بازدید 14375

تقابل چهره به چهره «گولاس» و «فیس بوک»

از سوی دیگر، فیس‌بوک هم که پیشتر خبر راه‌اندازی پست الکترونیکی‌اش سر و صدای زیادی به راه انداخته بود، این روزها برای گسترش شبکه خود به دنبال همکاری با اسکایپ است.زوکربرگ همچنین این هفته، خبر از یک تحول فوق‌العاده برای فیس‌بوک داد و آن، ورژنی جدید برای چت تصویری skype قابل اجرا در فیس‌بوک است.
کد خبر: ۱۷۴۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۱ 04 July 2011
تابناک اجتماعی: این روزها، بیش از پیش از سرویس جدید گوگل به عنوان «گوگل‌پلاس» می‌شنویم؛ شبکه اجتماعی که در هفته گذشته، آزمایشی راه‌اندازی و به رقیبی جدی برای بزرگترین کشور مجازی جهان (فیس‌بوک) تبدیل شد.

درواقع، حضور کوتاه‌مدت و مؤثر فیس‌بوک در چند سال گذشته، باعث شد تا غول‌های دیگر دنیای سایبر به صرافت بیفتند و این عرصه را امتحان کنند، چه این‌که هرچند گوگل پربازدیدکننده‌ترین سایت دنیاست و بازدیدهای آن در ماه، از مرز یک میلیارد نفر می‌گذرد، کاربران بیشتر وقت خود را در فیس‌بوک می‌گذرانند و همین باعث شده است که این شبکه اجتماعی به محبوب‌ترین درگاه اینترنتی کاربران تبدیل شود.

«پلاس» یا «فیس‌بوک»؟

اگر این روزها سری به صفحات فیس‌بوک یا گوگل‌پلاس بزنید، چیزی که بیش از پیش به چشم می‌آید، کل کل میان کاربران این دو غول اینترنتی است، چنان‌که صحنه‌هایی از فیلم «فایت کلاب» برای شما تداعی می‌شود و دعواهای درگرفته در صفحات کاربران این شبکه‌های اجتماعی کم از دعواهای میان طرفداران ریورپلات و بوکاجونیورز نیست؛ به همان میزان پرشور، به همان میزان تعصبی و به همان میزان داغ و پرحرارت.

اما به راستی کدام یک سرانجام پیروز می‌شوند؛ فیس‌بوک یا گوگل‌پلاس؟

گوگل‌پلاس ادعا می‌کند که نقایص فیس‌بوک را برطرف کرده و با امکانات منحصر به فردی که قرار داده، فضای بهتری برای کاربران فراهم می‌کند؛ برای نمونه، گوگل با تأکید بر این نکته که یکی از اشکالات اصلی فیس‌بوک این است که وقتی کاربری مطلبی را به اشتراک می‌گذارد و همه کسانی که با او پیوند دارند، می‌توانند آن مطلب را ببینند، اقدام به طراحی امکان دایره (Circle) کرده که بنا بر آن، کاربران امکان ساخت دوایر مختلف با دسته‌بندی گوناگونی از دوستان را دارند که در هر حلقه مطالب مرتبط با آن به اشتراک گذاشته می‌شود یا از سوی دیگر، یکی از امکانات دیگر جدید این مجموعه چت ویدئویی گروهی آن است.

از سوی دیگر، فیس‌بوک هم که پیشتر خبر راه‌اندازی پست الکترونیکی‌اش سر و صدای زیادی به راه انداخته بود، این روزها برای گسترش شبکه خود به دنبال همکاری با اسکایپ است.
زوکربرگ همچنین این هفته، خبر از یک تحول فوق‌العاده برای فیس‌بوک داد و آن، ورژنی جدید برای چت تصویری skype قابل اجرا در فیس‌بوک است.

به هر حال، این روزها دعوای میان فیس‌بوک و گوگل‌پلاس چه در میان کاربران آن و چه در سطح مدیران آن به نقطه اوج خود رسیده و بنابراین، باید دید کدام یک سرانجام پیروز می‌شوند.

ایرانیان در گوگل‌پلاس

هرچند گوگل پروژه جدید خود را به صورت آزمایشی و محدود اجرا کرده و عضویت در آن، تنها با دعوتنامه امکان‌پذیر است، این روزها ایرانیان بسیاری را می‌بینیم که در گوگل‌پلاس فعالیت می‌کنند و بیش از هر چیز به دنبال فرا گرفتن ترفندها و استفاده از ابزارهای گوناگون آن هستند.

این در حالی است که پیشتر سرویس گوگل ریدر که در ایران به گودر معروف است و در آغاز سرویسی برای خواندن فیدها بود، محبوبیت خاصی پیدا کرد و کاربران آن روز به روز افزایش یافتند، چنان‌که این سرویس گوگل دست کم در ایران از کاربرد ویژه خود فیدخوان خارج شد و اکنون با آغاز به کار گوگل‌پلاس به نظر می‌رسد، بخش بزرگی از کاربران گوگل ریدر به آن روی خوش نشان دهند؛ هرچند گوگل‌پلاس هنوز محبوبیت خاص خود را پیدا نکرده اما باید دید این پروژه جدید گوگل که در ایران با دو عنوان «گولاس» و یا «گوپس» معروف است به سرنوشت پروژه شکست‌خورده «BUZZ» گوگل دچار می‌شود یا در کنار فیس‌بوک به شبکه‌ای اجتماعی، محبوب و دوست‌داشتنی بدل خواهد شد؟

خط و نشان فيس‌بوك براي گوگل
در حالي كه گوگل با راه اندازي شبكه اجتماعي تازه اي به نام گوگل پلاس در حال خط و نشان كشيدن براي فيس بوك است، مدير اين شبكه اجتماعي مي گويد روز چهارشنبه نوآوري تازه اي را رو خواهد كرد.

مارك زوكربرگ كه با رقيب تازه اي مواجه شده مي گويد روز چهارشنبه چيزي را راه اندازي خواهد كرد كه تعجب همگان را در پي خواهد داشت.

وي به هيچ نوع جزييات بيشتري در اين زمينه اشاره نكرده است، اما از هم اكنون گمانه زني در اين زمينه آغاز شده است.

برخي منابع خبري مي گويند برنامه جديد فيس بوك براي آي پد قرار است پس فردا عرضه شود و برخي هم مي گويند ابزار به اشتراك گذاري عكس بر روي گوشي و تبلت از سوي فيس بوك عرضه مي شود.

در هر حال شكي وجود ندارد كه فيس بوك كه در ماه هاي اخير شاهد كاهش رشد مخاطبان و خداحافظي تعدادي از آنان بوده مي خواهد جلوي كاسته شدن بيشتر از كاربرانش را بگيرد، اما موفقيت اين شركت به ميزان احترام آن به حريم شخصي كاربران و رفع مشكلات امنيتي فيس بوك بستگي دارد كه توجه زوكربرگ به اين دو مساله كافي نبوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
این رقابت ها در نهایت به نفع کاربران است.
همشون سر تا پا یک کرباسند! فقط گاه گداری رنگ عوض می کنند. حیف وقت که حروم این شبکه های بیهوده بشه
بابا بیخیال! قرار نیست بی طرف بررسی کنید؟ اولا که فیسبوک "امکان اشتراک برای دوایر مختلف" را میدهد! فقط اسمش گروه هست نه دایره! ثانیا "جلوي كاسته شدن بيشتر از كاربرانش را بگيرد" غلطه! اصلا کاربران فیسبوک کاسته نشده! فقط رشد افزایشش کم شده! ولی روی هم رفته خوب بود
آقا اسمش را گذاشتن گیلاس
گولاس چیه دیگه
1:خودِ زوكربرگ توي پلاس صفحه داره
2:اينا همه دستشون تو يه كاسست
3:واسه آدما و شركتاي بزرگ رقابت يعني پيشرفت
4:فايت كلاب رو ديدي اصلا؟
5:اين سايت درپيت و زرد شماست كه شاهد كاهش رشد مخاطبان و خداحافظي تعدادي از آنان بوده نه فيسبوك 
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار