بازدید 36310
چرخش قانون به یک چشم بر هم زدن!

وابستگی طلاق به طلا رسمیت یافت؟

مجلس هشتم، روزهای آغازین پس از انتخابات مجلس نهم را با بررسی موضوع داغ لایحه حمایت از خانواده کلید زد؛ لایحه‌ای که پس از کش‌وقوس‌های فراوان در کمیسیون‌های گوناگون مجلس به صحن علنی آمد و نمایندگان موارد مهم و همچنین تأثیرگذار در سرنوشت خانواده‌های ایرانی را به تصویب رساندند.
کد خبر: ۲۳۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۲ 08 March 2012
سرانجام مجلس نسبت به مشکلات ناشی از مهریه واکنش نشان داد؛ مشکلاتی که شاید بزرگترینشان، باز شدن پای بسیاری از مردان به زندان بود و مدت‌ها بود که «استخوان لای زخم» را برایمان تداعی می‌کرد، به ویژه این اواخر که نرخ سکه حبابی شده بود و حتی کسانی که مهریه را قسط بندی هم کرده بودند، زورشان به پرداخت نمی‌رسید.

روز سه شنبه هفته جاری، بررسی لایحه حمایت از خانواده در دستور کار مجلس قرار داشت؛ در بخش مهریه در لایحه پیشنهادی دولت، تعیین میزان مهریه به رئیس قوه قضائیه سپرده شده بود تا با توجه به وضع عمومی اقتصادی، هر سه سال یک بار اعلام شود. بر پایه این تصمیم، اگر مهریه نامتعارف بود، زوج می‌توانست که بر اساس توان خود پرداخت کند؛ البته این بخش از لایحه، در کمیسیون قضائی حذف شد، ولی نیره اخوان بیطرف، نماینده اصفهان، این بار پیشنهادی جدید ارائه کرد و گفت: می‌توانیم در قانون مصوب کنیم که هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا ۱۱۰ سکه ـ به میمنت و مبارکی نام حضرت علی ـ باشد، وصول آن مشمول ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی شود و اگر بیش از این مقدار باشد، مناعت زوج ملاک پرداخت مقرر شود و مقررات به‌روزرسانی میزان مهریه نیز به قوت خود باقی بماند؛ پس از این پیشنهاد، نماینده دولت هم موافقت کرد و در ‌‌نهایت به تصویب رسید. به عبارت ساده‌تر، بنا بر این مصوبه، اگر مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد و شوهر بگوید «ندارم»، به زندان نخواهد رفت مگر اینکه خلافش ثابت شود.
به گزارش «تابناک»، از آخرین باری که نمایندگان مجلس هفتم تلاش کردند تا برای تسهیل شرایط تشکیل خانواده و ازدواج، برای مهریه چاره بیندیشند و تعیین سقف را پیگیری کردند ـ و به دلایلی موفق نشدند ـ تا مصوبه دو روز پیش خانه ملت که سقفی مجازی برای مهریه گذاشت که بالا‌تر از آن زندان در پی نخواهد داشت (البته نه صد در صد)، یک مجلس دیگر هم تشکیل شد و به روزهای پایانی رسید، ولی گویا این کار مثبت، آنچنان که باید و شاید، حساب شده نیست. پیشنهاد یک نماینده که چند دقیقه بعد به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید و اگر به تأیید شورای نگهبان برسد، متر جدیدی خواهد بود که در دادگاه خانواده به کار گرفته می‌شود.


این رویداد در حالی رخ می‌دهد که بر پایه آمار، از سال گذشته تا مهر ماه سال جاری، هجده هزار مرد ناتوان در پرداخت مهریه، به زندان افتادند؛ هرچند شمار بسیاری از ایشان با اثبات ناتوانی در پرداخت (حکم اعسار) آزاد شدند و دیون برخی دیگر را هم ستاد دیه عهده‌دار شد، ۳۴۰۰ نفر از این جمع هنوز در زندان هستند و چه بسا این قانون تنها راه خلاصی‌شان باشد.

از سوی دیگر، آمار‌ها خبر از ۱۳۰ هزار طلاق ثبت شده در سال گذشته می‌دهند که متأسفانه رو به افزایش است و در مقابل روند بسیار کند رشد ازدواج، روند نامناسبی را نشان می‌دهد که در کنار معضلاتی چون بیکاری، قطعا بی‌تأثیر از مشکلات مهریه هم نیست.

بدین ترتیب، نمایندگان مردم در واپسین روزهای عمر مجلس هشتم بر پیشنهادی مهر تأیید زدند که حتی اگر نتیجه‌اش رهایی برخی زندانیان هم باشد، موفق بوده است؛ مصوبه‌ای که اگر به تأیید شورای نگهبان برسد و لباس قانون بپوشد، به طور حتم با تغییر میزان مهریه، بر شرایط ازدواج هم تأثیر گذار خواهد بود؛ اما معلوم نیست که همه این تغییرات مثبت باشند!

چه جنبه‌هایی مغفول مانده؟

الف) فارغ از اینکه در «مهریه ملی»*، معیار سکه برای تعیین مهریه که سال‌هاست در میان مردم مرسوم بود، به رسمیت شناخته شده است (که البته فارغ از نوسانات خانمان برانداز نرخ آن در چند وقت اخیر، اتفاق بدی نیست)، تعیین سقف ۱۱۰ سکه، با توجه به نرخ روز سکه و با در نظر گرفتن میزان درآمد متوسط اقشار جامعه، به نظر نمی‌رسد که چندان مناسب باشد و اگر خیلی خوشبینانه به آن نگاه کنیم، احتمالا تأثیری در کاهش زندانیان مهریه نخواهد داشت، چرا که خوب می‌دانیم، پرداخت مبلغی نزدیک یکصد میلیون تومان، برای بسیاری از مردان ممکن نخواهد بود و در نتیجه،‌‌ همان آش است و‌‌ همان کاسه!

ماده ۲ قانون نحوه اجراى محکومیت‏‌هاى مالى می‌گوید: هر کس محکوم به پرداخت مالى به دیگرى شود، چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشى از جرم یا دیه و آن را تأدیه ننماید، دادگاه او را الزام به تأدیه نموده و چنانچه مالى از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفاء مى‏‌نماید و در غیر این صورت بنا به تقاضاى محکوم‌‏له، ممتنع را در صورتى که معسر نباشد تا زمان تأدیه حبس خواهد کرد.
ب) بر مبنای این مصوبه، اگر مردی از پرداخت بیست سکه بهار آزادی هم ناتوان باشد، اموالش مصادره خواهد شد و اگر کافی نبود، به زندانی خواهد رفت و دیگر لازم نیست که بررسی شود که آیا شرط تمکن دارد یا نه؛ این‌‌ همان چشم اسفندیاری است که در اجرای ماده ۲ قانون نحوه اجراى محکومیت‏‌هاى مالى، برای ناتوانان در پرداخت مهریه دیده نشده بود و با این مصوبه جدید هم همچنان بدون تغییر خواهد ماند.

پ) در این مصوبه، شرایط سراسر کشور یکسان فرض شده و گویا، نمایندگان از یاد برده‌اند که تفاوت شرایط زندگی در نقاط گوناگون میهن پهناورمان، از سهمیه کنکور گرفته تا خوشه بندی‌های پرداخت یارانه‌ها، تأثیرگذار است و چه بسا اگر توزیع ناعادلانه امکانات در کشورمان (با هر دلیلی که برایش متصور هستیم) را در نظر بگیریم، نخستین نتیجه این خواهد بود که تعیین سقف یکسان، گره گشا نیست.
برای نمونه، قانونگذار بین یک نفر که ساکن یک کلانشهر مثل تهران است و درآمدی بسیار متفاوت با فردی که در یک روستای منطقه محروم سکونت دارد، قائل نشده و همین نکته مغفول، می‌تواند تراز اجرای قانون در مناطق را دچار تفاوت‌های فاحشی کند. مثل تفاوت نرخ مسکن در تهران و شهرستان‌ها که هر دو مسکن هستند و جزو مایملک، اما فروش یکی شما را از زندان نجات خواهد داد و دیگری...!

ت) بر پایه آمار، میزان طلاق‌های عاطفی در کشورمان، چهار یا پنج برابر طلاق‌های واقعی است؛ اما یکی از دلایلی که مانع قطعی شدن این گونه طلاق‌ها می‌شود، مسائل مرتبط با مهریه است. اینجاست که به نظر می‌رسد با تأیید این قانون در شورای نگهبان و با توجه به مهریه‌هایی که  بیشتر بیشتر از ۱۱۰ سکه هستند، دست‌کم مردانی که ترس از زندانی شدن را مانع طلاقشان می‌دیدند، روانه دادگاه‌های خانواده کند و افزایش میزان طلاق، جامعه را با موج ناخوشایندی روبه‌رو کند که در واقع، حقیقت عریانی است که فعلا پنهان شده است.

حقیقتی که متأثر از علت‌های گوناگونی است که معلولشان، ترس از ازدواج و شکست در زندگی مشترک شده و به نظر نمی‌رسد که با تصویب همه بخش‌های قانون حمایت از خانواده هم ـ مثل همین قسمت مهریه که کمی تشریحش کردیم ـ قلب شود؛ شاید بهتر بود که بهارستان نشینان کمی جدی‌تر به مسأله ورود می‌کردند و مواردی مثل شروط ضمن عقد، عندالاستطاعه بودن مهریه و ... را بررسی می‌کردند.

*این نام را یکی از روزنامه‌ها برای مصوبه اخیر مجلس برگزیده و ۱۱۰ سکه بهار آزادی طرح جدید را «مهریه ملی» دانسته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۷۲
انتشار یافته: ۶۲
من فکر می کنم این قانون بیشتر از اینکه جنبه اجرایی و دارویی داشته باشه جنبه روانی داره چونکه به قول اون مثل معروف آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب
وقتی مهریه از 14 و یا حداقل از 40 تا بیشتر شد چه فرقی میکنه 110 تا یا 600 تا یا 1000 تا باشه
ولی در کل هر تلاشی که در این زمینه برای رفع کامل این مشکل خانمان برانداز و غیر شرعی بشه خوبه
قانون بدی نیست ، به هر حال باید بازم ببینیم چه حفره هایی توش پیدا میشه!!
باید سقف مهریه را پایین بیاورند تا این همه دختر و پسر که سن آنها بالا هست و هنوز ازدواج نکردن بتونند شرایط ازدواج پیدا کنند و از بی بند و باری جلو گیری شود
پاسخ ها
hamid
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
عزیز جان بگو اشتغال ایجاد شه بعد مهریه کم شه اخه وقتی کار نیست چطور میشه ازدواج کرد که بحث مهریه مطرح باشه
با توجه به اينكه گاهي اوقات خانواده ها بنا به دلايلي به مكان ها و شهرهاي مختلف مهاجرت مي كنند ، پس نمي توان براي هر منطقه اي قانون مجزا گذاشت . در كل اين قانون عليرغم اينكه ممكن است اشكالاتي هم داشته باشد ، مثبت مي باشد.
این پیشنهادات به مراتب غیرکارشناسی تر از از مصوبۀ مجلس است. تنها راه حل اصلاح قوانین ازدواج و طلاق است. حقوق برابر دو طرف در ازدواج و طلاق و حذف مهریه.
پاسخ ها
سحر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
حرف دل مارو زدی
چرا باید زنها بدون درد سر صاحب این همه پول بشند ، به خدا نه دین میگه این جور باشه نه عقل. مرد باید هم مهریه بده هم نفقه بده ، از طرفی زن تمکین نکنه ، هیچ ارزشی برای شوهرش قائل نباشه، پس مرد چه حقی داره
براي شروع خوب بود ولي بايد بيشتر روش كار بشه
مهریه حق شرعی و قانونی زن هست قبول، اما به همان نسبت تمکین زن در برابر مرد و ریاست مرد در خانواده هم یک حق شرعی و قانونی است.
اما در کشور ما برای ایفای حق زن ضمانت اجرایی مثل زندان و توقیف اموال وجود دارد ولی برای حق مرد هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد.
کاش قانون به این صورت نوشته می شد که مهریه مثل نفقه تنها زمانی حق زن هست که در برابر همسرش تمکین کند و یا در صورت عدم تمکین، مهریه هم ساقط شود.
چون الان هم در صورتیکه مرد درخواست طلاق داشته باشد باید مهریه را یکجا بپردازد اما اگر زن درخواست طلاق داشته باشد هم می تواند مهریه را بگیرد و هم عدم تمکین نماید و فقط نفقه اش که در برابر مهریه خیلی ناچیز است ساقط می شود.
به نظر میرسه قانون ما در ایجاد تعادل بین حق و حقوق زنان و مردان دچار کاستی هایی هست.
در جامعه ما حقوق زن منوط به وجدان مرد است. بجای این کارهای غیرکارشناسی، در قانون حقوق عادلانه ای برای زن در زندگی زناشویی و پس از آن تصویب کنید، می بینید که خود خانواده ها دیگر نیازی نمی بینند که برای حمایت از دخترانشان مهریه های سنگین تعیین کنند.
تکلیف اونهای که 1000 تا سکه از قبل زدن چی میشه؟ایا اونها هم بازنگری میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
قانون برای همه اجرا میشه، قبل و بعد نداره
باعث تأسف است که به جای زندان زدائی و حذف ماده 2 اقدام به تصویب قانونی مشابه نموده اند. اگر این وکلای محترم تاریخ اسلام را و فقه را بررسی کنند متوجه می شوند در دیون زندان وجود ندارد.
حالا شما یه کاری کنید که همین 110 سکه هم خراب بشه و اوضاع مثل قبل بشه!!عجبا!میخوای بکننش 12 سکه که نویسنده این مقاله خوشحال بشه؟یا میخوای مثل قیمت برق بگن خوزستان ارزون تر بشه و تهران گرون تر؟
بنام چهارده معصوم فقط تا 14 سكه را ملاك قرار ميدادند خو ب بود
با اين وضع نسل بعدي اكثرا مجردي زندگي خواهند كرد و ازدواج دايم ديگر كم كم فراموش ميشود چون زنها خود خواه شدند و مردان هم توان اقتصادي ندارند
سلام،
چرا دنبال این موضوع نیستند که ریشه پافشاری خانواده ها و دختر خانم ها برای تعیین مهریه بالا را معین نمایند؟
فکر نمیکنید اگر خانم ها هم بتوانند مانند آقایان از فرصت های یکسان شغلی با امتیاز برابر استفاده کنند، کمتر به فکر مهریه بالا برای تضمین زندگی پس از جدایی خود باشند، سالها است که فرصت برابر حتی رو به پیشی گرفتن تحصیلی برای خانمها و دختر خانم ها مهیا شده است. چرا فکری به حال فرصت کاری برابر خانم ها و آقایان نمیشود؟
چرا دولت فکری اساسی برای زنانی که شاغل نیستند و پس از جدایی بلاتکلیف میشوند نمیکند؟ چرا نباید مسکن و دریافتی مکفی برای زنی که فاقد شغل است تا زمان ازدواج مجدد و یا اشتغال به کار وی فراهم نشود؟
چرا نباید حق عایله مندی، اولاد و ازدواج یک خانواده که فقط مرد تنها شاغل است به مخارج واقعی نزدیک نباشد و جدا گانه به حساب زن خانواده واریز نگردد و خیلی چرا های دیگه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
اتفافا خانم های شاغل سطح توقعشون خیلی بالاتره خانم محترم. بررسی کن بعد نظر بده!
من نميدونم چرا اينقدر موضوع رو پيچيده ميكنند بابا مهريه رو در همان روز كه عروس خانم ميخواهند امضا بدن دريافت كنند بعد امضا كنند اين كار باعث ميشه نه عروس بلند پروازي كنه نه داماد رويا پردازي نه به قانون شرع منافات داره نه با قانون
پاسخ ها
shahram
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
کاملا قبول دارم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
آره مرده هم اومد داد !! همين طوريش دخترا حرف مهريه ميزنن جامعه ميگه واي چه دختره بدي ! واي به روزي كه سر سفره عقد بگه مهريه ! :)))
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
این پیشنهاد عالیه ، یکی ارسالش کنه به مراکز تصمیم گیری .
zire 110 ta bod va nadasht bayad bere zendan
این مجلس هم یه چیزیش می شه ها!! بابا 110 تا با 1100 تا مگه فرق می کنه؟؟ نمیدونم از خانوما ترسیدن یا هر علت دیگه ای باید به جای 110 میگفتن 14 معصوم بلکه بشه پولرو جور کرد!!
بند ب واقعا جدي و درست هست . به نظر من مرد بيچاره به جرم اينكه همسرشو دوست داشته و يه مهريه اي قرار داده تا دين خودش و همسرش را حفظ كنه و چشمش دنبال ناموس مردم نباشه حالا با گران شده سكه بايد به همون جرم كه گفتم بره زندان !! كه جاي دزد و قاتل و ... هست
با اکثر بخش های تحلیلتون موافق هستم. ولی با قسمت آخر که همانا استفاده از مهریه برای جلوگیری از واقعی شدن طلاق های عاطفی موافق نیستم. به نظر من دو نفر که با هم مشکل دارن نباید به علت نداشتن مهریه همدیگر رو 40 سال تحمل کنن. البته میشه روشی که در کشورهای خارجی برای این موضوع استفاده میشه که همان تقسیم کردن مایملک شوهر هست استفاده کرد.
همه چیمان که ملی شد این هم مهریه ملی
کاملا با این طرح موافقم، اگه مجلس یه کار مثبت کرده باشه همینه!!!
امیدوارم در سال های آتی 110 کمتر هم بشه...
من هم زندانی مهریه بوده ام و چه بسیار عزیزانی که آبرودار بوده اند برای فقط 5سکه پیش پرداخت!!بیش از دو سال در زندان هستند!!میدانین بی گناه یعنی چه؟متاسفانه باب خیانت زنان به مردان سهل شده و زنان بی بندوبار که به اجبار پدر و مادر ازدواج کرده اند براحتی انسانی شریف را قربانی وسوسه پول و گناه خویش می کنند.تابناک جان اینها واقعیت هست .بگذارید مسولین بفهمند.برای جان و آبروی یک مسلمان محافظه کاری نکنید.کجاست مولای ما علی؟حتما فریاد وا مسلمانان باید از آنسوی مرزها بیاید؟کاش عاشورا را در بند زندانیان مالی ببینید.جایی که شوق مولا در چشمان اشکبارشان است.اگر همسری بچه فرزند 3ماهه را در بغل شوهرش بیندازد و او را زندانی کند باید برای قوه قضاییه گریست.من به شما قول می دهم حتی اگر 110سکه هم باشد هیچکدام از زندانیان فعلی توان پرداخت ندارند.امیدوارم روزی رهبری به این قضیه ورود کنند.ظاهرا مسئولین تا به حال عرضه حل این مشکل را نداشته اند.
من واقعاً بند ت رو نمی فهمم اگه هر کسی به هر علتی دوست نداشته باشه به زندگی مشترک ادامه بده باید که با ترس از پول جلوش رو بگیریم ؟؟؟ واقعاً عجیبه حالا اگه زن متملک نباشه و تنها از جانب شوهر تامین میشده باز یه چیزی
بابا خدا كنه تصويب بشه الان زن ما هر روز به بهانه هاي واهي پيش 2 تا بچه تحقير و... ميكنه بخاطر اينكه مهريه اش 500 سكه س و براحتي آدم و ميندازه زندان. ما هم از ترس كز ميكنيم جايي و چيزي نميگيم
البته در زمانه های قدیم گرفتن مهریه جنبه اقتصادی برای خانواده و زن را بهمراه داشت و اکنون نیز اگر زنی موفق شود مهریه خود را بگیرد می تواند پشتوانهالی حساب گردد اما برای اینکه نه سیخ بسوزد نه کباب نه مردان به زندان روند و نه زنها برای گرفتن طلاق سالها در دادگاه ها بالا و پائین روند و اخر با گذشتن از حقوق قانونی خود موفق به طلاق خود گردند بهتر است حق طلاق مردان و مهریه زنان ملغی شود و زن و مرد در گرفتن طلاق دارای حق برابر شوند و غائله میزان بالای مهریه و اجحافی هم که در حق زنان می شود مرتفع گردد واین هم وظیفه علمای شیعه است که در این مورد اقدام نمایند زیرا این مغایر باپویا بودن اصول فقهی شیعه نیست و تصویب آن پویایی شیعه رانشان می دهد که در عصری با توجه به نیازهای جامعه قوانینی منسوخ شده یا قوانین تازه ای بوجود می ایند.
به نظر من قانون تصویب شده هیچ تاثیری در کاهش طلاق و متعادل کردن مهریه ها و در نتیجه افزایش ازدواجه نخواهد داشت
بهتر از همه اینها این است که قانونی تصویب کنند که بر اساس آن به مهریه های بیش از 100 سکه بهار آزادی مالیات نقدی تعلق گیرد یعنی در هنگام ثبت عقد نامه مالیات مبلغ اضافه بر 100 سکه بصورت سکه در یافت گردد آنهم به صورت پله ای یعنی 110 سکه 10 درصد مالیات و 120 سکه 20 درصد مالیاتو 200 سکه 100 درصد مالیات نقدی پرداخت نماید و 100 سکه 900 درصد مالیات پرداخت کند خوب اگر داشته باشد چنین مهریه ای را می بندد واگر نداشته باشد نمی بندد واگر هم بست وداد روز طلاق هم اگر نداشت و زندان رفت دولت هزینه زندان را قبلا گرفته است و زیان نحواهد دید در این روش اگر مردی پول هم داشته باشد برای اینکه از مایات فرار کند مهریه کم خواهد گذاشت
وای خدای من شما هنوزم راضی نشدین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
تورا به قران و هر کسی که برای شما قابل احترام است نسبت به تصویب این جور قوانین سرعت و فشار لازم را بیاورید که واقعا واقعا واقعا قوانین قبلی مهریه ازدواج و زندگی در ایران را تعطیل کرده و واقعا من جوون جرات ازدواج را ندارم .
خود نمایندگان استطاعت پرداخت 110 سکه را دارند؟ (البته بدون احتساب هزینه ستادهای تبلیغاتی و کمک های مردمی!!!)
اين خوبه كه سقف گذاشتن لطفا ديگه اين ور انور نكنيد به دست انداز نكشيد كسي كه توي شهرستان و يا روستا زندگي مي كنه و تمكن مالي درست و حسابي نداره از اين مهريه هاي سنگين نمي اندازه و رسم و رسوم متفاوتي دارند خوبه خمايت كنيد با اين گراني سكه حتما بايد چاره انديشه بشه شما اصل و تصويب كنيد بعدا تبصره ميشه به ان اضافه كرد
ضمن تائید تحلیلی که در خبر آمده است عرض میکنم که این راه حل اگرچه بخشی از مشکل را حل میکند و از این لحاظ خوب است.لیکن راه حل منظقی و منطبق بر اصول حقوقی نیست .این راه حل یک راه حل عوامانه و نگاه عوامانه به مشکل است .مثل وقتی می ماند که دو نفر در میزان طلب باهم اختلاف دارند .یکی از راه میرسد و پیشنها د یک عدد بینابینی می دهد که قضیه تمام شود.اینکه حق باکیست یامیزان واقعی طلب چقدر است برای شخص سوم از راه رسیده مهم نیست .راه حل قانونی باید به حق حکم دهد و آنچه که عدالت اقتضاء دارد حاکم شود .راه حل 110 سکه از ماهیت مثالی که گفته شد پیروی میکند .کل مهریه محصل یک اراده و توافق است .هیچ فرقی بین 110سکه اول و مابقی مهریه به لحاظ ماهیتی و اراده حاکم بر آن نیست .چرا باید بخشی از اراده طرفین زوجین دارای قدرت زیاد باشد و مابقی که دارای همان ماهیت است از چنان قدرتی برخوردار نباشد.راه حل 110 سکه هیچ جوابی برای این سوال ندارد.مشکل مهریه های سنگین نیازمند یک راه حلی است که بر اصول حقوقی متکی باشد و باموازین شرعی هم سازگاری داشته باشد.در عین حال واقعیت اجتماعی را هم در نظر داشته باشد وبا فرهنگهای مختلف کشور همخوانی داشته باشد.
واقعا که زحمت کشیدند
بیش از 50 درصد مردها اگه سی سال هم تلاش کنن 110 ملیون دارایی نخواند داشت

من مهندسم و 5 سال سال کار میکنم کل داراییم و پس اندازم 15 میلیون نمیشه
حالا شما این بسط بدین به جامعه

بازم میگیم واقعا زحمت کشیدن
ما که دور ازدواج خط کشیدیم
مسولیتش هم با هرکی میخواد باشه
انشالله روز حساب حقمون رو میگیریم
تصویرتان خوب نیست
به نظر من باید قانونی تصویب کنن که مهریه یه زن از دیه اون زن بالاتر نباشه یعنی چی مثلا 100 میلیون مهریه باشه مگه چندسال زندگی کنارهم انقد بهاش زیاده؟ پس مرده چی میشه؟
به نظر گام مثبتی می رسه.فقط امیدوارم که این هم مثل سقف قرارداد توی فوتبال نشه که سقف تعیین شده به وسیله سازمان لیگ تبدیل به کف مبالغ قرارداد شده بود!
بالاخره با این طرح خیلی اززندانیان مهریه آزاد میشوند وزنانی که ازمهریه بعنوان یک سلاح جهت انتقام ازمرد استفاده میکنند لااقل مردان میدانند که تاچه حدی ازمهریه زن راباید پرداخت کنند ودرخصوص عندالاستطاعه هم آمدیم .بااین تورم کدام مردمیخواهد این قدراستطاعت داشته باشد که یک روززن درخواست مهریه کرد مهریه اوراپرداخت نماید مثلایک کارگرکه کرایه خانه ،خوراک ،پوشاک،مسکن و...راتامین کند .آیا میتوان ازاودرخواست مهریه هم کرد درکل مشکل خود مهریه است تازمانی که این مهریه ها هست هم زندان هست هم سن بالای ازدواج است وهزاران مشکلات دیگر .درآخرمردی که بخاطرمهریه بالای زنش باترس ولرزمیخواهد زندگی کند ویک جولانگاهی به زن خود میخواهد بدهد واقعا به حال آن مردبایدگریست.
ازدواج كردن درجامعه مابافرهنگ وقوانيني كه داريم مشكلات ايجاد ميكند.دختران و پسران اگثرا قبل از ازدواج همديگر رانمي شناسند.وجون حق طلاق باآقايان است درمقابل خانومهاهم مهريه راهرچه سنگينتر انتخاب ميكنند.البته در اين مورد بهتر است كارشناسان باتوجه به قوانين ازدواج درساير كشورها اظهارنظركنند.
با سلام
به نظر من راه حل این مشکل در الزام قانونی افراد در پرداخت نقدی مهریه در هنگام ازدواج است . چونکه تا وقتی افراد با این این خیال باطل که "مهریه را کی داده و کی گرفته "، مهریه های سنگین را قبول می کنند همین آشه و همین کاسه .
الزام پرداخت نقدی مهریه به افراد یادآوری می کند تا مهریه ای را که توانایی پرداخت آن را ندارند متعهد نشوند و برای خود و جامعه مشکل درست نکنند . ضمنا هر کس هم که توانایی پرداخت مهریه سنگین را دارد و می خواهد پزش را بدهد ، خب " این مرد و این میدان " ، ما که بخیل نیستیم . نوش جان عروس خانم !!!!!
با این روش مشکل حقوقی تعیین سقف مهریه نیز بوجود نمی آید .
گناه ما مردا چیه که هم باید مهریه بدیم هم نفقه در صورتیکه زن اگه تمکین نکنه قفط نفقش قطع میشه؟
واقعا تا کی میخایم خودمونو اسیر این قانونای مسخره بکنیم، آخه کدوم جوون الان 110 سکه داره؟
یه خورده خوبه که مسئولین ما واقع بین باشن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
این تنها جاییه که زنها توش یه ذره حق دارن و گرنه بقیه حقها که مال شماست!!!
بقیه قوانین رو درست کنید مهریه هم درست میشه.ایها الناس یکی گوش بده
جوانی که تازه اول راهش چه جوری 100میلون جور کنه . از اون طرف زن سرمایه دار میشه
با سلام
به نظر بنده گذاشتن سقف برای مهریه کار بسیار پسندیده و خوبی بود خدا به بانیان و پیشنهاد دهندگان این طرح خیر بدهد.
ببینید دوستان ما در نگاه به این مسئله مطلق نگری میکنیم در حالی که هیچ قانونی مطلق نیست وچنین بینشی مارا از هر حرکتی مایوس میکند اگر مهریه را کمرنگ کنیم زنها وبدنبال ان زندگی خانوادگی به مخاطره می افتد لذا باید یک راه بینبینی باشد تا ضررش کمتر باشد ومن فکر میکنم تا اینجاش این قانون بد نبوده ولی میشود در اینده به ان تبصره هایی زد
وقتی که زنان حقوق برابر ندارند مهریه و مشکلات ناشی از آن پیش می آید. حذف مهریه و جهیزیه و شیربها و حقوق برابر برای دو طرف چاره این مشکل است.
یکی از شرایط دست بودن عقد و نکاح تعیین مهریه است و وقتی مهریه تعیین می گردد مسئولیت پرداخت آن به عهده مرد در می آید و هیچکس و هیچ قانونی نمی تواند آن را لغو یا کم و زیاد و یا سقفی برای آن قرار دهد مگر اینکه خود زن از حق خودش بگذرد.و اگر مردی نیز نتوانست مهریه تعیین شده را پرداخت کند نمی توان بواسطه عدم پرداخت آن ، او را در زندان محبوس نمود لذا حل مسئله ما بایستی مهریه های تعیین شده را بنوعی بیمه کنیم (مثل دیه خودرو که هر سال با یک رقم تعیین شده نسبت به مدل خودرو ها تعیین میگردد تا خدای نکرده اگر اتفاقی منجر به فوت گردید بیمه ، دیه را پرداخت نماید) و هر سال مردان در مقابل مهریه تعیین شده بیمه مربوطه را پرداخت کنند تا اگر خدای نکرده کسی در زندگی به مشکلی برخورد نمود که ادامه زندگی برای او و خانواده مقدور نبوده و به جدائی کشید بیمه با دستور و رای دادگاه محترم براحتی مهریه را پرداخت نماید. این کار حسنات خوب و زیادی که دارد اینکه اولا آمار ازدواج بالا خواهد رفت و زن و مرد با یک آرامش و اطمینان خاطر در کنار هم زندگی خوبی خواهند داشت و ثانیا حق و حقوق زنان در مهریه بطور کامل رعایت و پرداخت خواهد شد و حقی در ذمه و گردن مرد نخواهد بود که بواسطه آن در محضر عدل الهی پاسخگو باشد و ثالثا از زندانی شدن مردان بواسطه عدم پرداخت مهریه و در به در شدن فرزندان بواسطه طلاق و تبعات سوء اجتماعی که بواسطه بی سرپرست بودن گریبان آنها و جامعه را خواهد گرفت جلوگیری خواهد شد. و رابعا بواسطه بالا بودن حق بیمه ، میزان مهریه ها نیز به یک رقم معقول و متعارف نزدیکتر خواهد بود. با تشکر و آرزوی سربلندی برای همه ایرانیان
از زمانیکه مقدار مهریه سرسام آورشده بعضی ها به فکر کاسبی افتاده اند/
اساسا اول باید معلوم کنیم ما مسلمان هستیم یا خیر. در اسلام حق طلاق با مرد است که با قوانین فعلی با قید یک تبصره (مهریه) این حق از مرد ساقط شده و دو دستی تقدیم زن شده است. دوستان حتما اطلاع دارند که در کشور ما بیش از 80 درصد درخواستهای طلاق از سوی زنان مطرح می شود و زن با اتکا به مهریه حق طلاق را (که طبق شرع و قانون اسلام با مرد است) بدست اورده است. حالا برخی دوستان هم نظر داده اند از قانون امریکا تبعیت کنیم و حق طلاق را به زن بدهیم و قال قضیه را بکنیم. این وسط تکلیف شرع و اسلام چی می شود. یا رومی روم یا زنگی زنگ. تازه اگر بخواهیم قانون امریکا را مورد استناد و تقلید قرار دهیم در انجا مهریه وجود ندارد که بنا بر نظر برخی دوستان بیاییم حق طلاق را به زن بدهیم و در عوض مهریه را کمتر بگیریم (یا به تعبیری خود زنان به سمت مهریه های سنگین نخواهند رفت).

طبق قانون اسلام مهریه باید در توان پرداخت مرد باشد و ضمنا اگر مرد از ابتدا قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد، اساسا عقد ازدواج ایراد شرعی پیدا می کند، در حالی که همگی می دانیم که امروزه 99% مردها هنگام عقد قصد (یا بهتر بگوییم اساسا توان پرداخت) مهریه را ندارند. باید یک فکر اساسی کرد. ضمنا جهت اطلاع حتی در خود امریکا هم هیچ مردی را بخاطر اینکه پولی نداشته تا با خانمش نصف کند، به زندان نمی اندازند.
به نظر من اگر سهمي از داراييهاي مرد كه پس از ازدواج حاصل شده به زن اختصاص يابد همه اين مشكلات به نوعي حل خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
مردا هم خوب بلدن چي كار كنن ميرن داراييهاشونو به اسم خواهري برادري مادري ميكنن كه زنه نتونه بگيره ! كاري كه همين الان دارن ميكنن !
برای من واقعا سواله! وقتی یک نفر توانایی پرداخت مهریه بالا رو نداره، چرا موقع عقد قبول میکنه و پاش رو امضا میکنه؟؟؟؟؟
یه نفر یه جواب قانع کننده و منطقی بده لطفا.
پاسخ ها
دريكوندي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
چون عاشق كور است
اگه تصاعدی بشه بهتره. به ازای هر سال زندگی 10 درصد از 110 سکه. بعد از 10 سال مهریه کامل.
مهريه را بايد اول تعيين كرد و همان اول هم گرفت . اين است سنت اسلام.
انگار بعضیها به اصطلاح تو باغ نیستند! متعجب جان آخه عزیز من شما پاشو یه چند جا برو خاستگاری مهریه هم 14 تا اعلام کن ! تا ابد الدهر خواستگاری خواهی کرد!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی