بازدید 35938
«جرج جرداق» مسیحی در گفت وگو با «تابناک» + تصاویر

آیت‌الله خامنه‌ای مردی بزرگ است که اگر نبود به این مرتبه نمی‌رسید

«آنچه می‌دانم، این است که امام علی(ع) از مردان بزرگ تاریخ انسانیت است که مفهوم و نظریه عدالت هستی و جهان را پایه‌ریزی و بیان کرد که هستی بر پایه عدالت است و هر چیزی در جهان هستی به همان مقدار که به تو می‌دهد، از تو می‌گیرد و این‌گونه نیست که فقط به تو بدهد و عطا کند، یا این‌که فقط از تو بگیرد، بدون این‌که چیزی به تو داده باشد».
کد خبر: ۱۷۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۷ 15 June 2011
به مناسبت ولادت با سعادت فخر عالم وجود، حضرت امام علی(ع)، «جرج جرداق»، نویسنده معروف مسیحی و مؤلف کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیة» در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار «تابناک»، ضمن بیان برخی ویژگی‌های اندیشه‌ای و شخصیتی امام علی(ع)، خاطره خود از دیدار با رهبر انقلاب در سال 1997 میلادی را بازگو کرد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، جرج جرداق، متفکر و نویسنده معروف مسیحی، در توصیف شخصیت و اندیشه امیرالمؤمنین گفت: من تاکنون شش جلد کتاب در این ‌باره نوشته‌ام، ولی با این حال، احساس می‌کنم به حقیقتِ آن حضرت دست نیافته‌ و نتوانسته‌ام هر آنچه را می‌خواهم در مورد آن حضرت بگویم و جمع کنم؛ پس این‌که بخواهم آن‌ها را در اینجا با دو یا سه جمله بیان کنم، کاری دشوار است.

وی افزود: آنچه می‌دانم این است که امام علی(ع) از مردان بزرگ تاریخ انسانیت است که مفهوم و نظریه عدالت هستی و جهان را پایه‌ریزی و بیان کرد که هستی بر پایه عدالت است و هر چیزی در جهان هستی به همان مقدار که به تو می‌دهد، از تو می‌گیرد و این‌گونه نیست که تنها به تو بدهد و عطا کند یا این‌که فقط از تو بگیرد، بدون این‌که چیزی به تو داده باشد.

جرداق ادامه داد: امام علی(ع) این مطلب را به گونه ای عمیق درک کرده و جامعه را بر پایه این نظریه پایه‌ریزی کرده بود. به نظر من، امام علی(ع) کسی بود که مبانی جامعه‌شناسی جهان را بنا نمود؛ چهارده قرن پیشتر از اروپایی‌ها.

این نویسنده مسیحی همچنین گفت: آن حضرت عبارات و جملاتی دارد که بر وضع این مبانی توسط ایشان دلالت می‌کند. هنگامی که برای نمونه می‌فرماید: «هیچ توانگری برخوردار نمی‌شود، مگر به واسطه آنچه از فقیر به دست آورده است» این جمله، معنا و مفهومی جامعه‌شناختی دارد.

ایشان در جای دیگر می‌فرماید: «هیچ نعمت اضافه و زیادتی را ندیدم، مگر این‌که در کنار آن حقی ضایع شده باشد»؛ این‌ها برخی از مبانی جامعه‌شناسی امام علی(ع) است.

اما خاطره دیدار این نویسنده با رهبر انقلاب از دیگر سخنان جرداق بود.

جرداق در این‌ باره گفت: در سفری که در سال 1997 به ایران آمدم، با امام خامنه‌ای دیدار کرده و گفت‌وگو کردیم. احساس کردم که بواقع، انسانی بزرگ است، چه، از ویژگی‌های انسان بزرگ تواضع است. ایشان به همان اندازه که بزرگ بود، متواضع هم بود.

وی افزود: در آن دیدار در مورد امام علی(ع) و انگیزه‌هایی صحبت کردیم که موجب شده بود در مورد امام علی(ع) کتاب بنویسم. ایشان کتابم را خوانده و بسیار پسندیده بود و من نیز به این خاطر از ایشان تشکر و به ایشان عرض کردم که بحق، نام شما باید امام باشد و ما از شاگردان شما هستیم.

جرج جرداق درباره برداشت خود از شخصیت رهبر انقلاب گفت: ایشان یک انسان متفکر، فرهیخته، دانا، بزرگوار، وارسته و متواضع بود، همان گونه که شایسته یک رهبر است. در مورد ایشان باید بگویم که او پیرو امام خمینی(ره) است و امام خمینی(ره) هم پیرو امام علی(ع) بود. آیت‌الله خامنه‌ای، مردی بزرگ است و اگر این‌گونه نبود، به این مرتبه نمی‌رسید.

وی در پایان گفت: من می‌دانم هر کس بخواهد شخصیت ایشان را تعریف کند، او را شخصیتی در منتهای انسانیت و بر قله اخلاق و عدالت معرفی خواهد کرد. ایشان انسانی بزرگ است و ایران به خاطر وجود چنین شخصی باارزش است. من از همین جا آرزو می‌کنم که ایران در این زمان همان‌گونه که شایسته چنین مردی است، همراه با عدالت و اخلاق و همه خوبی‌ها باشد. به صورت کلی می‌توانم بگویم که امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای بر راه و روش امام علی(ع) حرکت کرده‌اند.






تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴۵
زنده باد جرج جرداق، خيلي ها ابعاد شخصيت و بزرگي رهبر عزيزمان را درك نمي كنند.
وای کاش ذره ای ازمعرفت جرج جرداق مسیحی به امیرالمومنین علی (ع)ومعمارکبیرانقلاب وامام خامنه ای بااین خلوص دردلهای رنگین کمانی مابود/
این آقای جرج جرداق بااین عشق به مولا علی دراین همه سال وباوجودزندگی درجامعه چندصدایی لبنان چرامسلمان نمیشوند
دمش گرم
حداقل ايشان بعضي حقايق را از ميان دنياي پست و مادي گراي امروزي تشخيص داده و در راه آن اطلاع رساني كرده ..!
سلام به همه.همیشه خدایی بودن مسیحیو شیعه یا ادیان دگر نمیخواهد انسانیت همیشه توامه با معنویته وکسی که دم از انسانیت میزنه بی شک خدارو وراه وخواست خدارو هم ملاکه زندگیش قرار میده هدف خدا از دینو ایمالن خوشبختی زندگیه بشره خوشحالیم که مسیحی را میبینیم که راه انبیا را به این صورت زیبیا درک کرده وقلمش را با تفکر ارزشمندش به این صورته زیبا گرد اوری ورخ نماکرده است
هرکسی در هرجای دنیا وبا هر ایمان ودین ومذهب برای خدا قلم زند بی شک مورد لطف وعنایت حق تعالی قرار گرفته وعملش پذیرفته خواهد شد
خوشحالم مسیحیه روشنفکری را امروز دراین سایت ازش شناخت پیداکردم خداکنه همه ملتهای ادیان مختلف از هر دینی که هستن به این مرحله از روشنفکری سیاسی ودینی برسن به امید پیروزی حق بر باطل دوستار همه شما ... علی یارتان خدانگهدارتان
خدا اجرتون بده با اين مصاحبه
آفرین تابناک . فوق العاده بود .
خوشتر اید که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران
من برای خیلی ها تاسف می خورم که فردی غیر ایرانی رهبر را این گونه شناخته و توصیف می کند ولی ما که ایرانی هستیم و افتخار چنین وجودی را در کشور داریم هنوز اندر خم یک کوچه گمیم.
با سلام
لطفا تاریخ این مصاحبه را بفرمایید و اینکه ایشان الآن زنده هستند یا فوت کرده اند؟ ممنون
عالی بود...
حیف که قدر این نعمت خدادادی را کمتر می دانیم...
اگر در تمام عمر رسانه ایتون یک مصاحبۀ جالب گرفته باشید ، همین مصاحبه است
ای روزگار چه میشد اگر با تمام نیروهایت دست به دست هم میدادی و علی را با آن قلب و زبان و دل و شمشیر برای همیشه تاریخ نگه میداشتی
هرکس به کسی نازد ماهم به علی نازیم . شیعیان سر خود را بالا بگیرند ما به دنبال ابر مردی راه افتاد یم که بی مانند است ودر همه عالم اسوه ونمونه منحصر به فرد می باشد.
ممنونم تابناک
خجالت داره ! متفکر مسیحی میگه "امام خامنه ای" بعد شما بچه شیعه های روتون نمیاد نائب امام زمان و امام امت اسلامی رو به این لفظ خطاب کنید!
بنده اولين بار نام ايشان رااززبان مرحوم كافي شنيده بودم
و افسوس و صد افسوس که جرج جرداق ها و سید حسن نصرا... ها به ما یادآوری می کنند که چه گوهر گرانبهایی در دامان ماست و ما از آن غافلیم.
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید، آری تا وقتی به برکت وجود رهبر عزیزمان گزندی بر ما وارد نمی شود قدر آن را نمی دانیم و افسوس از زمانی که ایشان را نداشته باشیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل