بازدید 28073
۴۴ اشکال سازمان نظام پزشکی و یک درخواست:

لطفا پزشک خانواده را متوقف کنید!

در شرایطی که افزایش سهم مردم در هزینه‌های درمان و مشکلات عدیده درمانی مورد وثوق وزیر نیز بوده و بار‌ها با انتقاد وی روبه‌رو شده است، طرح پزشک خانواده که همواره راه برون رفت از این مشکلات عنوان می‌شد، مدتی است به صورت پایلوت اجرایی شده، ولی نتایج اجرای چند ماهه این طرح، به گواه گزارش‌های سازمان نظام پزشکی، چنگی به دل نمی‌زند تا جایی که خواستار توقف اجرای آن شده‌اند!
کد خبر: ۲۹۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۴ 22 December 2012
در شرایطی که چند ماهی است از اجرای آزمایشی برنامه پزشک خانواده در دو استان گذشته و به گفته رییس ستاد اجرایی این طرح، به زودی در پایتخت و یک استان دیگر هم اجرایی خواهد شد، هنوز مشکلاتی در سر راه این برنامه بزرگ تحول نظام سلامت کشور هست که چه بسا تداوم هر کدام برای عقیم گذاشتن طرح کافی است؛ شاید بد نیست توصیه اخیر رئیس جمهور را برای متولیان طرح بازخوانی کنیم!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته و با دعوت هیأت رئیسه سازمان نظام پزشکی، سمیناری برای کار‌شناسی مشکلات طرح پزشک خانواده (نسخه ۰۲) برگزار شد که در پایان آن، قطعنامه‌ای صادر شد که بر اساس آن، حاضران خواستار توقف اجرای برنامه پزشک خانواده تا زمان برطرف شدن ضعف‌ها و ایرادهای اجرایی شدند.

در قطعنامه پایانی سمینار کار‌شناسی طرح پزشک خانواده شهری، موارد زیر «ایرادات اصلی طرح» بیان شده‌اند:
- عدم ایجاد بسترسازی فرهنگی و آموزش‌های لازم برای دست اندرکاران و مجریان طرح، پزشکان و مردم.
- بی‌توجهی به مشارکت نمایندگان پزشکان عمومی به عنوان خط اول و مجریان اصلی نظام ارجاع و پزشک خانواده شهری درسیاست گذاری طرح.
- عدم تخصیص بودجه لازم برای اجرای طرح و عدم پرداخت مطالبات پزشکان درگیر در طرح برخلاف وعده‌های اولیه
- عدم فعالیت جامع و به موقع سامانه خدمات سلامت ایرانیان، که این ناهماهنگی مشکلات زیادی را در اجرای طرح در استانهای پیشتاز پدید آورد.
- عدم یکپارچگی بیمه‌ها، در حال حاضر تنها بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت (خدمات درمانی) و کمیته امداد به طرح گرویده و سایر بیمه‌ها (که متعدد و با فعالیت گسترده می‌باشند) تمایلی به همکاری با نظام ارجاع نشان نداده‌اند.
- نادیده گرفتن نقش اساسی بخش خصوصی (اصل ۴۴ قانون اساسی) و احترام به استقلال شغلی (اصل ۲۹ قانون اساسی).


از جمله نکات جالب توجه این سمینار این بود که هیچ کدام از مدیران وزارت بهداشت (متولیان اجرای برنامه) در آن حضور نداشتند و این موضوع سبب شد تا رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، به عنوان یکی از حاضران در سمینار در گلایه نسبتا تندی بگوید: اگر یک نماینده بخواهد از وزیر سؤالی بکند، تمام معاونین و مشاورین او حضور پیدا می‌کنند تا شاید نماینده را از پرسش منصرف کنند اما آیا طرح ملی پزشک خانواده ارزش این را نداشت که کسی از وزارت بهداشت حضور پیدا کند؟

عبدالرضا عزیزی با اشاره به ارائه نشدن گزارشی از اجرای طرح پایلوت برنامه پزشک خانواده، می‌گوید: بنا بر قانون اساسی، آموزش و درمان مردم می‌بایست رایگان باشد؛ اما متأسفانه نه تنها رایگان نیست که برعکس، سهم مردم از پرداخت حق بیمه بسیار زیاد است، به گونه‌ای که دو سوم حق بیمه را مردم می‌پردازند؛ این طرح هم هنوز می‌لنگد و کامل نیست.

وی در ادامه با مرتبط دانستن ضعف‌های حاد برنامه با حضور نیافتن مسئولان وزارت بهداشت در سمینار می‌افزاید: کمترین حقوق یک قاضی ماهانه سه میلیون تومان است و یک کار‌شناس دامپزشکی هشتصد هزار تومان می‌گیرد، در حالی که برای پزشک خانواده باید بابت یک ماه چهار هزار تومان دریافت کند و این خنده‌دار است؛ وقتی کسی از این وزارتخانه به این سمینار مهم نمی‌آید، معلوم است که طرح دچار ضعف است. حداقل دربان وزارتخانه را بفرستند تا بعد به سایر مسائل بپردازیم!

بدین ترتیب، جدای از حضور نیافتن عجیب مدیران وزارت بهداشت در این سمینار، مشکلاتی در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته که حقوق دوازده هزار تومانی پزشکان خانواده به ازای سه ماه خدمت در این برنامه (از آغاز آزمایشی طرح در مهر تا پایان آذر) تنها یکی از آن‌ها بوده و تا اندازه‌ای عجیب و باور نکردنی است و گویا به تنهایی برای از میان بردن طرح کافی باشد.

این ماجرای عجیب، هنگامی باورپذیر خواهد شد که بدانیم به رغم تأکید بر اجرای این طرح در برنامه چهارم توسعه و پس از آن، برنامه پنجم، از یک سو اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح در بودجه سال جاری دیده نشده و از سوی دیگر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اجرای برنامه ملی پزشک خانواده، حتی موفق به دریافت ارز مورد نیاز برای واردات دارو نیز نشده است.

این در حالی است که به گواه بیانیه روز گذشته مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، افزون بر مشکلات اقتصادی برنامه پزشک خانواده، حتی نقطه نظر کار‌شناسان این سازمان که درگیر ماجرا هستند، دریافت نشده و وقعی به آن نهاده نشده است تا جایی که بیژن گودرزی، رئیس مجمع سازمان نظام پزشکی می‌گوید: هر چند با اصل اجرای طرح پزشک خانواده موافقیم، در اجرای آن دغدغه‌های بسیاری مطرح است تا جایی که ۴۴ اشکال اساسی بر این طرح وارد می‌دانیم؛ در مازندران برخی از پزشکان طرح پس از سه ماه کار کردن صد تا دویست هزار تومان دریافت کردند و حتی دریافتی برخی یازده هزار تومان بوده، در حالی که حتی یک کارگر ساختمانی نیز حاضر نمی‌شود با این دستمزد کار کند. در این شرایط چگونه می‌توان از پزشکان خانواده توقع داشت که حقوق ماما و منشی خود را نیز پرداخت کند؟

رئیس سازمان نظام پزشکی هم در این باره می‌گوید: دولت‌ و دستگاه‌های اجرایی فعالیت‌های انجمن‌های تخصصی و صنفی را برنمی‌تابند. این در حالی است که در سازمانی مانند سازمان نظام پزشکی بیش از ۲۲۰ هزار نفر عضو هستند و چه سازمانی بهتر از نظام پزشکی برای ارائه مشورت به دستگاه‌های اجرایی؛ دو سال پیش نامه‌ای به معاون وقت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و شخص رئیس جمهور نوشتیم و در این نامه به این نکته اشاره کردیم که بهترین کار، بهره‌گیری از دیدگاه‌های برگزیده جامعه پزشکی است، چرا که موفقیت طرح پزشک خانواده در گرو همکاری جامعه پزشک است.

سیدشهاب الدین صدر می‌افزاید: در همه بیانیه‌هایمان شتاب زدگی اجرای این طرح را یادآوری کردیم، چراکه در ۵۶ کشوری که طرح پزشک خانواده در آن اجرا شده، ۲۵ تا ۳۰ سال صرف فرهنگ سازی برای ارائه دهندگان خدمت و مردم انجام شده است. اگر قصد اجرای موفق طرحی را داریم، باید افراد دلسوز کار‌شناسی کنند و انجام این طرح‌ها به شکل دستوری نمی‌تواند بازدهی لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه نباید با حوزه سلامت سرسری برخورد شود، گفت: در ماه‌های اخیر بحث‌هایی در زمینه دارو مطرح شده و ما نیز در نشست شورای عالی نظام پزشکی چندین بار درباره ارز دارو و تأمین آن صحبت کرده‌ایم؛ باید دو و نیم میلیارد دلار ارز برای دارو اختصاص یابد، ولی گفته می‌شود که این بودجه صرف کار دیگری شده و بخشی از دولت تقصیر را گردن بخش دیگری از دولت می‌اندازد.

انتقاداتی از این دست نشان می‌دهد که نه تنها زمینه مناسبی برای اجرای پزشک خانواده تدارک دیده نشده، بلکه شاید اجرای عجولانه این طرح، به شکست آن منجر شده و راه تحقق اصلی که در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته، بسیار ناهموار شود؛ شاید بد نیست از متولیان اجرای این طرح ملی بخواهیم پیش از آن که طرح را کامل اجرایی کنند، نتایج اجرای پایلوت آن را دقیق ارزیابی کنند تا مبادا بعدا مجبور به عقب نشینی شده و مصداق سخن چند روز پیش رئیس جمهور شوند؛ جایی که وی در مراسم دومین سالروز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت:

«اجرای طرح‌های تحول اقتصادی در سالیان پس از انقلاب مورد توجه مدیران گوناگون بوده و ما بعضا دیده‌ایم که یک گام در این ارتباط جلو رفته‌ و بعضا دو گام نیز عقب آمده‌اند؛ البته این عقب‌نشینی‌ها خسارتش چندین برابر اجرا نکردن طرح‌ها بوده است».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۵۴
من بعضی از این پزشک خانواده ها را میشناسم که از مردم نیز ویزیت دریافت میکنن در صورتی که باید رایگان باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
یعنی یکبار شمامردم ازپزشکا تعریف نکردین.فقط ایرادگیری؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
شما حاضري براي 3 ماه کار 100-200 هزار تومان بگيري.با باد هوا که نميشه زندگي کرد عزيز
عليرضا
| Germany |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
بحث پول گرفتن دکتر نيست ، بلکه خدمت کردن است. دکتر خانواده چه خدمتی قرار است بکند و الان ميکند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
چی چی میگی آقای ناشناس؟! دکترها در دو ساعت بیش از دویست هزار تومان کار میکنند.
تو کشور ما همیشه همین بوده " راه بنداز جا بنداز".
میدونید من با چیش مشکل دارم:
اینکه این پزشک خانواده فقط برای ساعات 8 تا 14 و 16 تا 20 به درد میخوره! خارج از این ساعات یا نباید مریض بشید یا اگر مریض شدید پزشک خانواده ای در کار نیست!
میگن اگر پزشک خانواده یه دلایلی در ساعات مقرر حضور نداشت باید به جانشینش که خود پزشک معرفی می کنه مراجه کنید! یعنی واقعا به همین راحتیه؟!....
اگر من در حین مسافرت و در یه شهر دیگه مریض شدم پزشک خانوادم کیه؟!
و......
و......
کلا طرح خطرناکیه!من که خیلی باهاش مشکل دارم. حالا اگر جوابی هم برای ابهامات من هست راهنمایی کنید.
تابنک لطفا این نظر من را پخش کن.
با تشکر.
یکی از مشکلات این طرح اینه که اگه شما شب مریض بشی و درمانگاهی که پزشک خانواده شما دران حضور دارد بسته باشد شما مجبور می شوید که تمام هزینه درمان را حتی باداشتن دفترچه بیمه در یک درمانگاه شبانه روزی دیگر به صورت آزاد پرداخت کنی که این یعنی دفترجه بیمه کشک!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
یه مشکل دیگه هم هست اینکه چندی پیش یک پزشک عمومی نتونست شکستگی ترقوه رو تشخیص بده براش بروفن نوشت
پزشکی فقط در حد فوق تخصص شده دیگه
چرا حق بیمه درمان بر اساس معیار دولتی نه حق ویزیت واقعی پرداخت می شود؟ لطفا این موضوع را پیگیری کنید.
طرح خوبيه به شرط اينكه با برنامه ريزي باشه.بايد ديد كشورهايي كه در اين كار موفق بودند چه رهكارهايي داشتند.
هر طرح تازه اجرایی، اگر به مشکل برخورد کرد که نباید از ریشه متوقف بشه!
این طرح طرح بسیار خوبیه که چون برای اولین بار به صورت جدی داره اجرا میشه، قطعا با مشکلاتی مواجه میشه که باید در حین اجرا مورد اصلاح و بررسی قرار بگیره (براش آپدیت و سرویس پک بدن تا باگهاش برطرف بشه)
پاسخ ها
آرمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
علی جان وقتی ریشه خرابه باید درش آورد.
از وقتی شنیدم باور کن سردرد گرفتم، یعنی چیزی را که در سخن مذمتش میگم در عمل مدحش می کنیم، این قدر میگیم سرمایه داری بَد بَد بَد، بعد خودمون تمام محاسبات احساساسی و عقلانی رو هم بر مبنا، پول میسنجیم، مثل همیشه، هر کی پول داره بنزین آزاد بزنه!!!، هر کی پول داره وارد طرح ترافیک بشه!!! هر کی پول داره محصولات گران شده رو میخره،!!!......
آخه چرا فکری به حال اکثر مردم که قشر متوسط و رو به پایین هستند نمیشه!!!
این ریشه خرابه چون بر پایه انسانییت، شایستگی نیست!!!!
اگر پزشکی حاذق باشه مردم میرن طرفش قبولش هم دارند پول هم میدن.
اما این طور مردم را مجبور می کنن که به یه عده خاص مراجعه کنن، این یعنی راه افتادن یه کاسبی جدید، یعنی از بین رفتن تخصص ها و شایستگی ها ، یعنی یه فشار روانی و اقتصادی جدید به مردم بیچاره
تو رو خدا تابناک چاپ کن نظرمو، همیشه سعی می کنم خواننده باشم اما این بار حرف جان و مال مردم وسطه واقعا مستاصل شدم.
علی
| Germany |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
علی آقا ، حرف شما منطقا درست است اما مشکل اينست که اين طرح برای نفع مردم نيست بلکه صرفا برای کمک به پزشکان است. دکتر خانواده بايد هر وقت زنگ بزنيد بياد خونه شما را ويزيت کند اما الان به سختی ميتوانيد دکتر را پيدا و يا وقت بگيريد.
این یه طرحی بود واسه اینکه مردم پول درمان خود را ازاد پرداخت کنن من ماهیانه 121هزار تومان حق بیمه پرداخت میکنم ولی الان بزای هر بار دکتر رفتن باید ویزیت بدم به نرخ ازاد
پزشکان عمومی گزینه های مناسبی برای مراجعه همه بیماران نیستند و متاسفانه تبحر لازم رو در کار ندارند.چندی پیش یکی از آشناهای ما که در روستا بود و به متخصص دسترسی نداشت مدام سرفه میکرد و در مراجعه های مکرر به پزشکان عمومی برایش شربت ضد سرفه تجویز میکردند اما ایشان مدتی قبل بر اثر سرطان ریه پیشرفته درگذشتند.
عملا" دفترچه های بیمه بی اثر شده و پزشک خانواده در مقابل معرفی بیمار به متخصص از خودش مقاومت نشون میده بطوریکه بار اول با تجویز اشتباه دارو به نوزادم نزدیک بود بچه رو به کشتن بده . با مراجعه مجدد بابت همین درد که عفونت ریه باشه بدون تجویز دارو و یا معرفی به متخصص ما رو برگردوند به خونه تنها توصیش این بود که (( شیر مادر بهترین آنتی بیوتیکه و اگه دیفن هیدرامین تو خونه دارین به بچه بدین))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
پزشک خانواده در برابر ارجاع به متخصص جريمه ميشود . اين قسمت قانون را که به شما نميگن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
پزشک خانواده در برابر ارجاع به متخصص جريمه ميشود ??? اين خيلي حرف گرانيه . تابناك لطفا با جديت پيگيري بفرمائيد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
کاملا موافقم یعنی چی من مجبور هستم مدام از یک درمانگاه و یک دکتر استفاده کنم؟! بچم رو با تهوع شدید بردم دکتر بهش ویتامین b6 زده که مجبور شدم 2 ساعت بعد دوباره برم یه دکتر دیگه وهزینه دوباره ودوباره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
دقیقا همینطوره ناشناس!
پزشک می تونه میزان محدودی ارجاع بده.بیشتر باشه باید از جیبش پول بده.برو آیین نامشو بخون.
مشکل همین عدم اطلاع هست.یک نفر نوشته هر وقت بخواهیم باید پزشک بیاد منزل!
اولا از نظر قانونی این مورد در نسخه ی جدید حذف شد.در ضمن با این درامد و این حجم بالای تحت پوشش هیچ پزشکی این کار را نخواهد کرد.
استان فارس که همیشه موش آزمایشگاهی بوده هر طرحی رو که میخوان امتحان کنند اول از فارس شروع میشه .... شانس ما ...
این طرح به مانند سایر طرحهای وزارت بهداشت بدون اتجام کار کارشناسی صورت گرفت و به دلیل شرایط و فرهنگ جاری در ایران عزیز ما و نیز عقبه نامناسب درمان در مناطق دور افتاده در مقطع کنونی چنین است که کسی از نظر مالی مشکل نداشته باشد آدرس پزشکان متخصص را از تهران جویا می باشند و با این شرایط ایده این قبیل طرح ها محکوم به شکست بوده و قبل از شروع طرح ها می بایست زیر ساختهای آن ایجاد و بستر سازی شود به نحوی که ارائه خدمات درمانی در مناطق دور افتاده همتراز تهران و یا شهرهای بزرگ باشد در چنین صورتی می توان امید به موفقیت این چنین طرحها در دراز مدت شد
میشه مثل درمانگاهای تامین اجتماعی که بدون معاینه کردن شروع می کنند به نسخه نوشتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
چيز مفت بهتر از اين نميشه
مشکلات این طرح زیاده . در حالی که ما حق بیمه پرداخت می کنیم ولی اگر برگه ی ارجاع نداشته باشیم وقتی به سایر پزشکان مراجعه کنیم آزاد حساب می کنند . اگر روز تعطیل و یا زمان عدم حضور پزشک خانواده بود و کسی خواست دکتر بره چرا باید ویزیت آزاد بده ؟ مگر یک نفر پزشک عمومی می تونه در مورد تمامی بیماری ها در سنین مختلف نظر بده ؟ به نظر می رسه پزشک خانواده برای پیشگیری از بیماری ها و تست سلامتی باید برنامه ریزی بشه و برای مراجعات عادی جواب نمی ده و باعث نارضایتی مردم می شه .
طرح پزشك خانواده بيماران را بيچاره مي كند
سلام
ما در شیراز این طرح را تجربه کرده ایم
لطفا سعی کنید در استانهای دیگر اجرا نشود.
کم اعصاب خوردی بابت مشکلات اقتصادی داریم، اینم غوز بالا غوز شده .
متاسفانه پزشكان سوگندشون يادشون ميره.
توي اينطرح پزشك خانواده ميتونه با يه پزشك متخصص قرار بزار و بيشترشون را با دريافت پورسانت به او ارجاع بده.
بهترين كار اينه كه بيمارستانهاي هر شهر را مجهز كنند و چند پزشك متخصص در زمينه هاي مختلف در اونجا مطب داشته باشند و بيماران را همانجا درمان كنند.
آیا تا کنون به این نکته فکر کرده اید که چگونه است که تمامی تعرفه ها در کشور افزایش داشته جز حق الزحمه پزشکان که همچنان برای راضی نگه داشتن مردم باید از جیب پزشک بیچاره بذل و بخشش نمود.
اگه فکر کنیم پزشک مجانی باید کار کنه ساده لوحیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
هر بيمار 1750 تومان مجاني يعني همين ديگه
اين طرح را پزشكان براي خودشان اجرا مي كنند نه براي مردم.
بايد براي آن برنامه ريزي اساسي صورت گيرد و توسط برنامه ريزان و اقتصاد دانان و كارشناسان خانواده در كنار كارشناسان بهداشت.
يك چيزي مثل خانه هاي بهداشت و مراجعه ي زنان قبلا بود باي دهمان را پررنگش كنند و براي دكترها مريض سرپايي نتراشند.
آن هم براي دكترهاي كه بي كار ديگري فقط مجري همين طرح باشند. مگر تحصيل و تدريس.
رشد و ترقی در جامعه بایستی همه جانبه و هماهنگ باشد . نمی توان الگوی پزشک خانواده جوامع مترقی را بدون در نظر گرفتن زیر ساخت ها و ملزومات ضروری ، اجرا نمود . ابتدا پزشک خانواده آموزش دیده تربیت کنیم سپس مسئولیت سلامت جامعه را به او بسپاریم.
متاسفانه نظام پزشکی در انحصار پزشکان متخصص می باشد با وجود اینکه اکثریت اعضا پزشکان عمومی می باشد زمانیکه وزارت بهداشت از روی اشتباه محض شروع به افزایش بی رویه دانشجویان پزشکی کرد نظام پزشکی سکوت کرد موقعی که رفتار های نامناسب و قراردادهای دوران برده داری با پزشکان عمومی بسته می شد
نظام پزشکی سکوت می کرد حال فریاد سازمان برای به خطر افتادن بند آخر یعنی به خطر افتادن بخش خصوصی می باشد به خطر افتادن در امد زایی پزشکان متخصص است با وجود اینکه در طرح اجرایی وزارت بهداشت در مورد پزشک خانواده ناقص و در بعضی موارد غلط است ولی اساس این طرح درست می باشد تا مریض برای اولین مراجعه به پزشک برایش در خواست MRI نشود
فریاد نظام پزشکی در جهت منافع سلامت عمومی مردم وپزشکان عمومی نیست بلکه در جهت حفظ منافع پزشکان متخصص است
اينها هم فقط نگران جيب پزشكان هستند.
متاسفانه عليرغم اينكه پزشكان جزو پردامدترين اقشار جامعه هستند نرخهاي ويزيت و ساير هزينه هاي پزشكي بسيار بيشتر از تورم افزايش مي يابد.
با سلام بنده جزو بیمه تامین اجتماعی می باشم و در شیراز طرح پزشک خانواده اجراء شده است . اما ذکر چند نکته ضروری است.1- قبل از اجرای طرح شما در 168 ساعت هفته می توانستید به هر دکتری مراجعه کنید در صورتی که پزشک بیمه را قبول داشت شما مابه التفاوت ویزیت را پرداخت می گردید و دارو ، آزمایشات ، رادیولوژی و... تا قیمت تعرفه پرداخت می شد. اما با اجرای این طرح تنها روزانه 4 ساعت و در هفته 20 ساعت شما می توانید با مراجعه به پزشک عمومی بصورت مجانی (البته همیشه این امر رخ نمی دهد) بصورت رایگان از ویزیت و هزینه دارو و آزمایشات بهره مند گردید و در صورتی که پزشک به شما فرم ارجاع ندهد کلیه خدمات بیمه ای حذف خواهد شد.
لازم به ذکر است بنده چندین مورد برایم پیش آمده که حتی داروخانه ها هم تعرفه پزشک متخصص را برای تحویل دارو قبول ندارند. (در صورتی که سهم بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می گردد.) 2- خیلی از متخصصین در طرح پزشک خانواده ثبت نام ننموده اند. جمعا" بنظر می رسد بجای تلاش جهت ارتقاء سلامت و راحتی بیماران در جهت کاهش بودجه (حذف فرانشیز دارو ، آزمایش و...) و ایجاد مشکل برای بیماران محدود کردن 20 ساعت در هفته برای مراجعه آنهم به یک پزشک خاص فکر شده است.
مشکل اساسی اینجاست که وزارت بهداشت میخواد با نیروی بخش خصوصی، یک طرح دولتی را اجرا کنه!
این طرح یک هدف دارد آنهم اشتغال برای پزشکان و بس، هیچ چیزی برای مردم ندارد .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
واقعا راست گفتی ، بنده خودم کارمند شبکه بهداشت و درمانم ، این طرح به قول شما فقط برای اشتغال پزشکان بوده با حقوق میلیونی بدون اینکه مشخص بشه منفعتش برای مردم چیه ، یه دفترچه روستایی هم دست مردم دادن تا تکون میخوری میگن ببر پیش پزشک خانواده مهر ارجاع بزنه ، همین
خيلي هم طرح خوبيه . ما كه تا حالا 3 بار فرزندم بيمار شده بردمش . راضي ذاضي هستم . دست همگي درد نكنه
چرا دولت و وزارت بهداشت می‎خواهند جایگاه پزشک خانوده (به‎عنوان مشاوره دهنده) را به صاحب اختیار ارتقا بدهند؟ فکرنکنم هیچکس از یک مشاوره‎ی رایگان بدش بیاید؛ اما تصمیم اینکه بعد از آن مشاوره باید به پزشک متخصص مراجعه کرد یا نه با بیمار است. محروم کردن بیمار از خدمات بیمه در این حالبت ظلم است حضرات.
اگر راست می‎گویید طرح را پالایش‎شده و درست (با پزشکان عمومی مجرب، انعطاف پذیری بالاتر و ...) اجرا کنید؛ آن‏وقت خودبه‎خود تعداد زیادی از افراد توصیه‎ی پزشک خانواده را پی‎خواهند گرفت نیازی به زورکردن و محروم‎ساختن افراد از حقوق‎شان هم نخواهید داشت.
یک طرح بدون بررسی فقط برای اینکه پزشکای عمومی از بیکاری در بیان
در حالیکه پزشکی اینقدر تخصصی شده که من شخصا حاضر نیستم غیر از فوق تخصص برم پیش پزشک دیگه عمومی که دیگه هیچ
با سلام
خانم بنده تحت نظر دکتر غدد می باشد و درمانگاه مطهری گفته از این پس باید برگ ارجاع داشته باشد.
پزشک خانواده هم می گوید ابتدا باید نتایج آزمایش های شما را ببینم بعد تصمیم بگیرم که برگ ارجاع بدهم یا نه.کسی که از قبل تحت نظر است آیا درست است که هر بار مجددا سیر مراحل آن هم با کلی اتلاف وقت،انجام دهد.
اگر کسی خارج وقت پزشک خانواده مریض شود باید یا بمیرد یا تعرفه کاملا آزاد بپردازد،نمونه عینی آن در درمانگاه های خصوصی شیراز ملاحظه فرمایید.
پزشکخانواده اگر درست در کشور اجراو پیاده شود طرح بی نظیری خواهد بود به شرط اینکه بودجه کافی و نظارت سفت و سختی بر اجرای ان وجود داشته باشد
اول بایستی فرهنگ سازی شود و منافع این طرح برای مردم جا بیفتد سپس بودجه لازم تامین گردد بیمه ها همکاری لازم را انجام دهند و در ضمن این طرح باید اختیاری باشد نه اجباری چون کسی که حق بیمه پرداخت می کند شرعا و قانونا مختار است هر طور صلاح می داند از حق خود استفاده نماید
ضمن تشریح این طرح برای مردم و پزشکان و برای تشویق انان مزایایی برای استفاده کنندگان در نظر بگیرندتا در صورت صلاح خودشان تصمیم بگیرند و نه اجبار
هیج جای دنیا مثل ایران پزشکان درآمد اینچنینی ندارند. ایران بهشت قشر پزشک هست..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
پس از هيچ جا خبر نداري
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
بهشت پزشک؟؟؟؟
شما حاضری کنکور پزشکی بدی؟
حاضری 8 سال درس بخونی و دو سال آخرش ماهی 10 شب هم کشیک بدی و تازه بشی پزشک عمومی؟
شما حاضری برای تحصیل رایگان 2 سال با حقوق شندره غاز توی در و دهات کار کنی؟
فکر کردی هیچ پزشکی نمیتونه در هیچ حالی از کار مریض اورژانسی فراغت حاصل کنه؟
تازه تموم این دعواها برای حقوق ماهی 1 الی 2 میلیونیه؟
میدونی برای تخصص گرفتن یه پزشک هر ماه اقلن 10 شب کشیک میده؟
شما حاضری برای سلامت خودت چقدر هزینه کنی؟
تازه تموم اینها به کنار، ما چه کنیم با مردمی که پول دادن برای درمان رو پول زور میدونن...
کمی انصاف، کمی تعقل...
قرار بود کل خدمات پزشکی بعد از هدفمندی یارانه ها رایگان بشه مثل استرالیا و ... حالا که یارانه ها به قول شما کاملا هدفمند نیست ! حداقل خدمات پزشکی هم نیمه رایگان کنید ، نه به این روش من در آوردی . هر بیمار در کشورهای دیگه یک پرونده ی عمومی داره که در بانک اطلاعاتی مخصوصی در اختیار همه ی دکتر ها قرار می گیرد اگر لازم داشته باشند یعنی همه ی دکتر ها پزشک او محسوب میشن چون اطلاعات دقیقش رو خواهند داشت ، نه این مدلی که دکتر چون ویزیتت می کرده همیشه بدون سابقه ی پزشکیت رو ، در قرن 21 می توان از پرونده ی پزشکی هم استفاده کرد .
یک مسئول درمانی میگفت دلیل اجرای این ترح این است که بازده سیستم درمان در حال حاضر پایین است و مثل پیکان که در صد کیلومتر 14 لیتر بنزین میسوزونه باید از رده خارج بشه.
اما نگفت مردم از این پیکان پیاده بشن و سوار ژیان بشن یا پرادو که همون 14 لیتر مصرف داره.
واقعیت اینه که یک راه حل بیشتر نیست.
اصلاح مدیریت درمان با راهنمایی اصحاب فن و تخصیص سهم واقعی درمان از GMP و از همه مهمتر همزمانی این دو با هم.
مهدی جان عصبانی نشو مشکلات خیلی بیشتر از این حرفهاست
این طرح یک عیب بزرررررررررررررررررررررررررگ دارد و آن این است که وقت مردم تلف می شود

من وقتی دندونم درد می گیرد، عزا می گیرم که باید یک ساعت از وقتم را بذارم و برم در نوبت دکتر بنشینم
با این طرح، آن یک ساعت می شود دوبار .. یک بار نزد پزشک عمومی و یک بار نزد متخصص!
این اصلاً جالب نیست
هدف از برنامه پزشکی خانواده افزایش دسترسی مردم به خدمات باکیفیت سلامت با کمترین هزینه و به موقع است. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز این برنامه اثر خود را بر افزایش رضایتمندی مردم و سلامت آنان به خوبی نشان داده است و مایه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها