بازدید 26144

آبغوره و لیمو ترش قاتل میکروب وبا

علائم وبا در ابتدا به صورت اسهال آبکی و سفید رنگ و حجیم شبیه آب برنج و دل درد خفیف آغاز و در صورت عدم مراجعت شخص به پزشک به دلیل شدیدتر شدن اسهال و کاهش آب بدن، فرد بیمار دچار خشکی پوست می شود.
کد خبر: ۱۹۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴ 18 September 2011
وزارت بهداشت از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه اسهال آبکی به یکی از مراکز درمانی مراجعه کنند و اعلام کرد که مصرف آبغوره و لیموترش در غذا میکروب وبا را از بین میبرد.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، به نقل از سید جواد موسوی فرد، رئیس بیمارستان خمین اراک افزود: علائم وبا در ابتدا به صورت اسهال آبکی و سفید رنگ و حجیم شبیه آب برنج و دل درد خفیف آغاز و در صورت عدم مراجعت شخص به پزشک به دلیل شدیدتر شدن اسهال و کاهش آب بدن، فرد بیمار دچار خشکی پوست می شود.

وی ادامه داد: استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، اسهال بدون درد و زور و پیچ شکم همراه با گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، تشنگی فراوان، کم شدن یا قطع شدن ادرار را از دیگر علائم این بیماری عنوان کرد.

وی افزود: فرد بیمار مقدار زیادی الکترولیت، سدیم، پتاسیم، کلسیم و مواد ضروری بدن را از طریق مدفوع دفع می کند که این امر باعث بروز علائمی نظیر سرگیجه، ضعف عمومی بدن و تپش قلب در فرد بیمار شده که در صورت عدم درمان می‌تواند به فوت بیمار منجر شود.

وی اظهار داشت: وبا بیماری است که از طریق آب توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد و بیشترین راه انتقال آن از طریق مدفوع انسانی، آب و مواد غذایی آلوده و خوردن سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی و پساب تغذیه می‌شود، است.

رئیس بیمارستان خمین اراک ادامه داد: شخصی که به بیماری وبا مبتلاست هر بار که به توالت می‌رود، میلیونها میکروب از او دفع می‌شود بنابراین فرد بیمار هر وسیله‌ای از دستگیره در تا صابون را به میکروب وبا آلوده می‌کند.

وی بیان کرد: چون میکروب‌هایی که به صابون جامد منتقل شده‌اند به نفر بعدی منتقل می‌شوند پس بهتر است از مایع برای شست و شوی دست استفاده شود.

موسوی فرد، با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: از آبهای جوشیده و ضد عفونی شده و غذاهای کاملاً پخته و داغ استفاده شود.

وی ادامه داد: میوه‌ها و سبزیجات قبل از مصرف باید شست و شو،انگل زدایی و ضد عفونی شوند و تا جایی که ممکن است از مصرف سالاد و سبزیجات حتی در خانه خودداری شود.

رئیس بیمارستان خمین گفت: میکروب این بیماری در مقابل اسید معده حساس بوده و از بین می رود و به مردم توصیه می‌شود از غذاها و مواد خوراکی اسیدی همچون آب لیمو، لیمو ترش و آبغوره استفاده کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر