بازدید 12976
غرامت فساد در اخلاق و اقتصاد؛

برلوسکنی استعفا کرد، مردم به خیابان‌ها آمدند

دفتر برلوسکنی از استعفای وی خبر داده و اوضاع رم در آستانه استعفای تاریخی متشنج است. او ساعاتی پیش، دفتر خود را به قصد دیدار با جانشین احتمالی خود منتی ترک کرد.برلوسکنی به دلیل نپذیرفتن طرح‌های اقتصادی‌اش در مجلس، رسوایی‌های پی در پی اخلاقی و افزایش شدید معترضان بحران اقتصادی در ایتالیا، ناچار به استعفا و این کار وی، باعث شد مردم ایتالیا به خیابان‌ها بیایند و شادی کنند.
کد خبر: ۲۰۳۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۷ 12 November 2011
سرویس اقتصادی ـ در حالی رسانه‌های جهان از تصویب طرح ریاضت اقتصادی در کشور بحران زده ایتالیا خبر دادند که ساعاتی بعد، استعفای برلوسکنی به صدر اخبار ایتالیا تبدیل شد.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری فرانسه در خبری فوری از رم گزارش داد: دفتر ریاست‌جمهوری ایتالیا، روز شنبه اعلام کرد سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا، ساعت نوزده و سی دقیقه به وقت گرینویچ، استعفای خود را به جیورجیو ناپولیتانو، رئیس‌جمهور ایتالیا تسلیم خواهد کرد.

اوضاع رم در آستانه استعفای تاریخی متشنج است

اما گویا، مردم معترض ایتالیا، طاقت همین انتظار چند ساعته را نیز نداشتند. در حالی که سیلویو بروسکنی، نخست‌وزیر ایتالیا قرار است شامگاه شنبه استعفا دهد، صدها تظاهرکننده ایتالیایی با تجمع در برابر پارلمان این کشور فریادهای استعفا استعفا سر دادند.

این تظاهر کنندگان در حالی که پرچم‌های سه رنگ ایتالیا را در دست داشتند شعار نوشته‌هایی با خود حمل می‌کردند که بر روی آنها شعار سیلویو خداحافظ به چشم می‌خورد.

 تظاهر کنندگان تصمیم گرفته بودند در برابر مقر نخست وزیری تجمع کنند، اما تعداد دیگری از آنها در برابر پارلمان این کشور حضور یافتند.

دارینو فرانچسچینی از نمایندگان پارلمانی عضو حزب دمکرات، حزب مخالف اصلی ایتالیا، اعلام کرد امروز صفحه ای طولانی و دردناک در تاریخ ما ورق می‌خورد. ایتالیا کشوری است که تمایل دارد، این صفحه را ورق بزند و از صفر شروع کند.

دیدار با رقیب پیش از استعفا

برلوسکنی ساعاتی پیش دفتر خود در رم را به قصد دیدار ماریو منتی، جایگزین احتمالی اش ترک کرد. منتی کمیسیونر سابق اروپا احتمالا پست نخست وزیری این کشور را کسب خواهد کرد.

علاوه بر مردم، شماری از اصحاب رسانه نیز برای پوشش خبری در محل دفتر نامزد نخست وزیری حضور دارند.

برلوسکنی ناچار از استعفا

برلوسکنی هفته گذشته در مجلس نمایندگان ایتالیا پس از آنکه تقریبا همه از مخالفان تا موافقان دولت، پشت او را خالی کردند و از رأی دادن به طرح بودجه و حساب‌های دولتی خودداری کردند، اعلام نمود، پس از تصویب تشدید بسته ریاضتی مورد درخواست اتحادیه اروپایی در پارلمان ـ که امشب صورت می‌گیرد ـ استعفای خود را به جورجو ناپولیتانو، رئیس جمهور ایتالیا تسلیم خواهد کرد.

ناپولیتانو که قرار است برای بازگرداندن ثبات سیاسی به کشور، فردا یکشنبه به سرعت رایزنی‌های خود را با رؤسای مجلسین و رهبران احزاب برای تعیین دولت جدید اغاز کند چهار روز پیش ماریو مونتی، اقتصاددان برجسته ایتالیایی و کمیسر سابق اروپایی را به عنوان سناتور مادام العمر منصوب کرد.

استعفای اقتصادی یا استعفای سیاسی

برلوسکنی غول رسانه‌ای بزرگ ایتالیا که برخی پس از مرداک وی را دومین غول رسانه ای اروپا می‌دانند، در سال‌های گذشته، زمامداریش دولتمرد خوشنامی برای ایتالیایی‌ها نبود.

ماجراهای رسوایی اخلاقی پی در پی او که به اعتراضات عمومی و تجمع زنان ایتالیایی معترض در برابر دفترش از یک سو و تلاش‌های ناکام وی برای قبولاندن ریاضت اقتصادی به جامعه ایتالیا از دیگر سو، لحظه به لحظه وضعیت اقبال عمومی وی را همزمان در میان مردم و پارلمان به شدت کاهش داد.

مردم ایتالیا توصیه به ریاضت را از سوی بزرگترین سرمایه‌دار ایتالیایی و فاسدترین سیاستمدار کشور خود نخواهند پذیرفت و از این روست که برخی تحلیلگران رفتن برلوسکنی را تلاشی برای باقی ماندن جریان راستگرای سیاسی هرچند به عنوان اقلیت می‌دانند.

ایتالیا کشوری است که همواره رأی دهندگان زیادی در آن از چپ‌ها حمایت کرده‌اند و بدنامی‌های برلوسکنی در این شرایط، ضربه بزرگی برای لیبرال‌های ایتالیا بود. از این روست که با رفتن وی از یادها، امکان احیای حیثیت لیبرال‌ها در ایتالیا، آن هم در دوره یک دولت چپگرا فراهم می‌‌شود.

اعتراضات دانشجويان در ايتاليا ادامه دارد

اعتراضات دانشجویی به سیاست‌های ناکارآمد نخست وزیر ایتالیا همچنان ادامه دارد.

همزمان با تصویب بسته ریاضتی جدید دولت برلوسکنی در مجلس سنا، صدها دانشجوی ایتالیایی با اشغال خیابان‌های پیرامون وزارت خزانه‌داری در رم، با سر دادن شعارهای «ما بهای بدهی‌های دیگران را نمی‌پردازیم»، و «ایتالیا را به بانک‌های آمریکایی و اروپایی نفروشید»، به تشدید سیاست‌های سخت‌گیرانه اقتصادی دولت ایتالیا اعتراض کردند.

ما حاضر نیستیم، بدهی‌هایی را که بانک‌ها در آمریکا و کشورهای اروپایی به وجود آورده‌اند، بپردازیم.

هم اکنون بدهی‌های عمومی ایتالیا به رقم سرسام آور 1900 میلیارد یورو رسیده است.

پلیس ضد شورش ایتالیا که با ده‌ها خودرو، وزارت خزانه‌داری را به محاصره خود درآورده بود، در نیمه شب جمعه، 45 نفر از معترضان را شناسایی و چند تن از آنها را دستگیر و زندانی کرد.

«جانی آلمانو»، شهردار رم سه هفته پیش در پی تظاهرات خشونت آمیزی که در رم منجر به زخمی شدن 140 نفر و به آتش کشیده شدن چند خودروی پلیس شد، برای یک ماه برگزاری هر گونه تظاهرات را در پایتخت ایتالیا ممنوع کرد.

الجزيره: برلوسکني استعفا کرد

شبکه تلویزیونی الجزیره، لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد، سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر ایتالیا استعفا کرد.

هجوم مردم به دفتر نخست وزیری

به گزارش تلویزیون «سی.ان.ان»، با استعفای سیلویو برلوسکنی، مردم ایتالیا شاید اکنون رهبری نداشته باشند، اما بسیار خوشحالند که برلوسکنی کنار رفته است.

این شبکه افزود، استعفای برلوسکنی باعث شد مردم در رم و دیگر شهرهای ایتالیا به خیابان‌ها بیایند و به جشن و پایکوبی بپردازند.

رفتارهای نخست وزیر میلیاردر ایتالیا بسیاری از مردم این کشور را ناراحت و منزجر کرده بود.

ماتیو چانس خبرنگار این شبکه از رم گزارش داد، پس از اینکه برلوسکنی رسما استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرد، مردم بسیاری در میدان مقابل کاخ ریاست جمهوری جمع شدند.پلیس در آغاز تلاش کرد از ورود مردم به میدان جلوگیری کند، ولی موفق نشد.

هزاران نفر به این محل آمدند تا پایان برلوسکنی و زندگی سیاسی‌اش را با چشم خود ببینند. مردم که فریاد می‌زدند و دشنام می‌دادند، خواستار بازداشت و زندانی شدن برلوسکنی شدند. یک جوان می‌گوید: امروز روز آزادی ایتالیاست و من بسیار خوشحالم.

یک نفر دیگر می‌گوید: من تاکنون احساس می‌کردم، زندانی هستم، ولی اکنون احساس آزاد بودن دارم.

خبرنگار «سی.ان.ان» افزود: مردم ایتالیا پس از چندین سال نخست وزیری برلوسکنی، اکنون احساس آزادی می‌کنند و به آینده سیاسی روشن کشورشان چشم دوخته اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار