بازدید 28048
رسانه‌های غربی از «پیشنهاد خوب» هسته‌ای به ایران می‌گویند:

ترجمه «پیشنهاد خوب» ۱+۵ به ایران چیست؟

کمتر از چند ساعت به برگزاری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ مانده، همه به گونه‌آی در تلاشند تا از محتوای احتمالی این مذاکرات آگاه شوند. در این میان، رسانه‌های غربی از مطرح بودن یک «پیشنهاد خوب» برای ایران در آلماتی سخن می‌گویند؛ اما ویژگی‌های این پیشنهاد خوب چه می‌تواند باشد؟
کد خبر: ۳۰۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۱:۲۵ 26 February 2013
کمتر از چند ساعت به برگزاری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ مانده، همه به گونه‌آی در تلاشند تا از محتوای احتمالی این مذاکرات آگاه شوند. در این میان، رسانه‌های غربی از مطرح بودن یک «پیشنهاد خوب» برای ایران در آلماتی سخن می‌گویند؛ اما ویژگی‌های این پیشنهاد خوب چه می‌تواند باشد؟

به گزارش «تابناک»، با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در آلماتی، حجم اخبار، تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های مربوط به این موضوع در رسانه‌های جهان افزایش پیدا می‌کند، به گونه‌ای که در جدید‌ترین خبر، برخی رسانه‌ها از «پیشنهاد خوب» کشورهای غربی به ایران در مذاکرات فردا سخن به میان آورده‌اند.

بنا بر این گزارش، خبرگزاری فرانسه در این باره به نقل از سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌نویسد، قدرت‌های جهانی در مذاکرات فردا، پیشنهادی خوب و به روز شده را به ایران‌ خواهند داد؛ با این حال، این خبرگزاری بلافاصله بخت موفقیت در این مذاکرات را اندک ارزیابی می‌کند.

به نوشته این خبرگزاری، «مایکلمان»، سخنگوی «کا‌ترین اشتون» در این زمینه اظهار داشته: «ما پیشنهادی خوب و به روز شده را برای مذاکرات آماده کرده‌ایم که به باور ما، مبنایی متوازن و منصفانه برای گفت‌و‌گوهای سازنده فراهم می‌کند. این پیشنهاد، نگرانی‌های جامعه جهانی را درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران مورد توجه قرار می‌دهد؛ اما در عین حال، پاسخگوی ایده‌های ایران نیز هست».

مان در ادامه افزود: «ما امیدواریم ایران فرصت را مغتنم شمرده و با انعطاف و تعهد به حصول پیشرفت به سوی برداشتن گام‌های اعتمادساز وارد مذاکرات شود».

با این حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از «یک منبع نزدیک به مذاکرات» می‌نویسد، پیشنهاد غرب، همچنان بر توقف غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در ایران، تعطیلی تأسیسات غنی‌سازی فردو و خارج کردن اورانیوم‌های غنی شده ۲۰ درصدی از ایران تأکید دارد و این سه خواسته، همچنان مبنای درخواست‌های گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهد.

یک منبع غربی دیگر نیز مدعی شده در مذاکرات فردا، غرب در ازای گرفتن امتیازات مشخصی از ایران، پیشنهاد برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها را ارائه خواهد کرد. اما وی درباره جزییات این موضوع مطلبی نیاورده است.

اما افزون بر خبرگزاری فرانسه، «رویترز» نیز ساعاتی پیش با انتشار خبری مدعی شد در صورت موافقت ایران با محدود کردن برنامه هسته‌ای، کشورهای عضو ۱+۵ پیشنهاد برداشته شدن برخی تحریم‌ها را به ایران می‌دهند؛ اما این خبرگزاری که مطلب خود را به نقل از «یک منبع نا‌شناس غربی» آورده، افزوده که در صورت همراهی نکردن ایران، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بیشتری در راه خواهد بود.

در همین حال، «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا نیز که در حال حاضر در لندن است، ضمن درخواست از ایران برای ورود به مذاکرات با روحیه‌ای سازنده و با اعتماد مناسب، تهدید کرده زمان برای یافتن راهکاری دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای ایران در حال گذران است و پنجره دیپلماسی برای مدت نامحدودی در مقابل ایران باز نخواهد ماند.

اما آنچه از کنار هم گذاشتن این اخبار و موضع‌گیری‌ها می‌توان دریافت، چیزی به جز ادامه راهبرد تشویق و تهدید غرب نیست که سال‌های سال است در قبال ایران و به ویژه در موضوع پرونده هسته‌ای از سوی آنان دنبال می‌شود.

مقامات غربی در حالی از ارائه «پیشنهاد خوب» و لزوم ورود ایران به مذاکرات با اعتماد کامل و روحیه‌ای سازنده سخن می‌گویند که تاکنون نه محتوای پیشنهاد‌های آن‌ها دقیق مشخص شده و نه در عمل تغییری در رویه اعمال فشار آن‌ها بر ایران حاصل شده است.

آن گونه که از اخبار فوق برمی‌آید، غرب همچون دفعات گذشته در پی آن است تا با ارائه پیشنهادهایی محدود در برابر ایران، امتیازاتی گسترده بگیرد. شاهد این مدعا آن است که کشورهای غربی هر بار تنها از برداشته شدن «برخی از تحریم‌ها» سخن می‌گویند، در حالی که روزانه مشغول تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هستند و به این ترتیب، احتمالاً آنچه به عنوان سقف پیشنهادهای خود در مذاکرات فردا به ایران ارائه خواهند داد، از کف پیشنهادهای دور قبلی مذاکرات نیز کمتر خواهد بود.

اما استفاده‌ای که غرب می‌تواند از این فضا ببرد، این است که از طریق بازی با افکار عمومی، چنین وانمود کند که با حسن نیت کامل وارد مذاکرات شده و اگر این مذاکرات به نتیجه خوبی نرسیده و شکست بخورد، این ایران است که به سبب «انعطاف نشان ندادن»، «مغتنم نشمردن فرصت» و «رد پیشنهاد خوب» غرب، زمینه شکست مذاکرات را فراهم کرده است. جالب آن که تهدیدات مقامات غربی نیز‌ همزمان، زمینه را برای افزایش فشار‌ها پس از مذاکرات فراهم می‌کند و ستون دوم راهبرد غرب علیه ایران را به پیش می‌برد.
در چنین فضایی، انتظار حسن نیت داشتن از غرب در مذاکرات فردا، شاید تا اندازه بسیاری غیرواقع بینانه به نظر برسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۸
انتشار یافته: ۲۶
دقیقا همین هست که شما میگوئید وقتی کشورهای عربی بگن آمریکائی ها پیشنهاد خوبی دارند یعنی اینکه دوباره دارن تبلیغات میکنند.
ما که مطمئن هستیم این مذاکرات ادامه سیاسی بازی های غربه.خوبه که دشمن احمقه که بعد از این همه سال نمی فهمه سیاست تهدید برعکس جواب داده.دیگه من نمی دونم کجا رو می خواد تحریم کنه.
البته فقط خبر ساخت بیش از سیزده پالایشگاه برا غرب کافیه که بفهمه تحریم ها به توفیق اجباری تبدیل شده که ایران از شر خام فروشی و اقتصاد نفتکی راحت بشه.
اره تابناک جان دقیقا همین هست که گفتی.
به احتمال 99درصد باز هم مذاکرات بی نتیجه خواهد بود و عامل بی نتیجه بودن هم ایران خواهد بود!!

آری خودمان را با بد کسانی درگیر کردیم!
‏"‏غرب همچون دفعات قبل در پی آن است تا با ارائه پیشنهاداتی محدود در برابر ایران، امتیازاتی گسترده کسب کند."
هيچ آدم عاقل وباهوشي اين روقبول نميكنه,اگرقصد غرب اين باشه ايران نبايدقبول كنه,بي منطقي كه نميشه,غرب اگر واقعأ ميخوادمشكل حل بشه بايدپيشنهادهايي بده كه بادرخواستهاشون هم خواني داشته باشه
پس از سالها مذاکره اکنون مسئولان ما به خوبی از روش مذاکراتی غربیها مطلعند. از یک سو ارائه پیشنهادات کمرنگ و بی ارزش و از سوی دیگر تحریمهای هدفمند برای سرنگونی اقتصاد و نظام. پس یا نباید به مذاکره بپردازند و با تحریم مذاکره حفظ آبرو و کیان کشور را نمایند یا اگر به مذاکره رفته، بدانند که در صورت عدم حصول نتیجه، کار را برای مردم و خود سخت تر می کنند.
در حقیقت این گرهی است که روز به روز باز کردن آن مشکل تر می شود و اگر روزی هم مسئولان کوتاه بیایند همه خواهند گفت چرا زودتر این اتفاق نیفتاد؟ و چرا این همه هزینه برای حصول به نتیجه ای معلوم صرف شد؟
بنابراین اگر هدفمان مذاکره برای مذاکره نباشد و با علم به اینکه غرب اساسا پیشنهادات جدیدی ندارد و همه موارد حول تعلیق غنی سازی 20٪، تعطیلی مرکز فردو و خروج اورانیوم غنی شده از کشور می چرخد، اساسا آیا مذاکره لازم است؟ حال آن که ما اساسا قصد کوتاه آمدن نداریم. این دوری باطل است که در نهایت لحظه به لحظه سبب تنگ تر شدن گره تحریم ها می شود، اما آیا بهتر نیست قبل از آن که این گره سبب شود تا در نهایت در برابر امتیازی ناچیز کوتاه بیاییم قدم آخر را اکنون برداریم. یا تحریم مذاکرات و یا تسلیم در برابر خواست غربیها. به نظر این تنها راه است.
آنها می خواهند به این طریق به دنیا بگن ما پیشنهاد خوبی داشتیم اما ایران لجبازی می کند و قبول نمی کند تا بتونند فضا را برای اقدامات بعدی آماده کنند چون در واقع این غرب است که اصلا دنبال توافق نیست آنها اهداف دیگری را دنبال می کنند که اصلا به زبان هم نمی آورند. اما ، ما باید بر روی موج ایجاد شده خودشان سوار بشیم، یعنی همزمان بگیم که ما آماده ایم سازش کنیم اصلا آمده ایم سازش کنیم، تا بتونیم بر جریان رسانه ای آنها سوار شیم و بعد از مذاکره بگوییم پیشنهاد های آنها مایوس کننده بود و شکایت از عدم وجود اراده سازش در جبهه غرب بکنیم. نباید با اخم سیاسی وارد مذاکرات بشیم بلکه بعنوان طرف شاداب و جستجو کننده راه حل که حاضر به سازش است . در عمل نباید از اصول خودمان کوتاه بیاییم. انشا ا..
عجب دنیای هست. یه ملتی میگه من بر اساس حقی که دارم می خواهم از تکنولوژی هسته ای که خودم توسعه دادم استفاده کنم این وسط هم چند تا قلدر میگند نه هرچی ما میگیم شما هم همان کار را باید انجام بدید.اشتباه هست جلوی اینا کوتاه امدن درست که به مردم داره فشار میاد که البته این فشار ها 60 یا 70 درصدش بخاطر سیاست های غلط در سالهای گذشته هست ولی ما در مقابل دانشمند های کشور و از همه مهم تر نسل های آینده باید باسخگو باشیم.
به خدا این حقارته که تن به این حرفا بدیم باید ایستادگی کرد که بعدها آیندگان از پدران ترسویشان سخن نگویند و خاطره تسلیم شدن ما را در ذهن نداشته باشند
اینا که همون 3 تا درخواست قبلی رو دارن
سختشون نشه یه موقع اینهمه سخاوتمندی دارن!!!!!
سلام
غربي ها مردم ايران را تحريم كردند و حالا ميگويند اگر مي خواهيد تحريم ها را بر داريم بايد از فعاليت صلح آميز هسته اي مردم ايران دست بر داريد!خيلي جالبه نه؟مثل دعواي آقاي دكتر با يك نفر عادي مي ماند كه جناب آقاي دكتر شكم بنده خدا را پاره مي كند بعد مي گويد اگر مي خواهيد شما را عمل كنم بايد به من التماس كني.
شما فكر ميكنيد بسته پيشنهادي غربي ها چه مي تواند باشد ؟ از پيش معلوم است، مثل اين مي ماند كه شما در روز روشن به يك نفر پيشنهاد بدي كه من چشمان تورا مي گيرم ودر مقابل يك عدد چراغ قوه به شما مي دهم
جالب نيست؟
اگه اینجوریه ایران هم با هر مورد وضع تحریم جدید، درصد غنی سازی رو باید ببره بالاتر
تنها راهش اینه!!!
من موندم خدایی! در قبال هیچی دارن هی تحریم میکنن و فشار وارد میکنن که چی؟!
در صورتی که خارج از قوانین ان پی تی هم عمل نکرده ایم!
اینطور که اینها و با افکار شومشون دارن پیش میرن باید متقابلا و با عکس العمل به جا در مقابلشو پیش رفت...
از ما گفتن
راه ايران اين است كه در صورت اصرار غربي ها بر مواضع غير منطقي و غير قابل قبول، محتواي مذاكرات را در همان آلماتي رسانه اي كند. واعلام كند تنها در صورتي در دور بعدي مذاكرات شركت خواهد كرد كه غرب رفتار خودش را تغيير دهد.
اگر ما قدرت و امتیاز نداشتیم آنها با ما وارد مذاکره نمی شدند. قافیه را نبازید و همیشه مقتدرانه عمل کنید. مکر خدا بالاترین مکرهاست.
روزی خواهد رسید که فقط قول دهند حمله نکنند ودرصورت عدم پذیرش ایران تنها قول آنها عدم کشتار مردم خواهد بود
مطمئنا ما باید با خواسته های 1+5 کنار بیاییم نه آنها با خواسته های ما. یک قدم به عقب برای برداشتن دو قدم به جلو بهترین راه است.
آفرین،تابناک دقیقا درست گفت.هر روز یه دوجین تحریم میکنن.بعدش به ایران میگن شما بیا غنی سازی 20% رو تعطیل بکن،تاسیسات فرودو رو تعطیل بکن،اورانیوم غنی شده 20% رو هم تحویل ما بده، اونوقت ما یه بخشی از این تحریم های روزانه رو کمتر میکنیم!! خوب اگه همه این کارهارو بکنیم دیگه اصلا چه دلیلی برای تحریم باقی میمونه که بخوان یه بخشیش رو بردارن؟!! تازه پشتش هم هی تهدید میکنن این پنجره همیشه باز نخواهد بود.همون سیاست چماق و هویچ نخ نما شده.حالا که ظاهرا اینا تحریم هاشونو لغو بکن نیستم،من اگه جای آقایون باشم میزارم دنده 5 تا جا داره غنی میکنم!!
اگر به تركيب تيم مذاكره كننده غربيها نگاه كنيم همه آنها ضد ايراني سرسخت هستند و مطمئناً هيچ امتيازي به ايران نخواهند داد
اگر آنها در ين مذاكرات سعي در تحريم بيشتر ايران گرفتند ايران بايد بصورت مضاعف فعاليت اتمي خود را بيشتر كنه بطوريكه يك گام آنها در افزايش تحريمها برابر با دو الي سه گام ايران در افزايش فعاليتهاي هسته اي باشد .
به نظر من تمام فشارهاي رواني در داخل اعم از خودرو، ارز، طلا و همه و همه براي اين است كه ايران را از نظر رواني قانع كنند كه بايد با آنها مصالحه كنيم تا تحريم ها و اين مشكلات رفع شود. ولي من به شما قول مي دهم كه اين مشكلات ريشه در مديريت هاي ما و ضعف ما در ساختن كشور دارد و هيچ ربطي به تحريم ها ندارد. واقعا اين تحريم ها نعمتي است كه ما مديريتمان را اصلاح كنيم. همانگونه كه آقاي خامنه اي نيز فرمودند آمريكا هيچ كمكي به ما نمي كند من از مسئولين مجدانه مي خواهم كه تسليم نشوند.
وقتي مواضع غرب مشخي هست مذاكره معني ندارد و اونها بخاطر تبلغاتشون مذاكره ميكنن و ((پيشنهاد خوب رو تبليغ ميكنن))
مطمئنا پيشنهاد خوب وجود نداره واگر حسن نيت داشتند زماني كه انجام مذاكره قطعي شد اقدام به تشديد تحريم ها نميزدند .
جناب جان کری فکر میکنند غیراز دیپلماسی در برابر ایران مگر میتوانند کاری بکنند که زمان دیپلماسی را کوتاه اعلام میکنند بفرمایند تشریف بیاورند ببینند که چه میشود ایران نه عراق است نه افغانستان ونه ..... ایران مهد دلیران
اعتماد کنید.خواهشا...تمومش کنید.دیگه خسته شدیم.
یه نفر یه کاری انجام میده دومی خوشش نمیاد یه چوب بر می داره میره سراغش روزی 100 بار می زنه تو سرش و میگه اگه دست برداری از این کار به جای 100 بار 98 بار در روز می زنم تو سرت نفر اولی تو دلش می پرسه خوب اگه دست بردارم چرا هنوز 98 تا می زنی دومی هم تو دلش می گه آخه این تنها چیزی نیست که ازت می خوام اگه این روش چوب جواب بده چیزهای دیگه زیادی هست که با اون 98 تا ازت می گیرم
هیچ غلطی نمی توانند بکنند غربیها
به نظر من، با این سماجتی که طرفین دارند، در آینده جنگ و درگیری اجتناب ناپذیر است.
البته خوب از نظر انها ست ولی بهترین پیشنهادات از طرف ایران بوده که 8 ماه است هیچ جوابی نداده اند.

ما بهتر است پیشنهادات خود را فقط دنبال کنیم و بپرسیم چرا با آن مشکل دارند. پیشنهادات آنها معمولا بدرد نمیخورد.
آخرش حمله نظامی است مگر قبلا جنگ راه نیانداختید چه نتیجه ای گرفتید که
حالا می خواهید بگیرید ما می دانیم شما هم می دانید در همه دنیا را هم
ببندید اگر بخواهیم قادر به اداره کشورمان هستیم زیر بار زور هم نمی
رویم. در این 34 سال مثلا مصر که فرمانبر شما بود را چکار کردید حسنی
مبارک الان کجاست خجالت نمی کشید روز روشن عربده می کشید تحریم می کنید
هیچ غلطی هم نمی توانید بکنید اگر می توانستید می کردید.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی