بازدید 26098

به استانبول بیایید و یک ماه مسلمان شوید!

در ایران چه برای پیشبرد دیپلماسی عمومی در بیرون از مرزهای کشور و چه در درون برای انتقال ارزش های فرهنگی، 90 درصد بودجه، وقت و انرژی به برگزاری همایش، کنفرانس، گزارش، سخنرانی و... اختصاص یافته و معمولا از ابتکار و نوآوری خبری نیست، چه، ظاهرا هزینه کردهای پر سروصدا در بیلان های پایان سال بیشتر به چشم می آیند!
کد خبر: ۱۷۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۹ 07 July 2011
سرویس بین الملل ـ در حالی که دستگاه های فرهنگی کشور ـ چه دستگاه هایی که در درون به فعالیت فرهنگی مشغولند و چه آنانی که در قالب رایزنی های فرهنگی و نهادهای گوناگون، دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران را انجام می دهند ـ در خواب غفلت هستند، در ترکیه برنامه ای در حال اجراست که از هر حیث جالب توجه است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه ترکیه ای «حریت» خبری را منتشر کرده که بر پایه آن، سازمانی در ترکیه از غیر مسلمان ها دعوت کرده که به استانبول سفر کرده و به مدت یک ماه به مانند یک مسلمان زندگی کنند. این سازمان ترک، این نوع توریسم را از یک سازمان در تایلند اقتباس کرده که ظاهرا آن سازمان هم بدین کار مشغول است.

بنا بر این گزارش، این نوع توریسم که اتفاقا در عالم مسیحیت نیز بسیار رایج است، دارای دو بعد بسیار ارزشمند اقتصادی و فرهنگی است، بدین ترتیب که با تدارک چنین برنامه هایی هم صنعت توریسم در کشور رونق خواهد گرفت و هم جنبه های فرهنگی کشور ترکیه که بی گمان در بخش هایی از هویتی اسلامی برخوردار است، توسعه پیدا کرده و افرادی از هویت های دیگر به صورت عملی و عینی، مسلمان بودن، ایده ها و عقاید مسلمانی، آداب و رسوم مسلمانی و... را تجربه خواهند کرد.

از سویی، این شیوه در آمریکا و بزرگداشت بزرگان این کشور نیز مرسوم است، به گونه ای که برای بزرگداشت افرادی همچون «آبراهام لینکلن»، رهبر مبارزه با برده داری در این کشور، در ایام تعطیلات مدارس از کودکان و نوجوانان می خواهند که در اردوهای مدارس برای یک یا دو روز نقش این شخصیت را بازی کنند.

بنا بر چنین رویکردی، کودک یا نوجوانی که عملا خود در قالب شخصیت ملی و مذهبی کشورش می رود، به احتمال زیاد به دنبال سخنرانی ها، سیره عملی و اخلاق و منش او هم می رود تا به بهترین شکل آن نقش را بازی کند و آنچه عملا اتفاق می افتد، این است که ارزش هایی که یک کشور به آن مباهات می کند، در اندرون کودکان نهادینه می شود و امکان انتقال ارزش های بین نسلی به راحتی و بدون گسست رخ می دهد.

در همین حال، اما در کشور ما چه برای پیشبرد دیپلماسی عمومی در بیرون از مرزهای کشور و چه در داخل برای انتقال ارزش های فرهنگی، 90 درصد بودجه، وقت و انرژی به برگزاری همایش، کنفرانس، گزارش، سخنرانی و... اختصاص یافته و معمولا از ابتکار و نوآوری در این زمینه خبری نیست، چه، ظاهرا هزینه کردهای پر سر و صدا در بیلان های پایان سال بیشتر به چشم می آیند!

و... سرانجام اینکه اکنون هم در درون کشور با ضعف شدید انتقال مفاهیم اعتقادی و ارزشی به  نسل های بعدی روبه رو هستیم و هم در بیرون از کشور با یک دیپلماسی عمومی ناکارآمد روبه رو هستیم، به گونه ای که کشوری همچون ترکیه ایده های اوایل انقلاب ما را عملیاتی کرده و اتفاقا نتایج مثبت سیاسی و اقتصادی آن را هم دیده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۹
آفرین
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
بعد از سالیان زیاد امپراتوری عظیم عثمانی در حال بیدار شدن است .
آخه ممكنه بعضي مسلمانان به ايران بيايند و به خاطر ديدن بعضي چيزها نامسلمان شوند.
مطلب خوبیه ولی در ایران امکان پذیر نیست واقعا" باید به مدیران کشور ترکیه تبریک گفت بخاطر این پیشرفت ما هنوز اندر خم اینکه کراوات بزنیم یا نه ؟ هستیم ومشکلات پیچیده ای داریم
ایده بسیار جالبیست.هم کار فرهنگی هم کار اقتصادی هم تبلیغی هم مصداق امر به معروف اما برای ترکیه که از نظر حجم توریست در دنیا حرفی برای گفتن دارد نه کشور ما که توریستهایی را که خودشان با پای خودشان می آیند را هم فراری داده ایم.
ما که سرآمد خالی بندی و شعار هستیم.
مگر نمایندگان فرهنگی ما در خارج از کشور و سیمای جمهوری اسلامی ایران این کار را نمی کنند. اگر نه پس چرا نظارتی نیست. انقلابی که بر اثر ریخته شدن خون شهیدان بدست آمده است .؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
كدام فرهنگ؟؟؟
بنام خدا ، متأسفانه باید گفت ؛
1- مرغ همسایه غاز است
2- چرا آب ته لیوان را کامی را تر می کند دیده نمی شود .
3- جون میدیم برای نیست و نمیشه و نمی تونیم .
4- هرچیز تازه ای میبینیم آه حسرت میکشیم .
5- کله پاچه دور اطراف و مملکتمون را بار میگذاریم . که من خودم می دونم...
6- به زمین و زمان بد میگیم .
7 - از همه توقع داریم که چرا اینطوریند الا خودم
8- چشم و گوش و زبون و ... عقلبا هم کار نمی کنند هرکی برای خودش آواز داره
9- حال خوب موقعی است برای تیکه انداختن
10- دنبال بهانه بودم پاشنه بکشم
و....
شاید بهتر باشه اگر سایه ای دیدیم یک لحظه فکر کنیم ممکنه مشکل خود ما هستیم که جلوی آفتاب را گرفتیم .
خدا کمکمان کند انشاءالله
هنوز ما خیلی عقب هستیم . هر موقع شعار و حرفمان با عملمان یکی شد ، انموقع امیدوار خواهیم شد .
یک ملایی (امام جماعت)برای ترویج خواندن نماز به یک روستا میرود مردم را دعوت به خواندن نماز در مسجد بصورت جماعت مینماید در این بین شخص چوپانی هم بوده که به مسجد نمیآمد . ملا از چوپان میپرسد شما چرا به مسجد نمی آیی؟ چوپان میگوید برای من مشکل است که هر دفعه نماز بخوانم کفش چوپانی را در بیاورم ودوباره پوشیدن کفش برای من دردسرسار است . ملا میفرماید اشکال ندارد شما منبعد با کفش چوپانی نماز بخوان . واین فرد چوپان مرتب نمازش را میخواند . ملا یا امام جماعت ماموریتش در این روستا تمام میشود . ملا یا امام جماعت دیگری به این روستا می آید موقع نماز که میشود در بین صف جماعت ، ملا متوجه چوپان میشود که با کفش چوپانی در حال نماز خواندن است ملای دوم به چوپان میفرماید این چه طرز نماز خواندن است . چه کسی بشما گفته با کفش نماز بخوانی . چوپان میگوید : ملای اولی . بعد ازمدتی ملای دومی ، ملای اولی همان روستا را بر سر اتفاق می بیند به وی میگوید این چه طرز یاد دادن نماز به چوپان بوده است . ملای اولی به دومی میگوید : من به چوپان نمازخواندن را یاد دادام ، شما نیز کفش در آوردن را یاد بده . منظور از این
داستان ما باید فرهنگ سازی کنیم نه اینکه از ابتد مثلا" بگوییم کروات
زدن حرام ویا سبک غربی است باید مثل ملای اولی فرهنگ سازی کرد .
چرا حسودی کردید؟ واقعا ایران را با ترکیه مقایسه میکنید؟ والله مردم ترکیه هم دین دارن هم دنیا.
مطلب بسیار جالب وبجایی بود . اولا اهمیت این صنعت عظیم و راهبردی عزم جدی مسئولین و ملت را میطلبد . وکشور ما دارای پتانسیل بسیار قوی در این زمینه است . ودر صورت پیگیری و نهادینه کردن این صنعت مهم مشکل فقر . بیکاری و ارتباط جهانی با دنیا خارج ورشد فکری مردم واشنایی با انواع فرهنگهای مختلف و رونق کسب و کار ووووو... صدها معظل از کشور برطرف میشود . ولی صد افسوس که در کشور ما اعمال سلایق شخصی افراد است که حکم میکند . ومسئله توریسم نیازمند نگاهی ملی و امری راهبردی را میطلبد . واگر این اتفاق به نحو احسن بیافتد اکثر کارشناسان معتقدند که ما اصلا نیاز به فروش نفت نخواهیم داشت . ومشکل بیکاری . فقر و صدها مشکل دیگر نیز حل میشود .
پیشنهاد کنید تا نمایندگان فرهنگی ما و مدیران ما به ترکیه بروند تا بلکه در یک ماه مسلمان شوند. همچنین برای اینکه مردم اسلام واقعی را درک کنند، تورهای مسافرتی بیشتری به ترکیه ارسال شود!!!!!!
ايران پر از توريست هاي گداي پاكستاني است كه اكثر شهر ها و روستاهاي جنوب كشور را پر كرده كه انواع بيماريهاي عيب وغريب دارند با اين حال شما فكر مي كنيد تو ايران صنعت توريسم ضيف است.
بسیار عالی
افرین، حقیقتا همبنطوره،ادم واقعا متاسف میشه برای کشوری که همه جوره مدعی هست ولی عملا هیج...
موقع اذان ظهر در مساجد استانبول جای خالی پیدا نمیشود که بروید نماز بخوانید. در صورتیکه 5 دقیقه دیرتر برسید باید صبر کنید تا نمازگزاران سری اول بیایند بیرون و بعد شما نماز بخوانید.
عده ای ازساکنین کشورهای اطراف خلیج فارس ماه رمضان رادرترکیه سرمیکنندازخیلی سالها پیش این نوع سفرواقامت صورت گرفته ومیشود.
بحث گردشگري در كشور ما سالهاست كه مرده است يا روبه مردن است. بحث گردشگري شبيه ساختمان قديمي و زيبايي است كه (همچون بسياري از آثار تاريخي ما) در حال ريزش و نابودي است.
خوبه که ماهم از این کار خوب تقلید کنیم
لطفا در ایران این طرح اجرا نشود!! "برای از بین بردن یک حقیقت نیاز نیست با اون مقابله کنیم کافیه بد دفاع کنیم " نقل به مضمون از دکتر شریعتی
از اول انقلاب هر چه فاصله می گیریم فرهنگ نیز کمرنگ تر و به جای جامعه در سمینارها یافت می شود
1. یادم نمی رود یکی از کارمندان وزارت امور خارجه گزارش تهبه کرده بود حدود 120 صفحه بسیار خواندی و جالب ،کارهای نمایندگیهای خارج از کشور وزارت امور خارجه ،صدا و سیما، وزارت فرهنگ ، و ............ همه و همه را با زیر 40 % کارمفید گذشت تا بنده وارد یک کشوری شدم دقیقا" بررسی کردم دیدم فکرکردم 20% اضافه گفته والله با کارمندان بسیار زیاد رایزنی فرهنگی و متاسفانه زیر 20% کارها که اگر بخواهم توضیح بدهم وقت بسیاری میخواهد تنها مراسمی این رایزنی میگیرد جشنهای اعیاد ، سفرهایل تفریحی ، خوردن یک ساندیس ، کیک، بخدا ظلم به این ملت است خواهش میکنم آبرویی نمانده . باور کنید بقدری در این مملکت جای تبلیغ هست که هر روز صدای یک فردی را میشنویی مسلمان میشود باور کنید کسی میشناسم اهل تاجیکستان هست میگفت بما گفته اند علنی تبلیغ کنید حال دلم میخواهد خیلی حرفها را بزنم ولی مجال نیست فکری بحال رایزنی های کشورها بکنید در حد صفر هم نیستند فقط بودجه هنگفتی از کشور خارج میشود . در ایران چکار میکنند که در خارج از کشور بکنند شما دیگر جرا مگر داخل کشور را نمی بینید .
بعضي ها ياد بگيرند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی