بازدید 9909
با حضور در طبيعت براي شكر خالق يكتا

قزويني‌ها آيين «پنجاه بدر» را بجا آوردند

کد خبر: ۲۴۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۳ 09 May 2012
مردم قزوین در آیین سنتی و قدیمی «پنجاه بدر» و به پاس بارش های بهاری ، امروز را در طبیعت سپری ‌کردند.خوردن غذاهایی از جمله آش رشته و دُیماج ( پیش‌غذایی محلی که مخلوطی از نان خردشده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر است) و تنقلاتی چون آجیل و شیرینی باقی مانده از عید، بخشی از رسوم پنجاه بدر در قزوین است.چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمین روز آن نزول باران فراوان باشد ، مردم در آیین پنجاه بدر نماز شکر به جا می آورند و چنانچه سالی کم باران باشد از درگاه خدواند طلب بارش باران می کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیین‌های محلی گرچه بر چهره خیلی از آنها خاک فراموشی نشسته است اما بعضی از آنها، همچنان نفس می‌کشند و گاهی تنها به رسم این روزها، امروزی شده‌اند.

مراسم پنجاه بدر یکی از این آیین‌ها و شاید مهمترین آنها برای حاجت‌خواهی ازخداوند برای بارش باران است که تنها به قزوینی ها تعلق دارد.

این آیین بعدازظهر امروز نوزدهم اردیبهشت  برگزار شد و قزوینی‌ها بویژه ساکنان محله های قدیمی در مصلای قدیمی شهر که در میان باغستان‌های سنتی محصور شده است ، گردهم جمع شدند.

مصلا، آب انباری در خیابان "راه ری" واقع در جنوب  شهر قزوین است.

اطراف مصلا را باغ های منطقه محصور کرده که مردم با حضور در آنها ضمن  نیایش در درگاه خدواند مراسمی همچون سیزده بدر در روز سیزده فروردین برگزار می کنند .

خوردن غذاهایی از جمله آش رشته و دُیماج ( پیش‌غذایی محلی که مخلوطی از نان خردشده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر است) و انواع تنقلاتی چون آجیل و شیرینی باقی مانده از عید، بخشی از رسوم پنجاه بدر در قزوین است.

نادر محمدی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در این خصوص گفت : مراسم سنتی " پنجاه بدر" یکی از اصیل ترین آیین های قزوین به شمار می آید  و مردم  اعتقاد به شرکت در آن دارند.

محمدی می‌گوید :  هر ساله حدود هشت هزار نفر از مردم  قزوین در مراسم  پنجاه بدر شرکت می کنند .

چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمین روز آن نزول باران فراوان باشد ، مردم در آیین پنجاه بدر  نماز شکر به جا می آورند و چنانچه سالی کم باران باشد از درگاه خدواند طلب بارش باران می کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار