بازدید 62647

چه زمانی آمریکا پای میز مذاکره با ایران می‌نشیند؟

چندی پیش، هيلاري کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرد که «امکان لغو سريع تحريم‌ها عليه ايران وجود دارد». دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگاران به واکاوی این سخن وزیر خارجه آمریکا پرداخت و از زمینه‌های بروز چنین سخنی گفت.
کد خبر: ۲۷۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۱ 06 October 2012
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هنگامی آمریکایی‌ها حاضر به مذاکره جدی می‌شوند که دریابند ما در درون در حال خنثی‌سازی تحریم‌ها هستیم و از آن به عنوان یک فرصت برای شکوفایی اقتصادی استفاده می‌کنیم.

به گزارش «تابناک»، محسن رضایی ظهر روز گذشته در حاشیه حضور در مؤسسه فرهنگی ـ هنری خراسان و بازدید از بخش‌های گوناگون آن در پاسخ به خراسان که پرسید با توجه به این که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده، «امکان لغو سریع تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد» و گویا این امر در ازای تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد توسط ایران عملی شود، چقدر این گفته کلینتون را عملی می‌دانید و تحریم‌ها تا چه اندازه ممکن است لغو شود، گفت: آمریکایی‌ها نباید همچون دزدی که پس از دزدی تقصیر را به گردن صاحب خانه می‌اندازد، رفتار کنند. اگر واقعاً این گونه است، بیایند و اعلام کنند که مثلا از زمانی که ایران یک گام بردارد، تحریم‌ها را برخواهند داشت.

وی با بیان اینکه کلی‌گویی کردن، علامت اجرا نکردن است، افزود: خانم کلینتون در یک نامه کتبی، تعهدات خود را برای همکاری با ایران بگوید.

رضایی با تأکید بر اینکه البته ما باید در دیپلماسی فعال باشیم، ادامه داد: حتی اگر ما بتوانیم تحریم‌ها را متوقف کنیم، این خود یک گام به جلوست.

وی اظهار داشت: زمانی آمریکایی‌ها حاضر به مذاکره جدی می‌شوند که دریابند ما در درون در حال خنثی‌سازی تحریم‌ها هستیم و از آن به عنوان یک فرصت برای شکوفایی اقتصادی بهره می‌گیریم.

وی تصریح کرد: آن‌ها هنگامی که نخستین علامت از توانایی ما در خنثی کردن تحریم‌ها را ببینند، حاضر به حضور در پای میز مذاکره می‌شوند؛ شاید آمریکایی‌ها برای اینکه عصبانیت ما را از تحریم کاهش دهند، این سخنان را بر زبان می‌آورند تا اینکه ایران در اثر فشارهای اقتصادی، رفتار متقابل تندی انجام ندهد. 


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آن‌ها انتظار همه گونه کاری را از ما دارند، افزود: وقتی فشار افزایش یابد، ممکن است ایران به هر کاری دست بزند. به گمان آنان شاید ایران تنگه هرمز را ببندد و یا در منطقه، کاری انجام دهد و آن‌ها برای اینکه عصبانیت ما را کاهش دهند، حرف‌هایی از این دست می‌زنند.

وی ادامه داد: بنده موافقم که این ادعا‌ها در عمل آزمایش شود؛ افزون بر اینکه آن‌ها نمی‌گویند آمریکا دقیقاً در مقابل چه تعهداتی به ایران می‌دهد!

رضایی با بیان اینکه هم‌اکنون بحث آن‌ها تعلیق غنی سازی ۲۰درصد نیست، اظهار داشت: اگر این موضوع مطرح بود، باید غنی‌سازی را در‌‌‌ همان مذاکرات ترکیه یا عراق از ما می‌پذیرفتند و ما یک گام به جلو می‌رفتیم و یک گام نیز آن‌ها به جلو می‌آمدند؛ این به معنای برد ـ برد است که آنها تن به این بازی برد ـ برد ندادند.

محسن رضایی همچنین درباره حل مشکل نرخ ارز در کشور افزود: [پس از نشست خبری روز چهارشنبه] از رئیس جمهور پرسیدم، شما می‌خواهید چه کاری با ارز انجام دهید که وی اطمینان داد، در همین دو هفته عملا کاری برای ارز انجام دهد و تغییراتی در این باره رخ دهد.
وی ادامه داد: اکنون منتظر می‌مانیم تا ببینیم در این دو هفته چه رخ می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی