بازدید 11163
۲

«نگاه شما»: این سخن مثل و نظیر ندارد!

کد خبر: ۱۹۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰ 19 October 2011
حسین دوست قرین از بینندگان «تابناک» در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشته است:

یاد خدا آرام بخش قلب‌هاست

این سخن مثل و نظیر ندارد.

سرکار خانم تینا پاکروان، نویسنده، بازیگر،عکاس و مدیر تولید سینما در یادداشتی نوشت:

«عصر ما، عصر پیامک و داستان کوتاه است، چون فرصتی برای خواندن رمان و داستان بلند نداریم».

تردیدی ندارم که شما هم مانند من با یادداشت خانم پاکروان هم باور دارید که در دانستن بعضی نوشته‌های کوتاه، تغییراتی بزرگ اتفاق خواهد افتاد.

برای نمونه، بارها پیش آمده که دیدن تیتر یک روزنامه‌ با خواندن یک پیامک و یا نقل قولی، به مانند شکسته شدن ناگهانی شیشه عطری که فضایی بزرگ را خوشبو می‌کند، مسیر زندگی انسانی را تغییر داده است. به بیان دیگر، خیلی وقت‌ها کلیدهایی کوچک، قفل‌های بزرگی را باز خواهند کرد.

توسل به حضرت حق متعال (جل جلاله) هم، اینگونه است. فقط کافیست با تمرکز و حضور دل باشد تا درخواست‌های به ظاهر دست نیافتنی مان مستجاب شوند. البته ناگفته نماند که نوع توسل نیز حائز اهمیت است.

مثلا در قرآن کریم سوره‌ها و یا حتی آیاتی کوتاه وجود دارند که فقط یک بار تلاوت آنها، اثرات مفیدی دارد و قطعا با توسل و تکرار در خواندن آنها، به نتایج شگفت‌آوری خواهیم رسید؛
آیت‌الکرسی، یکی از این آیات کوتاه است.

در فواید قرائت این سه آیه از سورۀ بقره، روایات و احادیث بسیار فراوانی وجود دارد و حقیر با توجه به حجم این مقاله و سلیقه شخصی ام، از بیان همۀ خصوصیات خودداری کرده ام و تنها با انتخاب گزیده ای از احادیث، به توضیح این مهم بسنده کرده ام و قطعا بیان همۀ این ویژگی‌های از توانایی من بیرون است و انگیزه ای که من را به نوشتن این مقاله واداشت، نخست تأثیرات شگرفی است که در سال‌ها از خواندن آیت الکرسی نصیبم شده و دوم آنکه این آیه به تازگی توجه دانشمندی غیر مسلمان را هم به خود جلب کرده و دربارۀ آن گفته: در قرآن آیه ای وجود دارد که هیچ وقت از خواندن آن خسته نمی‌شوم و دوست دارم دربارِه آن بیندیشم.

حکایتی از مداومت بر آیت الکرسی:

در زمان محمد ابن سیرین، شخصی به نام «عبدالله ابن عون» زندگی می‌کرد. عبدالله در شبی خواب دید که قیامت شده و تمام مردم پای حساب ایستاده اند. از او به آسانی حساب کردند و او را به بهشت بردند و قصرهایی نشانش دادند که از دیدن آن متحیر شد. آنگاه به او گفتند درهای قصر را بشمار!

وقتی شمرد، پنجاه در بود. دوباره گفتند خانه‌هایش را بشمار! شمرد، صدو هفتادو پنج خانه بود. گفتند درست است!

او از شادی و خوشحالی از خواب بیدار شد و خدا را شکر کرد و فردای آن شب برای تعبیر خواب، پیش ابن سیرین رفت.

ابن سیرین در پاسخ تعبیر به او گفت: گمان کنم تو آیت‌الکرسی را زیاد می‌خوانی؟ او گفت: بله و سوال کرد که شما از کجا می‌دانید؟ ابن سیرین گفت: برای اینکه این آیه پنجاه کلمه است و صدو هفتادو پنج حرف دارد و هر کس این آیه را بخواند، سکرات مرگ بر او آسان می‌شود.

آیت الکرسی؛ ذکری برای رفع همّ و غم، راندن شیطان، دفع جادو، بیدار شدن عقل‌های خفته، رفع فقر، روا شدن حاجات، درمان درد، حفاظت از جان و مال، منع گناه، تقویت کنندۀ حافظه، آسان شدن مرگ و نورانیت در قبر و ...  است که در ادامه به بیان مهمترین آنها خواهم پرداخت.

فضایل قرائت این سه آیه در سوره بقره (که به نام آیت‌الکرسی مشهورند) آنقدر فراوان است که پیامبر رحمت و مهربانی (ص) آن را عظیم‌ترین آیات قرآن نامیده و بیان داشته‌اند که هر کس پس از هر نماز فریضه (واجب) این آیه را بخواند، باعث قبولی نمازش می‌‌شود و در امان خدا خواهد بود و جز مرگ، مانعی برای رفتن او به بهشت نخواهد بود و حضرت، آیت الکرسی را از گنجینه ای در زیر عرش می‌دانند که فقط به ایشان داده شده است.

امیرالمومنین علی (ع) در وصف این سه آیه فرموده اند که: وقتی چنین جملاتی را از زبان پیامبر شنیدم، هر شب تا آیت‌الکرسی را نخواندم، سر بر بالش نگذاشتم و در ادامه بیان داشته‌اند که اگر از آثار معنوی این سه آیۀ شریفه آگاه بودید، در هیچ حال آن را ترک نمی‌کردید.

دیگر فایده ای را که می‌توان از خواندن آیت‌الکرسی برشمرد، سخن امام باقر(ع) می‌باشد که می‌فرمایند: هر که آیت‌الکرسی را بخواند، خداوند متعال هزار مکروه از مکاره دنیا و هزار مکروه از مکاره آخرت را از او دور بگرداند که خوارترین مکاره دنیا فقر و خوارترین مکاره آخرت، عذاب قبر باشد.

و ایشان تأکید کرده‌اند که پس از هر وضو، از خواندن این سه آیه کوتاهی نکنید، چرا که با تلاوت آن، خداوند ثواب چهل سال عبادت را به ما می‌‌دهد و ما را در چهلمین درجۀ بهشت جای می‌دهد و چهل حوریه را به ما تزویج می‌کند‌؛ البته خانم‌ها هم انشاءالله از لطف خدا بی نصیب نخواهند بود.

امام صادق (ع)، ضمن اینکه آیت الکرسی را نقطۀ اعلای قرآن کریم دانسته‌اند، بیان داشته اند، زمانی که مومن آیت‌الکرسی را بخواند و ثوابش را برای اهل قبور قرار دهد، خداوند از هر حرفی فرشته‌ای را مأمور کند که خدای را برای او تا روز قیامت تسبیح کنند و به وی مزد شصت پیامبر را دهد و خداوند در هر قبری از مشرق تا مغرب چهل شمع از نور داخل کند و قبرهای آنان را وسعت دهد و دیگر اینکه، هر کس آیت الکرسی را بنویسد و در درگاه (ورودی) مغازه‌اش پنهان کند، کسب و کارش رونق می‌گیرد و اگر در درگاه منزلش مخفی نماید، از دزد محفوظ خواهد ماند.

کوتاه سخن اینکه اگر حاجتی را بر گوشۀ دلتان سنجاق کرده‌اید و منتظر برآورده شدنش هستید، آن را با خواندن آیت‌الکرسی به اجابت برسانید، زیرا این سخن، مثل و نظیر ندارد.

منبع: کتاب ثواب آیت الکرسی، نوشته عباس عزیزی





«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان « نگاه شما» منتشر خواهد کرد.

مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.

مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته  را در نظر داشته باشند:

1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.

2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.

4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.

5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.

6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.

مشخصات فنی

1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.

2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.

3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv,  flv, wav, mp3, wma)



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
چون فرصتی برای خواندن رمان و داستان بلند نداریم من هم وقت نکردم تمامشو بخونم خلاصشو نمینویسین؟
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری