بازدید 9586
رییس سازمان حج و زیارت؛

تبليغات و تسهيلات عمره، خودسرانه بود

توافق سازمان حج و زیارت با دو بانک ملی و ملت برای نام‌نویسی عمره بر پایه تفاهم نامه‌ای بود که این بانک‌ها امضا کرده بودند و البته این دو بانک، مجاز به تبلیغات گسترده نبودند و حق پرداخت تسهیلات را هم برای نام‌نویسی عمره نداشتند.
کد خبر: ۱۹۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۹ 23 September 2011
سرويس اقتصادي ـ گویا ماجراي تبليغات خاص و رقابت دو بانك عامل براي تصاحب حجم بيشتري از سپرده مردم در موضوع عمره، پاياني ندارد و پس از اعتراضات گوناگون به اين نحوه تبليغ ـ كه تا استفتا از دفتر رهبر انقلاب هم كشيده شد ـ‌ اكنون نوبت رييس سازمان حج و زيارت رسیده كه اين مسأله را روشن و البته تقبيح كند.
 
وي اقدام اخیر بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات به متقاضیان عمره مفرده را کاری خود سرانه اعلام کرد.
 
به گزارش «تابناك»، علی لیالی در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در قم گفت: با توجه به مغایرت این مسأله با نظر مراجع تقلید و شرع مقدس، جلوی این کار گرفته شده است.
 
اين دو بانك مجاز به برخورد تبليغاتي نبودند

اين کارهای تبليغي تا جايي پيش رفت كه رقابت داغ بانک‌هاي عامل براي جذب مشتريان نام‌نویسی عمره به باز ماندن شعب در جمعه‌ها نيز كشيد و به سوژه داغ اخبار تبديل شد.
 
وی درباره پرداخت تسهیلات از سوی برخی بانک‌ها به متقاضیان نام‌نویسی عمره مفرده و توقف این طرح افزود: توافق سازمان حج و زیارت با دو بانک ملی و ملت برای نام‌نویسی عمره بر پایه تفاهم‌نامه‌ای بود که این بانکها امضا کرده بودند و البته این دو بانک مجاز به تبلیغات وسیع نبودند و حق پرداخت تسهیلات را هم برای نام‌نویسی عمره نداشتند.
 
لیالی گفت: ما اعلام کردیم که متقاضیان نام‌نویسی عمره، می‌توانند از 24 شهریور به مدت یک ماه برای نام‌نویسی به بانک‌های نامبرده بروند و بانک‌ها نیز اجازه اینکه وام به متقاضیان پرداخت کنند را نداشتند.
 
رییس سازمان حج و زیارت افزود: بر این اساس برای نام‌نویسی افراد بالای ده سال، هشتصد هزار تومان و برای افراد زیر ده سال، ششصد هزار تومان باید با تکمیل فرم‌های مربوطه پرداخت می‌شد.
 
وی گفت: بانک‌ها حق پرداخت تسهیلات برای نام‌نویسی عمره را نداشتند و خودسرانه چنین تصمیمی را گرفتند؛ البته آنها می‌گویند بنا بر قواعد بانکی این کار را انجام داده‌اند.
 
لیالی گفت: پس از اینکه مشخص شد، این شیوه وام دهی بر خلاف شرع و مخالف نظر مراجع تقلید و مقام معظم رهبری است، موضوع را بانک‌ها اعلام و ابلاغ و آنها را مکلف کردیم که از پرداخت تسهیلات وام برای نام‌نویسی عمره خودداری کنند و آنها نیز این اقدام را متوقف کردند.
 
نام‌نویسی‌هاي تسهيلاتي باطل است

البته اين موضوع تا جايي تداوم يافت كه كار به استفتا از دفتر رهبري و مراجع كشيده و دادن وام جعاله به عنوان مشوق نام‌نویسی براي سفر عمره خلاف شرع خوانده شد.
 
رئیس سازمان حج و زیارت نيز در اين زمينه افزود: آن دسته از متقاضیانی که با دریافت تسهیلات بانکی، نسبت به نام‌نویسی عمره اقدام کرده‌اند، از نظر ما نام‌نویسی آنها باطل است و بایدبه بانک‌ها مراجعه کنند و وام و تسهیلات دریافتی برای نام‌نویسی عمره را بازگردانند و دوباره به شیوه قانونی، کارهای نام‌نویسی خود را تا پایان زمان اعلام شده انجام دهند.
 
لیالی از نام‌نویسی نزدیک 2 میلیون و 800 هزار نفر متقاضی عمره مفرده در بانک‌های ملی و ملت خبر داد و گفت: نام‌نویسی متقاضیان تا 24 مهر ادامه خواهد داشت و متقاضیان تشرف به عمره، می‌توانند با در دست داشتن مدارک به شعبات اصلی این 2 بانک مراجعه و نسبت به نام‌نویسی اقدام کنند.
 
وی درباره زمان اعزام متقاضیان نام‌نویسی عمره نیز افزود: برای اعزام عمره‌گذاران در سال‌های 91 و 92 از محل نام‌نویسی‌های گذشته عمل خواهیم کرد و آغاز اعزام نام‌نویسی‌های جدید نیز از سال 1393 خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۴
پول بیشتر می خواهین. اینو بگین
چرا پرداخت این همه پول به صورت اقساطی باید ایراد داشته باشد؟؟ لطفا فکری به حال مردم بکنید . الان 800 هزار تومن می گیریدو3-5 سال دیگر می فرستید. آخه چرا؟
چرا وقتی قرار است سه سال بعد قرعه کشی شود به سپرده های مردم سود کوتاه مدت می دهند؟
پول مردم را چند سال پیش پیش گرفتن شرعی و قانونیه؟
با این کاراتون برای حج هم آبرویی نذاشتین.
چند سال پیش حج عمره ثبت نام کردم مبلغ 2200000 هزار تومان بهره بانک به سپرده ام اضافه شد چرا کسی نگفت که پول رباست اگر غیر شرعیست به بانک دستور بدهید سود کم حساب کنند
بهتر بود قبل از این بامبول در اوردن میشتین و بانک ها تکلیف ثبت نام رو مشخص میکردین الان خیلی ها با هزار ارزو رفتن با تسهیلات بانکها برن زیارت خانه خدا .حالا شما هر روز یه تبصره بهش اضافه میکنید مردم بازیچه نیستن. اگر مکه هم مال پول دار شده چرا رو راست نمیگید
ما داد می زدیم که این وامها رباست کسی گوش نداد که؟
تسهیلات دادن که اجازه نمی خواد، شما عوض اینکه فکر قرض الحسنه کردن وام ها باشید می گویید نباید وام کی دادند؟
چطوری است که از مردم مسلمان 800 هزار تومان می گیرند و سه سال بعد نوبت قرعه کشی آنها میرسد و بعضی 5سال بعد نوبتشان میرسد حلال است و مورد رضایت خدا ولی بعضی فقیر بیچاره ها(قشر آسیب پذیر) اگر از کسی وام بگیرند و شش ماه مانده به قرعه کشی پول کلا مال خودشان می شود و مال آنها می شود حرام می شود و مورد خشم خدا واقع می شوند؟ با دین سیاست بازی نکنید چرا که آخرش بن بست است و هم دین ضرر می کند و هم شما که البته ضرر شما بیشتر است.
جناب لیالی عزیز
به استحضار میرساند:
تمام زندگی شهروندان با تکیه بر تسهیلات بانکی است که بر اساس تعریف بانکداری اسلامی شامل عقودی از جمله مضاربه ،جعاله،فروش اقساطی و...میباشد.
حال سوال اینجاست
آیا اخذ وام جعاله ایراد دارد یا در این مورد خاص مشکل ایجاد میکند؟
اگر فردی مراجعه به شبکه بانکی کند ووام 18درصدی بگیرد وپس از تکمیل 800هزارتومان ثبت نام کند دیگر مشکل شرعی نخواهد داشت؟
چرا فقط بانک ملت و ملی؟!!!
بانک ها برای جذب پول بیشتر مردم هر کاری می کنند . اگر برای مردم فرقی نکند و"" آبی نداشته باشد برای آنها که نان دارد"". بانکها از این قبیل کارهای غیر قانونی زیاد می کنند . مثل بانک صادرات که جدیدا" بابت پیام کوتاه 450 ریال و هر پیغام تلفن بانک 250 ریال از حساب جاری اشخاص کسر می کند.
پاسخ ها
ابوذر
| Germany |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
آقا اون 45 تومن شده 90 تومن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
سلام
با این اخذ هزینه می خواد 3000 میلیارد رو جمع کنه!!!
متاسفانه موضوع حج دستاويزي براي كسب درآمد گرديده است هرچند سازمان خود را دور نگه ميدارد اما در اين موضوع دخيل است .
چرا بايد ماهها پول درابنك ملت بماند تا زماني اولويت فرد اعلام شود ؟
چرا حج را مانند عتبات ثبت نام نمي كنند ؟
ازاين سپرده ها چه كسي بيشترين بهره را ميبرد ؟
اقدام بانک را شاید بتوان به نوعی توجیه کرد.به هر حال برای دادن وام سه هزار ملیاردی برای کارگشایی از مشکلات برخی بندگان خدا نیاز به منابع مالی هست که به هر طریقی باید جور شود اما این که اصولا سازمان حج چرا باید سپردن این مبلغ را به بانک به عنوان شرط ثبت نام حج عمره قرار دهد جای تامل دارد.اگر دلیل آن اطمینان از تمکن مالی و جلوگیری از سو استفاده است خوب بعد از قرعه کشی باید افراد بتوانند سپرده خود را بردارند و یا یک هزینه معقول برای ثبت نام درخواست شود اگر هم مسئله چیز دیگری است که شتر سواری دولا دولا نمی شود برادر من...
بگذاريد سازمان خودش كارش را انجام بده
چرا از قبل به این موضو ع فکر نکردید
ما تعدادی از کارمندای اداره به خیال اینکه این مسئله مشکل شرعی ندارد ثبت نام کردیم و کلی خوشحال و همه دل به امید برای تشرف اما وقتی این قضیه را شنیدیم حال همه گرفته شد حالا نمیشه این وام ها هم مثل وام هایی که به دانشجوها میدهند با همون شیوه محاسبه شود تا این توفیق از ما سلب نشود
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
واقعا که ! تازه آقایان به یاد جنبه شرعی افتادند، خب از همون اول جلوشو می گرفتید دیگه!!
اولا به سپرده های مردم سود معادل سپرده بلند مدت 5ساله داده می شود نه کوتاه مدت
در ثانی ایراد کار به سازمان حج بر می گردد که برای ثبت نام از دو بانک استفاده کرد در صورتیکه اگر یک بانک مسئول ثبت نام می شد این مشکلات نه برای مردم و نه برای کارمندان بانکها ایجاد نمی شد
حالاچرا این وامها را با نرخ 4درصد حساب نمی کنند ؟نمیشه یکبار هم مردم از شبکه بانکی که متعلق به همه می باشد استفاده ببرند؟
ایاکاربانک خدمات مالی است یا خدمات دولتی(جارو کردن خیابان وحج بردن به سیاحت بردن انتالیا بردن......) بلی جاییکه بانکها نمیتوانند کار اقتصادی بکننند همینه بنظر بنده سازمان حج اشتباه کرده بایداین کار را باپیشخوان دولت که همه جانماینده دارد قرار داد میبست
ايا كسي هم پيدا ميشه به سوالات دوستانمون در مورد چرا الان ثبت نام مي كنيد و سه سال و حتي ديرتر از سه سال ديگه مردم رو مي بريد و تازه سود هم ميديد. جريان اين سود چيه؟
این اعلام دیرهنگام حرام بودن، من را به یاد فرهنگستان ادب فارسی می اندازه، که پس از رواج کلمه فرنگی و جاافتادنش بین مردم، تازه یادشون میاد معادل فارسی براش پیدا کنند.
پیش فروش خودرو و از این قبیل کارها .چرا
وقتی خبر اقساطی شدن پیش پرداخت حج رو با خانوادم مطرح کردم، شادی و شعف رو میشد تو صورت همشون دید...
حیف که این شادی دیری نپایید... گناه من هم مثل خیلیای دیگه اینه که پولی برای پس انداز و استفاده در این مواقع نداریم! حتی زیارت هم برامون میشه رویا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
اغنیا مکه روند و فقرا سوی تو ایند جان به قربان تو شاها که حج فقرایی
1-شماچرا به جای ده سالیکسال یکسال ثبت نام نمی کنید؟ 2-شماباثبت نام عمره مفرده پول این ملت را به جیب رژیمی سفاک ودیکتاتور می ریزید درصوررتیکه باید به حج تمتع اکتفا شود
به نظر بنده هيچ اشكالي ندارد زيرا اگر ثبت نام با وام مشكل دارد دادن سود به سپرده حج مشكلش دو چندان است در قديم قند وارداتي انگليس را حرام اعلام كردند كه پس از تباني با تجار انگليسي گفتند قند حرام است اما هنگام مصرف آن ابتدا آن را غسل (در چاي بزنيد )و بعد از حلال شدن مصرف كنيد
عرب ها پول برای ساخت بزگترین برج دنیا لازم دارند جااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااانم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست