بازدید 63553

نحوه‌ شکل‌گیری لطیفه‌های «پـَـ نـَـ پـَـ»

ریشه ساخت مفاهیم طنز یا جوک‌های موسوم به «پـَـ نـَـ پـَـ» در فضای مجازی (اعم از ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی) و سازنده آنها چندان مشخص نیست. این رشته دراز طنز، پس از جوک‌های موسوم به «مملکته داریم؟» و «فک و فامیله داریم؟» پدیدار شد
کد خبر: ۱۸۶۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷ 26 August 2011
چندی است که لطیفه‌های موسوم به «پـَـ نـَـ پـَـ» در ایمیل‌هایی که دوستان برای یکدیگر می‌فرستند، دست به دست می‌چرخد و هر بار، دسته‌ای دیگر از این لطیفه‌ها از راه می‌رسد.

این نوع لطیفه آنقدر طرفدار پیدا کرده که نه تنها در شبکه‌های اجتماعی صاحب صفحه‌ ویژه و ده‌ها هزار طرفدار شده، بلکه حتی سایتی نیز در این زمینه راه‌اندازی شده است.

لطیفه‌های «پـَـ نـَـ پـَـ» اغلب در یک فضای گفت‌وگوی دو نفره اتفاق می‌افتد؛ نفر اول سؤالی بدیهی را مطرح می‌کند و نفر دوم، با قرار دادن عبارت «پـَـ نـَـ پـَـ» در ابتدای جوابش، طوری پاسخ می‌دهد که فضایی طنزگونه ایجاد می‌کند.

نگین حسینی، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات در شانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، با استفاده از نظریه و مفاهیم موجود در ارتباطات شفاهی، به نحوه‌ شکل‌گیری لطیفه‌های «پـَـ نـَـ پـَـ» از دیدگاه ارتباطی پرداخته و در بخشی از این مقاله آورده است:

ریشه ساخت مفاهیم طنز یا جوک‌های موسوم به «پـَـ نـَـ پـَـ» در فضای مجازی (اعم از ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی) و سازنده آنها چندان مشخص نیست. این رشته دراز طنز، پس از جوک‌های موسوم به «مملکته داریم؟» و «فک و فامیله داریم؟» پدیدار شد.

تفاوت عمده جوک‌های «مملکته داریم؟» با «پـَـ نـَـ پـَـ» در این است که اولی، به مصادیق «عینی» یا واقعی رخدادها می‌پردازد که البته از نگاهی، جنبه طنزگونه به خود می‌گیرند اما گروه دوم، لطیفه‌ها یا جوک‌هایی هستند که با هدف خنداندن مخاطب «ساخته» می‌شوند و خصلت عینی یا واقعی ندارند.

وی با ذکر مثال‌هایی از این لطیفه‌ها تأکید می‌کند: یکی از مباحث ارتباطی در حوزه ارتباطات شفاهی که بررسی پدیده «پـَـ نـَـ پـَـ» را امکان‌پذیر می‌کند، «مقصودهای ارتباطی» است. با استفاده از این مبحث، می‌توان نحوه شکل‌گیری و ساخت هر «پـَـ نـَـ پـَـ» را شناسایی کرد.

حسینی در ادامه مقاله‌اش به تشریح مقصودهای ارتباطی از بیان این لطیفه‌ها پرداخته و در بخش دیگری از آن آورده: کسانی که به شیوه «پـَـ نـَـ پـَـ» سؤال‌های روزمره را پاسخ می‌دهند، ضمن خنداندن مخاطب، او را به‌طور جدی به این فکر فرو می‌برند که به راستی در ارتباطات شفاهی و حین گفت‌وگو، چرا سؤالاتی از این دست میان افراد رد و بدل می‌شود که پاسخ آنها چنان مبرهن است که اصل پرسش را زیر سؤال می‌برد و حتی آن را به سُخره می‌گیرد؟ آیا چنین پرسش‌هایی در متن مکالمات و ارتباط شفاهی انسان‌ها، زیادی و بی‌فایده به نظر نمی‌رسند؟ به‌راستی ضرورت طرح سؤالاتی که پاسخ معلوم و مشخصی دارند، چیست؟

معنی و نقطه دید و نتیجه‌گیری از بخش‌های دیگر این مقاله است که متن کامل آن در شانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶۶
پ ن پ.... بگذارن هر سوال عینی و بدیهی که دوست دارن رو بپرسن
تابناک همه چیز که نیاز به فلسفه ندارد. گوش کن ، لذت ببر و بخند. بسیاری از چیزها را فقط بشنو و گوش کن و ببین و لذت ببر. احتیاج نیست که دکتر بیاری و ....
آقا تحریفش نکنید !!! کلا پَ نَ تیکه کلامه خوزستانیه از قدیم .......
با سلام
این مثل پ ن پ ریشه در اصل زبان کاشانی هاست
کاشانی ها برای اینکه حرف خود را مورد تاکید مخاطب و حرف مخاطب را زیر سوال ببرند از این کلمه ویا کلمه (ه پ ن ) استفاده می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
دقیقاً درست میگین
چه عجب مقاله تون انتقادی نبود، چون کلا مد شده هر چیزی که باعث خنداندن مردم بشه رو باید تقبیح کرد و از نظر فرهنگی برد زیر سوال (جواب تابناک:پ ن پ، می خوای زیر سوال نبریم؟)
چه بهتر که مسایل اجتماعی در غالب شوخی شکل بگیرند.چه بسا نقاط ضعف و قوت هر موردی به خوبی مشخص میشود و بهتر موج های تند خشونت اجتماعی است.
آفرین درباره چه چیز مهمی وقت سوزوندن
واقعا چه مقاله تاثیر گذاری!
سلام توضیحاتی که دادن در خصوص کلمه «پـَـ نـَـ پـَـ» کاملا ناقص بودم خانم دکتر باید به ریشه این کلمه مراجعه میکردن این کلمه یکی از کلمات مرسوم در زبان لری هست و بیشتر در زبان محلی شهر بهبهان ( خوزستان ) استفاده میشه و پیر و جوان از این اصطلاح استفاده می کنند ، به عنوان مثال وقتی به فردی کاری سپرده شده و این فرد این کار رو دیر انجام میده در یک جمله خطاب به اون فرد گفته میشه : په ( پس ) چیکا ( چیکار ) میکنی «پـَـ نـَـ پـَـ» ؟
مفهوم واقعی این هست ، در تعداد زیادی از لطیفه هایی که من مطالعه کردم و یا شنیدم اصلا کلمه «پـَـ نـَـ پـَـ» کاربردی ندارد ، زبان بهبهانی یکی از تکلم های شیرین زبان لری هست ، امیدوارم این مساله به مسائل قومیتی ختم نشه زیرا هیچ کسی دوست ندارد به زبان مادریش توهین شود
این پیام را فقط در سایت تابناک گذاشته ام در صورت امکان پوشش دهید
با تشکر ، دکتر مرتضی مزارع
استاد سخن سعدی در کتاب بوستان خود شعری دارد با مطلع
«چنان قحط شد سالی اندر دمشق
که یاران فراموش کردند عشق»
در این شعر مصرعی دراد که می فرماید:
«چو دانی و پرسی سوالت خطاست»
پدیده ی بدی نیست...طنزی است که دست روی نقطه ضعف جمعی نمیگذاره یا برای خندوندن مخاطب از یه شخصیت یا قوم مایه نمیگذاره...من این نکته رو دوست دارم
بنظر من خیلی خوبه
بهتر از اینگه قوم و قبایل شریف خودمون رو به سخره بگیریم
از این به بعد خواستید چیزی از کسی منتشر کنید یه جوری باشه که همه بفهمن خداییش خودتون با محتوایی که تو متن بالا گذاشتین نحوه شکل گیری این دست جوکها رو فمیدین؟
که تیتر زدین نحوه شکل گیری لطیفه های .....
توی اداره نشستم پای کامپیوتر و دارم اخبار رو میخونم که دوستم اومده تو اتاق و ازم میپرسه داری سایت بی بی سی فارسی رو نگاه میکنی؟ منم بهش جواب دادم آره! پـَـ نـَـ پـَـ دارم تابناک رو نگاه میکنم ؟؟؟
تو تاکسی تنها نشستم میخوام کرایه حساب کنم طرف میگه 1 نفر؟! میگم پـَـَـ نــه پـَـَــــ 2 نفر حساب کن خورزوخان هم هست حالا از تاکسی پیدا شدم به راننده نیگا میکنم، میگه باقی پولتو میخوای؟ میگم پـَـَـ نــه پـَـَــــ میخوام یه دل سیر نیگات کنم که میری دلتنگت نشم
با سلام
میخواستم راهنمایی کنم که پ ن پ یک لفظ شیرازی است و به معنی پس یعنی چه را میدهد و چیز زیاد نااشنایی بین مردم شیراز نیست!!!
لطف جوک ولطیفه این است که خودش به وسیله مخاطب درک بشود ولوس ترین کار این است که کسی لطیفه را رمز گشایی کند وشرح بدهد
یعنی که چی اونوقت این خبر؟؟
این شکل از سوال ها همیشه بیهوده نیست. بعضی وقت ها واسه تاکید یا آگاه کردن مخاطبه
حالا که بحث اینقدر علمی شد عرض می کنم که "پـ نـ پـ" کارکرد مثبت دارد که خیلی جاها حتی می تواند خرده فرهنگ های غلط یا رفتارها و عادت های نادرست ما رو با زبان طنز گوشزد کنه. هر چند "مملکته داریم" این ویژگی ها رو داره اما به خاطر تکرار این جمله که بار منفی زیادی با خودش داره به نظر شخصی من بیشتر روحیه سرخوردگی رو تقویت می کنه. یعنی اگر همون جمله ها بدون تکرار اون جمله پایانی گفته بشه بهتر خواهد بود. شما وقتی توی روز 100 بار بگی یا بشنوی که "مملکته داریم؟" خود به خود دیگه به این باور می رسی که "مملکته داریم؟" !
سلام اتفاقا من هر روز از اين ايميل ها دريافت مي كنم خيلي بي مزه و بي مفهوم است هرگز توجهي نمي كنم و حذف مي كنم از اين بي مزه تر جوك وجود نداره .
پس نه په یه اصلاح همدانیه اما معمولا میگن په نه! که شده پ ن پ!!
با دوستم رفتیم دکتر واسه عمل بینیش دکتر میگه میخوای بینیتو کوچیک کنی؟ پـَـَـ نــه پـَـَــــ اومدیم بکوبیمش ۳ طبقه بسازیم

___

کامپیوترم یه ویروس گرفته بود رفتم کلی پول آنتی ویروس اورجینال دادم بعد سه ساعت اسکن ویروسه رو پیدا کرده پیغام داده: آیا مطمئن هستید که می خواهید این ویروس را حذف کنید؟
پـَـَـ نــه پـَـَــــ می خوام ازش نگهداری کنم بزرگ بشه، بشه عصای دستم نور چشام

____

تو این گرما که سگ تب میکنه رفتم سوپر مارکت میگم یه ایستک بدید یارو میگه خنک باشه؟
پـَـَـ نــه پـَـَــــ گرم بده میریزم تو نعلبکی خنک بشه
پ ن پ یک اصطلاح همدانی است.
پ ن پ در جهرم استفاده میشد.چند سالی هست که کمتر استفاده میشه.تا حدود 30یا 40سال قبل خیلی استفاده می شده.من هم تعجت می کنم که این کلمه چطوری تهرانی ها استفاده می کنند.البته این برای طنز استفاده می شه ولی جهر می ها برای طنز استفاده نمی کردند.
لپ تاپم رو بردم نمایندگیش می گم ضربه خورده کار نمیکنه، یارو میگه ضربه فیزیکی؟!!
پـَـَـ نــه پـَـَـــ بی محلی کردم یکم، ضربه روحـــی خورده!
اصطلاح پ ن پ يك اصطلاح رايج و عمومي مي باشد كه از قديم بنده در زبان رايج شهرمان بروجرد از آن استفاده مي كنيم.
این رو بگم که این حروف ظاهرا بی معنی مخفف بس نه است که در جنوب فارس خصوصا روستاهای جهرم استتفاده میشود وان وقتیست که مخاطب سخنی بدیهی را انکار میکند و گوینده همراه با تعجب میگوید بس نه .یعنی فکر میکنی اینگونه که میگویم نیست؟
دارم با بابام نجاري مي كنم با چكش كوبيده رو دستم
داد زدم و دو متر پريدم هوا ميگه زدم رو دستت
ميگم: پ نه پ ياد گل خدادعزيزي افتادم خوشحالي كردم!!!!
يعني خداوكيلي خبر مهمتر از اين نبود؟!اينا چيه مي نويسين؟!
پَ نَ پَ یک تکه کلاک کاشانی است که عبارت درست و دقیقتر آن هَ پَ نَ پَ که معنای دقیق آن این است : هان پس نه ، پس اینطور است ...
در لهجه شیرین کاشانی بسیاری از این دست عبارات دیده میشود هَ سَ هَ یعنی حسن آنجا هست و قص علی هذا ...
با سپاس و درود
اينم سايته شما دارين؟!!!پـَـ نـَـ پـَـ اينا رو گذاشتيم دور هم باشيم!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار