبال فتنه ۸۸ روشن کنند، خاطرنشان کرد: «افراد باید به ادعای تقلب، اصل فتنه و اتفاقاتی که در آن سال‌ها افتاد، واکنش نشان داده و مواضع خود را صریحا اعلام کنند‌».

نادران همچنین درباره بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت هم گفته است: «رأی من به زنگنه منفی است و این رأی منفی دارای دلایلی است‌». این عضو فراکسیون حدادعادل ادامه داد: دو وزیری که در دولت آقای احمدی‌نژاد حضور داشتند و یکی از آن‌ها در اعتراض به نفر دوم در جلسه تودیع و معارفه گفت، چون می‌خواهند نفت را شخم بزنند مرا برداشته و وزیر بعدی را آوردند، امروز هر دونفرشان حامی زنگنه شده و در دفاع از وی در جلسات کمیسیون‌ها حضور می‌یابند. طی هشت سال گذشته ساختار قدرت در حوزه نفت فرو ریخته و برخی مناسبات تغییر کرده است. زنگنه به عنوان سمبل برگشت به نظام مدیریتی قبل از این هشت سال شناخته می‌شود و برخی اطراف وی هستند که به اصطلاح خودشان می‌خواهند نفتی‌ها را از این حوزه خارج کنند که این اتفاق قابل تامل و عجیب است.» وی با بیان اینکه دلایل قوی برای رأی ندادن به زنگنه وجود دارد، اظهار داشت: «من تلاش خود را برای رأی ندادن نمایندگان به وزیر پیشنهادی نفت انجام می‌دهم‌».

رایزنی‌های متفاوت در مورد شهرداری تهران

اعتماد؛ مسجد جامعی را گزینه جدی ریاست شورای شهر دانسته و در گزارش اختصاصی خود از گزینه‌های شورای شهر و شهرداری تهران نوشته: بحث انتخاب شهردار تهران از سوی شورای چهارم آنقدر زود گر گرفت که حالانزدیک به بیست گزینه را روی دست شورایی‌ها گذاشته است. در این میان برخی از نام‌ها بیشتر سر زبان‌ها می‌چرخد. محمدباقر قالیباف، رستم قاسمی و پرویز فتاح، گزینه‌های اصولگرایان و محسن هاشمی، محمدرضا عارف، مصطفی سلیمی، صفدر حسینی و محسن مهرعلیزاده هم از جدی‌ترین گمانه‌ها به عنوان شهردار مطلوب اصلاح‌طلبان هستند. شنیده شده است که شورای هماهنگی اصلاحات نیز با گزینه‌های اصلاح‌طلب جلساتی را برگزار کرده است، اما هرچند تاکنون هیچ کدام از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر در این باره موضعی نگرفته‌اند، نام محسن هاشمی بیشتر از همه رسانه‌ای شده است.

اعتماد ادامه داده که حالا قرار است شهردار را اصلاح‌طلبان انتخاب کنند یا اصولگرایان؟ تا پیش از معرفی کابینه رییس جمهور جدید، وضعیت شورای شهر چندان مشخص نبود، چرا که بحث رفتن احمد مسجدجامعی به وزارت ارشاد برای خیلی‌ها قطعی شده بود. اما با ماندن این چهره در شورای شهر معادلات تغییر کرد. حالا اصولگرایان شورا تلاششان را برای تصاحب کرسی ریاست شورا و انتخاب گزینه مطلوبشان برای شهرداری تهران دو چندان کرده‌اند. زیرا با توجه به جمع ۱۴ نفری اصلاح‌طلبان شورا، انتخاب شهردار و رییس شورای چهارم از سوی آن‌ها نه تنها غیرممکن نیست، بلکه چندان دشوار هم به نظر نمی‌رسد. بر همین اساس تلاش اصلاح‌طلبان هم بر ریاست مسجدجامعی به شورای شهر و انتخاب گزینه مطلوبشان برای شهرداری متمرکز است.

در این بین گروه سومی هم هستند که در عین اعلام بی‌تمایلی مطلق در رسانه‌ها، این روز‌ها تمام تلاششان را برای به کرسی نشاندن دوباره محمدباقر قالیباف بر صندلی شهرداری تهران متمرکز کرده‌اند.

هر چند به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری از یک سو و ورود کمتر از پنج تن از کاندیدا‌هایش به شورای شهر از سوی دیگر، او برای شهردار شدن دوباره راه بسیار سختی در پیش دارد، ‌شهردار تهران و حامیانش این روز‌ها سخت در تلاشند. حتی در این باره از قالیباف روایت می‌کنند که در دیدارش با چند عضو شورای جدید، تأکید کرده که تاکنون ۲۲ رأی در این شورا دارد!

یکی از اعضای اصلاح‌طلب شورای جدید، این تحلیل‌ها را ناشی از اشتباهات تیم شهردار تهران دانسته و تحلیل‌ها و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را شاهدی بر ادعایش می‌داند، با این حال اعتقاد دارد آن‌ها آنقدر توان دارند که در انتخاب گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان به عنوان شهردار، مانع ایجاد کنند: تیم قالیباف در حال حاضر تلاش خود را بر شکستن آرای هر دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب متمرکز کرده تا این جریان‌های اصلی هیچ کدام نتوانند اکثریت آرا را برای گزینه مطلوبشان به دست بیاورند و در نتیجه چاره‌ای جز اجماع بر سر شهرداری فعلی تهران نداشته باشند.

این عضو شورا به دیدارهای اخیر محمدباقر قالیباف و وعده‌هایش در این راستا اشاره می‌کند: شهردار فعلی می‌خواهد در سمت خود بماند، در غیر این صورت دیدار با سید حسن خمینی و پیشنهاد حمایت از احمد دنیامالی برای ریاست شورای شهر چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ او می‌گوید قالیباف اوایل هفته گذشته پس از لابی‌هایی که با برخی از اعضای اصلاح‌طلب شورای جدید داشته، پیشنهاد ریاست دنیا مالی بر شورا و درکنار آن شهردار شدن دوباره خود را به افراد تأثیرگذاری از جمله سید حسن داده است.

شرق هم خبر داده است که امروز سه گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری انتخاب خواهند شد و ادامه داده که امروز نشست اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران برای انتخاب سه گزینه نهایی شهرداری تهران برگزار می‌شود. قرار است از میان فهرست هفده نفره اعضای اصلاح‌طلب رأی بدهند و گزینه‌هایی که بیش از پنج رأی کسب می‌کنند، در کورس رقابت ‌بمانند. بعد از این انتخاب، از سه گزینه نهایی، برنامه خواسته می‌شود و فردی که جامع‌ترین برنامه را برای شهرداری تهران در ابعاد مختلف شهرسازی، اجتماعی، فرهنگی و... ارایه دهد به‌ عنوان گزینه نهایی اصلاح‌طلبان به شورای شهرچهارم معرفی شود. در فهرست هفده نفره اسامی‌ همچون محسن هاشمی، محمدرضا عارف، معصومه ابتکار، احمد خرم، احمد بی‌طرف، محسن مهرعلیزاده، صفدر حسینی، مرتضی حاجی، عبدالعلی‌زاده، اصغر نصیری، علی‌اصغر احمدی، اردکانیان و... دیده می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی