بازدید 41939
در نکوهش یک ویژگی زشت (۲):

ساییدن تندی آمار یا تقویت دروغ!

آمار مبتلایان به ایدز، آلودگی هوا، معتادان به مواد مخدر، بیماران خاص، کودکان کار، کارتن خواب‌ها، ‌ قتل و...، همه مواردی هستند که گفته نمی‌شوند، چون ممکن است منجر به سیاه‌نمایی شوند؛ بهانه‌ای برای پوشاندن حقیقت که کمکی به حل ماجرا نخواهد کرد و چه بسا خواسته یا ناخواسته، منجر به از دست رفتن اعتماد عمومی هم خواهد شد. اینجاست که «دروغ» رواج پیدا خواهد کرد و...
کد خبر: ۲۳۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷ 09 March 2012
برخلاف حقیقت که مترادف بسیاری ندارد، «دروغ» از آن دست کلماتی است که در لباس‌های گوناگون یافت می‌شود؛ مثل «چاخان» که کمی مودبانه‌تر (!) است؛ لباس‌هایی که البته ما بر تنش می‌کنیم تا به منظور خاصی برسیم؛ چاپلوسی، تملق، ‌ زیرآب زنی، ‌ پیچاندن، ‌ تعارف و ... .

به گزارش «تابناک»، برخی کار‌شناسان بر این باورند که دروغ و دروغگویی، یکی از عوامل فزاینده نابهنجاری‌ها در شخص و جامعه است؛ مثل‌ هر نابهنجاری دیگری که آثار و پیامدهایی در فرد و جامعه به جای می‌گذارد، با این تفاوت که ردپای دروغ را در بسیاری از معضلات اجتماعی می‌توان یافت و «کلیدی» به شمار می‌‌رود.

شاید از مهمترین آثار دروغگویی در حوزه اجتماعی، سلب اعتماد عمومی است. با افزایش دروغ در جامعه، قدرت هرگونه قضاوت و داوری درستی از افراد گرفته می‌شود و اشخاص در تعامل با یکدیگر، نمی‌توانند در هیچ حوزه‌ای به گفتارهای هم اعتماد کنند؛‌ اما آیا اندیشیده‌ایم که چه مؤلفه‌هایی در شکل‌گیری این موج مخرب و منفی تأثیرگذار هستند؟

برای پی بردن به پاسخ این پرسش، شاید بهتر باشد یک بار دیگر، به تعریف لغتی بپردازیم که جدای اینکه برای همه‌مان منزجر کننده است ـ و از نسبت دادن آن به خودمان بیزاریم ـ بیشتر ما، با اندکی شدت و ضعف، به آن مبتلا هستیم (البته ممکن است شما استثنا باشید).

شاید به ساده‌ترین زبان ممکن، دروغ نوعی کلاهبرداری است که در آن به جای حقیقت، باطلی را به خورد مخاطبمان می‌دهیم. با پذیرش این تعریف، سخن از حقیقتی به میان خواهد آمد که هم هست و هم از دید مخاطب، پوشیده شده است؛ و به نظر نمی‌رسد که هر چقدر هم کلاهبرداری کوچک باشد، مجازاتی نداشته باشد؛ چه از نوع دنیوی و چه از نوع دقیق و اخروی.

این در حالی است که در این نوع کلاهبرداری نیز، مانند دیگر نمونه‌های‌ آن، فرد متخلف از نادانسته‌های فردی یا جمعی سوءاستفاده می‌کند و بستر عمل زشتش را بر این بنیان قرار می‌دهد و اگر اثرات آن را در سطح جامعه بررسی کنیم، شاید بی‌راه نباشد که عوامل مانع در انتشار گسترده آمار و حقایق محیط دور و اطرافمان را همکار کلاهبردارانی قرار دهیم که در سطح بزرگتری فعالیت می‌کنند.

به عبارت دیگر، ‌یکی از عواملی که به گسترش پدیده زشت دروغ (همان علت کلیدی بسیاری از نابهنجاری‌های اجتماعی) کمک می‌کند، پنهان کردن حقیقت‌هایی است که هر چقدر تلخ هم باشند، انتشارشان مانع دروغگویی و بسیاری از فسادهای برآمده از آن می‌شود؛ ‌حقایقی که چه از نوع آمار باشند و چه در شکل دیگری عرضه شوند، در وهله نخست، مانع انتشار شایعات، دروغ‌ها و گزافه‌گویی‌هایی خواهند شد که چه بسا تا سال‌های پیاپی، اثراتشان به چشم خواهد خورد.

چه مصلحت اندیشی باشد و چه مقابله با اثرات منفی‌ که در زمان کوتاه خودشان را نشان می‌دهند، گویا فرق زیادی ندارد که چرا برای مقابله با نقاط تند نمودار‌ها، حقیقت را قربانی می‌کنیم، بلکه مهم اینجاست که با این کارمان، در حال تقویت ویژگی زشتی هستیم که «کلاهبرداری» با همه زشتی‌هایی که با خود همراه دارد، هرگز به گرد پای قدرت تخریبی آن هم نمی‌رسد؛ چه بسا بد نباشد که دروغگویی را مترادف «دشمنی» بدانیم تا شاید مبارزه با دشمنان، بستن راه حقیقت را کمی دشوارتر کند!

شاید یک لایحه، ‌طرح، دستورالعمل و چیزهایی از این قبیل که مجازات سنگینی را برای این امر پیش‌بینی کرده، پیشنهاد بدی به نظر نرسد؛ اما قطعا زمانی کارساز خواهد بود که به آفت‌های دروغ پی برده و همگی پذیرفته باشیم که به خصلتی مبتلا هستیم که زمینه‌ساز هزاران درد دیگر برایمان شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰۱
انتشار یافته: ۱۸
دروغ رواج پیدا کرده خیلی ساله!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
آمار بیماران سرطانی نیز از بیماران قلبی پیشی گرفته و تعداد مراجعه کنندگان به پزشگان بالاست علت مشخص نیست ولی وزارت بهداشت از دادن آمار طفره میرود شاید از آب نیترات دار تهران یا برنج آلوده به آرسینیک یا مرغهای هورمونی یا شیر خشکهای وارداتی یا سوسیس و کالباس آلوده باشد خدا میداند!!
با سلام
ببینید در این یکی دو ساله دولتیان چند بار قول پرداخت معوقه بازنشستگان را داده اند و نداده اند.
این ها دیگر آخر دروغگویی هستند.
سعدی عله الرحمه بیان خوبی ها و پوشاندن نا هنجاریهارا دعل کاری می داند که در روز درماندگی بکار نیاید


ای هنرها گرفته بر کف دست
عیبها برگرفته زیر بغل

تا چه خواهی خریدن ای مغرور
روز درماندگی به سیم دغل
جانا سخن از دل ما گفتی چرا ملت ایران رو به ماهواره اورده این سوال را من از رییس صدا وسیما دارم همه بخاطر گوش دادن به ترانه نیست اقای ضرغامی اعتماد رو کم کردی درست است شبکها رو زیا کردی ولی ایکاش اعتماد روبیشتر میکردی
اینارو مسولین مثلا رسانه ملی یا دیگران می خونن؟
تابناک کمتر دروغ بگو. همه این آمار ها سال به سال ارائه می شن. شما دنباله یه بهانه واسه دروغ بافی و احانت هستید.
جدیدا که دیگه خودتون بهانه تولید می کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
اهانت نه احانت
ناشناس
| India |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
اولا اهانت
ثانیا شما درست میگی آمار هر سال ارائه میشه ولی خوب هرکسی خودش فهم و شعور داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
بچه جون "اهانت" درسته نه احانت!
رطب خورده منع رطب چون کند؟.
ایرانیان از قدیم الایام دروغگو بوده اند. هرودت این را می گوید
دروغ رواج پیدا کرده ،اما آیا ما خودمان چقدر توانستیم جلوی خودمان را در گفتن دروغ به دیگران بگیریم.....
آیا واقعأ نباید از خودمان شروع کنیم...
راستگویی میراث پدران ما بوده اما حالا دروغگویی منفعتی جای آن را گرفته است .
هنر خوار شد جادویی ارجمند/نهان راستی آشکارا گزند.
1- راست نگفتن دروغگویی نیست

2- یک مطلب را میتوان به اشکال مختلف بیان کرد ( ددو پهلو و ...) و این هم دروغ گویی نیست
3- مسئولین را دروغ گو جا زدن همراهی با دشمنان نظان است که دائما کلمه دروغ را تکرار میکنند تا در ذهن ایرانیان جا بیفتد

4- مصلحت اندیشی نیز دروغ گویی نیست
5- ارائه آمار غلط به عمد دروغ گویی است آن هم در صورتیکه دسترسی به آمار صحیح امکان پذیر باشد وگرنه نمیتوان ثابت کرد فقط میتوان اتهام زد یا زیر سوال برد
( زیر سوال بردن بدون اثبات یعنی تشکیک در کلیه مسائل و دامن زدن به بی اعتمادی مردم)
متاسفانه در جامعه امروز ایران دروغ گفتن به يک تکليف تبديل شده و صداقت همرنگ حماقت شده است!!!
واقعا این مطلب درست است :
"با افزایش دروغ در جامعه، قدرت هرگونه قضاوت و داوری درستی از افراد سلب می‌شود و اشخاص در تعامل با یکدیگر نمی‌توانند در هیچ حوزه‌ای به گفتارهای هم اعتماد کنند".
دروغ یک گناه کبیره است اما ما به اصطلاح مسلمون ها به راحتی دروغ می گوییم و مصلحت را بهانه می کنیم !
دروغ در جامعه نهادینه شده و به ارزش و هنجار تبدیل شده است جای بسی تاسف است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار