بازدید 12133

پایین آمدن قیمت دلار دلایل سیاسی دارد

کد خبر: ۳۳۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷ 28 July 2013
آسمان نوشت:

قیمت ارز دوباره روبه کاهش است. آیاهمه چیز ناشی از خوشحالی مردم است و آن‌طور که قبلاً مطرح شده بود ناشی از «جو روانی است؟ به نظر می‌رسد این بار احتمال‌های دیگری هم در میان باشد. مجید رضا حریری از اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین میگوید بازهم مثل همیشه پای دولت در میان است و سیاست می‌گویند تلاش برای کاهش قیمت دلار دولتی، کم دوام و برای دولت آینده دردسرساز است. این فعال عرصه تجارت همچنین می‌گوید که توقع از دولت آینده باید منطقی باشد چرا که حداقل در شش ماه دوم امسال هم وضع اقتصاد به همین منوال آزاردهنده خواهد بود.


قیمت ارز برای دومین بار بعد از انتخابات ریاست جمهوری رو به کاهش است؛ در حالی که اتفاقات ملموسی در فضای اقتصادی داخل کشور نیفتاده است؛ شما این کاهش قیمت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

علت‌هایی که می‌تواند به سقوط قیمت ارز منجر شود البته خیلی زیاد است، اما واقعیت این است که در طول یکی، دو سال گذشته عملاً تغییرات قیمت ارز تا حدود زیادی متأثر از شرایط سیاسی کشور بوده که این هم شامل سیاست‌ داخلی می شود و هم سیاست خارجی.

در فضای سیاست داخلی اگرچه گاهی سوءتدبیرهایی اتفاق افتاده، اما کاهش قیمت ارز در یکی دو مقطع بعد از انتخابات به این دلیل بود که یک فضای خوشبینی در کشور ایجاد شده است در فضای سیاست خارجی ما در یک ماه اخیر شنیده‌های امیدوار کننده‌ای وجود دارد، علائم بهبود روابط با کشورهای دیگر دیده می شود؛ از یک طرف نامه سناتورهای آمریکایی به آقای اوباما برای ارتباط با ایران و از طرف دیگر اظهارات اخیر جک استراو. این‌ها همه تأثیرات خوشبین‌کننده‌ای در فضای اقتصادی کشور می‌گذارد و باعث می‌شود آن عده‌ای که پول نقد خود را به دلار تبدیل کرد بودند حالا احتمال افزایش ارزش پول ملی را بدهند و دلارهای خود را به ریال تبدیل کنند. این احتمال‌هایی است که در مورد کاهش قیمت اخیر می‌توان مطرح کرد.

اما این تنها احتمال نیست.

درست است احتمال‌های دیگری هم وجود دارد، یکی دیگر از احتمال‌ها این است که دولت دهم در تلاش است در پایان عمر تصدی‌اش قیمت دلار به حداقل برساند و با کم‌ترین قیمت دلار ممکن دولت را به آقای روحانی تحویل بدهد. به هر حال بزرگ‌ترین و مهم‌ترین عرضه کننده دلار و همه ارزهای خارجی در کشور دولت است، البته عده‌ای به حق می‌گویند که سهم دولت در بازار ارز کم شده است. این درست است اما مثلاً اگر در سال‌های قبل این سهم را 90 درصد می‌دانستیم حالا مثلاً کم‌تر شده است اما هنوز هم مهم‌ترین عرضه کنده دلار و مهم‌ترین عامل مؤثر در عرصه و تقاضای دلار دولت است. بنابراین دولت می‌تواند با عرضه بیش از حد دلار به صورت اسکناس و نقدی، زمینه را برای کاهش قیمت دلار در کوتاه‌مدت فراهم کند تا به قیمتی که شده کابینه جدید در شرایطی بر سر کار بیاید که دلار کم‌تر از سه هزار تومان قیمت داشته باشد.

همان‌طور که گفتید چنین اقداماتی نمی‌تواند تأثیرات بلندمدت داشته باشد.

قیمت دلار ظرف حدود دو ماه دوباره به سه هزا و پانصد تومان خواهد رسید آن وقت می‌توانند بگویند که دولت جدید هم تنها در دو ماه ارزش پول ملی را مثلاً 20 درصد کاهش داده است.

چرا باید چنین اقدامی در دستور کار دولت باشد؟

من آدم سیاسی نیستم و بلد نیستم حرف سیاسی بزنم. اما به هر حال مشخص است که گروه‌های سیاسی با هم منازعات سیاسی دارند و مدام تلاش می‌کنند تا در موقعیتی قرار بگیرند که بتوانند به نفع خودشان روی افکار عمومی تأثیر بگذارند. دلار هم برای مردم بسیار مهم است چون تأثیر افزایش قیمت دلار به صورت روزانه روی زندگی مردم قابل مشاهده است.

اما چنین کاهش قیمت ضربتی که به سرعت هم قابل برگشت است نمی‌تواند روی قیمت کالاهی مصرفی مردم و در مجموع روی سطح معیشت آنها تأثیر بگذارد.

کاملاً درست است چنین کاهش قیمت‌هایی باعث کم شدن قیمت کالاها در بازار نخواهد شد اما به هر حال قیمت دلار یک شاخص مهم است وضعیت دولتی که دلار 3600 تومانی را تحویل می‌دهد با دولتی که دلار 2900 تومانی را تحویل می‌دهد متفاوت است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان