بازدید 46045

انتشار نامه مقامات آمریکایی به اوباما درباره ایران

در روزهای اخیر، تحولات روابط ایران و آمریکا، شتابی بیش از پیش به خود گرفته و مقامات و کار‌شناسان آمریکایی، هر روز توصیه جدیدی به اوباما برای مذاکره با ایران می‌کنند. در همین راستا، گروهی از همین افراد، روز گذشته با فرستادن نامه‌ای به اوباما، پیشنهاد مهمی را درباره مذاکره با ایران مطرح کرده‌اند.
کد خبر: ۲۹۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲ 20 December 2012
در شرایطی که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین دور از مذاکرات خود، چشم‌انداز رسیدن به توافق را روشن ارزیابی کردند و انتظار می‌رود، مذاکرات ایران و ۱+۵ نیز به زودی برگزار شود، گروهی از کار‌شناسان و مقامات سابق آمریکا، با فرستادن نامه‌ای به اوباما، خواستار کاهش تحریم‌های ایران شده‌اند.

به گزارش «تابناک»، یک گروه ۲۴ نفره از کار‌شناسان تسلیحات هسته‌ای و کار‌شناسان مسائل ایران، از جمله شماری از ژنرال‌ها، دیپلمات‌ها و مقامات سابق آمریکایی، نامه‌ای برای باراک اوباما فرستاده و از وی خواسته‌اند با تلاش برای پیشبرد روند دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای ایران، پیشنهادهای بهتری به ایران دهد.

روزنامه «گاردین» با انتشار این خبر می‌نویسد: ژنرال «جوزف هور»، یکی از رؤسای سابق فرماندهی مرکزی ایالات متحده و ژنرال «رابرت گارد»، رئیس اسبق دانشگاه دفاع ملی آمریکا، از جمله مهمترین افرادی هستند که در تهیه این نامه شرکت داشته‌اند.

به نوشته این روزنامه، در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تمایل نداشتن دولت آمریکا به بهبود پیشنهاد بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران در ازای توقف غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی، این افراد خواهان در پیش گرفتن یک راهبرد جسورانه‌تر از سوی دولت خود شده‌اند که در جنبه کوتاه مدت، شامل تخفیف تحریم‌ها باشد.

محور اصلی این نامه به شرح زیر است:

«هدف کلی مذاکرات ایالات متحده و گروه ۱+۵ باید شامل این موارد باشد: توقف ذخیره‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی از سوی ایران، محدود کردن ـ اما نه تعلیق همیشگی ـ غنی‌سازی اورانیوم در سطح مورد نیاز برای رآکتور، محدود کردن ذخایر ایران به میزان واقعی مورد نیاز برای سوخت هسته‌ای و دیگر نیازهای غیرنظامی و صلح آمیز و تضمین بازرسی‌های گسترده‌تر و کارآمد‌تر از سوی آژانس، از جمله به واسطه پایبندی ایران به معاهده منع گسترش و دیگر بازرسی‌های مورد نیاز آژانس.

ایران باید درباره آزمایش تسلیحاتی پیشین خود پاسخگو باشد تا اطمینان به دست آید که این آزمایش‌ها متوقف شده است؛ در مقابل، تحریم‌های جهانی علیه ایران باید به گونه‌ای مقتضی و متناسب کاسته شود.

در نخستین گام، ما از شما و تیم شما می‌خواهیم در پی ارائه یک پیشنهاد بازبینی شده باشید که توقف مؤثر انباشت اورانیوم ۲۰ درصدی از سوی ایران، از جمله صادرات این ماده و یا تبدیل آن به شکل جامد را در ازای تخفیف متقابل برخی تحریم‌های بین‌المللی و مالی وضع شده علیه ایران، مدنظر قرار دهد.

چنین کاری می‌تواند به ایجاد اعتماد و نیز حرکت به سوی یک موافقتنامه ساختارمند منجر شود که همکاری هسته‌ای و موضوعات امنیتی را پوشش داده و در عین حال، آینده‌ای کاملاً شفاف برای برنامه هسته‌ای ایران فراهم نماید که در تطابق کامل و تأیید شده با معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای باشد».

هرچند هنوز تاریخ دقیقی برای دور بعدی مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ مشخص نشده، محتمل‌ترین سناریو این است که این مذاکرات در نیمه ژانویه از سر گرفته شود. این مدت زمان برای دولت اوباما و «جان کری»، وزیر خارجه احتمالی آن کافی خواهد بود تا موضع ایالات متحده را بازنگری کند.

با این حال، به نوشته گاردین، در اروپا این باور در حال رشد است که روند مذاکرات ۱+۵ با ایران، ابزاری مناسب برای یک توافق نیست. به باور مقامات اروپایی، این مذاکرات بیش از اندازه سنگین و عمومی است و مهمتر آن که یک ساز و کار ارتباطی مستقیم میان دو مرکز قدرت اصلی ماجرا، یعنی ایران و آمریکا، پدید نمی‌آورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳۲
انتشار یافته: ۵۳
امیدوارم مقامات دو کشور معقولانه بیاندیشند و روابطی برابر و توام با احترام متقابل برقرار کنند هم منافع دو کشور تامین می شود هم از سواستفاده کشور های دیگر از دشمنی دو کشور جلو گیری می شود
پاسخ ها
س.ا.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
ببخشید زینال جان ، بفرماوید مثلا مقامات ایران چه کاری باید بکنن؟ما قانونا حق داریم بیشتر از این تولیداتمون بازم با غنای بیشتر هم تولید کنیم وقتی برای کم شدن فشار ناجوانمردانه به مردم ایران حاضره از حیلی از حقوقش بگذره، بازم از نظر شما در شرایط مثلا مساوی باید هر دو طرف معقولانه بیاندیشند؟ هموطن عزیز دیگه چکار کنیم؟ نمیخوام بگم همه مردم سختی ها رو درک میکنن اما مطمئنا خیلیا این مشکلات رو با گوشت و پوستشون درک میکنن اما قبول دارید که طرف مقابل به هیچی راضی نیست جز نابودی عزت ملت ایران ، حالا تا هر جا که زورش برسه، مطمئنم شما هم از روی دلسوزی این مطالب رو نوشتید اما دوست عزیز دو طرف رو نباید یکسان دید، یه طرف کشورهایی هستند که پشت سرشون جنایات بیشماری از چند دهه جنایت در فلسطین، دخالت های ناجوانمردانه در آمریکای لاتین و سرنگونی دولت های مردمی، کشتار مردم بی گناه افغانستان و پاکستان و عراق، حمایت های بی چون و چرای اولیه از جنایتکاران صربستانو..... رو دارن و طرف دیگه یه کشوری که علیرغم تمام سوال های مربوط به سیاست داخلی، چیزی جز بخشی از حق شناخته شده خودش رو نمیخواد ، کشوری که به گناه انقلاب خودش باید اینطور ناجوانمردانه مجازات بشه، کشوری که با حمایت همین کشورها 8 سال درگیر جنگ ناخواسته شد و بهترین فرزندانش رو هدیه کرد، علیرغم احترام به نظر شما ، اصل اینکه دو طرف رو با یک نگاه ببینیم رو درست نمیدونم
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
جناب بندری ، مثل اینکه شما فراموش کرده اید که تمامی دولت های آمریکا دشمنان ملت و دولت ایران هستند !

حال شما از عدم سؤاستفاده دشمنان از مذاکرات 5+1 سخن می گویید !

دشمن در تیم مذاکره کننده است آقا !
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
خدا پدرت رو بیامرزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
یعنی با ناو هواپیمابر هواپیمای مسافربری دیگری را نزنند و از سفارتشان به عنوان لانه جاسوسی استفاده نکنند و به جای مذاکره دیگری را تهدید و تحریم نکنند! منظور شما همین بود؟!
روباه پیر 2 آرام آرام میخواهد به هدف خود برسد..
ولی با وجود تحریم ها ایرانیان باز خواهند گفت.... هیهات منا ذله...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
روباه پیر انگلیسه نه امریکا!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
حیوان حیوانه دیگه چه فرقی داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
اگه چشماتو باز بکنی نوشته روباه پیر 2
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
روباه پیر 2 همون آمریکاست باهوش !
مرصاد
| United States of America |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
روباهه زیادم پیر نیست قدمتی نداره!
اشکان
| Germany |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
اون روباه اما شما هم زرنگ باش از حقت دفاع کن .
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
باهوش ها آمریکا مگه چقدر قدمت داره که پیر باشه بگو روباه جوان
جالبه كه ميدونن از ما چه بگيرن اما نميدونن در عوض چي بدن همينطوري و كلي بگن در ازاء، خي تحريمها لغو بشه كه نشدحرف، ومديم ما اينهارو بپذيريم اما اونا يه موارد خيلي بي ربط و بي اثر رو آزاد كنن .
نه داداش در ازائ چيزي كه ميخواي بايد همونقدر پرداخت كني.
شايد شما بلد نباشي چجور مذاكره كني ما كه بلديم چجور روي تورو كم كنيم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
من نمیدونم کیان که منفی میدن. حرفشون چیه؟

واقعا خیلی ساده‌اید اگه هنوز امریکا و هدفش رو نشناخته باشید.
ملت ایران هیچگاه از مواضع خود که حق مسلم انهاست نباید کوتاه بیاید.کوتاه امدن در برابر این شیاطین یعنی دور شدن از اهداف انقلاب که باید انشاالله جهان شمول شود.ما برای لقمه ای نان انقلاب نکردیم که حالا بترسیم که تحریممان میکنند.ما باید نشان دهیم که هیچ احتیاجی به کفار نداریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
ما شاید برای لقمه ای نان انقلاب نکرده باشیم ولی مطمئنن تامین نیاز های مردم باید در اولویت باشد. ما هم باید عزت داشته باشیم هم لقمه ای نان
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
برادر ما زیر بار گرونی کمرمون داره میشکنه . چی میگی واسه خودت؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
زندگی راحت و صلح و آرامش حق ما نیست؟؟؟
مسئولان باید اگاه باشند در برخورد و بحث با مسئولان آژانس و نماینده های امریکا و پنج به علاوه یک به گونه ای رفتار کنند و شرایطی رو مطرح کنند که به نفع مردم باشد تا بالاخره حد اقل تحریم ارزی و نفتی مون ورداشته بشه و حداقل قیمت ها کاهش پیدا کند این حداقل انتظار مردم هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
علیرضا جان ، دلبندم ، گرانی های داخل زیاد ربطی به تحریم های خارجی نداره ، ناشی از عدم توانایی در مدیریت اقتصاد هست عزیزم

نباید برای اینکه نان 500 تومانی رو 300 تومان بخریم بیاییم سیایت خارجی طراحی کنیم برادر.
از اینا که خیر ندیدیم!راست میکن تو مذاکرات بعدی مطرح کنن،ضمنا سلام گرگ بی طمع نیست.
آمريکا کيه بچه ها ؟

من تازه اسمشو تودنيا شنيدم

چرا فکر ميکنه باباى دنياست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
به همون دلیل که حتی غذای مرغی که می خوری را هم آمریکا تولید می کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
چون هرچی تصویب میکنه همه کشورا اجرا میکنند!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
احتمالا تا حالا زیر پونز نقشه بوده و شما ندیدیش.
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
همین امریکایی که نمیدونی چیه مارو به این روز انداخته! از توهم خود بزرگ بینی بیایین بیرون ملت
ایران باید بمب اتمی درست کند و یا به نحوی به اینها نشان دهد ساختن بمب اتمی احتیاج به بودجه آنچنانی ندارد اگر شما از بمب اتمی ایران می ترسید اینهم بمب اتمی و با تحریم نمی توان ایران را محدود کرد و به اینها بایدنشان داد که شما دنبال خشکاندن ریشه اسلام و ایران هستید و مطمئن باشید نخواهیم گذاشت . اما در مورد این نامه های سیاه بازی .آمریکا اگر عرضه دارد به معضلات جامعه و بدهی و خشونت فزاینده خود برسد .آیا اگر ایران به بمب اتمی برسد یا نرسد در سرنوشت جامعه و دولت بحران زده کنونی آمریکا اثری می گذارد؟ بارها مسئولین ایرانی به دنیا گوشزد کرده اند با بمب اتمی نمی توان قدرتمند شد ، کاش کمی گوش کنند .
در باغ سبز، پاسخگويي ايران به آزمايشاتي كه وجود نداشته و در مقابل كاهش مقتضي و متناسب تحريمها.
آقايون سناتور خيلي زرنگ تشريف دارن.
بدانند ملت ايران هشيارند.
مرگ بر آمريكا
مردم ایران با ایمانشون هست که همیشه برندن!
ما با امریکا نباید دوست و نیاید دشمن باشیم بلکه باید روابطی بر اساس منافع ملی خود داشته باشیم و بیخودی دشمن تراشی نکنیم
می خوان سرمون رو گرم کنن به این چیزا ولی توی جبهه اصلی یعنی جنگ اقتصادی دارند به شدت وبا تمام توان مبارزه می کنند باید خیلی هوشیار باشیم
ببین چه توحشی توی دنیا حاکمه برای حق و حقوق خودمون باید با اینها مذاکره کنیم و باج بدیم
اگر در برابر حق هسته ای خود کوتاه بیاییم به تدریج در برابر حقوق دیگرمان نیز باید کوتاه بیاییم. در آخر هم تبدیل به کشوری می شویم که هر چه آمریکا و متحدانش توی سرمان بزنند نمی توانیم حرفی بزنیم و بالاخره نسلهای آینده سرزمین عزیزم ما را نخواهند بخشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
من معنی این منفی ها را متوجه نمی شوم . این بنده خدا که یک نظر ملی گرایانه گذاشته است !

یعنی می خواهید بگویید که خدای ناکرده این افرادی که منفی داده اند .......
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
انصافا این منفی ها خیلی مشکوکه
1-بعضی وقتها هم اگرچه اندک ولی میگند تا بتونن بعدا بگن ما که گفتیم
2- اشرافیت به چند حرکت بعدی بازی جلوگیری میکند از غافلگیری
3-داشتن هدف در بازی (ویا رفتار)
خواجه حافظ هم فهمید که موضوع ما و اونا هسته ای نیست بااونا ژست ضد هسته ای میگیره که اصلا بهش نمیاد اونوقت یه عده تاریخ مصرف گذشته آب به خیکش میبندند که ایران هسته ای نشه! حافظ کجایی که یکی از اون شعراتو بخونی تا این جماعت بدونند موضوع اصلا چیه.
حالا برفرض هر چه خواستن انجام دادیم.تحریم ها به همون سرعتی که اعمال شد برداشته میشه.اصلا برداشته میشه یا صد بهانه جدید واسش پیدا میکنن؟
نمی دونم واقعا مگه کشور از اول انقلاب انرژی هسته ای داره؟پس چرا همیشه تو تحریمه اونم از چیزایی که به تصویب خودشون تحریمش غیرقانونیه مثل قطعات هواپیمای مسافربری!!!!الانم که رسیده به دارو و مواد غذایی و ..... .
با بمب اتم می خوایم یالا!! فقط بمب اتم میتونه جلوی این قدرت طلبا مقاومت کنه
واقعا امريكائي ها نميفهمن- مدل فكر كردن ايراني ها رو
- گفتيم انرژي هسته ائي حق مسلم ماست- تمام و ختم كلام-

و همين نفهم بودن آنها يكي از دها عوامل پيروزي ملت ايران بر دشمن ميباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
سی سال در زمان شاه ملعون هر چه خواستند کردند. هنوز شاید در رویاهای اون دورانن؟یا توهم خودبزرگ بینی؟
مسلما امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند .
هرچه بسر ما می اید از ناتوانی فرصت طلبان است
کاش خدا و قیامت را در نظر می گرفتیم و بیشتر به مردم توجه می کردیم
اگه کوتاه بایم هیچی گیرمون نمیاد و در خوشبینانه ترین شرایط برمی گردیم به زمان قبل از تحریم ها با این تفاوت که کلی هزینه داده ایم برای هیچ!بنابراین شرط برداشتن تحریم ها در مقابل توقف غنی سازی عادلانه نیست!یران باید غنی سازی را برای مدت کوتاهی تا مرتفع شدن ابهامات متوقف کند ،حداکثر 3ماه آن هم در قبال لغو کامل تحریم ها
اگر ما با امریکا در گیر بشیم فرقی نداره که کدام پیروز میشیم ویا شکست می خوریم برد - برد بنفع چین است مثل زمانی که با انگلیس بر سر نفت در گیر شدیم وهردو در کام امریکا فرو رفتیم ما باید با کم وزیاد کردن مرتب روابط میان قدرت ها بنفع خودمان بالانس کنیم اینکه همیشه بگیم مرغ یک پا داره غلط است
مرگ بر شيطان بزرگ آمريكا



تا شرك هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستيم
با سلام
اینها می خواستند با تحریم همه جانبه که علیه کشورمان وضع کرده اند ،طی چند ماه مارا به زانو در آورند ،حال که عملی نشده مثل صهیونیست در جنگ 8 روزه غزه به دنبال نجات خود هستند ،
سلام
دوستان توجه داشته باشید تمام کشورهای غیر جهان سومی به فکر منا فع خود هستند ودرست همین است اشتباه اینجاست که جهان سومیهابه فکر منافع ملی کشورومردم خویش نیستند .
کشورهایی که دنبال تکنولوژی هسته ای هستند.
اول پایه های اقتصادیشون رو قوی کردت .
بعد برای جوونها شغل ایجاد کردن .
بخاری نفتی هم تو کلاسهاشون نیست .
خروج از ان پی تی ........از ما گفتن.......
هر وقت از توهم خودبزرگ بینی که رئیس کل دنیا هستندخارج شوندواز خواب اینکه در زمان شاه هرچه میخواستند میکردند بیدار شوند شاید بشه باهاشون مذاکره کرد ولی بعید است مگر تو سرشون بزنی
ما تا اخر ایستادیم
ما ایرانیم، ایرانی یعنی بیگانه ستیز آمریکا و ... هیچ غلطی نمیتونن بکنن مخصوصا اسرائیل سست و عنکبوتی.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی