بازدید 3380

جزییات اجلاس بين‌المللي بيداري اسلامي

در طول اين مدت اقبال انديشمندان و متفكران جهان اسلام بيشتر شده و در فاصله‌ ده روزه حدود بيش از 600 نفر از متفكرين جهان اسلام و خارج از جهان اسلام حتي از كشورهاي اروپايي و آمريكايي در آن شركت مي‌كنند و دست كم 400 نفر از انديشمندان و متفكران داخلي نيز در اين اجلاس بين‌المللي حضور دارند.
کد خبر: ۱۹۰۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۰ 13 September 2011
دبيركل نخستين اجلاس بين‌المللي بيداري اسلامي صبح امروز(سه‌شنبه) در دومين كنفرانس خبري اين اجلاس گفتَ: در طول اين مدت پس از برگزاري اولين كنفرانس خبري اتفاقات جديدي در جهان اسلام افتاد كه مهمترين آن، تسخير نمايندگي رژيم صهيونيستي در قاهره بود كه مي‌توان آن را نقطه‌ عطفي در تحولات منطقه ذكر كرد؛ درواقع اين اقدام نقطه عطفي در مقابل پيمان كمپ ديويد است.

به گزارش ايسنا علي‌اكبر ولايتي با اشاره به استقبال متفكران و انديشمندان از برگزاري اين اجلاس ادامه داد: در طول اين مدت اقبال انديشمندان و متفكران جهان اسلام بيشتر شده و در فاصله‌ ده روزه حدود بيش از 600 نفر از متفكرين جهان اسلام و خارج از جهان اسلام حتي از كشورهاي اروپايي و آمريكايي در آن شركت مي‌كنند و دست كم 400 نفر از انديشمندان و متفكران داخلي نيز در اين اجلاس بين‌المللي حضور دارند.

ولايتي با اشاره به ويژگي‌هاي اين اجلاس بين‌المللي اضافه كرد: اولين ويژگي آن است كه اين اجلاس يك كنفرانس غيررسمي است زيرا كه از مسئولين و مقامات كشورها در اين اجلاس شركت نمي‌كنند و اساس اين اجلاس دعوت از انديشمندان براي تبادل افكار در جهان اسلام در رابطه با بيداري اسلامي، آينده و استمرار آن است. اميدواريم اين تبادل افكار فقط به برگزاري اين جلسه خلاصه نشود و بلكه به صورت نهادينه در صورت توافق انديشمندان جهان اسلام به صورت يك جريان مستمر در ميان متفكران باشد كه بتوان درباره‌ آينده‌ بيداري اسلامي و جلوگيري از آسيب‌هاي احتمالي و پيشرفت بيشتر اين جريان حركت كرد.

وي در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي موانع احتمالي براي دعوت از مدعوين گفت: به هيچ وجه مانعي براي دعوت از متفكران و انديشمندان به اين اجلاس بين‌المللي وجود نداشته و به طور كلي اين اجلاس با اقبال انديشمندان روبرو بود، زيرا در كشور ديگري تاكنون چنين اقدامي انجام نشده است. در اين اجلاس هم متفكران سني و هم شيعه و حتي متفكران غيرمسلمان كه در حوزه‌ اسلام، مطالعاتي دارند دعوت شده‌اند. در حال حاضر نزديك به 100 نفر از مدعوين وارد تهران شده‌اند كه اميدواريم در روزهاي آتي براي شركت در اين اجلاس وارد شوند.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره‌ پيگيري پرونده امام موسي‌صدر در اين اجلاس تصريح كرد: موضوع ربوده شدن امام موسي صدر كه يكي از مشعل‌داران بيداري اسلامي بوده است در طول سال‌هاي گذشته همواره مطرح بوده و در اين اجلاس نيز مطرح خواهد شد و اميدواريم با توجه به رفع موانع موجود در ليبي شاهد خبري از ايشان باشيم.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره نشات گرفتن اين انقلاب از انقلاب اسلامي ايران گفت: اين انقلاب‌ها به طور حتم الهام گرفته از انقلاب اسلامي ايران است. قويا اعتقاد بر اين است كه اين انقلاب‌ها برگرفته شده از قيام انقلاب اسلامي ايران بوده كه توسط امام (ره) انجام گرفته ، به پيروزي رسيده و استمرار پيدا كرده است. جمهوري اسلامي ايران با گذشت 32 سال به راه خود ادامه داده و اين محرك و مشوقي بوده كه اين روند را تثبيت مي‌كند.

وي ادامه داد: دو عامل بر اين انقلاب‌هاي در حال وقوع تاثيرگذاشته است؛ دليل اول اين كه انقلاب اسلامي ايران به وقوع پيوسته و به پيروزي رسيد و دليل دوم اين كه اين انقلاب استمرار پيدا كرده و هر روز قدرتش افزايش مي‌يابد و همان راه امام (ره) توسط مقام معظم رهبري با همان قوت ادامه مي‌يابد. هر چه زمان مي‌گذرد توان جمهوري اسلامي ايران بيشتر شده و در مقابل نيز پيچيدگي‌هاي توطئه‌هاي غربي‌ها و عوامل آنها درمنطقه بيشتر شده است، اما قدرت جمهوري اسلامي ايران در برابر اين پيچيدگي‌ها افزايش يافته است.

ولايتي درباره مشابهت‌هاي اين انقلاب‌ها با انقلاب اسلامي ايران گفت: دليل عمده براي مشابهت‌ها اين است كه اين انقلاب‌ها نشات گرفته از انقلاب اسلامي ايران است. درواقع ايران مدل تبعيت و پيگيري براي اين انقلاب شده است؛ با توجه به اين كه اساس اعتقادي برپا كننده‌ انقلاب اسلامي ايران ارزشهاي اسلامي بوده و اكنون اين موضوع پايه‌ي تئوريت اين انقلابها شده است و از سوي ديگر اين كه در حال حاضر عمده‌ مردم در اين انقلابها حاضرند و هدف مشترك آنها مقابله با استبداد داخلي و خارجي است.

مشاور مقام معظم رهبري درامور بين‌الملل در پاسخ به اين سوال كه آسيب‌هاي احتمالي پيش روي اين انقلابها چيست؟ گفت: ‌اين انقلاب‌ها در جهت مقابله با استبداد داخلي و خارجي و در دست گرفتن سرنوشت به دست خود مردم با تكيه بر ارزشهاي اسلامي است. از آسيبهاي احتمالي مي‌توان به مراقبت نكردن از دستاوردها اشاره كرد. درواقع مردم انقلاب‌ها را به وجود آوردند اما بايد مراقبت كنند كه دستاوردهاي انقلاب حفظ شود و عوامل پيچيدگي كه بر بيداري اسلامي مي‌خواهند سوار شوند را بشناسند. به عبارت ديگر مردم بايد مراقب باشند اكنون كه غربي‌ها را از در خارج كرده‌اند از پنجره وارد نشوند.

وي درباره‌ي تسخير نمايندگي رژيم صهيونيستي در قاهره و تاثير آن بر جهان عرب افزود: انتظار اين است كه با توجه به نقش راهبردي مصر در جهان عرب آنچه كه در مصر اتفاق افتاد در كشورهاي ديگر جهان عرب نيز اتفاق افتد. ما بسيار اميدواريم كه در ساير كشورهاي اسلامي و عربي كه به صورت مستقيم و غيرمستقيم رژيم صهيونيستي را به رسميت شناخته‌اند عليه اين رژيم به پا خيزند. تفكر مسلمانان اين است كه رژيم صهيونيستي در جهان اسلام نمايندگي نداشته باشد و كشورهاي اسلامي با اين رژيم قطع رابطه كنند زيرا به رسميت شناختن اين رژيم يعني به رسميت شناختن اشغال قبله اسلام و اين ضد ارزشهاي اسلامي است.

همه‌ ملت‌ها مخالف اين امر هستند، اما در گذشته چندان اعتنايي به اين امر نمي‌كردند.

وي درباره‌ي انتقاد برخي به عملكرد دستگاه ديپلماسي ايران در بيداري اسلامي گفت: از آنجايي كه دستگاه ديپلماسي ايران يك دستگاه رسمي است محدوديتهايي دارد. اما به هنگام برگزاري هرگونه اجلاس بين‌المللي در زمينه بيداري اسلامي وزارت خارجه اعلام آمادگي كرده است. در واقع ما در اين اجلاس بين‌المللي تلاش مي‌كنيم كه اقدامي در جهت نهادينه شدن يك حركت مردمي و يك NGO بين‌المللي اسلامي باشيم.

آنچه كه وزارت خارجه بايد در اين زمينه انجام مي‌داد را به هيچ وجه دريغ نكرده و در اين كار كوتاهي نكرده است.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌المل در پاسخ به اين سوال كه آيا در اين اجلاس بين‌المللي گروههاي مخالف بشار اسد نيز دعوت شده‌اند؟ اضافه كرد: ما در اين اجلاس از متفكران جهان اسلام از جمله سوريه دعوت كرديم. اين كه اين گروهها و متفكران مخالف هستند يا نه تفحصي انجام نشده است.

وي ادامه داد: در اين اجلاس درباره‌ي آينده‌ي بيداري اسلامي نيز گفت‌وگوهايي انجام مي‌شود. در واقع در اين اجلاس 5 كميسيون با عنوان‌هاي تاريخچه‌ مباني و مفاهيم بنيادين بيداري اسلامي، نقش‌آفرينان عرصه‌ي بيداري اسلامي، جريان شناسي و آسيب شناسي جبهه‌ متحد بيداري اسلامي، اهداف و پيامدهاي بيداري اسلامي و چشم‌انداز بيداري اسلامي در نظر گرفته شده است. در واقع در كميسيون پنجم مباحثي درباره قرار دادن بيداري اسلامي در مسير صحيح راهكارهاي لازم انجام مي‌گيرد.

ولايتي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره‌ تفكرات مسلمانان در جهان اسلام نسبت به انقلاب اسلامي ايران گفت: در برخي از كشورها اين آثار مشاهده مي‌شود به طور مثال در زمان تصدي وزارت امور خارجه‌ ايران به كشوري در غرب آفريقا سفر كردم مجموعه‌اي از علماي آن شهر جمع شدند يكي از آنها به من گفت كه شما نه تنها وزير خاجه ايران نبوده بلكه وزير خارجه‌ اسلام هستيد. در لبنان و اسلام آباد نيز افرادي اين سخن را گفته‌اند. در واقع مردم جهان اسلام به ايران به عنوان يك مركزيت بيداري اسلامي نگاه مي‌كنند. آن‌چه كه اكنون اتفاق افتاده و جرقه آن در تونس و مصر روي داد نشان داد كه تلاشهاي بيش از 40 ساله‌ غربي‌ها و صهيونيست‌ها بر روي عقايد ارزشمند مردم تاثيري نگذاشته است و آنچه كه در ايران اتفاق افتاده است در تحكيم و بازگشت مردم جهان اسلام به ارزشهاي اسلامي بي‌اثر نبوده است.

دبير كل نخستين اجلاس بين‌المللي بيداري اسلامي درباره‌ي نقش جوانان در تحولات اخير گفت: درواقع در اين اجلاس بين‌المللي تلاشها بر اين است كه يكي از نتايج اين اجلاس جمعبندي تفكرات انديشمندان باشد و بتوان براي هماهنگي دسته جمعي متفكران جهان اسلام اقدامي انجام داد. در حال حاضر همان‌گونه كه جوانان در انقلاب اسلامي ايران نقش پررنگي داشتند در اين انقلاب‌ها نيز نقش جوانان بسيار ارزشمند بوده است و يكي از نتايج اين اجلاس كمك كردن به جوانان صاحب انديشه است. پيشنهاد ايران اين است كه دبيرخانه‌اي براي تصميمات و برگزاري اجلاس‌هاي آينده در سالهاي بعد فراهم شود.

وي ادامه داد: وجه اصلي مشترك بيداري اسلامي در تمام كشورهاي جهان اسلام بازگشت به قرآن و به ارزشهاي برگرفته از قرآن و سنت است. اين آرزوي مسلمانان است كه همه‌ ملت مسلمان زير سايه قرآن و پيامبر اكرم (ص) و اهل سنت قرار گيرند. با توجه به اين كه جمهوري اسلامي ايران كشوري است كه بر اين اساس قيام كرده انقلابي را به ثمر رسانده و حكومتي را تشكيل داده و بر اساس اصل ولايت فقيه عمل كرده است و با گذشت زمان اقتدار خود را توانسته افزايش دهد ديگر كشورهاي اسلامي انتظار دارند ايران در اين زمينه كاري انجام دهد. ما به وظيفه‌ي خود عمل كرده و اين اجلاس بين‌المللي با حضور اصحاب انديشه برگزار مي‌شود.

ولايتي اضافه كرد: هر كشوري مصلحت خود را دانسته و بر اساس شرايط بومي و فرهنگي خود حركت مي‌كند. اميدواريم اين اجلاس بين‌المللي اولين و آخرين گام در بيداري اسلامي نباشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی