بازدید 16664

هزینه کردن واژه «ملی» برای فروش حجم ۱۰ مگابایتی!

هزینه کردن نام «ملی» برای پروژه‌های اینچنینی، جز تضعیف توانمندی متخصصان ایرانی در چشم کاربران وب در درون و بیرون از کشور نخواهد بود. شاید بهتر بود که متولیان امر به جای این کار که هزینه‌های صورت گرفته برای آن اعلام نشده است، به سراغ سرویس‌های فراوانی می‌رفتند که توسط کار‌شناسان ایرانی طراحی شده و تا اندازه‌‌ای با اقبال کاربران روبه‌رو شده‌اند.
کد خبر: ۳۳۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۵ 09 July 2013
راه‌اندازی یک خدمات با پسوند ملی از آن دست رویکردهایی است که در سال‌های اخیر بسیار رخ داده و البته بیش از هر چیز‌ در حوزه دنیای مجازی رخ داده است؛ اما فارغ از آنکه آخرین خدمات ملی رونمایی شده، از نام خارجی «ایمیل» به جای معادل فارسی آن یعنی «رایانامه» بهره گرفته، ایرادات اساسی‌تری متوجه آن است که آگاهی از آن خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته با حضور وزیر ارتباطات «ایمیل ملی» به آدرس mail.post.ir راه‌اندازی شد؛ هرچند پیشتر سرویس‌های گوناگونی در سایت‌های دیگری به نام ایمیل ملی آغاز به ‌کار کرده بودند، این سرویس جدید برای ارتباط بهتر دولت با مردم به صورت الکترونیک و با امنیت بالا ایجاد شده است.

با اعلام این خبر، سری به سایت مذکور زده و برای ‌نام‌نویسی اقدام کردیم که با مسائل عجیبی روبه‌رو شدیم: در سایت ‌نام‌نویسی ایمیل ملی شرکت پست دو گزینه ثبت نام افراد حقیقی و حقوقی قرار داده شده که با کلیک‌ روی آنها به کاربر هشدار داده می‌شود که شرکت پست هیچ گونه مسئولیتی ‌نخواهد پذیرفت!



این هشدار‌ها در حالی داده می‌شود که نخستین و مهمترین عامل جذابیت یک سامانه دریافت و ارسال ایمیل، امنیت بالا و پذیرش مسئولیت حفاظت از اطلاعات کاربران است و در این راستا شرکت پست باید به کاربر اطمینان دهد که مسئولیت همه چیز را بر عهده خواهد گرفت؛ همچنان که در سرویس‌های پستی دیگر این کار را انجام می‌دهد.
 


ماجرا هنگامی جالب‌تر می‌شود که پس از تأیید مسئولیت نپذیرفتن پست، به صفحه ‌نام‌نویسی می‌رسیم؛ در فرم ‌نام‌نویسی ایمیل ملی، کاربر می‌بایست اطلاعات مرتبط را وارد کرده و یک ایمیل برای خود برگزیند که در این بخش نیز قوانین Userfriendly رعایت نشده و در صورتی‌که نام کاربریِ مورد نظر کاربر قبلا گرفته شده باشد، پس از پر کردن فرم و فرستادن آن به آگاهی کاربر رسانده می‌شود، نه پیش از آن.

این در حالی است که به گفته رئیس هیأت‌مدیره پست، می‌بایست به هر کاربر پنجاه مگابایت فضا اختصاص داده شود که این گونه نیست؛ آنچه در سایت نشان داده شده، برای دریافت یک ایمیل یک ساله با حجم ده مگابایت، باید سه هزار تومان واریز شود؛ مبلغی به ظاهر اندک که در قیاس با ایمیل‌های فراوان موجود ـ که بیشتر رایگان هستند ـ به شدت گزاف به نظر رسیده و می‌‎تواند انگیزه انصراف کاربر از ادامه پر کردن فرم باشد.
 
این در حالی است که شاید پانزده سال پیش نیز سایت‌های ارائه دهنده خدمات ایمیل برای ارائه ده مگابایت فضا، هزینه‌ای دریافت نمی‌کردند و اکنون نیز سرویس دهنده‌های پست الکترونیک به جای کسب درآمد مستقیم از کاربر، از تبلیغات و خدمات ارزش افزوده و امکانات جانبی ایمیل هزینه‌های خود را جبران می‌کنند؛ بماند که سایت‌های فراوانی در دنیای مجازی مشغول به کار‌ند که گاه تا ده‌ها و صدها برابر این حجم، به رایگان فضا در اختیار کاربران می‌گذارند!



همه این عوامل و مسائل دیگر، دست به دست هم می‌دهند تا ایمیل ملی تنها در نام «ملی» باقی بماند؛ در حالی ‌که برخی شرکت‌های بخش خصوصی داخلی هم اکنون با استفاده از متخصصان ایرانی و سرورهای ایرانی، ایمیل رایگانی با فضای یک گیگابایت هم به کاربران خود عرضه می‌کنند که به رغم این امکان، هنوز هم با اقبال عمومی روبه‌رو نشده‌اند.

گویا هزینه کردن نام «ملی» برای پروژه‌های اینچنینی، تضعیف توانمندی متخصصان ایرانی در چشم کاربران وب در درون و بیرون از کشور خواهد بود. شاید بد نبود به جای این کار که هزینه‌های به ثمر نشستن آن بر ما پوشیده است، به سراغ سرویس‌های فراوانی می‌رفتند که توسط کار‌شناسان ایرانی طراحی شده و تا اندازه‌ای با اقبال کاربران نیز روبه‌رو ‌شده‌اند؛ چه بسا این کار می‌توانست نتیجه ملی‌تری ‌داشته باشد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۵
انتشار یافته: ۴۲
به جای این کارا سرعت اینترنتو درست کنند
جالبتر از اينا كه نمي دانستيم پولي هم است درخواست كد پستي و شماره ملي است !
امروز برای ثبت نام وارد شدم اما درخواست پول ثبت نام برای این خدمات محدود برایم تعجب آور بود. اولین ایمیل پولی جهان!!!؟؟؟
پاسخ ها
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
اولی که نیست ، اما خیلی ضایعه...!!!
10 مگ ، 3 هزار تومن؟
دست از سر این این جیمیل بردارید ما تمام کارای ارتباطاتمون با جیمیل نمی دونم چی کارش کردن یک ساعت طول می کشه یه ایمیل بخونیم دست از سر مردم بر دارید
پاسخ ها
محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
برای همه اینجوری نیست
انگار گلچین می کنن.
بعضی ها سریع باز میشه.
شما یه ایمیل جدید باز کن و اگر خواستی این رو به اون لینک کن که راحت بشی.
خیلی مسخره
من فکر نمیکردم که حجم این سرور 10 مگابایت باشد.یه سوالی که من دارم اگه فایل ایمیل شده بیشتر از 10 مگابایت باشد.این سرور چه جوری میخواد پشتیبانی کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
ادرس واسه همین کاره ! روی سی دی می زنن پستچی میاره درب منزل تحویل میده و هزینه پست رو هم میگیره !
ای بابا! ما که هر چی خبر ابتکاری از اقایان دیدیم و شنیدیم اخرش نتیجش شد محدودیت دنیای مجازی!این طرح هم لابد برای محدود کردن و کنترل کاربران ایرانیه!
دلت خوشه ها!!!!
کجای دنیا برای ثبت نام ایمیل آدرس منزل و کارت ملی و از این چیزا می خواد آخه؟؟
مسخره است ....
من دیروز رفتم ثبت نام کنم اولش که اون پیغام رو داد که مسئولیتی نداریم ! واقعا خنده دار بود بعد که کلی اطلاعاتم رو وارد کردم رسیدم پایین صفحه دیدم نوشته 10 مگابایت ! و هزینه 3000 تومان واقعا شوکه شدم
امشب هم شنیدم تو اخبار که در آینده داشتن این ایمیل اجباری خواهد شد وگرنه نمی تونیم با سازمانها و ارگانها در تماس باشیم !
من که عمرا ثبت نام کنم

پول بدی هیچ مسئولیتی قبول نمیکنند 10 مگ بایت فضا و....

خب همین حیمیل بهتره میگن امنیت نداره آمریکا دسترسی داره
بیا این سیستم من مال آمریکا ببینم چی میخواد از توش در بیاره ...
مثلا" سایت www.mokatebeh.ir امکانات خوبی در خصوص ایمیل فارسی بطور رایگان ارائه می دهد
۵۰ مگابایت
۱۰۰۰۰ ریال
کم کم رایگان میشه!
مثل همیشه، تابناک هوشیار
مقاله‌ای بسیار پرمحتوا و عالی !
ای کاش کمی ذهن بازتر پشت دنیای فناوری اطلاعات ایران بود ...
این سرویس باعث شرمساریه. خدا کنه رسانه های خارجی خبردار نشن آبرومون بره. من مهندس کامپیوترم کارمم 10 ساله حوزه نرم افزاره.
الان تستش کردم، 10 مگ رو کردن 50 تا هزینه هم شده 1000 تومن. ولی الان 50 مگ رو جلو بچه هم بذاری قهر میکنه. جیمیل 200 برابرشو میده مجانی. حالا همین 1000 تومن رو بخوای پرداخت کنی باید حضوری بری!!! که مشخص نشده کجا.
در شرایطی که در همین کشور سرویسهای ایمیل بسیار معتبری داره توسط شرکتهای خصوصی پیاده سازی و اجرایی میشه این پروژه در حد پروژه دوره لیسانس محسوب میشه و واقعا باید پرسید مغز متفکر و مدیران این پروژه کدوم نوابغ هستند؟
الان که این آدرسش اصلا بالا نیمناد
سلام پس سرویس mail.iran.ir چی میشه؟؟؟ گفته میشد اولین و باامنیت ترین سرویس ایمیل داخلی این سرویسه.....!!!؟
کاملاً با نظر نویسنده موافقم من هم دیروز سری به این سایت زدم و البته خیلی دلسرد شدم چون نوعی توهین به متخصصان ایرانی است این سایت از روشهای بسیار ضعیفی برای رابط کاربری استفاده کرده و تازه تو این شرایط مبلغ بالایی هم با ذکر نام ملی پول می خواهد. قبلاً هم من در سایت www.chmail.ir , mail.iran.ir با توجه به ذکر ملی بودن هر دو عضو شدم و یکی الان انگار از مدار خارج شده و دومی هم از کیفیت پایین برخوردار هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
من مدتهاست از ایرانمیل استفاده میکنم و برای کارهای رسمی یاهومیل ده ساله ام رو گذاشتم کنار
تقریبا هرروز چک میکنم و سالمه
فقط ضعف بارزش قابلیت ارسال با محدودیت 16 مگه که باهاش میسازم و زحمتشو انداختم گردن Win RAR
دقیقا حرف دل منو زدی...
دیروز رفتم فرم رو پرکنم و وقتی به قیمتش رسیدم کنسل کردم
همه چیز و همه جا سیاست زده شده است
پیام Unable to connect میده !!!
این ها همه اش پیش درآمد اینترنت ملیه.چند وقت دیگه که جیمیل و همه چی قطع شد اونوقت همه با هم می ریم ثبت نام می کنیم.تازه دور هم هستیم،شاد و خوشحال!
به جای این شیرین کاری ها برن با خود شرکت گوگل رایزنی کنن نمایندگی تو ایران بزنه.برای فیس بوک هم همینطور. دقیقا همون کاری که کره جنوبی انجام داد. یک فرد به عنوان تبعه کره ای حتما باید با کد ملی خودش ثبت نام کنه و فقط یک حساب کاربری.
تو همه کشور های بابت این جنینی خدماتی هزینه ای دریافت نمیشه و سعی میشه برای جذب مخاطب بهترین خدمات ارائه بشه
ولی نمیدونم چرا تو مملکت ما برای خدمات ملی که وظیفه دلته و برای توسعه یک سری کارها باید انجام بده باید هزینه پرداخت کنیم.

1000 تومن که به قول عزیزمون الان 300 تومن ارزش داره وقتی در اعداد میلیونی ضرب بشه رقم بزرگی رو حاصل میشه
سرویسی که نه امنیت داره نه سرعت ،هزینه بالایی داره وفضای کم
دولت لطف کرده منت سرتون گذاشته براتون ایمیل ایجاد کرده اونوقت شما فقط از محصولات بیگانه طرفداری می کنید!!
دولت متشکریم بریم برای فتح تکنولوزیک دنیا!!!
من نمی دونم اینا چرا هر روز سرویسهاشونو تغییر می دهند!!!
مگه چند سال پیش سایت iran.ir قرار نبود سرویس ایمیل بدهد. ان جا هم ما رفتیم ثبت نام کردیم. خبری نشد. حالا دوباره یک سرویس دیگر!
از این سرویسهای دولتی چیزی در نمی آید. بهتر نبود سرویس دهنده های خصوصی را تقویت می کرند.
تازه بعد از ثبت نام به توصیه سایت برای فعالسازی رفتم پست اونا میگن از چنین چیزی روح ما خبردار نیست .
پیام Unable to connect میده !!!
به نظر من که 1000 نفر هم عضو نخواهند شد چه برسه به میلیون نفر.
پاسخ ها
شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
صبر کن داداش
بموقعش میدونن چطوری هممون رو بفرستن برا ثبت نام!!!یکاری میکنن ک برا ثبت نام کردنش توی صف بایستی!!! :)
جالب اینه که فقط یه سیستم اپن سورس رو برداشتند نصب کردن و تا همین چند روز قبل فایلهای نصب و ... رو سرورشون بود
وقتی مجبورت کنن ثبت نام کنی و کارهات گیر باشه چاره ای نداری دیگه!
گوگل 15 گیگابایت فضا میده. یعنی حدود 1500برابر این سرویس به اصطلاح ملی و تمام دنیا را هم پوشش میده. یک ریال هم دریافت نمی کنه. مس/ولیت را هم قبول می کنه. از پسورد دو مرحله ای هم استفاده می کنه. مگه مخمون خرابه سراغ این سرویس ابتدایی بریم؟
من از سایت وزین تابناک خواهش می کنم که یک چنین سرویسی رو فراهم کنید .
بالاترین چالشی که شرکت پست دارد اطمینان دادن به کاربران به حفاطت اطلاعات آنان است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی