بازدید 5122

پیام حضور این مرد در ایران چیست؟

داوود هرمیداس باوند
کد خبر: ۲۶۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱ 27 August 2012
ریاست دوره‏ای شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران بر اثر گردش و چرخش دوره‏ای به عهده ایران گذاشته شده است؛ اگر کشورهای عضو در این اجلاس شرکت نمی‏کردند، به خودشان لطمه وارد می‏شد، حالا فرصتی برای ایران فراهم شده که مسائل برجسته را بخصوص درباره سوریه، با حضور نماینده این کشور مطرح کرده تا راه حل و روزنه‏ای پیدا شود که به عنوان دستاوردی از این نشست شناخته شود چرا که موقعیت میزبانی این نشست می‏تواند اعتباری برای موقعیت ایران باشد.

خبری که روز یکشنبه در رسانه ها پررنگ شد حضور دبیرکل سازمان ملل در اجلاس کشورهای غیرمتعهد بود که امری مرسوم و عادی است. به طورکلی این مقام، در نشست‏های غیرمتعهدها و دیگر نشست‏های بزرگ بین‏المللی حاضر می‏شود و علت آن هم تصمیماتی است که در این نشست‏ها گرفته می‏شود.

در این گونه‏ نشست‏ها، قطعنامه و بیانیه صادر یا درباره مسائل بین المللی تصمیم‏گیری می‏شود. دبیران کل سازمان ملل نیز همواره برای اجلاس‏ها و نهادهای بین‏المللی ارزش قائل هستند و در این گونه برنامه‏ها حضور پیدا می‏کنند تا در صورتی که مشکل یا مساله ویژه ایجاد شد، بتوانند نظرات خودشان را ارائه دهند.

اما فرصتی که حضور بان کی‏ مون به عنوان دبیر کل سازمان ملل برای ایران و منطقه ایجاد می‏کند، بیشتر مربوط به مسائل سوریه است، چرا که به زعم اخضر ابراهیمی، ایران می‏تواند در حل بحران سوریه نقش داشته باشد و در همین راستا، قرار است رایزنی‏هایی درباره طرح جامع ایران برای حل بحران سوریه در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها داشته باشد بنابراین با توجه به اینکه ابراهیمی، به نقش ایران در حل بحران سوریه اذعان داشته است؛ با حضور جمعی از نمایندگان سوری، کارشناسان و مسئولان ایرانی و دبیر کل سازمان ملل، در این مدت با وجود یک عزم جدی برای حل بحران، فرصت مناسبی در این باره ایجاد خواهد شد.

چرا که دبیرکل سازمان ملل بارها درباره بحران در سوریه اظهار نظر کرده و گفته «آنچه در سوریه می گذرد، ممکن  است در سطح جنایات علیه انسانیت و جنایات جنگی باشد». بنابراین بان کی مون می‏تواند نظرات و پیام‏هایی را در حاشیه این نشست، برای ایران به عنوان حامی و یار نزدیک سوریه داشته باشد.

علاوه بر این، نشست تهران فرصتی است تا کشورهای مختلف حاضر در این نشست که هر یک تاکنون نگرش متفاوتی را نسبت به مساله سوریه داشتند و بعضاً برخی از کشورهایی که در محکومیت سوریه رای داده‏اند، در کنار هم قرار گیرند.

این وضعیت شرایطی را فراهم خواهد کرد که در این فرصت، نظرهای آنها جرح و تعدیل شود و طرفین ملاحظات یکدیگر را رعایت نمایند تا به راه حلی واقعی دست پیدا کنند اما علاوه بر مسائل خارجی و منطقه‏ ای، حضور این مقام سازمان ملل می‏تواند پیام‏هایی برای ادامه مذاکرات برنامه‏‎های هسته ا‏ی ایران نیز داشته باشد.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار